Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Kjøttpudding / kjøttbrød

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-01-11, 10:28   #1
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Kjøttpudding / kjøttbrød

Her en dag satt jeg og så på noen gamle bilder, blant annet fra en sommer vi hadde gjester boende. På middags bordet sto et av mine varemerker den gang -en stor form med hjemmelaget kjøttpudding -eller kjøttbrød som vi kalte den. Denne lagde jeg ofte tidligere og det slo meg at dette er jo den perfekte lavkarbo mat. Noen små endringer på original oppskriften og den ville bli helt perfekt.
Da jeg lagde denne før i tiden var noe ingredienser en selvfølge og og noen man tar hva man har -og det prinsippet har jeg brukt i dag og


500 gr kjøttdeig
500 gr medisterfarse
2 løk
2 egg
salt
grov kvernet pepper
rester fra kjøleskapet som også ble med :
1/2 paprika
en bit purre
et par sopp
en halv boks cottage cheese


Kjøttdeigen fikk en runde i maskinen med litt salt ( brukte urtesaltet jeg fant på LCHF bloggen) før jeg tilsatte farsen og rørte de to deigene lett sammen


Løk, purre, sopp paprika og cottage cheese fikk en runde i foodprosessor der det males godt sammen. Deretter tilsettes løk blandingen eggene, grov kvernet pepper i farseblandingen og det hele røres godt sammen.





Tidligere pleide jeg ha den ferdige deigen i en stor ildfast form - heller vid enn høy -det tar sin tid å steke den da. Denne gangen delte jeg deigen i to og hadde de i to brødformer av silikon. Den ene fikk et dekke av bacon - dyttet bacon ned i endene av formen og la det derfra over toppen. I den andre formen ga jeg et dryss med ost -brukte en slikkepott til å dytte det litt nedi deigen.


Stekes ved ca 225 grader i 45 min. Da det var 15 min igjen av steketiden hadde jeg litt mer ost i oste-formen.


Server med ønsket tilbehør. Kjøttbrødene krymper litt inn ved steking og avgir en del veske som ligger som fett i formen. Dette er egentlig god kraft så jeg siler den og bruker det som saus til ha over tilbehøret.
Familien har kokte grønsaker og poteter -jeg har blomkålmos.



Den er også fin å bruke kald som pålegg -eller fryse ned til senere bruk.


En populær vri da barna var små var å stikke tynne staver med ost ( siste rest av en hel ost ) nedi kjøttfarsen med jevne mellomrom - det ble brunede oste flekker oppå brødet og myk ost inni - så nesten ut som et lite pinnsvin.

__________________

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 11:34   #2
Mosepjusk
Seniormedlem
 
Mosepjusk sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 2.059
Mosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt likt

Sv: Kjøttpudding / kjøttbrød

Tusen takk for oppskrift med bilder
Det så godt og spennende ut - mulig jeg må lage den en dag

__________________


Mosepjusk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moseberg Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 19:55   #3
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Kjøttpudding / kjøttbrød

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 12:00   #4
swimzy
Medlem
 
swimzy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oppland
Alder: 42
Innlegg: 343
swimzy er ny på veien

Sv: Kjøttpudding / kjøttbrød

men skal man ikke holde seg unna medisterdeig på lavkarbo?

__________________
Begynner på nytt igjen!



swimzy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøver meg på Sofie Hexeberg Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 10:49   #5
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kjøttpudding / kjøttbrød

Har jeg aldri hørt noe om -uten at det betyr det er riktig Kan ikke si jeg ser helt hvorfor den jeg brukte hadde 22 % fett og 0 krbohydrat i følge pakningsvedlegget.

__________________

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 14:34   #6
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Kjøttpudding / kjøttbrød

Det er vel en forskjell på medisterdeig og medisterfarse? Medisterdeigen er alltid rent kjøtt og fett, mens mens medisterfarsen er medisterdeig som kan være spedd med blant annet mel og melk.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 17:31   #7
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Kjøttpudding / kjøttbrød

Kult! Så veldig godt ut!!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 19:42   #8
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kjøttpudding / kjøttbrød

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Det er vel en forskjell på medisterdeig og medisterfarse? Medisterdeigen er alltid rent kjøtt og fett, mens mens medisterfarsen er medisterdeig som kan være spedd med blant annet mel og melk.

Det kan den - derfor viktig lese på næringsinnholdet -men i utghangspunktet skal den kun være spedd med egg -og krydder .

__________________

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:33   #9
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 41
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Kjøttpudding / kjøttbrød

MedisterDEIG er rent kjøtt som må spees selv og krydres. Denne har da 0 kh pr 100 gram.
MedisterFARSE er ferdig spedd og krydret, inneholder som oftes 6-7 KH pr 100 gram.
LES pakningsvedlegget NØYE. Gjerne også hva den inneholder. Farse har som regel blitt spedd med potetmel.

Du kan også lage farse selv. Bruk 400 gram kjøttdeig av svin og 250 gram kjøtt deig. Kjør dette i kjøkkenmaskin og krydre med muskatnøtt, ingefær, salt og pepper. Spe ut med 2 egg og så mye kremfløyte deigen klarer og fortsatt er seig. Kan også gjerne spe med litt spekk for å få opp fettprosenten Disse smaker heeelt nydelig.

Lagde meg denne i dag faktisk

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 12:24   #10
swimzy
Medlem
 
swimzy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oppland
Alder: 42
Innlegg: 343
swimzy er ny på veien

Sv: Kjøttpudding / kjøttbrød

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Det er vel en forskjell på medisterdeig og medisterfarse? Medisterdeigen er alltid rent kjøtt og fett, mens mens medisterfarsen er medisterdeig som kan være spedd med blant annet mel og melk.

Ja, da skjønner jeg ja.

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

MedisterDEIG er rent kjøtt som må spees selv og krydres. Denne har da 0 kh pr 100 gram.
MedisterFARSE er ferdig spedd og krydret, inneholder som oftes 6-7 KH pr 100 gram.
LES pakningsvedlegget NØYE. Gjerne også hva den inneholder. Farse har som regel blitt spedd med potetmel.

Du kan også lage farse selv. Bruk 400 gram kjøttdeig av svin og 250 gram kjøtt deig. Kjør dette i kjøkkenmaskin og krydre med muskatnøtt, ingefær, salt og pepper. Spe ut med 2 egg og så mye kremfløyte deigen klarer og fortsatt er seig. Kan også gjerne spe med litt spekk for å få opp fettprosenten Disse smaker heeelt nydelig.

Lagde meg denne i dag faktisk

Ok, skal sjekke nøye neste gang, trodde det bare var en mediserterdeig jeg skjønner du!!
Skal prøves ut dette

__________________
Begynner på nytt igjen!



swimzy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøver meg på Sofie Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nydelig kjøttbrød cillesnuppa Middag 0 11-11-10 06:36
Farmors kjøttpudding Camel Middag 2 27-05-10 21:56
GI Null Kjøttbrød ala Moi CHJ Middag 1 10-05-10 17:51
Stephans gode lunch-kjøttpudding Nannah Lunsj 15 02-11-09 14:15
Karins kjøttbrød Karin Middag 0 05-07-05 05:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no