Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Halsbetennelse

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-04-05, 11:52   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk
Unhappy

Halsbetennelse

Er det noen som har noen råd mot halsbetennelse? Hvis halsen bare er litt sår, så kan man suge på noen lindrende halspastiller og drikke en kopp te. Men hvis det er så betent av det er veldig, veldig vondt å svelge, og man må ta smertestillende for å få i seg drikke, hva da? Finnes det da noen kjerringråd og tips som man kan gjøre for seg selv? Jeg tar C-vitaminer og drikker te med honning. Og skal sove. Andre tiltak?

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 11:56   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg har hørt at man ikke skal drikke så mye varmt pga bakteriene i halsen. Kalde drikker er bedre, selv om de er vondere å få ned. Is er jo tingen, det får vi alltid anbefalt når ungene har vondt i halsen. Både fordi det er kaldt og fordi de ellers ikke får i seg stort av mat. Ellers er det de vanlige tingene som gjelder, ro, søvn og mye drikke.

Stakkar lita...*klappe MHM på hodet*
God bedring!

  Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 12:02   #3
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Enig med Albertine om det med drikke. Bedre med kald enn varm tror jeg. Og så lenge det også er vanskelig å spise noe vil jeg kanskje anbefale å lage noe smoothie-aktig og sette i fryseren - så blir det to fluer i et klask

Ellers så har jeg noe som heter "Deoral" som kverker det meste... - og du kan jo gjette hvor jeg får tak i det.....

God bedring vennen - skulle ønske jeg hadde anledning til å komme og være sykepleier nå.

STOR fra fantastiske din Fedonist

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 12:06   #4
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Så jeg kan drikke tab framfor te altså!

Smoothie er det lenge siden jeg har laget - det er jo tingen nå!

Men atte, jeg trodde bakteriene ikke likte varme jeg - derfor stiger temperaturen ved feber? At om man er kald på nesetippen eller beina så øker sannsynligheten for å bli forkjølet? Nå har jeg lært av kiropraktoren min at jeg skal ha ispose på kink i ryggen, og jeg som synes det er så fristende med noe varmt på. Men da er det jo en irritasjon og ikke en infeksjon.

Er dere heeeelt sikre på det med kaldt og varmt?

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 12:36   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Kan bare si at jeg også har hørt dette med at man ikke skal drikke varmt når man er betent i halsen..

Jeg vet at masse vann er veldig bra når man har betent hals. Også få deg i deg så mange antikosidanter som mulig, av forskjellig slag! C-vitaminer, selvfølgelig. Og tomater er kjempe! Og nøtter.. og urter! Og hvitløk!

Forresten, det med hvitløk, jeg lurer på om det var i Mat&Helse at jeg leste at for å få best utbytte av hvitløken, så skal man kutte den i så små biter man klarer. Eller mose den, helst. For den har ikke like god antikosidant-virkning om man svelger den hel. Men det lukter jo mere da, men det får bare være..

Ingefær, har du det?

Blåbær?

Så min oppskrift blir vel: Drikk plenty med vann, ta noen gram c-vitamin (fordelt utover dagen), mos hvitløk og spis, spis blåbær, nøtter og tomater!

Også hvil!!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 13:00   #6
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Jeg drikker vann med en dråpe peppermynteolje eller to i... Det lindrer.
Solhattdråper?

Og det med kaldt/varmt å drikke.... Er det fortsatt sånn at ungene får is å spise etter å ha fjernet mandlene? Og i tilfelle hvorfor? Sammenheng?

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 13:01   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg svelger hvitløk i små biter, helst 2-3 fedd. Men det er to ting du må huske på om du skal gjøre dette:

1. Ikke svelg ned med vanlig vann, da får du oppstøt og halsbrann. Ha presset sitron i vannet, så mye du klarer å drikke. Da får du IKKE oppstøt.

2. Gjør det om kvelden rett før du legger deg. Du kan nemlig få hodepine og andre skumle saker fordi hvitløken er så avgiftende. Så spis løken og legg deg under dyna og SOV!

Ellers har jeg Mat&Helse rett foran meg nå, og der står det:

EGGEHVITE MOT SÅR HALS:Pisk en eggehvite (ikke helt stiv) og svelg i små slurker. Eggehviten legger seg som en hinne over de betente slimhinnene i halsen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 15:25   #8
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Tusen takk for tilbakemeldinger. Nå har jeg sovet i 2,5 time, så da er det punktet innfridd... Jeg synes du hadde heftige råd Iset.... . Jeg har marinert hvitløk - skal se hvordan jeg får det i meg. De kan faktisk bare tygges og svelges de. Og det med egghvite......urk! Men hvis jeg kombinerer litt her, og lager en iskald smoothie av blåbær og egg, så blir det lettere. Her skal det frisknes!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 16:57   #9
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Anne

Og det med kaldt/varmt å drikke.... Er det fortsatt sånn at ungene får is å spise etter å ha fjernet mandlene? Og i tilfelle hvorfor? Sammenheng?

Akkurat som å legge et kaldt omslag på en hevelse: kulde får blodårene og blodkarene til å trekke seg sammen, og dermed demper det eventuell hevelse, og også, med mandlene, fare for blødninger.

Jeg vet ikke om det har noe å si for sår hals, for med mindre du har falsk krupp så er det ikke blodkarene som er store, men det er slimhinnen. Men klart, hvis blodkarene også utvider seg, så blir det enda trangere.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 07-04-05, 19:31   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Å huffameg å huffameg
Jeg pleier å lage ingefærrot te jeg... Ingefærrot skjæres i skiver og legges i kopp med varmt vann. Hell på varmt vann og en skive til (la de gamle ligge i) osv osv. Det skal vist virke betendelsedempende eller noe !
God bedring vennen

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no