Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hvor lang holdbarhet?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-06-05, 04:13   #1
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Question

Hvor lang holdbarhet?

Hvor lang holdbarhet er det på virginoljer egentlig? På butikken har de fått inn ett nytt parti med virgin olivenolje og den hadde over ett års holdbarhet. Kan dette stemme at høykvalitetsolje kan stå seg så lenge

Hvor lang holdbarhet er det på oljene du kjøper?


Sist redigert av Kristian : 07-06-05 kl 03:35.
Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 08-06-05, 03:35   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Nille, HP, MHM hvor lang holdbarhet er det på oljene dere kjøper?

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 08-06-05, 10:29   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Vet du, det har jeg aldri tenkt over, for jeg bruker dem opp så fort !! Skal sjekke om det står holdparhetsdato på dem når jeg kommer hjem idag !!

(Har avocado-, raps-, og olivenolje igjen tror jeg - MCT oljen er jeg tom for.....)

Kommer innom senere jeg !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-06-05, 11:20   #4
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Heisann! skal prøve å svare så godt jeg kan jeg!

Jeg har linfrøole, rapsolje, avocado-olje og olivenolje stående i kjøleskapet. Holdbarheten varierer litt, sikkert avhengig av hvor lenge de har stått i butikken osv. Jo mer flerumettede fettsyrer (spesielt omega 3, men også omega 6) det er i oljen, jo mer ustabil er den, og jo kortere holdbarhet har den. Selvfølgelig spiller også kvaliteten på oljen, oppbevaring, type flaske (blank, mørk, frostet...), osv inn på holdbarheten. Leste i et minihefte om odelia rapsolje, at matoljer bør brukes et år innen åpning, forutsatt korrekt oppbevaring (mørkt, kaldt, korken godt skrudd på), men de fleste oljene jeg kjøper har datomerking som er mindre enn et år likevel. Uansett er dette ikke et problem, for jeg bruker sinnsykt mye oljer, så jeg må kjøpe nye innen et par mndr uansett.

Dette er datoene på de oljene jeg har hjemme (alle er kaldpressede, selfølgelig ):

Linfrøoljen ut november 2005
Avocadooljen desember 2006
Olivenoljen ut jan 2006
Rapsoljen til mai 2006 (altså et år)
cocosa extra virgin oktober 2007
jeg pleier å ha cocosa vanlig, men er tom for øyeblikket.

Husk også at du må bruke oljene til det de KAN brukes til! Ikke stek med linfrøolje, for den ødelegges kjempelett av varme. Raps og olivenolje kan brukes til steking ved temperaturer opp til 160 (eller var det 180?) grader, men ikke over så veldig lang tid. Jeg bruker som regel smør eller cocosa til stekinga. Bruker ofte oljer i baking (baker med soyaprotein! slapp av! ikkeno boller og brus her i gården! tjihihi!), men kan ikke gå god for om oljene tåler det. Men steker ved lavere temperaturer enn vanlig for å være så snill mot oljene som mulig.

Nå svarte jeg kanskje mye mer enn nødvendig, men plukk ut den infoen du trenger du. Er bare så innmari pratesyk for tida!

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-06-05, 11:26   #5
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Nille

(Har avocado-, raps-, og olivenolje igjen tror jeg - MCT oljen er jeg tom for.....)

Kommer innom senere jeg !

Duuuuuuuuuuu Nilleeeeeeeee? *fnise*

Den MCT olja, er ikke det en sånn EFA mix uten smak? Hva kan den brukes til? Steking? Ser liksom for meg at EFA'ene egentlig ikke er så vel bevart hvis all smak er fjerna, for da må det jo behandling til? Men har likevel fått anbefalt å bruke høykvalitets mct hvis jeg skal fylle på enda mer olje på "maskinen" min . Hvilke kilder brukes for å utvinne den oljen?

Og jeg er enig, her tar oljene bare en liten tur innom kjøleskapet før de er brukt opp, føles det som! Men GURILAND så godt det gjør og smaker!

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-06-05, 12:15   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

MCT oljen er "medisinsk olje" og må bestilles gjennom apoteket (Norsk Medisinaldepot). MCT står for "medium-chain triglycerides" og er den effektive delen av kokosoljen. Oljen øker energien da den ikke kan lagres som fett. Det er ikke noen EFA "mix" så vidt jeg vet. Den brukes som fetterstatning i mat for bl.a. barn med epilepsi (som blir bedre av ketogen kost med en del fett), siden denne oljen virker mer ketogent enn vanlig kostfett. I tillegg brukes den som tilskudd for pasienter med Crohns sykdom. Den er dessuten totalt smak- og luktfri. Jeg bruker den kun som tilskudd og i smoothien min.

Her er det jeg postet sist: http://forum.lavkarbo.no/showthread....&highlight=MCT

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-06-05, 12:58   #7
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Ahaaaaaaaa! Tusen takk, Nille!!

Mye bra info her! Tror jammen jeg skal gi det en kjangse. Merker ihvertfall når jeg tar bare 2 ss cocosa daglig at huden blir så glatt og myk, jeg mister matsuget og forbrenninga er god hele dagen. Men den er så klumpete å få ned! Greit med flytende! Prisen vil vel være den samme uansett, siden MCT oljen inneholder mer av den aktive ingrediensen per ss enn cocosa, selv om cocosa er billigere (litt bare, bruker ex-virgin varianten). Kan man evt bruke den vanlige cocosaen (ikke ex-vigin) og likevel få effekt, om man er ute etter et billigere alternativ? den koster jo bare ca 70 kroner for 1/2 liter, men vet jo ikke hvor mye av den aktive ingrediensen det er i den, siden den er mer behandla...

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-06-05, 14:42   #8
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Oljene har gjerne begrenset holdbarhet etter åpning. Dette er avhengig av mengden flerumett fett - spesiellt omega 3. Linfrøolje for eksempel skal oppbevares i kjøleskap og bør ikke brukes mer enn 6 uker etter åpning.

Hva som gjelder for andre oljer er jeg ikke sikker på.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".

Sist redigert av HP : 09-06-05 kl 09:51. Årsak: trykkfeil
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 09-06-05, 03:16   #9
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Thumbs up

Takker for svar, da skal jeg gi den lokale butikken en sjanse, har ennå ikke funnet en olje der som smaker godt, men nå når den er nettopp kommet inn så kanskje den er god. tror oljene blir utsatt for harskning på grunn av alt lyset i butikken.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 09-06-05, 09:52   #10
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Takker for svar, da skal jeg gi den lokale butikken en sjanse, har ennå ikke funnet en olje der som smaker godt, men nå når den er nettopp kommet inn så kanskje den er god. tror oljene blir utsatt for harskning på grunn av alt lyset i butikken.

Lys og varme

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no