Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

forskning

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-02-06, 12:41   #1
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

forskning

Dr.Atkins-studie forbløffer forskerne. Skrevet av Nils H Opsahl
Publisert 23.05-03 03:37



En studie av den omstridte Atkins-dietten er nylig gjennomført. Og resultatet forbløffer forskerne.
63 overvektige menn og kvinner deltok i et kontrollert studie som er utført ved University of Pennsylvania, og publisert i det anerkjente tidsskriftet New England Journal of Medicine.
Resultatet av studien viser at dietten faktisk kan vise seg å forebygge hjertesykdom. Slankere som fulgte Atkins-dietten økte det gode HDL-kolestrolet og reduserte mengden av triglyserider ( skadelige fettstoffer i blodet ). Resultatene fra en gruppe slankere som gikk på en konvensjonell diett, med lavt fettinnhold og høyt karbohydratinnhold, var ikke så positive som Atkins-gruppen.
Nivåene med HDL-kolesterol, som er bra for deg, økte med 11 prosent i Atkins-gruppen, sammenliknet med bare 1,6 prosent i den konvensjonelle slankegruppen. Fettstoffene (triglyserider) var etter et år redusert med 17 prosent i Atkins-gruppen mens det ikke var noen store endring hos de vanlige slankerne.
Atkins-dietten ga også vekttap
Atkins-dietten ga også et mer vekttap en den konvensjonelle dietten. Men forskjellene var ikke statistisk store nok etter kun ett år.

Forskningsteamet skal nå i gang med en fem år lang studie rundt dietten, noe som vil gi et mye bedre svar på dette.
Overraskende
"Resultatene var overraskende. Dette var den første kontrollerte studien av dietten, og sunn fornuft tilsier at dietten skulle gi økning i dårlig kolesterol", sier forskningsleder Gary Foster, ved Weight and Eating Disorders Program ved University of Pennsylvania, til New Scientist.

Man vet foreløpig ikke hvorfor eller hvordan Atkins-dietten ga så gode resultater. Men en årsak kan være at mat med høyt proteininnhold oppleves som mer mettende, og derfor ikke spiser så mye.
" Det gjør det lettere for folk å spise færre kalorier. Selv når du forteller folk at de kan spise alt de vil, så orker de ikke", sier Foster.
Anbefales likevel ikke
Forskerne ved University of Pennsylvania vil ennå ikke anbefale Atkins-dietten. Men de tror at en videre forskning kan vise seg å være et godt alternativ for de som vil ned i vekt.



Haaper det er lov og klippe og lime paa denne maaten hvis ikke maa dere slette det

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 12:42   #2
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: forskning

Denne laa inne paa slankenett.no, hvor jeg ramla innom via sol.no jeg kunne lese den selv om jeg ikke er medlem

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 14:31   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: forskning

Du kan godt klippe & lime, men det er jo gammalt nytt da. Den er over 3 år gammel denne rapporten

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 17:04   #4
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: forskning

oj ikke saa interesant da jajaj men NESTE gang da

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 22:48   #5
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: forskning

Flott at vi blir påmint denne undersøkelsen for den er veldig god.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 10-02-06, 00:28   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: forskning

Hehe jeg la denne ut på pratekompaniet i 2004. Men den er knallbra, og slike artikler er knallbra å ha i bakhånd til skeptikerne.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ha-ha-ha! Ny forskning! MHM Lavkarbo generelt 6 11-01-12 19:39
Forskning på lavkarbo og relaterte tema HP Spørsmål og svar 11 20-10-10 02:12
Hjernedød forskning på såkalt "fet" mat Iset Lavkarbo generelt 19 25-01-06 00:37
Matvaretabellen bygger på 100 år gammel forskning! mofe Nyheter / media 2 27-12-05 15:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no