Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Jeg tenker å prøve ut LCHF-dietten og har ørten spørsmål!

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-06-09, 19:31   #1
Bærtolina
Medlem
 
Bærtolina sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 67
Bærtolina er på en erverdig vei

Jeg tenker å prøve ut LCHF-dietten og har ørten spørsmål!

Ja, nå har jeg gått en uke med lavkarbo uten å ta stilling til gjennomføring. Holdt meg unna karbo, men har i tillegg spist magerprodukter. Jeg forstår jo at dette blir galt - og nå skal jeg begynne på nytt. Har lest litt omkring, og enn så lenge er det LCHF som appelerer mest til meg - men så tenker jeg: Kan jeg ha litt miks mellom dietter? Holde meg til grunnprinsipper som f.eks få karbohydrater? (LCHF sier max 5 % pr matvare)

Jeg greier meg fint uten både brød, pasta og salat.

Men så lurer jeg:
1. Kan jeg spise hvor mye jeg vil av salat (da som vokser over jorden) - noen grønnsaker jeg må holde meg unna? (tomat f.eks?)
2. Kan jeg spise lightprodukter? som f.eks heistadgeleen?
3. Hva vil det si om jeg f.eks har en dag i uka med godis? Ødelegger jeg da alt, eller går det fint?

- Annet jeg må tenke på? Og en ting til: Vil jeg få svært dårlig ånde av lavkarbo? *jobber nært folk, må være litt omsorgsfull*

Enlighten me!

__________________
Gladtjukk, men på vei nedover.
-2,4 kg
Bærtolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose - generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 19:35   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg tenker å prøve ut LCHF-dietten og har ørten spørsmål!

Opprinnelig lagt inn av Bærtolina, her.

3. Hva vil det si om jeg f.eks har en dag i uka med godis? Ødelegger jeg da alt, eller går det fint?

Det ødelegger nok desverre uansett hvilken diett man velger å følge Fordelen med LCHF derimot er at du ikke har behov for godteriet etter en stund

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 19:38   #3
Bærtolina
Medlem
 
Bærtolina sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 67
Bærtolina er på en erverdig vei

Sv: Jeg tenker å prøve ut LCHF-dietten og har ørten spørsmål!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det ødelegger nok desverre uansett hvilken diett man velger å følge Fordelen med LCHF derimot er at du ikke har behov for godteriet etter en stund

Men hva med f.eks heistadgeleen da?

kaffe med helmelk og smeltet 70 % sjokolade? *frykter for å bli desperat*

__________________
Gladtjukk, men på vei nedover.
-2,4 kg
Bærtolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose - generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 19:49   #4
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Jeg tenker å prøve ut LCHF-dietten og har ørten spørsmål!

Jeg vil si at det kommer litt an på hva som er målet ditt med å legge om til LCHF. Er det for å slanke deg (evt. hvor mye), eller "bare" spise sunnere. Om det er for å slanke deg, så vil godteri en gang i uka ødelegge mye.

Ellers så er det noen som reagerer på tomat, det er ikke sikkert du gjør det. Du må selv prøve ut hva du tåler eller ikke.

Om du får dårlig ånde kommer igjen an på hvor mye/ lite karbo du spiser, om du spiser så lite karbo at du er i ketose, så er det nok ganske vanlig å få dårlig ånde.

Du kan gjerne kikke litt på Atkins Induksjon eller ketolysekuren hva det er for noe, begge diettene er LCHF.

Ketolyse går ut på å spise 15 karbo per dag (kvinner), og det skal man ha under hele dietten, og man er derfor i ketose hele kuren. Atkins starter med 20 karbo de to første ukene, og så videre økning en gang for uka med 5 kh mer for dag, inntil man finner det nivået en tolerer for karber uten at man går opp i vekt. Og, man vil sanns. derfor gå ut av ketose etter en tid på kuren.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 19:52   #5
Bærtolina
Medlem
 
Bærtolina sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 67
Bærtolina er på en erverdig vei

Sv: Jeg tenker å prøve ut LCHF-dietten og har ørten spørsmål!

Jeg skal ned i vekt - 10-15 kg. Så det er jo endel.
Og grønnsaker? Sånn utenom f.eks tomat - er det greit?

__________________
Gladtjukk, men på vei nedover.
-2,4 kg
Bærtolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose - generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 19:55   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg tenker å prøve ut LCHF-dietten og har ørten spørsmål!

Du finner en masse forslag her inne til "godteri" som er ok på et lavkarbokosthold. Men det er forskjellig hvordan groppen reagerer på f.eks søtningstoffer. Forøvrig så mener jeg at en livsstilending også er en endring av vaner, f.eks det å "måtte" ha godteri

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:03   #7
Bærtolina
Medlem
 
Bærtolina sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 67
Bærtolina er på en erverdig vei

Sv: Jeg tenker å prøve ut LCHF-dietten og har ørten spørsmål!

Jeg kjenner det er litt skummelt. Liksom tryggere å telle kalorier. (selv om jeg går opp igjen med én gang jeg spiser normalt igjen omtrent) Jeg er jo SÅ redd for å faktisk gå OPP i vekt. Helst vil jeg jo fort ned (helst igår :knegg: ) - men med en god kostholdsform, så er sakte og sikker nedgang flott.

__________________
Gladtjukk, men på vei nedover.
-2,4 kg
Bærtolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose - generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:46   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg tenker å prøve ut LCHF-dietten og har ørten spørsmål!

Opprinnelig lagt inn av Bærtolina, her.

Jeg er jo SÅ redd for å faktisk gå OPP i vekt. Helst vil jeg jo fort ned .

Her står det litt om akkurat det http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23811

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:04   #9
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg tenker å prøve ut LCHF-dietten og har ørten spørsmål!

Det er skrevet masse om dette på forumet. Søk & les.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:10   #10
Bærtolina
Medlem
 
Bærtolina sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 67
Bærtolina er på en erverdig vei

Sv: Jeg tenker å prøve ut LCHF-dietten og har ørten spørsmål!

Ja, jeg kan nok lese til øyet blir stor og rødt - og bør kanskje gjøre det Jeg er som sagt fortsatt skeptisk. Mest fordi det fortsatt er for godt til å være sant omtrent - OG ganske greit å kombinere med resten av familien, som ikke er helt DER ennå. (MAnnen er nok lett å omvende altså, så lenge han får drikke pepsi max så).

Jeg kjenner at jeg ikke vil få problemer med å holde meg innenfor den lave karbogrensa - det er værre å tenke fett er tøft.

Men fint å være her inne da! - Vet jo at jeg har tilgang til masser av informasjon!

__________________
Gladtjukk, men på vei nedover.
-2,4 kg
Bærtolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose - generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-09, 15:34   #11
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Jeg tenker å prøve ut LCHF-dietten og har ørten spørsmål!

Opprinnelig lagt inn av Bærtolina, her.

Jeg kjenner det er litt skummelt. Liksom tryggere å telle kalorier. (selv om jeg går opp igjen med én gang jeg spiser normalt igjen omtrent) Jeg er jo SÅ redd for å faktisk gå OPP i vekt. Helst vil jeg jo fort ned (helst igår :knegg: ) - men med en god kostholdsform, så er sakte og sikker nedgang flott.

hvis du har spist " normalt " i alle disse år , og har en ring rundt magen for mye, så ja , da vil du legge på deg når du begynner og spise " normalt " igjenn.

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dagens dummeste spørsmål tenker jeg Henriette23 Ketolysekuren 8 28-01-08 11:09
Hva tenker dere? iren84 Spørsmål og svar 5 25-11-07 03:17
Tenker frem mot JUL.... Linnmk Ketolysekuren 1 13-11-07 15:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no