Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Glutenmjøl når ein skal unngå kveitemjøl ... Går det bra?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-10-09, 12:33   #1
Momsemor
Juniormedlem
 
Momsemor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Fjernt avgarde...
Innlegg: 28
Momsemor er på en erverdig vei

Glutenmjøl når ein skal unngå kveitemjøl ... Går det bra?

Har bakt eit nydeleg godt brød med glutenmjøl (Karin sitt aller beste brød) idag. Det var deilig å finna eit brød med lite karber i; føler meg litt meir normal i kosten når eg kan eta brød.

Men så slo det meg; eg skal unngå kveitemjøl i kostholdet mitt. Eg har ikkje cøliaki eller noko, men vil berre unngå det fordi eg merker at det ikkje er bra for magen min. Veit at glutenmjølet er utvunne av kveite, men har det dei same negative verknadane på blodsukker (og i mitt tilfelle; fordøyinga) som kveitemjøl har? Synes kanskje eg vart ein anelse oppblåst etter å ha ete brødet, men det var ikkje mykje altså. Kan jo vere all fiberen...Skal jo prøva meg litt fram,men lurar berre på om andre har erfaringar eller kunnskap om glutenmjøl.

Hadde jo vore veldig greitt å kunna bruke eit slikt "mjøl"...

Momsemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver så godt eg kan å finne MIN retning...er enno på leit! Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 13:13   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Glutenmjøl, når ein skal unngå kveitemjøl...går det bra?

Jeg vet ikke om glutenmel gir blodsukkerstigning, men det er nettopp glutenet i melet som kan gi mageproblemer (det er glutenet folk med cøliaki ikke tåler). Så jeg ville nok unngått det ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 13:13   #3
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Glutenmjøl, når ein skal unngå kveitemjøl...går det bra?

Det er somregel gluten som er det stoffet man ikke tåler i hvetemel.
Du trenger ikke gluten i lavkarbobrød
Gluten brukes for å få en mer elastisk deig, men det samme kan du oppnå med fiberhusk.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kinamat - hva bør jeg unngå nystolen Dr Lindbergs 5 09-11-07 15:24
Brød uten kveitemjøl og med lite fiber. nunno Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 07-03-06 22:48
Unngå fugleinfluensa..... Fedonisten Livets lyse side 1 23-02-06 13:05
Hvordan skal man unngå å gå opp i vekt etterman har gått på "heksepulver" Tidligere bruker Lavkarbo generelt 5 30-11-04 09:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no