Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Marokkanske kjøttboller i krydret tomatsaus

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-06-04, 10:14   #1
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Marokkanske kjøttboller i krydret tomatsaus

Jeg fikk denne oppskriften som jeg tror stammer fra G. Roede dietten. Men kan fint brukes som lavkarbo da det eneste som gir utslag på karbohydratene her blir løken. Evt. også karbonadedeig, litt avhengig av om den er kjøpt i Sverige eller Norge. (Utspedd eller ikke...)
Bollene kan bli litt tørre v. karbonadedeig. Blir saftigere ved bruk av vanlig kjøttdeig.
Smaker faktisk himmelsk!!!



Marokkanske kjøttboller i krydret tomatsaus
4 porsjoner

400 g kjøttdeig, eller enda bedre: karbonadedeig
1 finhakket løk
2 fedd hvitløk
salt og pepper
1/2 ts paprikapulver
1 ts karve
1/2 - 1 ts tørket mynte
1 egg

Bland alt sammen og form til små boller som stekes i en stekepanne.

Saus:
1 boks hakkede tomater
1 ss hakket løk
1 fedd hvitløk
1 bunt finhakket persille
salt
litt cajennepepper.

Serveres med en dugelig porsjon frisk salat til!!

Ønsker man en "hottere" versjon er det bare å øke på med hvitløk og cajennepepper.

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-06-04, 13:15   #2
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Dette så godt ut. Spennende med nye oppskrifter.

Opprinnelig lagt inn av Carbokiller

Bollene kan bli litt tørre v. karbonadedeig. Blir saftigere ved bruk av vanlig kjøttdeig.

Jeg har funnet ut at om jeg sper karbonadedeig med en god slump soymel da henger kjøttkakene bedre sammen, blir mindre 'tørre'.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 25-06-04, 15:00   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det er også godt å smuldre litt feta-ost og blande i kjøttdeigen ! Da blir de også mindre tørre...... (OKeyokey okey, ikke så lite da.....MYE)

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-06-04, 15:58   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Dette hørtes jo helt nydelig ut!!!!

Et annet tips for saftige kjøttkakaer/boller er å raspe løken som skal i

(Litt tullerusk jeg nå, begynnte å tenke hva mer jeg kunne skrive for å få til 50 ord... )

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 25-06-04, 16:22   #5
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det er også godt å smuldre litt feta-ost og blande i kjøttdeigen ! Da blir de også mindre tørre...... (OKeyokey okey, ikke så lite da.....MYE)

Jeg pleier å smæsje i cottage cheese jeg! Knallgodt! Og litt ekstra egg. Og som oftest så har jeg lagd dette som kjøttpudding - for da kan jeg lage mange uten at det blir så mye jobb, og så har jeg i fryseren. Vældi lurt.

Godt med elgkjøtt også forresten. For de som har tilgang på det.

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 24-07-04, 23:40   #6
Dragen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 18
Dragen er på en erverdig vei

Vi får gjester i morgen. Jeg vet at hun er litt opptatt av karbohydrater, så i kveld har vi laget kjøttboller.

Det lukter kjempegodt - tusen takk for oppskriften!

Dragen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no