Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Pavlova/Islandskake med lemoncurd, krem, bær, sjokolade og mynte

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-10, 19:55   #1
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Pavlova/Islandskake med lemoncurd, krem, bær, sjokolade og mynte

Denne kaka består av en marengsbunn (evnt med kokos, sjokoladebiter og/eller nøtter/mandler) som toppes med piska krem, lemoncurd, frosne bringebær, revet sjokolade og mynte.

Marengsbunn:

(utgangspunktet henta eg her

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27284&highlight=pavlova Tusen takk )

4 eggehviter
100-150 g sukrin alt etter hvor søtt du vil ha det.
1/4 ts salt
1 ts Johannesbrødkjernemel, om du har (helsekost)
1 ts svak eddik (feks eplecider-, hvitvins- evnt en eller annen type bæreddik)

Variasjon- om du vil ha noe mer enn bare marengs:
Ca 1 ½ - 2 dl kokosmasse
litt hakka mørk sjokolade (eg bruke 4 ruter nokså fint hakka)
evnt noen hakka nøtter/mandler i og evnt oppå kaka

Pisk eggehvitene helt stive med saltet. Bland i de resterende ingrediensene så forsiktig som mulig- prøv å holde på lufta i røra. Et triks kan være å dele porsjonen med stive eggehviter i to. Bland det tørre godt inn i den ene halvparten, og ”skjær” så ned resten av eggehvitene i blandinga til slutt.

Du kan steke marengsbunnen i ei kakeform (som må smøres godt, og gjerne med bakepapir i botn), men eg bruke å spre røra ut i en ganske stor runding på ei bakepapirkledt steikeplate. Når bunnen ikke er så tjukk kortes steiketida ned. Siden bunnen kan være litt kinkig å få av, er det sikkert litt kjekt å smøre bakepapiret (eg trur kanskje sukrinen gjør bunnen ekstra sprø eller nåkka). Eg sleit iallefall litt med å få kaken eg bakte av papiret. Om du vil kan du ha litt nøtter e.l på toppen før du steike kaka på 125-150 grader i ca en time. Ovner er som folk flest forskjellige, så du må bare følge med om kaka blir brun eller ei. Den skal være ganske lys på farge. Etter en time slår du av ovnen, og lar kaka avkjøles i ovnen med åpen dør- om du har tid


Lemoncurd Eg lager min curd etter ”smak deg fram” metoden, men med utgangspunkt i litt forskjellige oppskrifter eg fant på nett har eg skrive ned denne:

Fint revet skall og saft av 2 økologiske sitroner (mye gift i sprøyta sitronskall)
3 hele egg, røres lett sammen med
2 eggeplommer
120 g kaldt smør kutta i mindre biter
Flytende Natreen etter smak

Bruk en tjukkbotna kasserolle. Med en slikkepott eller noe knør du de sammenrørte eggene + eggeplommer igjennom ei sikt og ned i kasserollen. Slik får lemoncurden finere konsistens. Ha i alle de andre ingrediensene, minus Natreen. Varm blandinga opp på middels varme og rør heile tida mens curden tjukner - 8-tallsrøring i botn av kasserollen er et bra triks. Vær oppmerksom slik at ikke eggene koagulerer. Ikke vær redd for å trekke gryta av plata Ha ei skjei i nærheten. Curdtest: dypp skjea i curden, ta den opp. Dersom curden ikke renner av baksida på skjeia er den ferdig. Smak så til curden med flytende natreen. Vær forsiktig- det blir fort for søtt. Eg synes kokt Natreen blir ekstra bitter, derfor har eg den i etter at curden er ferdigkokt. Ha curden over på varme, steriliserte glass (skyll i kokende vann), la curden avkjøles før du setter på lokk. Legg gjerne litt gladpack over glasset, og press det helt ned på toppen av curden. Slik slipper du snerk. Lemoncurd holder seg minst ei uke, gjerne lengre, i kjøleskapet.

Montering av kaka:
Monter kaka rett før den skal serveres, ellers blir den soggy. Legg bunnen på et fat- om den knekker er det ingen krise. Du kan kamuflere med piska krem som spres over heile kakebotn. Eg bruke en pakke fløte som eg pisker med litt ekte vanilje, (man kan kjøpe glass med vaniljefrø for ca 70 kr. En veldig lettvint og rimelig investering.) Eg bruke ca ¼ ts på en pakke fløte. Om du vil kan du ha litt søtt i kremen, men det synes eg ikke e nødvendig siden marengsen og curden er så søt. Vaniljen bidrar også med litt sødme.

Oppå kremen legger du ut noen gode skjeer med lemoncurd jevnt fordelt over hele kaka. Eg ville brukt ca halvparten av denne porsjonen. ”Skjær” gjerne litt i kremen, slik at krem og curd blandes lett, men at du enda har noen ”reine” curdklumpa i mixen. Øverst på kaka legger du masse frosne bringebær (bare godt om de er frosne ved servering) riv en liten bit mørk sjokolade over kaka, og hakk gjerne opp en god neve med mynte som spres over det hele.

Om sukrin: Denne kaka smaker litt som ei iskake pga sukrinen i bunnen. Dersom du bruker sukrin i curden vil den oxo smake litt ”kaldt”- eg foretrekk derfor Natreen.

Variasjoner med lemoncurd: Bland curden i piska krem= sitronmousse. Denne kan varieres ved å ha i noen moste bær, sjokolade, (ristede) nøtter/mandler osv osv... Curden kan oxo brukes overalt der det passse med litt sitronsøt smak.

Håper oppskrifta er forståelig og at sluttresultatet faller i smak!

Vel bekomme!

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 18:52   #2
wevi
Medlem
 
wevi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Ullerøy
Alder: 47
Innlegg: 349
wevi har en fantastisk aura rundt segwevi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pavlova/Islandskake med lemoncurd, krem, bær, sjokolade og mynte

Skal lage den nå, er kjempespent!!!

__________________



wevi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, men har gått over til noe omtrent som Fedon. Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 20:16   #3
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 46
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Pavlova/Islandskake med lemoncurd, krem, bær, sjokolade og mynte

Hmm, spennende! Legger denne til favoritter for senere bursdagskakebaking!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 10:15   #4
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Pavlova/Islandskake med lemoncurd, krem, bær, sjokolade og mynte

Korleis legger man til som favoritt?? Det vil eg og

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 12:52   #5
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 46
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Pavlova/Islandskake med lemoncurd, krem, bær, sjokolade og mynte

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Korleis legger man til som favoritt?? Det vil eg og

Hvilken nettleser bruker du da? Jeg har opera, velg bare legg til, ok, så har du siden på en favorittliste.

Huff, nå forklarte jeg det vel lett...

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 15:31   #6
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Pavlova/Islandskake med lemoncurd, krem, bær, sjokolade og mynte

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Korleis legger man til som favoritt?? Det vil eg og

Eventuelt kan du også bruke abonnementsfunksjonen her.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 18:49   #7
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Pavlova/Islandskake med lemoncurd, krem, bær, sjokolade og mynte

Aha. Eg tenkte d va favoritta her inne. No fant eg den abonementknappen. Da kan eg gjere det Tusen takk

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 17:51   #8
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Sv: Pavlova/Islandskake med lemoncurd, krem, bær, sjokolade og mynte

Hvordan gikk det? Blei det kake, og blei dere fornøyd med resultatet, eller?

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 22:02   #9
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Pavlova/Islandskake med lemoncurd, krem, bær, sjokolade og mynte

Denne høres fantastisk god ut!!

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 18:08   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Pavlova/Islandskake med lemoncurd, krem, bær, sjokolade og mynte

Hvordan får dere denne sprø? Min er jo helt myk og ikke det minste sprø.. Og den har stått snart 1 1/2 time.. Og jeg kan lage vanlig pavalova, så jeg vet jeg ikke har gjort noe feil..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-07-10, 11:30   #11
wevi
Medlem
 
wevi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Ullerøy
Alder: 47
Innlegg: 349
wevi har en fantastisk aura rundt segwevi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pavlova/Islandskake med lemoncurd, krem, bær, sjokolade og mynte

Jeg lagde den og den smakte kjempegodt, men med såpass mye sukrin i bunnen, så ble det en sånn "kald" følelse når jeg spiste den. Tror nok jeg skal lage den igjen, men bytte ut litt av sukrinet med kanksje litt splenda e.l.

__________________



wevi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, men har gått over til noe omtrent som Fedon. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pavlova Nannah Kake/dessert og snacks 58 16-05-14 00:24
Noen som har laget lavkarbo Pavlova? (Lavkarbomarengs?) Ludviginne Spørsmål om matvarer og oppskrifter 18 21-10-10 16:27
Hollandaiserest ble dessertfest- oppskrift på en slags lemoncurd mål:littavetmenneske Kake/dessert og snacks 1 20-10-09 01:44
Snøfrisk/Chevre/mynte-omelett Elinf Frokost og kveldsmat 17 13-06-09 22:47
Mynte-te/hodepine-te dingpot Smoothies / drikke 6 26-05-09 12:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no