Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Flesk og duppe?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-08-11, 17:52   #26
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Flesk og duppe?

Ser at kleppsuppe også kalles klubbvelling, så det er absolutt rom for mange tolkninger.

Sitat:

Kleppsuppe

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Kleppsuppe (klubbvelling) er en melkesuppe med lange tradisjoner i Norge. Det finnes flere oppskrifter på suppen, gjerne med lokale variasjoner, men den kan for eksempel bestå av melk med boller (klepper) laget av byggmel, egg og salt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 19:21   #27
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Flesk og duppe ?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Og der hvor jeg kommer fra er det raspeball av potet og rug (eller var det bygg).

Dupp er en suspekt saus av brunost, melk og sukker til klubben sammen med stekt flesk. Sikringskost for tømmerhoggere...

Endelig en som har rett! Klubb er laget av poteter og bygg (+ h-melk og litt hvetemel og salt) og duppen er laget av h-melk, brunost og mel til jevning. Nammenam!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 20:19   #28
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Flesk og duppe?

Åh så det ER kompe! Bare en av de maaaange variantene som fins...?

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 20:21   #29
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Flesk og duppe?

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Åh så det ER kompe! Bare en av de maaaange variantene som fins...?

Kompe, klubb, ball, potetball, raspeball - kjær barn har mange navn.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 20:24   #30
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Flesk og duppe?

Her skal kompene være snøhvite med salt flesk oppi. Spises med smør og sukker til. Jeg har plukket med meg et par variasjoner som jeg liker: lager dem mindre i størrelse enn kompe skal være, så har jeg bacon oppi (liker ikke salt flesk spesielt godt), så har jeg kålrotstappe, smør, bacon og sukker til.. nå har jeg vel fornærmet de fleste? *knegg*

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 20:36   #31
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Flesk og duppe?

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Her skal kompene være snøhvite med salt flesk oppi. Spises med smør og sukker til. Jeg har plukket med meg et par variasjoner som jeg liker: lager dem mindre i størrelse enn kompe skal være, så har jeg bacon oppi (liker ikke salt flesk spesielt godt), så har jeg kålrotstappe, smør, bacon og sukker til.. nå har jeg vel fornærmet de fleste? *knegg*

Hva lager du kompene av når de blir snøhvite? Laget på poteter og byggmel blir de jo grå og ser i bunn og grunn ikke særlig delikate ut.

Vi spiser klubb med flesk eller bacon, sirup og duppe.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 20:59   #32
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Flesk og duppe?

Må helt ærlig tilstå at mine hjemmelaget ikke blir snøhvite, men de jeg kjøper her i distriktet er helt hvite (og slik de skal være ifølge min bestemor). Jeg bryr meg ikke spesielt om fargen jeg, spiser dem samma det! Eller dvs.. jeg gjorde det før :P

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 21:20   #33
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Flesk og duppe?

Og på vestlandet fikk vi klubb (potetball) som var kokt sammen med kålrabibiter og salt kjøtt... (sau???) Var iallfall "helt feil".

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er flesk og hva er løshud? Jabba Lavkarbo generelt 36 31-08-11 13:31
Stekt flesk og persillesaus Gerd Middag 3 07-06-11 22:03
Stekt flesk og duppe Nannah Middag 21 23-08-10 07:48
Ikke all flesk er nødvendigvis spiselig! :-) Eva Livets lyse side 0 03-01-08 21:30
Metformin + lavkarbo = smør på flesk? LilleVille PCOS og karbohydratkontroll 3 31-05-07 14:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no