Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag ...

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-09-10, 10:20   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag ...

Ja, det er jo koselig, prøver å tenke ut hva jeg skal servere. Jeg våknet med vondt overalt, hodepine og vond hals i dag og klarer ikke å tenke, helt blåst i hodet mitt.

Mamma spiser Fedonkost, pappa spiser absolutt ikke ris og vil ha potet( og jeg VIL servere ham det.). Jeg tenker kylling av noe slag. Men det kan ikke være karri, pappa klarer ikke karri etter at mamma i sin ungdom laget karrigryte og reiste på studier i en uke og pappa åt det til middag i en hel uke( han hadde ikke samvittighet til å kaste gryta).

Noen tips? Må kunne kombinere ketogent, Fedon og potet... Og gjerne kylling, siden ungene er veldig glad i det.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 10:32   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag..

Wok med kylling, løk, brokkoli, paprika osv? Med råstekte poteter og salat ved siden av?

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 10:36   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag..

Jeg klarer ikke å woke til så mange og ikke ende opp med kalde grønnsaker eller kokte grønnsaker. Jeg har nemlig prøvd dette før til middagsgjester.. Men da brukte jeg frosne grønnsaker, og det ligger kanskje en stor forskjell der?
For i såfall kunne jeg fikse gratinerte poteter,noe som lager seg selv mens jeg fikser det andre.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 10:39   #4
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag..

Et tips er å koke opp brokkolien (den kan godt være frossen) og hive i f.eks paprikaen de siste minuttene, da går det fortere å wokke. Hell over litt bujongpulver og vann og la det putre under lokk så alle grønnsakene blir helt møre og du vet at kyllingen ikke er rå inni.

Men ellers så finnes det wokblandinger med 5 karbo per 100 gram som smaker kjempegodt.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 10:39   #5
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag..

Alternativt kan du jo putte kyllingen og grønnsakene i en form, lage gratinerte poteter i en annen og hive alt i ovnen og la det gjøre seg selv

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 10:41   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag..

De frosne wokblandingene liker jeg ikke, det blir bare et møl av det, vasne grønnsaker som er kalde inni. Ferske er bedre, men jeg er ikke sikker på om jeg tør woke til så mange( 7stykker) når jeg ikke er i form..

Skulle gjerne hatt oppskrift på en kyllinggryte som kan lages i stor jerngryte, og uten karri... Sånn sak som passer seg selv.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 10:49   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag..

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Skulle gjerne hatt oppskrift på en kyllinggryte som kan lages i stor jerngryte, og uten karri... Sånn sak som passer seg selv.

Lettkok blomkål og broccoli i buketter og legg i en smurt form, når dere er så mange kan du bruke langpanna f.eks. Ha gjerne i løk / babymais / paprika eller hva du måtte ønske også, ting som trenger lengre tid på å bli varmt må kokes først. Stek kyllingfileter i panne i smør til de blir lekre utenpå, krydre etter smak. Legg kyllingfiletene på grønnsakene etterhvert. Kok ut sjyet med creme fraiche og ha litt mer krydder og hell det over kyllingfiletene i forma. Siden du skal steke så mange kan du gjøre dette en gang eller to underveis også for å få mer saus.

Hiv i stekeovn på 180-200 grader i 20 min for ferdigsteking. Her kan du jo servere både salat, ris og poteter til om nødvendig.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 10:51   #8
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag..

Denne oppskrifta liknar litt på den ungarske hønsegryta eg vaks opp med. Hønene/kyllingane må kokast på førehand, men gryta er ganske enkel å lage, og den smakar nydeleg.
--------------------------------------------------------------------
Ungarsk hønsegryte
Antall porsj. 8
2stk kokt høne
6stk løk
4stk grønne paprika
4stk røde paprika
2ts salt
4ts paprikapulver
4dl hønsekraft
Annonse

FREMGANGSMÅTE:
Skjær løken i ringer og paprikaen i strimler. Stek løken så vidt og tilsett paprikastrimler og krydder.

Ha på kraft og la gryten småkoke i 20 - 30 minutter. Løken skal være så godt kokt at den jevner gryten. Tilsett hønsekjøttet skåret i terninger mot slutten av koketiden. Serveres med ris, kokte poteter eller brød.
---------------------------------------------------------------------

Hønene "kokar seg jo sjølve", og det andre kan putre i fred også. Meste arbeidet er jo å skjere løk og paprika og plukke kjøt av hønene etter endt koking. Har vel aldri akkurat skore kjøtet i terningar, berre rive det i passelege bitar. Går godt an å ete den utan både brød, ris og poteter.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 11:05   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag..

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Bali kyllingsuppe/gryte

4 kyllingfiléter (eller ca 5-600g kylling)
1 løk
1 paprika
2 bokser kokosmelk (helst den fete du finner i innvandrerbutikker)
Gjerne litt baconfett (jeg sparer på baconfettet fra steking og bruker det i sauser og supper)
Litt raspet ingefær (noen cm)
Karri
Pepper
Noen fedd hvitløk (alt etter hvor glad du er i det. Jeg er veldig glad i det og brukte 6 fedd)
2 ts chilipasta (sambal oelek)
eventuelt noen spiseskjeer Cocosa Extra Virgin når gryten/suppen er ferdig kokt. La smelte og rør godt.

Stek kylling og finhakket løk. Kutt opp kylling og finhakk paprika. Bland alt (bortsett fra kylling og Cocosa) sammen i en gryte og kok opp. Eventuelt vann i hvis du vil ha den tynnere. Tilsett kylling i biter i slutten av koketiden. Ferdig.

Jeg liker godt rå løk, så jeg stekte bare halvparten av løken og halvparten av paprikaen. Kjente ikke noe til at løken var rå. Men så hadde jeg veldig små biter av både løk og paprika. Har en grønnsakskutter som er fiiin til slikt.

Denne er kjempegod! Jeg droppet bare karri fordi min familie er ikke glad i det!
Kan serveres med eller uten ris, poteter og bagutte/rundstykker!
Kan stå og putre lenge før du har kyllingen opp i rett før servering!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 11:10   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag..

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Denne er kjempegod! Jeg droppet bare karri fordi min familie er ikke glad i det!
Kan serveres med eller uten ris, poteter og bagutte/rundstykker!
Kan stå og putre lenge før du har kyllingen opp i rett før servering!

Hvordan smaker denne uten karri? Denne gryta er kjempegod og jeg spiser mye av den

Innbilte meg at karri var mye av smaken, men her i huset er kylling synonymt med karri, eller helst curry. VI er ikke så glad i vanlig karri vi heller, mye bedre med curry eller currypaste.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 11:15   #11
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag..

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Hvordan smaker denne uten karri? Denne gryta er kjempegod og jeg spiser mye av den

Innbilte meg at karri var mye av smaken, men her i huset er kylling synonymt med karri, eller helst curry. VI er ikke så glad i vanlig karri vi heller, mye bedre med curry eller currypaste.

Eg lagar ei som liknar, berre med sambal oelek, og null karri, og eg synest den er kjempegod også.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 11:22   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag..

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Hvordan smaker denne uten karri? Denne gryta er kjempegod og jeg spiser mye av den

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Eg lagar ei som liknar, berre med sambal oelek, og null karri, og eg synest den er kjempegod også.

Har jo ikke smakt den med karri, da, men vi syns den blir kjempegod uten også!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 11:43   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag ...

Jeg har imponert flere med denne veldig enkle oppskrifta (husker dessverre ikke hvor jeg har den fra). Skjær lommer i kyllingfileter, putt inn tynne skiver med mozarella og tomat, og pensle med pesto, surr baconskiver rundt filetene (letteste om svoren skjæres vekk) og stek 20-30 min på ca 200/225 grader. Man kan i grunn ha hva som helst av tilbehør, salat er godt til dette, poteter sikkert også .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 11:51   #14
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har imponert flere med denne veldig enkle oppskrifta (husker dessverre ikke hvor jeg har den fra). Skjær lommer i kyllingfileter, putt inn tynne skiver med mozarella og tomat, og pensle med pesto, surr baconskiver rundt filetene (letteste om svoren skjæres vekk) og stek 20-30 min på ca 200/225 grader. Man kan i grunn ha hva som helst av tilbehør, salat er godt til dette, poteter sikkert også .

Jeg brukte krydret smøreost og stappet inni kyllingen.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 12:21   #15
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag ...

Denne her spiser vi ofte, både nå og før jeg starta med lavkarbo. Kan fint serveres til vanlige poteter eller ovnsbakte.

Kyllingrett med sennep og basilikum
2 personer

300g kyllingfilet
150g løk
100g purre
50g sjampingong
150g paprika
3,3 dl fløte
1 fedd hvitløk
1ss sennep
2 ts basilikum

Stek kyllingfileten hel eller del den i mindre biter. Legg den til sides og stek løk og soppen lett. Bland fløte og sennep og hell over. Ha i kylling/paprika/hvitløk og basilikum. Strø over litt paprika i forskjellige farger rett før servering.

Denne kan og lages i form tidlig på dagen for å varmes på 200 grader i ovnen, veldig praktisk.

Server med jukseris eller spis det som det er!

Mmm tror jammen vi må ha denne i helga...

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 12:31   #16
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag ...

Det hørtes godt ut Ferskenbeinet!

Jeg klarer ikke å bestemme meg for denne eller Baligryte..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 12:36   #17
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag ...

du må uansett prøve begge i en eller annen sammenheng! ble frista jeg og!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 12:55   #18
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag ...

Uff, nå MÅ vi avlyse, det er ikke nok med at alle er forkjøla, nå spyr stakkars Storebror her også. Så da har vi avlyst og bestemor og bestefar får komme når ungene er friske. Når en har begynt å spy går det ikke lenge før nestemann ligger langflat.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 13:02   #19
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Hjelp, jeg har bedt mamma og pappa på middag ...

Huff, omgangssyke er noe dritt!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva gjør dere når dere er bedt bort på middag? emma1 Spørsmål og svar 16 16-06-10 22:42
Trenger hjelp til middag, -mangler fløte! Momsa Ketolysekuren 7 30-06-08 22:10
HJELP....middag tips!! anniejahren Generell ernæringsdebatt 5 16-08-05 00:44
Hjelp..er bedt bort i kveld og er i fase 1 Atkins Felix Induksjonen 10 09-11-04 21:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no