Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Må man være i ketose for å spise mye fett?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-04-08, 23:14   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Må man være i ketose for å spise mye fett?

Jeg ser at mange skriver det her inne, men jeg er litt i tvil. Det sies så mye forskjellig, og Lutz (Bedre uten brød) sier jo feks. at så lenge man holder seg under 6BE (72 gram netto karber), evt. 9BE, kan man spise så mye fett (ja, også animalsk) og proteiner man vil. Han vet vel hva han snakker om? Han nevner ikke noe om ketose, mener jeg å huske, iallfall ikke at man MÅ være i ketose for å spise endel fett.

Hva er da riktig? Alle sier jo så mye forskjellig. Jeg er jo klar over at man ikke akkurat bør pøse på med fett om man spiser MYE karber, spesielt raske, men dette med at man MÅ være i ketose for å kunne pøse på med fett er jeg ikke så sikker på er riktig?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-04-08, 23:27   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Må man være i ketose for å spise mye fett?

Harr tenkt på det der selv, og jeg tror egentlig at det eneste svaret finner man i kroppen, Men jeg vet i alle fall at raske karber kommer jeg ikke til å spise mer av, i så fall ekstremt unntaksvis, så jeg vil forholde meg til fett på en ganske naturlig måte (nå pøser jeg nok på, ettersom jeg er på induksjon) men ikke bruke lettprodukter, steke i smør, spise også de fete bitene av kjøtt/fisk/fugl etc. Men samtidig så vil jeg gjerne kunne spise ting som bønner, linser, nøtter, litt frukt etc.

Vet ikke om dette var noe fullgodt svar, men man må vel bare prøve seg forsiktig fram mot der kroppen trives og man ikke begynner å legge på seg igjen.
Jeg har i hvert fall tenkt å lese meg litt opp på Lutz og Kwasniewski, for jeg tror de har en del lurt å si om temaet

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-04-08, 13:25   #3
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Må man være i ketose for å spise mye fett?

Etter det jeg forstår har raske karbohydrater en tendens til å forstyrre kroppens regulering av apetitt gjennom påvirkning av insuling og letin. Leptin utskilles fra fettcellene. Jeg tror rett og slett at en del av bildet er at ved inntak av raske karboer spiser man mer og oftere. Kan man spise mer og ofte hjelper det lite å spiser ekstra næringsrik mat som fett. Dersom apetitten regulerer inntaket til det som trengs er jo ikke fett noe problem.

Mange har mener nøkkelen til ketose er endring i metabolismen, det kan være, men jeg tror at den viktigste årsaken er rett og slett naturlig apetittkontroll.

Lavkarbo og mye fett krever faktisk drastisk mye lavkarbo grønnsaker ift vanlig. Bort med ris, pasta, potet og brød, inn med grønnsaker en god nok mengde protein og nok fett til å få nok næring. En grønnsak er for det meste vann.. ris/potet/pasta er for det meste ren energi...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 17:53
Atkins - selvpåført diabetes? Iset Generell ernæringsdebatt 45 12-06-09 21:12
Hvor mye fett kan du spise..... Caxa Nyheter / media 8 15-03-06 10:20
Et bedre forhold Marianne Fysisk og mental helse 4 21-02-06 02:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no