Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Nybegynner på lavkarbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-05-14, 10:19   #1
Tonje87
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 3
Tonje87 er på en erverdig vei

Nybegynner på lavkarbo

Jeg har nå gått på lavkarbo i en uke.. Men, ikke gått ned noenting!
Lurer på om jeg spiser litt feil? Kanskje litt for mye?

Her er hva jeg spiste i går:

Frokost: 4 osteskiver med jalapeno (i microen) med setersmør, ost sallami og litt paprika..

Lunsj: 150g tyrkisk yoghurt, 20g fryste bringebær med en neve valnøtter og en neve mandler + 2ss sukrin. Og seks osteskiver i micro med setersmør, ost og salami. + 4 cherrytomater. (kunne nok spist fire, men det var sååå godt )

Middag: Taco ( hjemmelager krydder, kyllingkjøttdeig(ca 120g), litt salsa, hamburgerdressing, avokado, ost, paprika, tomat og agurk)

Kvelds: 100g tyrkisk yoghurt med 20g bringebær, mandler og solsikkekjerner.

Drikker ellers mye vann, og et glass cola zero til middagen..

Tonje87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-14, 10:20   #2
Tonje87
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 3
Tonje87 er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner på lavkarbo

Før jeg begynte på lavkarbo fulgte jeg Grete Roede metoden.. Så, kroppen min er innstilt på mat hver 3/4 time, og relativt store måltider..
Merker ikke såå stor forskjell på om jeg spiser lavkalori eller lavkarbo, alle mener man spiser såå mye mindre på lavkarbo fordi det er mer mettende, men merker ikke store forskjellen jeg... Kanskje etterhvert?!

Tonje87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-14, 10:31   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner på lavkarbo

Jeg ville nok ikke spist SÅ mye yoghurt. Yoghurt er noe av de fleste av oss må være forsiktige med. Men jeg ville nok gitt det noen uker, for alt du vet funker det supert for deg.

Du merker sjelden forskjellen på matmengden etter en dag, jeg spiser ikke på langt nær så mye mat i gode perioder( ja, dette teller ikke for deg, men jeg sliter med ulvehunger i blandt og det har ikke med maten å gjøre, men at jeg er kronisk syk). Jeg hadde holdt det til 3-4 osteknekkis med tykt med smør og 2skiver salami pr knekkebrød. Mulig du spiste lite smør på?
Fett metter. Det er derfor en sier at matmengden blir mindre, fett tar ikke like mye plass som karbo i samme energimengde.



Sånn i starten SKAL du spise deg mett og ikke tenke på megden. Plutselig spiser du mindre uten at du merker det. Det går av seg selv.

Jeg ville dog ha leste en bok eller tre og fulgt den metoden til punkt og prikke. Ved egenkomponert kan en oppleve at det funker eller som mange oppdager: det funker ikke på grunn av mangel på kunnskap. Så skaff deg kunnskap så du vet hva du driver med.

Gode regler er grønnsaker til alle måltider( uansett ketogent eller ikke), proteinmengde tilsvarende din håndflate(uten fingre) i størrelse og tykkelse til 3 måltider. Fyll opp med fett så du blir mett.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-05-14, 10:31   #4
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Nybegynner på lavkarbo

Etterhvert ja. Måltidenes størrelse og hyppighet justerer seg når det får gått seg til litt som regel.

Ser du stort sett har ost og yoghurt som fettkilder. Jeg (og mange andre ser det ut til) går ikke ned i vekt når jeg spiser denslags, det kan virke som om melkeprodukter hemmer vekttapet. Så en justering av menyen kan kanskje være verdt å prøve?

Når det er sagt, så er ikke en uke lenge. Kroppen trenger som regel 3-4 uker til å venne seg til å forbrenne fett i stedet for karbo. Noen går ned mye i denne perioden, andre lite.

Forslag til fettkilder: Naturlig fett kjøtt/fisk, egg, smør/cocosa, fete sauser m.m.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 09:12   #5
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner på lavkarbo

Men spiser du ikke grønnsaker??? Eller var det kun igår du droppet det?

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 13:09   #6
Nektarin
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 20
Nektarin er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner på lavkarbo

Synes også det var mye yoghurt og lite fett fra andre kilder enn melkeprodukter. Egg og kokosolje og olivenolje er fine fettkilder. Feit fisk er også bra, omega 3 trenger alle

Ellers kan du godt tenke på å bruke mer grønnsaker om dette var representativt

Nektarin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal blueprint Svar med sitat
Gammel 18-05-14, 11:41   #7
Tonje87
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 3
Tonje87 er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av tjeldberg, her.

Men spiser du ikke grønnsaker??? Eller var det kun igår du droppet det?

Spiste masse grønnsaker til tacoen

Tonje87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 07:58   #8
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Tonje87, her.

Spiste masse grønnsaker til tacoen

ikke altid lett å sette seg inn i andres kost. Men er bra det! Metter mye, og god næring

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
For mye mat? Nybegynner på lavkarbo nednoenkg Lavkarbo generelt 9 02-09-11 11:07
Nybegynner i lavkarbo Romeria Spørsmål og svar 23 02-08-11 17:10
Mageproblemer pga lavkarbo? - nybegynner mamoli Lavkarbo generelt 6 03-01-11 09:18
Skal ned 7 kg, nybegynner i lavkarbo Lining Lavkarbo generelt 2 10-02-06 13:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no