Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Årsaker til sprekk

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-10-09, 09:22   #1
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Årsaker til sprekk

Jeg har søkt på forumet men finner ikke noe sammenhengende informasjon på hva underliggende årsaker til at man sprekker er. Nå tenker jeg ikke på en overveid og planlagt pause, men grunnen til at man plutselig sitter der med munnen full av sjokolade uten å vite hva som skjedde.

Er sikkert mange forskjellige årsaker, men hva tror dere? Og er det noen faktorer som kan øke eller redusere sjansen?

For min del kaster jeg ut disse ubegrunnede påstandene:
* sukkeravhengighet
* vitamin/sporstoff-mangler
* interne psykiske faktorer (man føler man går glipp av noe?)
* påvirkninger (man vil ikke være uhøflig?)
* man er fornøyd med seg selv, og tillater seg i økende grad å falle tilbake til gamle vaner

Innspill og idéer?

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 09:29   #2
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Årsaker til sprekk

For meg er det dårlig planlegging. At jeg ikke rekker å lage meg mat til å ha med på jobb, og da blir det smågodt der for å stille sulten.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 09:48   #3
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Årsaker til sprekk

lavt blodsukker og dårlig timing med rett mat på bordet.

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 09:51   #4
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Årsaker til sprekk

All of the above...

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 10:02   #5
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Årsaker til sprekk

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Jeg har søkt på forumet men finner ikke noe sammenhengende informasjon på hva underliggende årsaker til at man sprekker er. Nå tenker jeg ikke på en overveid og planlagt pause, men grunnen til at man plutselig sitter der med munnen full av sjokolade uten å vite hva som skjedde.

Er sikkert mange forskjellige årsaker, men hva tror dere? Og er det noen faktorer som kan øke eller redusere sjansen?

For min del kaster jeg ut disse ubegrunnede påstandene:
* interne psykiske faktorer (man føler man går glipp av noe?)dette er meg i blant

* påvirkninger (man vil ikke være uhøflig?) den slår til noen ganger ja
* man er fornøyd med seg selv, og tillater seg i økende grad å falle tilbake til gamle vaner så absolutt

Innspill og idéer?

så er det også i blant at en dårlig dag kan få deg til og sprekke ,, gi fa..liksom..dritlei og slanke seg og tenke annerledes,

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 10:33   #6
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Årsaker til sprekk

punkt 2: og ikke være uhøfelig.

min mening er at de er hensinsløse og hangske selvopptatte hvis de tilbyr brus og boller til en de vet er på diett,og blir fornermet hvis en ikke tar det. en kan jo være høfelig selv og tenke seg om!
mener sterkt og ikke kritisere noen direkte - men alle bør tenke seg om.
men huff jeg er selvopptatt og begynner min egen diskusjon.

men jeg bare likte ikke det punktet!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 10:50   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Årsaker til sprekk

Du glemte en grunn til, impulsivitet. Jeg har altså spist is på kafè sammen med ungene på ren impulsivitet. Og da har jeg akkurat spist meg god og mett på skikkelig lavkarbomat.

Men ellers en den vanligste årsaken til at jeg nesten sprekker lavt blodsukker/lenge siden mat. Selv på lavkarbo får jeg blodsukkerdropp om det går for lenge mellom mat. Blodsukkeret mitt ligger stabilt på ca 4.2 gjennom hele dagen, men går det for lenge mellom måltidene, så kan det falle ned til 3 og da blir jeg skikkelig dårlig og kan være truende til å spise hva som helst. Men heldigvis er det sjelden jeg lar det går så lenge mellom måtidene og i de tilfellene er det og sjelden jeg sprekker fordi jeg klarer å ha hodet med meg.

At jeg ellers har sprukket på ren impulsiviet, det er flauere..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 11:14   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Årsaker til sprekk

Har du noen gang kjørt en vei du har kjørt mange ganger før, og når du kommer frem, kan du ikke helt huske bilturen?

Mennesker er vanedyr av dimensjoner!

Vi som har vært vant til å stappe i oss det vi vil når vi vil, har nok lettest for å sprekke også!
Jeg spiser rett og slett av gammel vane, og det tar tid å endre på den vanen!
Etter snart 2 år i lavkarboverden begynner det å gå seg til, men det har vært en skikkelig hard kamp noen ganger!

Når jeg blir veldig fysisk eller psykisk sliten, kobler hjernen inn autopiloten, all viljestyrke forsvinner og BANG! så spiser jeg alt jeg jo egentlig vet jeg ikke burde!

Nå er det lenge siden sist og jeg håper det blir veldig lenge til neste gang!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 11:44   #9
Rangelet
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 67
Rangelet er på en erverdig vei

Sv: Årsaker til sprekk

Lavkarbo kosthold har vært godt for helsen min, og så enkelt å gjennomføre. Spiser mye rent kjøtt og grønnsaker. Har intoleranse mot gluten og meieriprodukter, så det spiser jeg ikke. Mottoet mitt er å spise ren mat, uten alt mulig dritt tilsatt :-)

Rangelet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo funker Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 11:53   #10
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Årsaker til sprekk

Hei,
Enn så lenge så er ikke samfunnet tilpasset oss lavkarbere så dersom man må uplanlagt ordne mat kjapt på ”ukjent territorier” så er det lett å gå på en smell. Du har sikkert lagt merke til hvor uhorvelig mye karbohydrater det finnes i hyllene i butikken. Jeg har funnet ut at det er utrolig mange hyllemeter jeg slipper å gå forbi når jeg er ute og handler, he, he…

Når jeg passer på å få i meg nok fett i løpet av dage så slipper jeg unna ”fyse på noe” fenomenet, det er helt slutt med å raide kjøleskapet eller andre skap.

Etter å ha lest en god del her inne tror jeg at mange sprekker pga av at hue må også følge med, en del har nok brukt mat som straff, belønning og kos og det kan det ta litt tid å venne seg av med.
…ellers så signerer jeg innlegget til Kitt.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 11:56   #11
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Årsaker til sprekk

Takker for innspill
Vil foreløpig sette opp disse punktene (håper listen kan vokse etterhvert):

* planlegg dagen, sånn at du ikke er i en fristende situasjon akkurat når du begynner å bli sulten og får lavere blodsukker. Ha med deg noen nøtter eller noe annet du kan gnage på om nødvendig. Er du på besøk et sted har de kanskje noe ost eller egg i kjøleskapet?

* bli obs på matvanene dine. Tenk når du spiser. Ikke spis foran TV'en/avisen etc. Smak på maten. Bytt om på kniv og gaffel?

* ikke la andre bestemme hva som inntas. Om dette er et vedvarende problem for deg kjenner du deg kanskje igjen i snill gutt/pike-syndromet: http://anettesperspektiv.blogspot.co...syndromet.html

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 12:12   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Årsaker til sprekk

Den går kanskje under "Føler man går glipp noe"-punktet, men jeg har sprukket et par ganger av ren nysgjerrighet. Nye produkter man bare ikke klarer å motstå f.eks.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
sprekk, sukkeravhengighet


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger kostholdsforandring av helsemessige årsaker. Hjelp! Gossip Spørsmål og svar 15 23-06-09 13:18
En sprekk Prøverigjen Ketolysekuren 4 07-06-09 02:51
Sprekk sara Lavkarbo generelt 4 15-04-09 11:03
Sprekk ... K`s choice Ketolysekuren 2 22-08-08 09:29
Må gå ned 30 kg av helsemessige årsaker, men har ikke motivasjon... høna Ketolysekuren 13 20-07-08 13:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no