Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Kalorier

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-03-05, 23:28   #1
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Kalorier

Kaloribegrepet kan vel sies å være enda en ulogisk slutning som den mest "vanlige" dietten baserer seg på. En kalori er den energien som maten produserer når den brennes i et kalorimeter. Så når man trekker konklusjonen at fett inneholder mer energi enn proteiner og karbohydrater derfor er det ikke bra når man slanker seg, blir det vel kanskje litt for enkelt. Da har man sett helt bort i fra at maten faktisk må bli tatt opp i kroppen for at den skal kunne forbrennes, og at kroppen ikke forbrenner maten på samme måten som et kalorimeter. Dessuten er hormonbalansen helt utelatt.

Tenk over dette: Jeg holder meg i stabil vekt, og spiser et visst antall kalorier om dagen. Dersom jeg spiser 1800 kalorier ekstra om dagen (fra fett), burde jeg legge på meg 200 gram pr. dag (Hvis jeg husker riktig at 1 gram fett = 9 kalorier), altså en kilo på fem dager. Hvis jeg fortsetter med dette i et år, skal jeg da ha lagt på meg over 70 kg når året er omme. Hvis jeg spiser 1800 kalorier mindre isteden, vil jeg i følge kalorimetoden forsvinne på mindre enn et år. Logisk? Neppe.

Så til alle som teller kalorier, eller i det hele tatt tenker på å gjøre det... Bare glem det...

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 21-03-05, 23:36   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Tusen takk, Themonk!! Dette trengte jeg å høre nå.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-03-05, 23:51   #3
rsy
Medlem
 
rsy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 44
Innlegg: 170
rsy har en fantastisk aura rundt segrsy har en fantastisk aura rundt seg

Glem det, og begynt å telle karbohydrater...

RSy

__________________
RSy
rsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: RSy @ AtKiNs Svar med sitat
Gammel 22-03-05, 00:25   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Bare for å gjøre forvirringen total:

Opprinnelig lagt inn av Botanisk og plantefysiologisk leksikon

Kalori (L. calere - å være varm) - Mengden varme som trengs for å heve temperaturen på 1 g vann med en grad Celsius.

kalorier = fett X 9 + (karbohydrat - fiber) X 4 + protein X 4 + alkohol X 7


Avhengig av vår fysiske aktivitet omsetter et menneske energi mellom 1000 til 3000 kcal pr døgn. Opptar vi mer energi enn vi forbruker, omdannes energien til fett som vi lagrer i kroppen. Et gram rent fett inneholder energien 9 kcal. Det betyr at ett kilogram fett tilsvarer mellom 3 og 9 dagers energiforbruk for kroppen vår.


Tilsvarende lagres også energi som karbohydrater i musklene våre. Det betyr at når vi trener og øker muskelvolumet, kan kroppen kan lagre mer energi i musklene. Et gram karbohydrater inneholder energi tilsvarende 4 kcal. I motsetning til fettet er karbohydrater, lageret i musklene, lett omsettelig energi i kroppen. Det betyr ikke at vi bør spise mye karbohydrater, siden musklene bare kan ta opp en begrenset mengde slik energi. Resten blir omdannet til fett.


En annen form for energi som vi tar til oss er proteiner som også inneholder energi tilvarende 4 kcal pr gram. Spesielt kan vi nevne at ren alkohol inneholder energi tilsvarende 6 kcal pr gram.



Fant denne her interessant - nyoppdaget gammelt nytt:


Nytt argument for proteindietten

26.aug 2004 05:00
Av: Ingrid Spilde , Journalist

Fysiske lover tilsier at en kalori slett ikke trenger å være en kalori, mener amerikanske forskere. Dermed skal det i teorien være mulig å gå ned i vekt, bare ved å endre sammensetningen av kostholdet. Termodynamikkens første lov er et yndet argument mot proteindietten. Den sier nemlig at energi aldri kan forsvinne, men bare gå over i en annen form. Dermed skulle man tro at det bare er antallet kalorier du hiver innpå som bestemmer om du legger på deg eller ei. Hvorvidt de aktuelle kaloriene kommer fra ribbefett eller gulrøtter er altså revnende likegyldig.

Nå mener imidlertid noen amerikanske forskere at det må bli en slutt på misbruket av fysikkens prinsipper. Tar man termodynamikken på alvor, taler lovene heller til fordel for proteindiettene enn mot dem. Termodynamikkens første lov får nemlig en helt ny mening når den sees i sammenheng med den andre.

Ulike energiformer

Det er helt sant at energien fra kaloriene blir bevart, enten man stapper innpå med kyllingbryst eller raffinert sukker. Men når maten brytes ned i kroppen, blir kaloriene forvandlet til ulike former for energi.

Noe blir til flyktig varme, og resten blir til kjemisk energi som kan brukes som brensel i cellene eller lagres som fett. Det er her termodynamikkens andre lov kommer inn, forklarer forskerne.

Den sier nemlig at forskjellige næringsstoffer etter all sannsynlighet brytes ned til ulike kombinasjoner av energi. Og alle disse variantene er ikke like tilgjengelige for kroppen. Forsvinner mye av kaloriene i varme, blir det for eksempel mindre igjen til å lage flesk av. Dermed er det altså fullt mulig at en kalori med karbohydrater gir mer tilgjengelig energi til kroppen enn en kalori med proteiner.

Eksempler fra virkeligheten

- Å si at en kalori alltid er en kalori er feil, sier Richard Feinman fra State University of New York.

I teorien, altså. Men hva med praksis?

Sammen med Eugene Fine fra Jacobi Medical Center i New York har Feinman gått gjennom både fysikklover og resultatene fra en god del forskning. Det interessante er at det finnes undersøkelser som viser at teorien kan stemme med praksis, mener forskerne.

En undersøkelse av E. Jequier i 2002 viste for eksempel at to-tre prosent av fettet, og seks-åtte prosent av karbohydratene som fordøyes går til varme. For proteinene, derimot, går 25 til 30 prosent opp i hete. Dermed kan det virke som om proteinene er en mindre effektiv næringskilde for kroppen.

Det finnes faktisk såpass mange undersøkelser som konkluderer med at noen kostkombinasjoner kan gi større vekttap enn andre, at mye tyder på at dette faktisk er tilfelle, mener forskerne. Dess mer av dietten som er dedikert til torskefileter og eggerøre, dess mer energi forsvinner et sted på veien mellom tarmen til skinkene.

Liten betydning?

- Ignorerer vi denne effekten, avskjærer vi oss fra en potensiell gevinst, skriver forskerne.

Flere eksperter mener imidlertid at de eventuelle forskjellene i energi er ubetydelig i den store sammenhengen. Nye undersøkelser antyder for eksempel at folk blir slankere av diettene fordi proteiner gir større metthetsfølelse. Dermed spiser man rett og slett færre kalorier.

- Fedmeepidemien skyldes ikke et lite biokjemisk avvik, den skyldes svære porsjoner av mat spist av inaktive mennesker, sier fedmeekspert George Bray fra Louisiana State University til Nature.

Det kan han vel strengt tatt ha rett i.

Referanse:

R. D. Feinman & E. J. Fine, A calorie is a calorie" violates the second law of thermodynamics, Nutrition Journal 2004, 3:9 doi:10.1186/1475-2891-3-9.

E. Jequier, Pathways to obesity, Int J Obes Relat Metab Disord 2002, 26 Suppl 2:S12-7.

Lenker:

Nutrition Journal: 'A calorie is a calorie' violates the second law of thermodynamics
Nature: Low-carb diets get thermodynamic defence



Uansett hva man måtte mene, så er det dessverre noen som MÅ telle kalorier også.
Jeg er en av de som må passe på. Det stemmer også godt med hva Dr. Mary Shomon skriver i boka si "The Thyriod Diet" - trist men leit, slik er det bare.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 22-03-05 kl 01:09.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-03-05, 00:55   #5
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs
Red face

Pirkpirk

En kalori er den mengden varme som trengs for å heve temperaturen på 1.0 gram vann fra 14.5 grader til 15.5 grader (Celsius). Dette tilsvarer 4.1855 joule. Spesielt.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 22-03-05, 01:05   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-03-05, 08:49   #7
LilNoor
Medlem
 
LilNoor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Ulvik
Alder: 45
Innlegg: 168
LilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snill

Så, egentlig Nille, samme hva man sier, så er Lav Karbo dietter toppen siden man enten a. bruker energien på en annen måte, b. spsier mindre eller c. begge deler! Ihvertfall så er Lavkarbo bedre enn andre slankemetoder!

__________________
LilNoor
Min dagbok
LilNoor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-03-05, 13:49   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av LilNoor

Så, egentlig Nille, samme hva man sier, så er Lav Karbo dietter toppen siden man enten a. bruker energien på en annen måte, b. spsier mindre eller c. begge deler! Ihvertfall så er Lavkarbo bedre enn andre slankemetoder!

... og fordi man ikke går sulten mens man slanker seg. OG fordi man i prosessen innarbeider et sunt kosthold man kan klare å leve med når man har nådd målvekt, - og dermed klarer å holde vekten - igjen - uten å sulte.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 09:08
Er det virkelig så mange kalorier i denne smoothien?? Iset Generell ernæringsdebatt 8 29-03-05 17:56
Atkins og kalorier fatso Atkins kosthold 1 30-04-04 15:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no