Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Bedre syn?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-03-10, 15:08   #1
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Bedre syn?

Er det noen av dere som har dårlig syn som har opplevd at dere ser bedre etter en tid på lavkarbo? Bare satt og funderte på om det også kan bli en effekt etter hvert.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 17:03   #2
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Bedre syn?

Jeg har ikke opplevd det ... Dessverre ... Men en skal ikke se bort fra at det er mulig. Uansett kan det vel ikke være negativt for synet. Diabetes kan jo gi nedsatt syn, så å spise lavkarbo og stabilisere blodsukkeret er jo fint

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 17:35   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Bedre syn?

Hehe. Etter ca seks måneder med lavkarbokost har jeg tvert imot opplevd plutselig 60% synstap. Uten at det henger sammen, selvfølgelig, men jeg skulle ønske jeg kunne spise meg mindre blind, haha!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 17:14   #4
Gus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 31
Gus er på en erverdig vei

Sv: Bedre syn?

ja, jeg lurer på det???? har over -5 og nå er synet mitt helt merkelig. skal til optiker nr 2 i morgen. Jeg har aldri hatt problem med synet mitt uten at det blir verre og verre, men nå tror jeg at jeg har gått ned??

Gus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 18:05   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Bedre syn?

Ustabilt blodsukker kan gi nedsatt visus. Har sett det mange ganger på jobb.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 18:44   #6
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bedre syn?

Opprinnelig lagt inn av Gus, her.

ja, jeg lurer på det???? har over -5 og nå er synet mitt helt merkelig. skal til optiker nr 2 i morgen. Jeg har aldri hatt problem med synet mitt uten at det blir verre og verre, men nå tror jeg at jeg har gått ned??

Spennende å høre hva som skjer. Jeg har hatt -3.75 på det ene øyet, da jeg var hos øyelegen sist ble det justert ned til -3.25, derfor jeg lurte på om kostholdet hadde skylden.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 21:47   #7
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Bedre syn?

Jeg mener jeg har opplevd bedre nattsyn, og også bedre dagsyn. Merker det spesielt godt på dagen da jeg flyr r/c helikopter hvor syn er nummer en sans for å holde kontroll på heli'n. Har -2.25 eller noe på begge øyne.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 20:15   #8
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Bedre syn?

Aner ikkje om det har nokon som helst samanheng eller om det er 100% tilfeldig, men eg har same erfaring som EmilyB. Merka det ganske fort etter at eg la om til lavkarbo i fjor vår/sommar, og måtte til slutt få nye briller. Mindre nærsynt no.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 20:25   #9
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Bedre syn?

Jeg var på nippet til å bestille time hos optiker like før jeg la om kostholdet til lavkarbo for snart 4 år siden. Synet hadde blitt sakte men sikkert dårligere.

I dag ser jeg betydelig bedre (ut) enn for 4 år siden, og brillebruk er skjøvet inn i fremtiden en eller annen gang.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 20:39   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Bedre syn?

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Aner ikkje om det har nokon som helst samanheng eller om det er 100% tilfeldig, men eg har same erfaring som EmilyB. Merka det ganske fort etter at eg la om til lavkarbo i fjor vår/sommar, og måtte til slutt få nye briller. Mindre nærsynt no.


ALLE vil med tid å stunder oppleve at de blir mindre nærsynte, eller mer langsynte, alt etter som. Vel og merke når det gjelder leseavstand. Denne endringen skjer rundt ca 45-55 år. Det kalles å bli presbyop. Det skyldes at linsen på en måte stivner og at vi ikke klarer akkomodere like godt som før. Dvs klare innstille linsa i øyet etter om vi leser eller ser på avstand. Den "vanlige" styrken på presbyopi er 2-2.5 pluss. Dvs at en person som ALDRI har brukt briller verken for å lese eller se på avstand må plutselig begynne å bruke lesebriller...

Men som sagt tidligere, stabilt blodsukker stabiliserer også synet. Det hender at diabetikere blir frarådet å laseroperere seg nettopp fordi at synet kan variere endel.

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 31-05-10 kl 12:29.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 11:32   #11
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bedre syn?

Takk for svar, kanutten

På den ene siden synes jeg det er merkelig å spise seg til bedre syn, på den andre siden virker det logisk også. Kanskje noe forskerne kan titte på etterhvert?

Visste ikke at det var vanlig at man ble mindre nærsynt med årene, jeg har alltid trodd det var omvendt, men da vet jeg det også

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 22:45   #12
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Bedre syn?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

ALLE vil med tid å stunder oppleve at de blir mindre nærsynte, eller mer langsynte, alt etter som. Vel og merke når det gjelder leseavstand. Denne endringen skjer rundt ca 45-55 år. Det kalles å bli presbyop.

Dette er riktig.
Det er ikkje årsaka til mi synsendring. Heldigvis. Kjente meg litt i yngste laget for det.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no