Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Koffein og nikotin

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-11-07, 16:18   #1
Sweetflower
Medlem
 
Sweetflower sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 166
Sweetflower har en fantastisk aura rundt segSweetflower har en fantastisk aura rundt seg

Koffein og nikotin

Jeg har to ting jeg undres over

1) Koffein. Hvilken effekt har egentlig det på forbrenningen? Jeg har kuttet ut kaffe de siste ukene, men har drukket en kopp innimellom - og da er det bare rett på do etterpå. Hvilket er en bonus, forsåvidt, men hva er det med kaffe som har denne effekten?

2) Nikotin. Finnes det noen vitenskapelig forskning som sier at det er et faktum at man legger på seg ene og alene pga røykestopp? Har nikotin noe å si for forbrenningen? Som med kaffe hadde nikotin avførende effekt på meg. Men jeg har sluttet å røyke *hurra* og vært røykfri i over 1 mnd. Jeg går jo (sakte) ned i vekt til tross for dette, men jeg går generelt mye sjeldnere på do enn da jeg røyka og drakk kaffe.

Uansett - livet er i grunnen bedre uten disse to giftstoffene..

__________________
- Sweetflower
Sweetflower er avlogget   Min kostholdsfilosofi: . Svar med sitat
Gammel 16-11-07, 16:41   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Koffein og nikotin

Sitat:

1) Koffein. Hvilken effekt har egentlig det på forbrenningen? Jeg har kuttet ut kaffe de siste ukene, men har drukket en kopp innimellom - og da er det bare rett på do etterpå. Hvilket er en bonus, forsåvidt, men hva er det med kaffe som har denne effekten?

Det er tvilsomt at koffein har noe effekt på forbrenningen. MEN det finnes noen studier som indikerer at koffein hos noen kan forårsake blodsukkerstigning. Det har effekt på insulinet. Studiene går ut på at man spiser 50 gram glucose, fulgt av en dose koffein. Dette er ikke en lavkarbo situasjon, som under induksjonen inntar kun 20 gram karbohydrater, - mest i form av grønnsaker, spredd utover hele dagen. Mange lavkarbo tilhengere inntar koffeinholdig drikke uten noe problem eller stans i vekttap. Dessverre er det også mange som er ømfintlige. Personer med sterke insulinresistens kutte ned, eller kanskje kutte koffein helt ut. Hvis du har hatt en jevnt vekttap som så stopper helt opp, OG du følger planen etter boka, kan det være en god ide å kutte ut koffein for en periode for å se om det hjelper.

Sitat:

2) Nikotin. Finnes det noen vitenskapelig forskning som sier at det er et faktum at man legger på seg ene og alene pga røykestopp? Har nikotin noe å si for forbrenningen? Som med kaffe hadde nikotin avførende effekt på meg. Men jeg har sluttet å røyke *hurra* og vært røykfri i over 1 mnd. Jeg går jo (sakte) ned i vekt til tross for dette, men jeg går generelt mye sjeldnere på do enn da jeg røyka og drakk kaffe.


Det skal være vitenskaplig bevist at forbrenningen senkes med 10-15 % når man slutter å røyke. Men det er bre EN av årsakene til at ex-røykere legger på seg. De fleste som slutter å røyke får faktisk bedre apetitt i og med at maten smaker mer/bedre og dermed spiser de mer. Nikotin virker også "mettende" for noen. Det er i mange tilfelle psykisk fordi man har noe i munnen. Som erstatning spier man kanskje drops eller tyggegummi - søtstuget stiger og en spiser mer. Det er mange faktorer som spiller inn.

Og et er ihvertfall en ting som er helt sikkert -som du sier selv:


Sitat:

Uansett - livet er i grunnen bedre uten disse to giftstoffene..

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-11-07, 17:02   #3
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Koffein og nikotin

Hei Sweetflower.

Gratulerer masse med kaffekutt og røykestopp!!
Har selv sluttet med kaffe for snart to mdr siden og har aldri hatt det så bra. Les mer her.

Sluttet å røyke for 5 år siden, det allerbeste jeg har gjort på lenge. Det kostet flesk i ordets bokstavligste forstand, men jeg ville heller legge 10 kg mer på enn å begynne å røyke igjen!!

Tror at en av grunnende til at man legger på seg når man slutter å røyke, er for en meget stor del den følelsesmessige faktor. Det å røyke er en slags beskyttelse, en holden litt på avstand, hva enten det er mennesker eller situasjoner. Røyk blir også brukt for dulme stress, angst og/eller kjedsomhet. Det er ganske naturlig at dette blir erstattet av mat når røyken ikke lenger er tilgjengelig. Den ekstra sult som oppstår var for meg en følelsesmessig sult, et hull som skulle dekkes etter røykekuttet.

Kjenner en som tok en fast besluttning om ikke å spise ekstra mat og å begynne å løpe/gå ture når suget var verst. Han er i dag 10 kg mindre enn da han røykte, så det er ikke noe fast at man legger på seg pga røykestopp.

Lykke til videre med to mindre "gifte" i livet!

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Koffein.. Hennie Spørsmål og svar 6 12-04-06 23:57
Koffein -> stress -> stresshormoner -> fettlagring mofe Generell ernæringsdebatt 3 12-09-05 21:06
Er det noen som tåler koffein på induksjon? Kalorine Induksjonen 1 28-07-04 15:50
Koffein Kristian Lavkarbo generelt 4 20-03-04 22:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no