Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Akershus
Alder: 47
![]() |
Artikkel i Det Nye - synspunkter?I siste utgave av Det Nye kom jeg over en artikkel som handlet om ”Ortoreksi – den nye spiseforstyrrelsen ”der fokus på riktig kosthold og trening blir en besettelse. –Mens anoreksi er livstruende som et sakte selvmord, er ortoreksi lightversjonen av spiseforstyrrelsen. Ortorektikeren lever uten noen form for nytelse, sier psykolog Karen Kollien Nygaard. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Litt av hvert
![]() |
![]() |
#2 |
Klar for nytt år!
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kom over en artikkel om ortoreksi for en tid tilbake, og kjennte meg igjen i veldig mye av det som sto der.... bortsett fra sykeligjøringen... Veldig mange av de som følger Atkins etter boken feks. vil komme innunder den kategorien, og det mener jeg blir veldig galt. Av den grunn, at det er snakk om mennesker som har fått ubalanser i kroppen etter å ha spist "feil" tidligere som legger om til slikt kosthold, og de opplever en mye større livskvalitet etter å ha ervervet kunnskapen om hvordan maten påvirker kroppen, og hva de kan gjøre for å ha det bedre. Og de har det bedre.
![]() |
![]() |
#3 |
Administrator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har lest en del om ortoreksi tidligere da jeg har vært med i en støtte gruppe for folk som har tatt det et hakk for langt i sin streben etter å bli TYNN. For med mange av disse menneskene har det ikke noe med sunt kosthold å gjøre. Det er like usunt å bli så opptatt at mat/diett og trening som det er å ikke bry seg i det hele tatt. De fleste av de som lider av ortoreksi lever ikke etter den enkelte boka det er snakk om. (Atkins/Lindberg/South Beach etc etc). De tar det et steg lenger - "bare for sikkerhets skyld". Mange MÅ veie absolutt alt de putter i munnen - de MÅ trene flere timer/ganger daglig og har et syklig forhold til kropp. Alle andre ting kommer i annen rekke. Veldig mange ser en helt annen påerson i speilet enn den VI ser. Dvs. en person som har vært ganske stor, vil fremdeles se en stor person i speilet, selv om man er tynn og trent, - i mange tilfelle altfor tynn og altfor trent. Det er et alvorlig problem som bør tas på alvor.
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
En liten själ talar med Gud | Fedonisten | Livets lyse side | 1 | 05-05-04 20:57 |