Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Kronikk av Skaldeman

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-04-06, 14:43   #1
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Kronikk av Skaldeman

Hei folkens - dette innlegget er sendt norske aviser av sss / jm


Frankenstein som ”ekspert”

Av Sten Sture Skaldeman, forfatter


Tenk deg at en gal forsker, type Frankenstein, fikk det for seg å fore planteetere med benmel. Hva skulle resultatet bli av det?

Dette eksperimentet er faktisk utført. Det viste seg at planteeterne klarte seg uten alvorlige sykdommer. Helsen var ikke på topp, men de leverte sin melk. En del av kyrene var litt mer følsomme for denne nye og fremmede næringskilden, og noen utviklet kugalskap. Men vi kan ikke klandre kyrene for at de ble syke. De spiste det fikk servert, noe valg hadde de ikke.

Den gale forskeren fortsatte med sitt eksperiment på neste dyregruppe, nå sto hundene for tur. Denne gangen erstattes hundens naturlige føde, kjøtt, med sukker og stivelse i stedet.

Dette eksperimentet er faktisk gjort. Les på pakningene til hunde- og kattematen, så ser du det selv. Som et resultat ser du stadig oftere fete kjæledyr, historier om sukkersyke blant firbente krabater hører man stadig oftere om. Dessverre er det lite menneskets beste venn kan gjøre, din hund spiser det som blir servert. Et ganske ekkelt eksperiment, eller hva? Hunden tilhører ulvefamilien, og hvem har vel sett en fet ulv?

Den gale forskeren gir seg ikke. Nå vil han teste teoriene sine i skikkelig stor skala. Som ”forsøksdyr” velger han menneskene. Snart følger det ene feilaktige kostholdsrådet etter det andre:

Han innleder varsomt med å anbefale seks til syv brødskiver om dagen. Karbohydrater gir energi, er tanken - korn er det rikelig tilgang på. Frankenstein fortsetter, hva skjer om vi fjerner fettet i maten – og i stedet erstatter det med sukker. Sukker er det også stor tilgang på! Nå blir forskeren begeistret, nå bærer endelig forskningen frukter!

Mange mennesker sveller ut som ballonger og den gale fettsykdommen – overvekt - sprer seg som en epidemi. Diabetes, hjerte- og karsykdommer når nye høyder. Et fantastisk felt for vitenskapelige studier åpner seg! Doktor Frankenstein lykkes til og med å eksportere kostholdet sitt til Grønland. Det drøyer ikke lenge før historiens første fete eskimo entrer landskapet. Vitenskapen kan i sannhet beseire naturen!

Men til tross for alle de vitenskapelige fremskrittene, er det ikke lutter velvilje å spore hos myndighetene. Helsestell koster store penger. Hvis man bare visste hva som forårsaket all overvekten - den gale fettsykdommen!

En ting er tindrende klar: det var overhodet ikke noe galt ved anbefalingene. Frankenstein er jo ekspert, og forsker! Men det er ikke de fete og syke menneskenes feil. De har spist den maten som myndighetene anbefaler. Det er en mat som er billig å produsere, lønnsom å selge og skadelig å spise.


Det finnes mange Frankensteinere rundt om i institutter og ”råd”. De fleste kan også titulere seg som selvoppnevnte ”eksperter”, spesielt på fedme er det mange eksperter på dette. Hvem av dem har selv opplevd fedme på kroppen? Professortitlene ser heller ikke ut til å være vanskelig å bruke. Nylig var Senera Tonstad, en ”ekspert”, ute i Aftenposten (29.03) og oppfordret folk om å be legen sin skrive resept på kolesterolsenkende medisin. Norske skattebetalere betaler nesten en milliard i dag for slike dyre medisiner, men det er ikke nok! Hør på ”eksperten”: Spis medisiner, jo før jo bedre. At flere forskningsrapporter ser likhetstegn med kreft og bruk av statiner, det sier ikke ”eksperten” høyt. Legemiddelindustrien må være glad i slike professorer. Her gir man først feil kostråd, så får man ordinert medisiner for å ”rette opp” konsekvensene av at man har spist feil. Det er vel ”verdiskapning”.

Selv har jeg gått ned 63 kilo i vekt gjennom konsekvent å bryte myndighetenes og ”ekspertenes” råd. Jeg sparer ikke på fettet og jeg setter en mengde rødt kjøtt til livs. Det er mat som bygger opp kroppen og som gir langvarig metthet. Et slikt kosthold stimulerer forbrenningen, og det er nøkkelen til et vellykket vekttap.

Min tese er svært enkel. Hvis vi forbrenner det vi spiser, spiller det ingen rolle hvor store porsjonene er. Men spiser vi i tråd med rådene fra myndighetene, spiser vi for lagring. Da kan vi bli fete av nesten ingenting. Vi er nemlig akkurat like egnet til å lagre som til å forbrenne fett. Det avgjørende er hvilke signaler vi gir kroppen. Dette er myndighetene våre ute av stand til å begripe. De gir kostholdsråd som er tilpasset grovarbeidere eller toppidrettsmenn. Du må nemlig være svært aktiv for å mestre alle den stivelsen du finner i brød, pasta og poteter. Selv idrettsfolk kan få problemer med helsen med så mye karbohydrater, vi så jo hvor skrekkelig dårlig stelt flere av dere nordmenn var under OL. Du styrker ikke immunforsvaret med brød, uansett hvor grovt det er!

Men satser vi på det kjøttbaserte kostholdet som vi er skapt for å spise, får vi den kroppen og den helsen som det er meningen vi skal ha. Og det selv om vi verken trimmer eller mosjonerer. Det har jeg selv fått erfare i mitt eget liv og det vil alle andre tjukkaser også få oppdage.

Hva skal vi da si om helsemyndighetene som gir kostholdsråd som sprer dårlig helse? At de sikrer de fremtidige arbeidsoppgavene sine. De kommer til å få ufattelig mye å gjøre i fremtiden.

Snart er det bare myndighetene våre som tror at raske karbohydrater er en oppskrift for god helse. Politikerne må på banen, legeindustrien kommer nok ikke til å se på riktig ernæring med det første. Helseminister Brustad har engasjert seg. Hun tror i allefall det selv, og poserer flittig i mediene for tiden – som regel i treningstøy. Nå skal Norge slankes! Og hvordan skal det gjøres? Jo, med de samme kostholdsrådene som Frankstein eksperimenterer med. Mye karbohydrater! Heldigvis kjenner vi til flere norske topp-politikere som har brukt andre metoder, og på vegne av alle i broderlandet håper jeg disse engasjerer seg før den kommende storsatsingen forvirrer enda flere fortvilte overvektige.

Jeg har vært der selv! Med over 140 kilo, og med middels høyde er det mye å drasse rundt på. Når jeg talte kalorier, gikk jeg sulten til køys, og ble bare fetere. Etter hvert innså jeg at det dreide seg om forbrenning, og da forandret livet mitt seg. Plutselig kunne jeg spise meg mett og allikevel gå ned i vekt. Andre tjukkaser bør følge denne veien. Det aller første skrittet er å se helt bort fra myndighetenes kostholdsråd.

Helsen din er det viktigste du har. Til forskjell fra kyrne og hundene, kan du fatte et valg. Du kan lukke ørene dine for doktor Frankensteins feilaktige råd. Du kan velge å spise den maten som du er skapt for å spise. Det handler om naturlig mat, uten sukker og stivelse.

Når regner du med å gjøre ditt valg?

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no

Sist redigert av janmesi : 06-06-06 kl 14:08.
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 22-04-06, 14:54   #2
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Kronikk av Skaldeman

veldig bra =)

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-04-06, 14:55   #3
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Kronikk av Skaldeman

Flott tiltak av SSS og bra skrevet!!
Skal bli spennende å se hvor mange aviser som faktisk trykker dette..

Jan.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-04-06, 16:36   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kronikk av Skaldeman

Veldig bra !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-04-06, 20:24   #5
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 59
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Kronikk av Skaldeman

Kjempebra!

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-06, 16:33   #6
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Kronikk av Skaldeman

Æsj, Aftenposten takket nei.

De likte det egentlig, så nå har vi sendt det til VG.

JM

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 24-04-06, 18:31   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kronikk av Skaldeman

Takket de nei? :blæh:

Får håpe VG er mindre kjipe.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Videosnutt fra Svensk TV bl.a. Skaldeman... Felix Spis deg ned i vekt med Skaldeman 2 16-03-06 18:37
Spis deg ned i vekt - Sten Sture Skaldeman Nille Lavkarbobøker 9 04-02-06 16:24
Har begynt på Skaldeman ekstrem... HildePåSlankern Spis deg ned i vekt med Skaldeman 21 25-01-06 10:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no