Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-10-11, 21:54   #1
maysa
Seniormedlem
 
maysa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: buskerud
Innlegg: 1.407
maysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snill

Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/N-e...e-2597715.html

måtte jo smile litt

__________________
Smil til meg, så smiler jeg igjen.

maysas journal
vekt 29/9- 121,8 vekt 6/10-120,3
maysa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: være litt forsiktig med karbene Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 22:02   #2
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sv: NÅ er det smør krise stod det på sol.no

Ha ha

En venninne av meg som ikke er på lavkarbo hadde et utbrudd i butikken forleden...

"Faens lavkarbo!! Hvor er smøret mitt??"

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 22:06   #3
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: NÅ er det smør krise stod det på sol.no

Opprinnelig lagt inn av utolmodig, her.

Ha ha

En venninne av meg som ikke er på lavkarbo hadde et utbrudd i butikken forleden...

"Faens lavkarbo!! Hvor er smøret mitt??"

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 22:08   #4
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: NÅ er det smør krise stod det på sol.no

*lerlitt*

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 22:21   #5
maysa
Seniormedlem
 
maysa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: buskerud
Innlegg: 1.407
maysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snill

Sv: NÅ er det smør krise stod det på sol.no

haha den var morsom

__________________
Smil til meg, så smiler jeg igjen.

maysas journal
vekt 29/9- 121,8 vekt 6/10-120,3
maysa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: være litt forsiktig med karbene Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 22:35   #6
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: NÅ er det smørkrise stod det på sol.no

Svigermor er også oppgitt.... "De har jo aldrrrrri smorr på butikken lenger!!" (sagt med skikkelig bergensk skarre-r)

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 16:13   #7
Kathja
Medlem
 
Kathja sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 104
Kathja er på en erverdig vei

Sv: NÅ er det smørkrise stod det på sol.no

Haha så artig!

*Harrytur til Sverige og smugle smør *

__________________
Jeg elsker brød og gjær,derfor jeg har blåst opp...
Kathja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-Tror jeg??? Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 16:18   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: NÅ er det smørkrise stod det på sol.no

Opprinnelig lagt inn av Kathja, her.

Haha så artig!

*Harrytur til Sverige og smugle smør *

Vel. I Sverige er det nok enda større smørkrise Pga den fine nye fettavgiften i Danmark.

Fikk 500 gram smør til 35 svenske kroner her i forrige uke. Det var på Svinesund da.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 18:54   #9
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

Smør er bra, men hva i alle dager bruker dere så mye smør til egentlig? Vi bruker veldig mye cocosa fett til steking osv. Men har ikke på unormalt store mengder smør på brødskivene må jeg innrømme. Går litt meierismør til baking osv, men ikke mer enn "normalt" vil jeg si. Skal sies at jeg aldri lager egen mat heller, det fikser kona siden hun er utrolig lavkarbofiksert, men tror ikke vi bruker mange kiloene med smør i uka.

Er det feil å steke med cocosafett?

  Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 18:57   #10
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

Sitat:

Er det feil å steke med cocosafett?

Nei, det vel heller spørsmål om hvilken smak man foretrekker på maten. Personlig foretrekker jeg smørsmak.

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 19:33   #11
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

Ok, men må vel spørre, bruker du vesentlig mye mer smør nå bare fordi du er på lavkarbo ift tidligere? Eller er det et merforbruk fordi du steiker oftere?

  Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 20:00   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

For min del har jeg kastet soft light og melange ut av huset og bruker SMØR. Det er jo ikke store mengder det er snakk om men om vi er mange nok som gjør dette så vises det jo på salgstallene fra butikkene... Jeg bruker nok 1-2 ss daglig... og så bruker Husets Herre litt når vi lager saus. Hvilket kanskje er 1-2 ganger i uka. Hva kan det være? 1 pk månedlig, kanskje?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 10:11   #13
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

Men herremin for en spørreundersøkelse... Valg mellom Spiser ikke smør - Bremykt - Andre smørtyper??? Andre smørtyper blir da både meierismør, setersmør OG margarindritt eller? Ok, vet at margarin IKKE egentlig kan kalles smør, men det tror nok mange andre 'der ute'. Jaja.
Bruker mer meierismør enn tidligere hos oss, for bruker det også når jeg lager kaker og vaffelrøre til bruk i foreningskioskene jeg må bidra til. I tillegg til steking og at jeg eeelsker omelett med smør til frokost.
Har ikke opplevd tomme hyller her jeg bor da, bortsett fra seterrømme her for ikke så lenge siden.

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 10:31   #14
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

Det var helt tomt for Bremykt på butikken her i dag, har vært nesten tomt flere ganger i det siste har jeg sett. Kanskje jeg skal kjøpe noen bokser neste gang jeg handler et sted der de har noen?
De hadde meierismør da så jeg kjøpte det istedet, men for en prisforskjell på foliepakket og i såkalt "bordpakning"!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 10:42   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

For min del har jeg kastet soft light og melange ut av huset og bruker SMØR. Det er jo ikke store mengder det er snakk om men om vi er mange nok som gjør dette så vises det jo på salgstallene fra butikkene... Jeg bruker nok 1-2 ss daglig... og så bruker Husets Herre litt når vi lager saus. Hvilket kanskje er 1-2 ganger i uka. Hva kan det være? 1 pk månedlig, kanskje?

Nettopp!

Eneste jeg bruker smør til er steking og over grønnsaker, og jeg steker jo stort sett all maten min. Vet ikke hvor mye smør jeg bruker, men kanskje en halvkilospakke på halvannen til to uker?

Synes det er positivt at folk blir mer bevisste på rene matvarer, for margarin er IKKE smør. Det er smørbart, men det kvalifiserer uansett ikke. Jeg vil ikke ha nesten-plast i maten min.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 10:44   #16
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Det var helt tomt for Bremykt på butikken her i dag, har vært nesten tomt flere ganger i det siste har jeg sett. Kanskje jeg skal kjøpe noen bokser neste gang jeg handler et sted der de har noen?
De hadde meierismør da så jeg kjøpte det istedet, men for en prisforskjell på foliepakket og i såkalt "bordpakning"!

Bøh - "bordpakning"... man har da vel en pen og tett boks sjæl.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 13:50   #17
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

Bruker mer smør jeg. Hjemme hos oss brukte vi bare vita, eller kaaanskje soft flora light. Da jeg flyttet sammen med mannen brukte han brelett så det gikk lenge i det frem til jeg oppdaget at jeg likte smaken på bremykt. Stekte i margarin (mamma bruker bare formfettspray). Nå som jeg er lk så bruker jeg smør når jeg steker, men mannen bruker enda brelett og margarin. Han om det.

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 14:00   #18
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Bøh - "bordpakning"... man har da vel en pen og tett boks sjæl.

Jeg skal ha det på jobben og her er det langt mellom plastboksene. Får se om jeg har noe hjemme jeg kan ta med.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 14:24   #19
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nettopp!

Eneste jeg bruker smør til er steking og over grønnsaker, og jeg steker jo stort sett all maten min. Vet ikke hvor mye smør jeg bruker, men kanskje en halvkilospakke på halvannen til to uker?

Synes det er positivt at folk blir mer bevisste på rene matvarer, for margarin er IKKE smør. Det er smørbart, men det kvalifiserer uansett ikke. Jeg vil ikke ha nesten-plast i maten min.

Oj, får du smøret til å vare i opptil 2 uker! Oj da.. Godt det ikke er smørkrise i Trysil.. Nå på vinteren må brødspiserene her ta til takke med bremykt fordi smøret blir knallhard i brødboksen( kaldt hus gitt) og end bruker vi MINST 1 pakke smør i uka, regner ca 3pakker på 2 uker.. Men jeg gjør som deg og steker alt i smør da, til alle såklart og minstejenta får smør innnblandet i all varm mat( minst mulig sondemat og mest mulig smør og fløte ).. Smør er godt, nam!
Altså, jeg mauler ikke smør, men det går jo med til steking, på kjøtt som saus osv... Prøver å knipe inn på fløta, for jeg er ikke sikker på om melkeproduker er så bra for meg..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 14:45   #20
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Oj, får du smøret til å vare i opptil 2 uker! Oj da.. Godt det ikke er smørkrise i Trysil.. Nå på vinteren må brødspiserene her ta til takke med bremykt fordi smøret blir knallhard i brødboksen( kaldt hus gitt) og end bruker vi MINST 1 pakke smør i uka, regner ca 3pakker på 2 uker.. Men jeg gjør som deg og steker alt i smør da, til alle såklart og minstejenta får smør innnblandet i all varm mat( minst mulig sondemat og mest mulig smør og fløte ).. Smør er godt, nam!
Altså, jeg mauler ikke smør, men det går jo med til steking, på kjøtt som saus osv... Prøver å knipe inn på fløta, for jeg er ikke sikker på om melkeproduker er så bra for meg..

Kanskje ikke så mye som to uker?! Men i hvert fall halvannen. Tror jeg. Har ikke regna så nøye på det.
Men nå er jeg bare en person, da. Og relativt småspist, så det har jo innvirkning.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 15:10   #21
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

Når man sjelden spiser brød/brøderstatninger går det mindre for vår del iallfall.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 16:34   #22
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nå er det smørkrise, stod det på sol.no

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Når man sjelden spiser brød/brøderstatninger går det mindre for vår del iallfall.

Her er det motsatt. Kanskje fordi jeg ikke har spist smør på brødskiva siden jeg var ti.... Men vi steker jo for det meste maten, og da alltid i smør. Det går kjapt en pakke i uka eller så.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Smørkrise ... Supah Nyheter / media 2 31-10-11 13:46
Hva har vært/er ditt gjennomsnitt vekttap pr uke? Når stod vekten i ro? Perleblomsten Spørsmål og svar 3 22-04-11 14:14
Når stod du sist på hendene? mofe Generell diskusjon 24 25-03-05 17:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no