Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-07-10, 14:19   #1
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Hei, jeg er ny på forumet og lurer på følgende:
Hvorfor trenger vi i det hele tatt karbohydrater i ketodietten?

Greit nok, vitaminer, mineraler og fiber fra grønsakene, men også alle de karbohydratene vi skal ha kommer fra de. Men disse kunne vi jo like godt fått fra piller? Så derfor, hvorfor?

Kan noen vise meg til hvor svaret på spørsmålet mitt ligger?
(ja, jeg har lett)

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 14:34   #2
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Fordi grønnsaker, bær etc ikke bare er bra for deg, mye bedre å få næringen på naturlig vis enn via piller, det bidrar også til å gjøre kosten mer varier, hvilket hindrer at du går lei. Jeg har i perioder levd uten tilførsel av grønt overhodet, og har det mye bedre med.

Effektivt tilførsel av fiber i pilleform har jeg også til gode å finne.

Hvorfor ikke, vil heller mitt spørsmål være? De færreste nyter noen fordeler av å gå under 15-20 kh om dagen, det er ikke noe poeng i å gjøre det.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 14:46   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Det er mange som finner at de fungerer fint med minimalt av karbohydrater i kosten, mens andre fungerer best med mer.

Hvorfor ikke bare spise piller? Av samme grunn som det ikke anses som supersunt å bare bruke barer og shakes og andre måltidserstattere, vel. Det er kunstig, og de aller fleste er ikke komfortable med såpass ensformig kosthold i lengden. For meg har det vært viktig å innse at det ikke er likegyldig hva jeg spiser så lenge "sluttregnskapet" er riktig; kroppen "ser" forskjell på en porsjon brokkoli og en atkins-bar... tross alt.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 19:33   #4
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Tusen takk for svar...

Jeg har ikke sagt at jeg ikke bruker grønsaker, for det gjør jeg og liker det.

Men det er mulig at jeg formulerte spørsmålet litt feil. La meg stille det på en litt annen måte da; I ketodietten skal man så lavt i karbohydratinntak at en like godt kunne vært uten. Kan en være uten karbohydrater på denne dietten? Blir dietten kanskje ikke å funke om en kutter karber fullstendig?
Håper dette var mer forståelig.....

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 19:50   #5
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Tusen takk for svar...

Jeg har ikke sagt at jeg ikke bruker grønsaker, for det gjør jeg og liker det.

Men det er mulig at jeg formulerte spørsmålet litt feil. La meg stille det på en litt annen måte da; I ketodietten skal man så lavt i karbohydratinntak at en like godt kunne vært uten. Kan en være uten karbohydrater på denne dietten? Blir dietten kanskje ikke å funke om en kutter karber fullstendig?
Håper dette var mer forståelig.....

Joda, det går an å sløyfe karbsa totalt. Det finnes noen som utelukkende spiser kjøttdeig og smør eller kun koteletter, eller lignende. Kun kjøtt/fisk og kanskje litt smør. Når man ikke spiser karbser skjer det noe mildt sagt interessant i kroppen . Du vil antakelig begynne å lukte kloakk. Du vil bli slapp. Du vil kanskje svette og du vil føle deg overkjørt. I en uke eller så. Så får man mer energi enn noensinne. Dette er en finfin, og mye bedre, mye sunnere detox-kur enn det man får på helsekosten

For noen vil også svaret i vektplåter ligge i å gjøre dette en stund.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 19:56   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Men det er mulig at jeg formulerte spørsmålet litt feil. La meg stille det på en litt annen måte da; I ketodietten skal man så lavt i karbohydratinntak at en like godt kunne vært uten. Kan en være uten karbohydrater på denne dietten? Blir dietten kanskje ikke å funke om en kutter karber fullstendig?
Håper dette var mer forståelig.....

Nei, man skal ikke så lavt ned som mulig på ketolyse. Man skal ha 15g eller mer, og målt i grønnsaker er det faktisk ganske mye grønt!
Jeg går ikke ned i vekt om jeg ligger under 20g, da går kroppen min i sparemodus og jeg føler med elendig. Øker jeg til et snitt på rundt 30, går vekten ned og jeg har det flott!
Men karbohydratgrensen er svært individuell og kan nok ikke generaliseres sånn uten videre!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 23:04   #7
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Joda, det går an å sløyfe karbsa totalt. Det finnes noen som utelukkende spiser kjøttdeig og smør eller kun koteletter, eller lignende. Kun kjøtt/fisk og kanskje litt smør. Når man ikke spiser karbser skjer det noe mildt sagt interessant i kroppen . Du vil antakelig begynne å lukte kloakk. Du vil bli slapp. Du vil kanskje svette og du vil føle deg overkjørt. I en uke eller så. Så får man mer energi enn noensinne. Dette er en finfin, og mye bedre, mye sunnere detox-kur enn det man får på helsekosten

For noen vil også svaret i vektplåter ligge i å gjøre dette en stund.

Tusen takk for svar..... så snille dere er

Det jeg har sitert høres interessant ut...må ta en svineribbe opp av frysen....Folk sier alltid at en blir dum og feit av å spis kjøtt med mye fett.. ie. svineribbe, men jeg går alltid ned i vekt i jula jeg, for jeg elsker svineribbe... he,he

Jeg har litt problemer med å få i meg all den maten som skal til i denne dietten. Jeg er ikke vandt med å spise så mye. Spesielt er det vanskelig å få i seg nok fett. Og hvilket fett skal jeg velge.... blir mye leting rundt omkring....

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 23:15   #8
trude.lutt
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 180
trude.lutt er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Bruk smør på det meste. Stek i smør. Jeg bruker også ost, fløte og CF. Klarer ikke rømme.... H-melk i kaffe,eller ennå bedre fløte Majones (hjemmelaget) er også godt! Feta og olje i salaten. Se litt på oppskriftene her inne, her er det mye godt!

trude.lutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 23:25   #9
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Tusen takk for svar..... så snille dere er

Det jeg har sitert høres interessant ut...må ta en svineribbe opp av frysen....Folk sier alltid at en blir dum og feit av å spis kjøtt med mye fett.. ie. svineribbe, men jeg går alltid ned i vekt i jula jeg, for jeg elsker svineribbe... he,he

Jeg har litt problemer med å få i meg all den maten som skal til i denne dietten. Jeg er ikke vandt med å spise så mye. Spesielt er det vanskelig å få i seg nok fett. Og hvilket fett skal jeg velge.... blir mye leting rundt omkring....

Er ikke så vanskelig. Hiv en skvett fløte i kaffen, eller som jeg ville gjrt om jeg skulle drikke kaffe ...en skvett i kaffe i fløten, eller en skje cocosa i kaffen. Spis feit mat som laks, ribbe, koteletter etc. Ha litt olje på salat, spis ren ost etc.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 23:32   #10
krio
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 8
krio er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Fordi grønnsaker, bær etc ikke bare er bra for deg, mye bedre å få næringen på naturlig vis enn via piller, det bidrar også til å gjøre kosten mer varier, hvilket hindrer at du går lei. Jeg har i perioder levd uten tilførsel av grønt overhodet, og har det mye bedre med.

Effektivt tilførsel av fiber i pilleform har jeg også til gode å finne.

Hvorfor ikke, vil heller mitt spørsmål være? De færreste nyter noen fordeler av å gå under 15-20 kh om dagen, det er ikke noe poeng i å gjøre det.

Nytt produkt fra Vesterålens Naturprodukter er Cellavie Fiber, kosttilskudd for magen.

krio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 01:01   #11
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Du skriver "ketodiett"... Mener du ketolyse eller ketogen diett?

Som i mange andre sammenhenger så er jeg lite "jentete" i denne sammenhengen. Vi trenger minimalt med grønnsaker, men det er så lenge vi spiser innmat også. Lever er jo proppfull av nesten alle vitaminer og mineraler! F.eks. har 100g lever ca 45 ganger så mye a-vitamin som 100g gulrot! Og vi trenger i alle fall ikke fiber, det er bare bullshit. De så at det var sunnere å spise grovbrød enn loff, og siden karbohydratene i seg selv er helt uskyldige () måtte det jo være noe annet. Grovbrød har fiber, og det har ikke loff. Aha, da måtte det være det som var sunt.

Men uansett om vi ikke spiser innmat, så er det ikke mye grønnsaker vi trenger for å dekke dagsbehov av vitaminer og mineraler når vi spiser kjøtt.

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Effektivt tilførsel av fiber i pilleform har jeg også til gode å finne.

Hvorfor skal du tilføre fiber? Vi klarer oss fint uten.

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Hvorfor ikke, vil heller mitt spørsmål være? De færreste nyter noen fordeler av å gå under 15-20 kh om dagen, det er ikke noe poeng i å gjøre det.

Jeg kan spise vLCHF (egg og bacon, biff og bearnaise og sånt) uten å føle at jeg forsaker noe. Og jo, det er poeng i å gjøre det. Jo færre karbohydrater man spiser, jo fortere går man ned i vekt. Kroppen må produsere mer glukose og flere ketoner, og det krever energi. Med mindre man føler seg helt elendig og stresser da, fordi da kan kroppen bremse. Jeg skal prøve lever snart, og håper at det er spiselig.

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Når man ikke spiser karbser skjer det noe mildt sagt interessant i kroppen . Du vil antakelig begynne å lukte kloakk. Du vil bli slapp. Du vil kanskje svette og du vil føle deg overkjørt. I en uke eller så. Så får man mer energi enn noensinne. Dette er en finfin, og mye bedre, mye sunnere detox-kur enn det man får på helsekosten

For noen vil også svaret i vektplåter ligge i å gjøre dette en stund.

Jeg har hatt perioder med tilnærmet null g kh, og jeg opplevde kun litt ketoselukt etter ca en måned inn i ketolysekuren og da spiste jeg ca 25-30g til dagen. Men denne overgangen du beskriver her høres bare ut som starten på ketose, ikke starten på 0C. Bortsett fra detox-effekten da.

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Nei, man skal ikke så lavt ned som mulig på ketolyse. Man skal ha 15g eller mer, og målt i grønnsaker er det faktisk ganske mye grønt!
Jeg går ikke ned i vekt om jeg ligger under 20g, da går kroppen min i sparemodus og jeg føler med elendig. Øker jeg til et snitt på rundt 30, går vekten ned og jeg har det flott!
Men karbohydratgrensen er svært individuell og kan nok ikke generaliseres sånn uten videre!

Sparemodus? Høres ut som du sliter med å få i deg fett...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 09:54   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Sparemodus? Høres ut som du sliter med å få i deg fett...

Neida, fett er ikke noe problem!
Men kropper er forskjellige og min liker seg dårlig uten litt karber. Jeg blir ikke dårlig av å være i ketose, men sliter bigtime med for lite karber! Sånn er det bare, og det gjør ikke meg noe! Er glad i grønnsaker også, jeg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 10:46   #13
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Jeg er enig med Kitt i at alle kropper ikke er like

Noen trives med vLCHF som det kalles i Sverige. Her har svenske kostdoktorn intervjuet Mats Forsenberg om hans erfaringer. Det ble en lang diskusjon etterpå.

Det er vel også en annen og ganske ny tråd her om en som kanskje ville prøve? Skal se om jeg finner den også

.... og her er den.


Sist redigert av Zincite : 31-07-10 kl 10:54.
Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 13:57   #14
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Jeg er enig med Kitt i at alle kropper ikke er like

Noen trives med vLCHF som det kalles i Sverige. Her har svenske kostdoktorn intervjuet Mats Forsenberg om hans erfaringer. Det ble en lang diskusjon etterpå.

Det er vel også en annen og ganske ny tråd her om en som kanskje ville prøve? Skal se om jeg finner den også

.... og her er den.

Ja, det var meg Jeg har prøvd å spise 0 karbo i ca 2 uker nå, og samtidig begynt å spise få, men veldig store måltider istedet for mange små.. De siste dagene har det kun blitt ett måltid pr dag.. Da spiser jeg ca 1/2 kg entrecote med masse smeltet smør over. Sultfølelsen og tankene på mat har endret seg mye bare på 2 uker. Og jeg har fått merkbart flatere mage og mistet noen extra kilo.

Så så langt har det virket kun positivt, men 2 uker er jo ikke mye da... Men jeg kommer til å skrive mer om ev positive og negative effekter av dette kostholdet når jeg får litt mer erfaring med det.

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 14:39   #15
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Du skriver "ketodiett"... Mener du ketolyse eller ketogen diett?

Som i mange andre sammenhenger så er jeg lite "jentete" i denne sammenhengen. Vi trenger minimalt med grønnsaker, men det er så lenge vi spiser innmat også. Lever er jo proppfull av nesten alle vitaminer og mineraler! F.eks. har 100g lever ca 45 ganger så mye a-vitamin som 100g gulrot! Og vi trenger i alle fall ikke fiber, det er bare bullshit. De så at det var sunnere å spise grovbrød enn loff, og siden karbohydratene i seg selv er helt uskyldige () måtte det jo være noe annet. Grovbrød har fiber, og det har ikke loff. Aha, da måtte det være det som var sunt.


Hvorfor skal du tilføre fiber? Vi klarer oss fint uten.
.

Uhhm...speaking of bullshit, kan du gi meg en seriøs, pålitelig kilde som bekrefter det du påstår om fiber? Vi kan sikkert overleve uten fiber, men fiber er veldig, veldig bra for kroppen, jeg vil ikke utsette fordøyelsessystemet mitt for en kost blottet for fiber.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 14:59   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

Ja, det var meg Jeg har prøvd å spise 0 karbo i ca 2 uker nå, og samtidig begynt å spise få, men veldig store måltider istedet for mange små.. De siste dagene har det kun blitt ett måltid pr dag.. Da spiser jeg ca 1/2 kg entrecote med masse smeltet smør over. Sultfølelsen og tankene på mat har endret seg mye bare på 2 uker. Og jeg har fått merkbart flatere mage og mistet noen extra kilo.

Så så langt har det virket kun positivt, men 2 uker er jo ikke mye da... Men jeg kommer til å skrive mer om ev positive og negative effekter av dette kostholdet når jeg får litt mer erfaring med det.

Jeg spiser ganske så likt som deg. Grønnsaker kanskje tilsvarende 5-10 gr kh om dagen, om i det hele tatt. Det er også fiber i kjøtt, så magen funker fint som snus! Med det sagt, så er det sånn JEG trives. Kroppen har det like godt med lite som mye grønnsaker, og på vektnedgangen min har det lite å si. Faktisk er jeg litt lei av å tilberede mat, samt at økonomien ikke er på topp, så det passer meg på flere måter ypperlig å leve mer vLCHF enn gjennomsnittet. Men liker du grønnsaker, så kjør på! 15-20 gram om dagen fra kilder med lite karbohydrater utgjør VELDIG mye, altså

Ellers stiller jeg meg bak det at ikke alle kropper er like. Eller, de er jo like i utgangspunktet, men man har gjerne forskjellige forutsetninger grunnet helsetilstander og what not. Og så handler det selvfølgelig om preferanser. Man må finne et kosthold man kan trives med over tid, for det er jo snakk om livsstilsomlegging, og ikke bare en isolert slankekur .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 16:35   #17
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Hvorfor trenger vi i det hele tatt karbohydrater i ketodietten?

Er det ikke for at hjernen skal fungere da?

Jeg har forstått det slik at hjernen sitt drivstoff er karber, men kanskje jeg har misforstått. Hvordan fungerer konsentrasjonsevnen når en ikke spiser karb i det hele tatt??

Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 17:08   #18
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

Hvorfor trenger vi i det hele tatt karbohydrater i ketodietten?

Er det ikke for at hjernen skal fungere da?

Jeg har forstått det slik at hjernen sitt drivstoff er karber, men kanskje jeg har misforstått. Hvordan fungerer konsentrasjonsevnen når en ikke spiser karb i det hele tatt??

Hjernen sitt drivstoff er glukose, som den omdanner fra karbohydrater dersom det kommer tilstrekkelig av karbohydrater i kosten. Dersom det ikke er nok karbohydrater i kosten, som f.eks. på en ketogen diett som ligger veldig lavt på karbohydrater (15g om dagen), vil hjernen bruke ketoner for å dekke sitt energibehov. Ergo, hjernen klarer seg fint på glukose OG ketoner. Den har to ting å velge mellom .

Correct me if i'm wrong.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 17:35   #19
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Uhhm...speaking of bullshit, kan du gi meg en seriøs, pålitelig kilde som bekrefter det du påstår om fiber? Vi kan sikkert overleve uten fiber, men fiber er veldig, veldig bra for kroppen, jeg vil ikke utsette fordøyelsessystemet mitt for en kost blottet for fiber.

Hva med for eksempel Kostdoktorn (Andreas Eenfeldt)?

Fibrerna har sin främsta effekt i att bromsa upptaget av kolhydrater från tarmen, men eftersom man vid LCHF äter så lite kolhydrater spelar de då ingen större roll. Den lilla mängd kolhydrater man äter bromsas minst lika bra av lite mer fett och protein, vilket ger en väldigt långsam och snäll påverkan på blodsockret. Fibrerna i sig tas ju inte alls upp, och har alltså ingen effekt utöver i tarmen.

Förr trodde man att fibertillskott skyddade mot tjocktarmscancer – det har man nu gjort stora studier på, vilka inte kunde visa någon sådan positiv effekt. En bonus med att inte äta så mycket fibrer är att de tenderar att för vissa ge mycket gasbildning, och därmed magknip, när det kommer ner i tjocktarmen och blir mat till bakterierna där. Det slipper man ofta utan dem.


Og så skal visst denne studien vise det (fant bare link, har ikke lest den). Jeg fant også denne tråden her hvor man teoriserer litt om hva fiberet gjør.

Hva er igjen som fiberet skal være så bra for da?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 17:43   #20
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

Hvorfor trenger vi i det hele tatt karbohydrater i ketodietten?

Er det ikke for at hjernen skal fungere da?

Jeg har forstått det slik at hjernen sitt drivstoff er karber, men kanskje jeg har misforstått. Hvordan fungerer konsentrasjonsevnen når en ikke spiser karb i det hele tatt??

Kroppen lager det sukkeret den trenger selv og hjernen bruker også ketoner som brensel. Vi trenger IKKE å tilføre karbohydrater i kosten for at hjernen skal fungere fint. Vi har essensielle fettsyrer, essensielle aminosyrer, men så langt har de ikke funnet ett eneste essensielt karbohydrat. Essensielle stoffer er stoffer som kroppen trenger men ikke lager selv, så vi MÅ tilføre det i maten. Kroppen lager alle de karbohydratene den trenger av fett og proteiner.

Jeg har verken besvimt av for lavt blodsukker, blitt for slapp til å trene (bare i viljen ), eller blitt hjernedød av å spise ca 10-15g karbohydrater til dagen i 10 måneder. Dette er vel noe mange kunne funnet på å påstå at jeg ville ha gjort.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 17:48   #21
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Hjernen sitt drivstoff er glukose, som den omdanner fra karbohydrater dersom det kommer tilstrekkelig av karbohydrater i kosten. Dersom det ikke er nok karbohydrater i kosten, som f.eks. på en ketogen diett som ligger veldig lavt på karbohydrater (15g om dagen), vil hjernen bruke ketoner for å dekke sitt energibehov. Ergo, hjernen klarer seg fint på glukose OG ketoner. Den har to ting å velge mellom .

Correct me if i'm wrong.

Å, du hadde svart du også. Ja, den bruker ca 50/50 ketoner og glukose. Jeg har hørt at hjernen trenger ca 200g brensel til dagen. Og vi som skal gå ned i vekt vil jo spise mindre sukker enn hjernen trenger, for det er det som er noe av grunnen til at vi går ned i vekt. Glukoneogenese (nydannelse av sukker fra andre stoffer enn karbohydrater) krever mye energi. Så jo færre karbohydrater vi spiser, jo fortere går man ned i vekt. Fortsatt med forbehold om de som føler seg helt elendig på ett slikt kosthold, fordi stress er en stor partystopper.

Så to små rettelser på deg: kroppen lager sukker selv om man spiser 0g karbohydrater. Og hjernen kan ikke jobbe utelukket på ketoner, men fungerer fint på 50/50.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 18:18   #22
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.


Så to små rettelser på deg: kroppen lager sukker selv om man spiser 0g karbohydrater. Og hjernen kan ikke jobbe utelukket på ketoner, men fungerer fint på 50/50.

Ok, takk for rettinga.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 18:53   #23
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Å søren, da kan jeg ikke skylde på dietten lenger når jeg er ukonsentrert på jobb! Men godt å få oppklart det!

Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 20:52   #24
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Jeg har verken besvimt av for lavt blodsukker, blitt for slapp til å trene (bare i viljen ), eller blitt hjernedød av å spise ca 10-15g karbohydrater til dagen i 10 måneder. Dette er vel noe mange kunne funnet på å påstå at jeg ville ha gjort.

Veldig godt å lese Aeryth. Må holde meg til 10-12 gr karber om dagen om jeg vil være helt medisinfri for Diabetes 2. Har det supert og fortsetter nok med den mengden. Takk for fine opplysninger.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 21:10   #25
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor karbohydrater i det hele tatt?

Jeg føles meg megadårlig av for lite karber. Jeg tenker som så at "motoren" min er gammel og trenger choke i form av sunne karber. Mitt største ubehag av for lite karber er at jeg får tunnellsyn og liksom blir i en boble for meg selv og bare hører/registrerer andre i det fjerne.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
0 karbohydrater?


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Å ikke tåle alkohol i det hele tatt på lavkarbo! opelmay Generell diskusjon 2 07-03-10 11:08
Dette er ikke bra i hele tatt, du kommer til å dø 4me Ketolysekuren 20 02-08-09 22:47
Går ikke ned i det hele tatt! Tigress Ketolysekuren 18 22-07-09 00:43
Skal vi ikke tenke GI i det hele tatt? elian Ketolysekuren 4 27-01-09 23:07
Går ikke ned i det hele tatt ... nassi Lavkarbo generelt 5 19-04-07 10:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no