Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Søtpoteter?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-10-11, 11:03   #1
Julepølsa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 45
Julepølsa er på en erverdig vei

Søtpoteter?

Finner lite og mangelfull info om søtpoteter. Halvsøstra mi hevder at søtpotet er greit på lavkarbo, men jeg mener å ha lært at det IKKE er det. Og stemmer det at det er høyere antall karber i varmebehandlet/ tilberedt vare enn i ubehandlet?
Googler til krampa tar meg, men finner ikke noe godt svar så jeg håpet noen kloke hoder her vet...Hadde forsåvidt vært godt nytt for oss om de ER ok, da!:-)

Julepølsa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 11:13   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Søtpoteter?

Det avhenger vel helt av hva slags lavkarbo man spiser Og spiser man en slags lavkarbo som tillater det, avhenger hvor bra det er helt av hvordan man spiser den. Hvor stor del den har av måltidet osv. Det sies at det er en fin rotfrukt for diabetikere, men da menes det nok i et høykarbokosthold, for de diabetikerene som følger det.

Søtpotet har en glykemisk index på ca 55 (lav) og har ca 20 gram kh/100 gram.

Nei, rotfrukter får ikke mer karbohydrater da de blir varmebehandlet, men de får en høyere glykemisk index. Større belastning på blodsukkeret.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 11:16   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Søtpoteter?

Googler du "søtpotet" får du opp masse artikler. Bl.a rettet mot diabetikere. Så det er ikke så vanskelig

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 20:41   #4
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Søtpoteter?

Jeg bruker noe søtpotet. Lager jeg søtpotetmos, kan jeg bare spise ca 1 ss før blodsukkeret begynner å krabbe oppover, men å blande ei søtpotet i woken pleier å gå helt fint for meg iallefall.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no