Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Går ikke ned i vekt ... Hjelp!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-07-14, 12:13   #1
Amanda90
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2014
Innlegg: 2
Amanda90 er på en erverdig vei
Question

Går ikke ned i vekt ... Hjelp!

Hei!

Jeg har en avansert og lang historie, men skal prøve å være kortfattet.
Jeg er en jente på 23 år. For tre år siden ble jeg veldig syk, 90% av tiden, klarer jeg ikke å komme meg ut fra mitt eget hus. Dette førte til at jeg, som opprinnelig var slank, la på meg 30 kilo.

Jeg har nå gått på et lavkarbokosthold i litt over ett år. Da jeg begynte, veide jeg 86 kilo. Kostholdet jeg har hatt har ikke fulgt et spessielt program, men jeg har generelt ungått karbohydrater. Jeg har spist alt fra 0 karber til 40 på en dag, men vanligvis har det lagt på rundt 20.

Jeg har hatt noen få utskeiinger:

1. I November 2013 ble jeg så syk at jeg ikke klarte å løfte hodet mitt, og måtte ligge strakt i over en måned, når jeg skulle på do, krøp jeg på golvet, jeg satt på golvet i dusjen. Jeg tok koffein-tabeletter, noe som hjalp veldig, jeg tok også til å drikke Cola Zero (pga koffeinen). Dette fortsatte jeg med ut desember, og når jeg tenkte at jeg først var "usunn", hev jeg meg på å spise Atkinsbarer fra butikken også, 1-2 om dagen, men jeg begynte med klare skinner i januar.

2. I Mars-April var jeg veldig nedfor, og så ikke så mye poeng med noen ting, og tok meg derfor til å spise sjokolade over noen uker. Jeg spiste ca en 100g hver dag med 15% karber (88% sjokolade), og fortsatte med det som lørdagsdig og av og til hverdagsdigg utover i mai.

3. I tillegg til dette, har jeg i ny og ne unnet meg en cola zero, og av og til sukrin i form av kaker ol. Også noe Bacongull, og av og til kanskje litt for mye salt, men skjeldent.

Jeg drikker ca 2 liter vann hver dag (+/-)

Så kommer vi til juni, etter ett år på lavkarbo diett veier jeg 80 kilo, og har gått ned bare ca fem kilo på ett år. Det skal nevnes at jeg ligger i ro nesten hver dag, men allikevel synes jeg at jeg burde hatt en bedre fremgang når jeg ser på andre...
I Juni bestemte jeg meg for å kjøre veldig hard diett, og nå etter en måned på omtrent 5 karber om dagen har jeg kun gått ned 0,5 kilo...

Blir veldig oppgitt, er det noe annet jeg kan gjøre gale? Hvorfor går jeg ikke ned i vekt av lavkarbokosthold?

Tusen takk for svar!

Amanda90 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 12:18   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned i vekt.. hjelp!

Sannsynligvis spiller sykdommen en stor rolle i manglende vektnedgang. Kroppen prioriterer alltid å fikse det først. Selv brukte jeg 6 år på 18 kg prga diverse hromontrøbbel osv, så ift til det har du jo hatt dobbelt så bra resultat
men kanskje du kan forsøke å tilføre endel mer karber fra grønnsaker? 0 pr dag er lite....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 12:22   #3
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned i vekt.. hjelp!

Jeg har levd lavkarbo i tre åer og gått ned ca 8 kilo på hele denne tiden.
Jeg sliter også med sykdom, så det er nok mye av grunnen til at det går så tregt. I tillegg til at jeg er veldig mye i ro pga utmattelse...
Men jeg stresser ikke og er fornøyd med at det går den riktige veien. Og åtte kilo ned er jo åtte kilo ned.

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 12:33   #4
Tiger
Medlem
 
Tiger sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Engledalen
Alder: 55
Innlegg: 109
Tiger er ny på veien

Sv: Går ikke ned i vekt.. hjelp!

Du trenger å rense kroppen og stabilisere hormoner m.m. etter sykdom.

Prøv supermat som f.eks Aloe Vera

Tiger er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Forever Aloe Vera Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 12:38   #5
Amanda90
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2014
Innlegg: 2
Amanda90 er på en erverdig vei

Sv: Går ikke ned i vekt.. hjelp!

Takk for svar ! :-)

Jeg pleier ikke å spise 0 karber per dag, men det hender at det skjer. For tiden spiser jeg ca litt brokkoli, litt agurk, litt løk og litt tomat hver dag i tillegg til kjøtt. Men prøver å holde meg så lavt som jeg kan.. :-)

Ja, det er vell sånn det er, det finnes ingen mirakelkur for alle, unasett hvor mye vi sliter og strever, men det er riktig: Nedover er jo bra uansett... :-)
Kan jeg spørre: Spiser dere helt ren lavkarbo, eller har dere utskeiinger i form av salt, "sukkerfritt", alkohol, lignende?

Problemet mitt er at det er litt vanskelig å holde på motivasjonen, når familien min frotser i seg med alt mulig sukker og godt, uten å legge på seg noe :-/ Mens bare en brødskive fører til vektøking på meg liksom..
Lørdagskveldene har alltid vært noe stort hos oss. Lillesøss, mamma og stefaren min koser seg med Pizza eller Lasagne, cola, chips, dip, smågodt, sjokolade... Blerh, noen andre som har det slik? Blir jo vant med det etterhvert, men det er liksom så urettferdig :-P

Amanda90 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 12:45   #6
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned i vekt.. hjelp!

Kroppen trenger jo salt, så det er vel ikke akkuart det jeg kaller for utskeielse... Men du mener kanskje salt snacks? Baconsvor og dip kan man jo unne seg en gang i blandt om man liker det. Jeg spiser litt salte peanøtter noen ganger.
Jeg er ikke så glad i søtt, så det er heldigvis ikke noe problem hos meg.
Ellers så er det jo utrolig mye god mat på lavkarbo!!! Mange fine oppskrifter på både pizza og lasagne er det også.

For meg er lavkarbo en livsstil og ikke en kur, så litt vin av og til unner jeg meg helt uten problemer. Kjedelig å ikke kunne drikke det resten av livet, liksom.

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 13:05   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned i vekt ... Hjelp!

Og jeg brukte åtte år på rundt tredve kilo, sånn er det gjerne for en syk kropp, som helst vil prioritere helbred fremfor fettforbrenning, som det nevnes over her. Jeg tror du gjør lurt i å snu fokuset over på helsefordelene fremfor vektnedgang. Jeg vet og skjønner at det ikke er lett, men om man tillater seg å kjenne på det som føles bedre med et rent kosthold, så kan det være motiverende i seg selv. Helsa mi har gjort helomvending takket være lavkarbo. At jeg nå er normalvektig er en kjempebonus, men at jeg er friskere enn jeg har vært på mange mange år er faktisk det som teller aller mest.
Vel spiser jeg litt sukkerfri sjokolade og lavkarbobakst nå og da, men det er langt i fra hverdags. Fokuset mitt ligger fremst på næringsvett - altså å bare spise når jeg trenger det, og minst mulig utenom. Jeg lar i hovedsak sultsignalene styre måltidene, og spiser kun til jeg er behagelig mett. Nok væske, søvn og litt frisk luft (alt ettersom du selv har overskudd til), samt å finne glede og overskudd i ting som ikke har med mat og kos forbundet med mat å gjøre - som en hobby, en god bok/film, positivt samvær med fine mennesker, kose en katt etc. Stress er din verste fiende når det kommer til vekt. Det skjer kjemiske prosesser i kroppen som vil sette bremsene kraftig på om du stresser mye.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 14:54   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned i vekt ... Hjelp!

Spiser du ikke salt? Eller misforsto jeg nå? Jeg har ME og blir i allefall VELDIG dårlig om jeg kutter ut noe så viktig som salt. Husk at strikt lavkarbo er ganske saltfattig, blir ikke mye salt av å bare drysse litt salt på kjøttbitene kontra det å spise kjøpt brød og gryteretter fra Toro. En sted i mellom er veldig greit.

Jeg tror også du skal fokusere på helsefordeler og det at du faktisk har gått ned 5kg på et år med en kropp som er i stressmodus( sykdom =stress for kroppen, selv om du ikke føler deg stressa).

Jeg har kjempet knallhardt i flere år med å gå ned 40kg, og gikk opp igjen 10kg nå i vår pga fullstendig klikk fordi jeg ikke taklet både å spise strik OG takle andre utfordringer. Men jeg startet altså med 80kg overvekt, hadde jeg startet med fkes bare 20-25kg overvekt kunne nok jeg bare ha gått ned 5kg i året.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-07-14, 19:39   #9
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: Går ikke ned i vekt.. hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Tiger, her.

Du trenger å rense kroppen og stabilisere hormoner m.m. etter sykdom.

Prøv supermat som f.eks Aloe Vera

Nå har du nevnt Aloe Vera i så mange tråder og fått spørsmål om du selger du ikke har svart på- nå ber jeg deg fortelle hvorvidt du er selger av Aloe Vera-produkter og faktisk vil/kan formidle dem gjennom forumet, hvis det er det du driver med kan du gjerne slutte.

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 26-07-14, 03:17   #10
Stag
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2014
Hvor: Asker
Innlegg: 5
Stag er på en erverdig vei

Sv: Går ikke ned i vekt ... Hjelp!

All fremgang er positiv fremgang! Klart at kroppen din har andre ting å jobbe med, og forbrennigen din er nok lav hvis du stort sett ligger inne. Men som flere har sagt, ikke stress med det. Fortsett å spise riktig og sunn mat, og med mindre stress og mye ro vil du kanskje bli helt frisk på sikt Kanskje yoga/meditasjon kan være en hjelp?
Jeg holder selv på å prøve ut paleo-kosthold etter å ha lest boken "Helt naturlig mat og trening", det kan jo muligens være et tips. Ifølge forfatteren er mange av nåtidens sykdommer skapt av kostholdet vårt, og han har flere tips og retningslinjer enn bare lavkarbo. Kan være verdt å sjekke ut for deg Lykke til videre uansett!

Stag er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp! (Går ikke ned i vekt) Tittit Spis deg ned i vekt med Skaldeman 16 30-11-12 11:13
Hjelp går ikke ned i vekt getit Spørsmål og svar 8 25-08-12 20:15
Hjelp, ikke ned så mye i vekt gunvik Lavkarbo generelt 12 08-07-11 19:08
Hjelp, jeg går ikke ned i vekt lavkmika Spørsmål og svar 17 03-06-11 23:26
Går ikke ned i vekt, Hjelp! Nasse Nøff Ketolysekuren 13 19-06-06 09:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no