Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ut og inn av ketose

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-05-07, 10:40   #1
Tuttan
Medlem
 
Tuttan sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 61
Tuttan er på en erverdig vei

Ut og inn av ketose

I hele mai nå har jeg hatt noen både planlagte og ikke helt planlagte skikkelige "sprekker". Dvs. at jeg spiser vanlig mat med mye karbohydrater, kaker, is og alkohol.

Etter en dag/helg med mye karbohydrater har jeg ingen problemer med å komme tilbake på riktig spor, og er i ketose igjen etter 2-3 dager.

Til helgen har jeg planlagt nok en "sprekk" når vi skal ut med jobben.

Så til spørsmålet: Er det uheldig for kroppen å stadig veksle på denne måten?
Bør jeg heller spise lavkarbo uten å komme i ketose når jeg vet jeg skal skeie ut igjen neste helg?

Jeg har slanket meg med ketolyse i 6 mnd, og målet er å gå ned 3-5 kilo til.
Skjønner jo at det ikke er mulig med alle disse sprekkene, men er litt redd for å falle tilbake til gamle spisevaner. Derfor fortsetter jeg med Ketolysekost i ukedagene.

I mai har det vært uvanlig mange festlige anledninger, og jeg har ikke alltid vært flink til å planlegge for å slippe å skeie ut. Kanskje jeg egentlig ville det...?

__________________
Tuttan
Minus 11 kilo før Ketolysekuren - minus 8 på Ketolyse - og så 8 opp igjen. Den evige jo-jo slankeren!
Tuttan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - hold vekten Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 14:54   #2
calling
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 6
calling er på en erverdig vei

Sv: Ut og inn av ketose

Måten du gjennomfører ketosedietten din er faktisk veldig fornuftig. De fleste "kroppsbygger guruene" som kommer i knallform og får andre i form vha. ketose har spisedager/juksemåltid/sprekker ved faste tidspunkt. Gjerne siste måltid på fredag (les etegilde) eller at man bruker hele helgen på å fylle opp gycogenlagrene. Personlig ville jeg nok holdt meg til ett gigamåltid eller maksimalt èn dag med mye mat for oppkarbing. Jo lengre man er i ketose jo mer fett brenner man. En ting å tenke på er å begrense alkoholinntaket når fettminskning er målet.

calling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 15:21   #3
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Ut og inn av ketose

Opprinnelig lagt inn av calling, her.

En ting å tenke på er å begrense alkoholinntaket når fettminskning er målet.

Hmm... Fordi? (se bort fra dette spørsmålet dersom å begrense seg i setningen over defineres til, la oss si, opp til og med en hel flaske ren brennevin per dag. Altså at man ikke bør drikke mer enn det, dersom fettminskning er målet.)

Eller?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har fått forståelsen av at kroppen, ved inntak av rent brennevin, bruker opp ca. like mye glykogen for å bryte ned alkoholen, som alkoholen tilfører i seg selv. Derfor opplever de med diabetes lite eller ingen blodsukkerstigning ved inntak av ren alkohol. Sånn har jeg oppfattet at det er for min søster. Og for en som er i ketose betyr dette at man forblir i ketose. Trodde jeg da.

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 19:51   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ut og inn av ketose

Fordi (om alkohol på ketogen diett).
Kroppen velger alltid å forbrenne det som er lettest å forbrenne først. Alkohol er lettere å forbrenne enn noe annet. Så den tiden kroppen bruker på å forbrenne alkoholen vil den IKKE forbrenne fett. Menn har generelt sett raskere forbrenning enn kvinner. Det er også store forskeller fra person til person. Om blodsukkeret stiger eller ikke har liten betydning. Om man er i ketose eller ikke spiller heller liten rolle. Men kan godt være i ketose om man drikker alkohol (de fleste er det) men da er det alkoholen som slår ut og ikke fettet.

Kroppen forbrenner ikke fett så lenge den forbrenner alkohol. For menn kan det det dreie seg om 4-7 timer, for damer gjerne dobbelt så lenge - om man har normal forbrenning.

De fleste som er overvektige har ikke normal forbrenning. En av medlemmene her inne drakk 1-2 glass rødvin hver lørdag. Hun tok ikke av de ukene hun drakk vin. Da hun kuttet ut vinen tok hun av 0.5- 1 kg pr uke. Etter mye prøving og feiling fant hun ut at det virkelig var vinen som ødela.

Men som sagt, det er individuelt. Om en tar seg et glass vin eller to av og til vil som regel ikke spille noen rolle for de fleste. Men drikker en seg full hver lørdag/helg sannsynligvis vil spille STOR rolle for de fleste !

Fakta er iallefall at selv om man er i ketose, betyr det ikke nødvendigvis at kroppen forbrenner kroppsfett !

Ang. planlagte sprekker. Er du på ketolyskuren er det IKKE rom for sprekker en gang i uka. Det står klart og tydelig i ketolyseboka og i Atkins boka (som også gjelder ketogen diett). For de fleste som slike dietter passer for vil slike planlagte sprekker bety begynnelse til slutten. Et stikkord er "søtsug" -og for mange er slike planlagte sprekker starten på en skikkelig eteorgie !

MEN nå skriver du at du bare har noen få kilo igjen, da er det greitt å begynne å teste ut hva kroppen din tåler. Jeg mener alvorlig at det ikke er bra for kroppen å gå ut og inn av ketose hele tia. Spesielt når du er i en vektnedgangsfase. Når du nærmer deg målet ditt kan du gjerne eksperimentere, men da er det bedre å øke jevnt på karbene for å se hva du og kroppen din tåler uten å gå OPP i vekt, fremfor å sprekke med masse karbohydrater. Stakkars kroppen din. Den skjønner ikke hva du driver med. Er du riktig uheldig sier den STOPP ! Dessverre er det mange som faller helt av lasset om de kjører på med is, sjokolade, kaker og masse drikke i helgene. Det er et skritt frem og to tilbake. I beste fall står man på stedet hvil. Du bruker hele uka for å ta av det du har lagt på deg i helga ! Eller evt. tømme de sukkerlagerne ! Dette funker forskjellig fra person til person. Som sagt er det ne du må teste. Ønsker du å gå ned de siste kiloene er det ikke akkurat en lur måte å gjøre slikt hver helg. Det er uansett bedre å spise ketolysekost i uka istedenfor å fortsette sprekken !

Oppkarbing:
Er du ikke kroppsbygger ellter trener aktivt har du ikke noe behov for å bygge opp noe glykogenlager ! Og kroppsbyggere bruer ikke is, kaker og alkohol i sin oppkarbing heller. De spiser stivelseholdige måltider som ris og pasta sammen med proteiner - og lite fett. IKKE SUKKER !! Det er en helt annen type oppkarbing enn det du tenker på.


Det aller bør tenke på er at man IKKE ER FERDIG når man har nådd målvekta. Det er da den harde jobben med vedlikeholdet begynner. Er man smart møter man vedlikeholdsfasen med kunnskap om hva ens kropp tåler/takler og liker. Det er en periode som kan ta tid. Bruk den tiden, det har man igjen for senere !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 23:50   #5
mertan80
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 63
mertan80 er ny på veien

Sv: Ut og inn av ketose

samma har jeg gjort..blitt mye greier i mai ja..kremt kremt...men har takk og lov ikke lagt på meg et gram..phu

men jeg har det slik til vanlig også at jeg har 1 dag i uka hvor jeg koser meg..spiser det jeg har lyst på..det har gått veldig fint for meg..har gått ned fordet..unntatt nå i mai da..

mertan80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: arbo.. Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 12:25   #6
calling
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 6
calling er på en erverdig vei

Sv: Ut og inn av ketose

Det finnes flere måter å gjennomføre en ketogen diet på. Når jeg snakker om at det er tillatt/gunstig med faste oppkarbinger sikter jeg til Cyclical ketogenic diet (CKD) som Lyle Mcdonald og andre skriver om http://low-carb.org/lylemcd/ . Der er målet å fylle opp en gang i uken av varierende varighet. Men dette er et opplegg som er beregnet på mennesker som trener tildels mye av både vekter og kardio. Jeg kan ikke detaljene rundt atkinson osv og hva man mener om oppkarbing der.

calling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 12:58   #7
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Ut og inn av ketose

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Jeg mener alvorlig at det ikke er bra for kroppen å gå ut og inn av ketose hele tia.

Hva er grunnen til at det ikke er bra for kroppen?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 14:24   #8
Tuttan
Medlem
 
Tuttan sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 61
Tuttan er på en erverdig vei

Sv: Ut og inn av ketose

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

[color=Purple]Fordi

Ang. planlagte sprekker. Er du på ketolyskuren er det IKKE rom for sprekker en gang i uka. Det står klart og tydelig i ketolyseboka og i Atkins boka (som også gjelder ketogen diett). For de fleste som slike dietter passer for vil slike planlagte sprekker bety begynnelse til slutten. Et stikkord er "søtsug" -og for mange er slike planlagte sprekker starten på en skikkelig eteorgie !

MEN nå skriver du at du bare har noen få kilo igjen, da er det greitt å begynne å teste ut hva kroppen din tåler. Jeg mener alvorlig at det ikke er bra for kroppen å gå ut og inn av ketose hele tia.

Det er uansett bedre å spise ketolysekost i uka istedenfor å fortsette sprekken !


Det aller bør tenke på er at man IKKE ER FERDIG når man har nådd målvekta. Det er da den harde jobben med vedlikeholdet begynner.

/COLOR]

Takk for svar Nille.

Heldigvis er det ikke vanlig med sånne sprekker som de jeg har hatt nå i mai. Pleier ikke å ha en karbe-dag i løpet av uka heller. Men noen få sprekker har jeg jo hatt i løpet av 6 mnd.... De angrer jeg heller ikke på selv om jeg vet jeg ikke går ned noe den uken. Har vært overraskende standhaftig til å være meg.

Hadde en slags "pause" også for et par måneder siden, hvor jeg fortsatte å spise Ketolyse-kost, men uten å telle karber. Spiste bare litt mer karber i form av meieriprodukter, nøtter, bær og grønnsaker. Mest sansynlig ganske likt en opptrappings-fase vil jeg tro. Og likt den planen jeg har om hvordan jeg skal spise når jeg er "ferdig"

Jeg går ganske tregt ned i vekt uansett slankemetode. Har vært innom de fleste. Men jeg har aldri klart å "ta meg inn" så lett etter en sprekk som det jeg gjør nå. Trives godt med lavkarbo-kosten.

Følger nå ditt råd om å ikke gå inn i ketose denne uken siden jeg skal ut i kveld. Har bare spist som beskrevet ovenfor.

Har innfunnet meg med at disse 10 kiloene tar tid å bli kvitt. Det er heller ikke så værst til å være meg som er så utolmodig....
Men jeg er nærme målet, og mange kilo fra der jeg startet etter siste graviditet. Så alt-i-alt er jeg ganske fornøyd

Nå er det viktig for meg å ikke ødelegge for kroppen ved å gjøre dumme ting, som å gå ut og inn av ketose hvis det ikke er bra.

Har du en forklaring på hvorfor det ikke er bra?

__________________
Tuttan
Minus 11 kilo før Ketolysekuren - minus 8 på Ketolyse - og så 8 opp igjen. Den evige jo-jo slankeren!
Tuttan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - hold vekten Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 15:08   #9
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Ut og inn av ketose

http://www.matoghelse.no/index.php?id=309591

Sitat:

En bedre løsning for å få fart på vektnedgangen er å holde fast ved et kosthold med lite karbohydrater til daglig, og så spise mye karbohydrater til ett utvalgt måltid i uka. Dette høres kanskje ut som en dårlig vits, men har vist seg effektivt og har også faglig dokumentasjon.

Nb. Les hele artikkelen...

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da? Chumpsy Lavkarbo generelt 31 16-07-11 21:01
Ulikt utslag på ulike ketostix Lubbelura Ketolysekuren 7 06-04-09 00:01
[Forum] Hvordan legger man inn ticker? mofe Spørsmål og svar 3 23-11-08 22:49
Fitday FAQ smosje Lavkarbo generelt 37 22-08-07 15:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no