Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Idun Hamburgerdressing

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-02-06, 12:46   #1
Pusekatt
Juniormedlem
 
Pusekatt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Alder: 48
Innlegg: 27
Pusekatt er ny på veien

Idun Hamburgerdressing

Jeg har vært fast kjøper av Idun Hamburgerdressing fordi den har inneholdt lite kh pr. 100 g (4,3) i forhold til de andre tilnærmet like variantene; thousand island og partydressing. I går skulle jeg kjøpe en flaske og så at etiketten var endret. Da jeg leste næringsinnholdet på baksiden oppdaget jeg til min store forskrekkelse at produktet nå inneholdt 12,5 kh pr. 100 g!

Jeg skrev en mail til Stabburet hvor jeg forhørte meg om denne endringen og fikk følgende svar i dag:

Vi har mottatt din henvendelse angående Idun Hamburgerdressing. Vi har
endret deklarasjon ved fettreduksjon. Produktet er ikke tilsatt mer sukker. Formålet med endringene var først og fremst å forbedre smaken. At vi i tillegg har klart å redusere fettinnholdet i salatdressingene er en svært positiv tilleggseffekt for de forbrukere som ønsker et sunnere kosthold.

Næringsstoffer gammel:
Energi | 2170 KJ (520 KCAL) | Fett 54,0 G | Protein 3,9 G | KH 4,3 G |

Næringstoffer ny:
Energi |1786 KJ (427 KCAL) | Fett 41,0 G | Protein 1.0 G |KH 12,5 G |

Jeg kjente at jeg ble skikkelig oppgitt når jeg fikk det svaret. "Ikke tilsatt mer sukker"? Nei, det er klart; kh-innholdet har jo bare økt 200 %!

Jeg får hamstre noen flasker av den gamle typen og etter det så mister de meg som kunde hvertfall. Men det spiller vel liten rolle, for i det samfunnet vi lever i; der majoriteten av befolkningen tror at fett er den store syndebukken, vil de nok få solgt flere flasker nå fordi de har redusert kaloriinnholdet


Sist redigert av Pusekatt : 23-02-06 kl 14:32.
Pusekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 13:24   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Idun Hamburgerdressing

Synes du skal sende denne som mail også jeg... så kan vi jo bare håpe at de går tilbake til gammel-modellen, fordi den nye smaken ikke er noe særlig.
Takk for info

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 20:16   #3
Pusekatt
Juniormedlem
 
Pusekatt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Alder: 48
Innlegg: 27
Pusekatt er ny på veien

Sv: Idun Hamburgerdressing

Hei Anne. Takk for kommentar! Jeg har svart Stabburet, men man føler jo at man kjemper mot overmakta. Det var det som var poenget med innlegget mitt - å få ut litt frustrasjon over hva vi som lavkarbere kjemper mot. Jeg har lest så mye om kosthold de siste årene og er blitt overbevist om at det er sukkeret som er fienden og ikke fettet. Da synes jeg det er utrolig tungt å få et slikt svar ("at vi nå har klart å redusere fettinnholdet og økt sukkerinnholdet er svært positivt for de som ønsker et sunnere kosthold") fra en av Norges største matvareprodusenter.

Pusekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 22:14   #4
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Idun Hamburgerdressing

De har sikkert rett i at de ikke har tilsatt mere sukker. Selv om kh tallet har økt, så er det nok noe som har skjedd på grunn av at fettinnholdet har minsket... det må jo være noe som øker når noe annet blir mindre av.
men det er kjempebra at du skriver inn til de de må få høre at det finnes noe annet enn lavfett også

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 23-04-06, 18:06   #5
auroraborealis
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 54
Innlegg: 87
auroraborealis er ny på veien

Sv: Idun Hamburgerdressing

Neste gang dere er i butikken så kan dere jo se etter Fader martin hamburger dressing, den inneholder bare 4,94 g karbo og smaken er ikke så verst.
Billigere enn Idun var den også
Det er Maritim Food i fredrikstad som lager den.

__________________
auroraborealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Idun Ketchup tope2 Lavkarbo generelt 9 12-02-06 08:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no