Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-01-11, 15:13   #1
Starry Eyes
Medlem
 
Starry Eyes sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 118
Starry Eyes er ny på veien

Gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi

Er det noen som har erfaring med gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi? Jeg har slitt med til dels ekstrem overvekt i mange år, og fibromyalgien, med alle de medisiner, smerter og inaktivitet den medfører, gjør det i alle fall ikke noe lettere å gå ned. Alt er prøvd. Til og med lavkarbokostholdet, som jeg har fulgt i mange år nå kommer til kort. Derfor er det nå snakk om, som en absolutt siste utvei, å vurdere en gastric bypass.
Jeg har lest litt rundt om på nettet, og sett at de få jeg finner sier at operasjonen har hjulpet dem å gå ned i vekt, noe som dermed gjør aktivitet en god del lettere, selv om smertene ikke forsvinner helt.
Eller er det noen andre som har slitt med overvekt og fibromyalgi som har funnet en annen løsning? Jeg unngår gjerne operasjon om jeg kan...

__________________
Starry Eyes
Life is a shipwreck, but we must not forget to sing in the lifeboats. - Voltaire







Starry Eyes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 15:21   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi

Jeg er overvektig og har hatt fm siden jeg var 5-6 år gammel!
Og har, etter å ha forsøkt så og si alt annet, nå en søknad inne om GBP. Det er 2-4 års ventetid, så om det dukker opp et eller annet mirakel frem til jeg får operasjon, er jeg glad for det.
Samtidig akter jeg ikke å ødelegge mere av livet mitt med å være overvektig!
Er ikke ekstremt overvektig, men med ødelagte knær, betente hofter og en behandlingsresistent dia2, ser jeg ingen annen utvei! Og er ikke flau over det. Det er også en måte å ta ansvar for livet sitt på!

Har begynt på nye medisiner for min dia2 og de skal ha vekttap som "bivirkning". Har gått ned litt på de 10dagene jeg har brukt dem, men vi får se om det holder etter hvert. Kan de hjelpe meg i å gå ned, er det flott! Hvis ikke, er jeg alt i den lange GBP- køen!

Har du vært inne på disse sidene: vektoperasjon.no

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 12:39   #3
Starry Eyes
Medlem
 
Starry Eyes sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 118
Starry Eyes er ny på veien

Sv: Gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi

Hei og tusen takk for svar!
Jeg har fulgt et lavkarbokosthold i snart fem år, og gikk ned MYE, og fikk en effektiv vektbalanse, hormonbalanse og ikke minst mental balanse. Men etter at jeg fikk fibro-diagnosen for to år siden har ikke vekten sluttet å vingle, og hver vinter legger jeg på meg mellom 10 og 20 kg, noe jeg bruker resten av året på å gå ned igjen. Og det er helt forferdelig. Nå har jeg snakket med legen og skal kutte ut/ned en del medisin. Og jeg står nå i kø for 'tjukkasoperasjon' (Sleeve gastrectomy - noen som har informasjon om denne operasjonen?), og kan regne med at jeg om ca ett år vil legges under kniven...grøss! Så det kan nok hende at kølengden har med sykehuset man blir henvist til å gjøre. Slik jeg forstår det så er det på grunn av tilleggsplager (fibro, søvnapne og refluks) jeg får operasjon i det hele tatt ettersom jeg ligger akkurat på grensen av akseptert BMI (40 - jeg har ca 39). Men forhåpentligvis vil det hjelpe. I mellomtiden skal jeg kose meg med lavkarbomat og satse på at det letner litt nå når vi går mot lysere og varmere tider

__________________
Starry Eyes
Life is a shipwreck, but we must not forget to sing in the lifeboats. - Voltaire







Starry Eyes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 14:27   #4
Iza
Medlem
 
Iza sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Skedsmokorset
Innlegg: 74
Iza er ny på veien

Sv: Gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi

Hei.
Jeg kjenner to som har tatt gastric bypass, en pga. bevegelsesvansker og overvekt. Hun fikk ikke trent noe særlig. Hun har nå etter 3 år etter operasjon lagt på seg 20 kg, desverre. Operasjon er ingen garanti for fremtiden, men noe som får deg mye ned i vekt i løpet av 1-2 år. Magesekken kan vide seg ut, så det er like viktig å endre forholdet til mat som plassen i magen. Jeg så selv på operasjon da jeg hadde BMI på 37,5. Vurderte å betale selv. Jeg har nå gått ned 18 kilo på lavkarbo, og har nsten 20 kilo igjen. Jeg har måttet endre mye i hodet, og sliter fortsatt...Har god støtte fra mann og foreldre heldigvis. Jeg skal bruke minst et år til på å nå vekten jeg trenger. Hvorfor legger du så mye på deg om vinteren? Jeg går selv ned på lavkarbo uten å bevege meg så mye, men er da superstrikt med karbohydrater og tenker på mengde mat. Vet det ikke er lett, men du kan klare det hvis du får støtte og er motivert. Har du mulighet til å svømme? Eller bare bevege deg i vann?

Uansett, mange får hjelp av operasjon også. Ønsker deg uansett alt godt og håper at årene fremover blir en opptur samtidig som vekten går nedover

Iza

Iza er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo inspirert av ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 09:31   #5
benteks
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 7
benteks er på en erverdig vei

Sv: Gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi

hei, jeg har skrevet et innlegg på bloggen min om fibromyalgi - kanskje til inspirasjon og opplysning?
http://kunstneren.wordpress.com/2011...-er-du-advart/

benteks er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 22:34   #6
bibbi123
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1
bibbi123 er på en erverdig vei

Sv: Gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi

Hei

Ser du ikke har fått noen svar fra noen som har tatt gastric bypass. Jeg tok en slik operasjon for over 2 år siden. Har kroniske ryggplager pluss fibromyalgi blandt annet. Jeg har vært syk i ca 20 år og har vært sterkt handicappet pga ryggplager og fibro. Brukte rullator til vanlig bruk, rullestol for lengre turer og en eletrisk scooter til handling osv. Klarte ikke å strekke kroppen ut på mange år. Gikk foroverbøyd og det var tungt til tider når man var overvektig osv. Fikk mange belastningsproblemer i tillegg.

Jeg har gått ned 47 kg etter gastric bypass. Er enda en del overvektig men trives med vekten jeg har nå. Det flotte er at jeg har parkert rullatoren min i kjelleren, bruker ikke rullestol heller. Jeg har på en måte fått livet i gave på nytt føler jeg. Er jo klar over at ikke alle opplever alle ting så positivt som meg men håper likevel du får med deg at mange plager forsvinner. Vel operasjon er jo egentlig ikke en lettvint vei å gå men man må se på fordeler og ulemper. Fibroen har jeg likevel men den er lettere nå etter mindre kiloer å drasse på.

Jeg har ikke angret et sekund på at jeg tok operasjonen og føler alt har gått nesten på skinner. Har fått gallestein som en bivirkning så den har jeg fjernet. Nå sliter jeg litt med et mavesår som ikke vil gro så man kan få slike bivirkninger osv. Livet mitt før operajsonen var mye lenket til sengen ute av stand til å stå på egne ben. Kunne ikke gå til toalettet engang. Måtte bli byttet på i sengen osv. På gode dager kunne jeg gå korte avstander med rullator. Nå føler jeg at jeg svever bortover gulvet hi hi. Før operasjonen gikk jeg på morfintabletter i flere år mot mine sterke smerter. Nå tar jeg veldig sjelden smertestillende for de smertene jeg har nå takler jeg bra føler jeg.

Jeg ønsker deg lykke til med valget ditt. Håper det hjelper litt med avgjørelsen din med å se både fordeler og ulemper med operasjonen.

LYKKE TIL

Hilsen Bibbi

bibbi123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: gastric bypass Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 10:31   #7
Bjørnegutt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Jessheim
Innlegg: 5
Bjørnegutt er på en erverdig vei

Sv: Gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi

Det er noe jeg ikke forstår her. Jeg var hellig overbevist om at de aller fleste som var her inne, hadde hatt positive erfaringer med lavkarbokosthold når det gjelder forskjellige sykdommer og overvekt. jeg har levet et lavkarboliv i drøye 2 år og har sluttet med insulinsprøyter og gått ned 20 kg. Jeg er overbevist om at dersom jeg følger dietten til punkt og prikke går man ikke opp i vekt. 20 kg om vinteren høre ut som en kjempesprekk?
En av grunnene til at noen sliter mer enn andre kan være at de aldri slutter med å trigge sin søthunger og har jevnlige sprekker av den grunn.hvis du er sukkeravhengig kan du melde deg på et kurs for sukkeravhengighet.
Hvis man velger å legge seg under kniven må det jo være siste valg, at alt annet må ha vært prøvet. Hva da når man begynner å legge på seg igjen etter operasjonen? For en ting må være klart at en operasjon bare utsetter problemene. Hvis man ikke klarer et lavkarbokosthold bør man kanskje søkestøtte fra spesialister på feltet som klinikkene til Hexeberg eller Fedon Lindberg eller i det minste fra fra familie og venner. Lykke til!

Bjørnegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 21:26   #8
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi

Jeg har også fibromyalgi og jeg hadde en gbp for 6 år siden.
Gikk ned 82 kilo og landet på en bmi på 25.
Vekta har stabilisert seg og jeg har fremdeles en bmi på 25. (vipper litt opp og ned med 3 kg, alt etter hvor i året vi er)¨
Lever nå lavkarbo for å holde vekta pga jeg nå kan spise litt mer og med lavkarbo så slipper jeg å være sulten slik jeg er på karbomat.
Fibromyalgien min ble bedre med vektnedgangen og enda bedre på lavkarbo vil jeg si

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 02:00   #9
kattungen
Medlem
 
kattungen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Stor-Oslo
Alder: 36
Innlegg: 367
kattungen er på en erverdig vei

Sv: Gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi

Og bare for å ødelegge illusjonene om at GBP eller vektnedgang kan fikse alt - min FM har blitt verre etter vektnedgang

__________________
Min journal



kattungen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: <40 g/carbs pr dag Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 07:58   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Gastric bypass (overvektsoperasjon) og fibromyalgi

Opprinnelig lagt inn av kattungen, her.

Og bare for å ødelegge illusjonene om at GBP eller vektnedgang kan fikse alt - min FM har blitt verre etter vektnedgang

Min merker ingen forskjell og jeg vet om flere som har blitt verre, ja!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info Impulsiw Mer enn 30 kg overvekt 420 10-03-14 10:48
Mitt liv etter Gastric Bypass-operasjonen i januar Iset Livets lyse side 102 26-09-11 19:17
Gastric bypass sand Lavkarbo generelt 17 21-07-10 21:10
Slankeoperasjon, gastric bypass jente26 Spørsmål og svar 3 09-06-09 08:02
Gastric bypass operert? kokkeline Generell ernæringsdebatt 6 20-06-08 11:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no