Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Vanskelig å få i seg nok fett

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-02-11, 10:26   #1
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Vanskelig å få i seg nok fett

Jeg tror jeg spiser alt for lite fett. Sikkert også grønnsaker. Jeg ser at hvis jeg spiser rømmegrøt hver dag, går jeg også ned i vekt. Men nå har jeg gått ganske lei rømmegrøt....Problemet er at jeg ikke synes fett smaker særlig godt, men er visst eneste måte for meg å gå ned i vekt på. Jeg ligger på under 20 kh pr dag, skulle jo ha økt dette for lengst når jeg er på vedvarende Atkins.
Noen som vet om en enkel måte å få i meg nok fett, uten at det smaker så vondt?


Sist redigert av Tami : 26-09-11 kl 21:13.
Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 10:47   #2
MaritR
Medlem
 
MaritR sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 256
MaritR er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Opprinnelig lagt inn av Tami, her.

Jeg har gått opp 100 g hver dag den siste uken og tror jeg spiser alt for lite fett. Sikkert også grønnsaker. Jeg ser at hvis jeg spiser rømmegrøt hver dag, går jeg også ned i vekt hver dag. Men nå har jeg gått ganske lei rømmegrøt....Problemet er at jeg ikke synes fett smaker særlig godt, men er visst eneste måte for meg å gå ned i vekt på. Jeg ligger på under 20 kh pr dag, skulle jo ha økt dette for lengst når jeg er på vedvarende Atkins.
Noen som vet om en enkel måte å få i meg nok fett, uten at det smaker så vondt?

Legg inn en typisk dagsmeny, så er det lettere å se hvor du gjør feilen

__________________



http://bema.bloggr.no/
MaritR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 11:05   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Mange tråder om dette etter hvert, gitt!
Først litt om fett:
Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Og noen tråder:

Hva er dine viktigste kilder for fett?

Hvordan får dere i dere nok fett?

Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 11:10   #4
olsoraune
Juniormedlem
 
olsoraune sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Filippinene
Innlegg: 14
olsoraune er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Jeg synes ogsa det er vanskelig a fa i seg nok fett. Men enna verre er det a finne ut om nok er nok. Jeg spiser daglig 6 spiseskjeer med Extra Virgin Coconut Oil. Den smaker faktisk helt ok. Sa passer jeg pa a kjope kjott med synlig fett pa. Men er det nok ? Har forsokt a ta opp dette emnet for, men far aldri noen gode svar. Altsa hvordan beregne fettet ?

olsoraune er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 11:14   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Opprinnelig lagt inn av olsoraune, her.

Jeg synes ogsa det er vanskelig a fa i seg nok fett. Men enna verre er det a finne ut om nok er nok. Jeg spiser daglig 6 spiseskjeer med Extra Virgin Coconut Oil. Den smaker faktisk helt ok. Sa passer jeg pa a kjope kjott med synlig fett pa. Men er det nok ? Har forsokt a ta opp dette emnet for, men far aldri noen gode svar. Altsa hvordan beregne fettet ?

Å beregne fettet er vel det enkleste. Problemet er at du har skrevet egenkomponert i kostholdsfilosofien, så jeg aner jo ikke hvor mye karber du skal ha.
Du skal spise ca 1g protein pr kg kroppsvekt, legg til antall karber og så skal resten av energiprosentene komme fra fett!

Du kan jo lese i denne tråden, så slipper jeg å gjenta meg selv alt for ofte!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 11:47   #6
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

En typisk dag er slik:
2 lavkarboskiver m/meierismør, edamerost og agurk
2 soyapølser
0,5 boks cottage cheese m/bær
Enten 2 kyllinglår (uten skinn for det er vondt), stekt seifilet, marinerte scampi eller marrokansk kyllingsuppe.
0,5 tomat, agurk eller ca 150 g brokkoli/blomkål.
10 pistasjenøtter eller paranøtter
Noen dager en Atkins bar

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 11:49   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Der var det ikke mye fett, nei!
Håper du leser linkene jeg la inn til deg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 12:19   #8
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Det kan ikke være at du bare har inntatt mer salt mat ved byttet av rømmegrøten,da, trådstarter? Drukket mindre vann eller venter mens? Kan det forresten være noe annet du kan bruke de "magiske" ingrediensene i rømmegrøt til så kan kanskje det være verdt et forsøk?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 12:28   #9
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Hvorfor i alle dager består middagen din av skinnfri kylling og skalldyr? Det er jo bortimot den mest fettfattige maten du kan spise. Sikker på at det ikke henger igjen litt fettfobi..?

Bruk heller rødt kjøtt som hovedkomponent i middagene. Kjøttkaker laget av kjøttdeg (ikke magert, ikke karbonadedeig) med egg og en skvett fløte, selvsagt stekt i meierismør. Trenger ikke bruke ei halv pakke smør, men uansett hva du gjør smaker jo ting stekt i ekte smør fantastisk mye bedre enn oljer eller tørr teflonpanne. ^^

Soppstuing? Steke sopp du liker lett i panne med smør, slenge oppi en boks fløte (eller rømme ol, alt etter smak) og la det koke inn en liten 10-minutter.

Grønnsaksgrateng? Du skriver ikke hvordan du tilbereder brokkolien og blomkålen din, men jeg foreslår å slenge det i ei ildfast form sammen med en goood porsjon revet ost, helle over fløte også kjøre det i ovnen en stund. Kanskje slenge på et lokk av ost og/eller knust baconcrisp?

Hvorfor spiser du soyapølser? Alminnelige kjøttpølser er bedre på alle måter om du finner noen med lavt karbo-innhold, og siden du spiser fisk og fugl antar jeg du ikke er vegetarianer eller noe slikt? Skaldemans fakirkaker i stede kanskje? Hamburgere med ost? Hjemmelagede kjøttkaker? Alt er ting som smaker godt og som du kan lage kilovis av, fryse, og ta opp porsjonsvis like enkelt som disse fæle soyapølsene.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 12:39   #10
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Dette med mengder av makronæringsstoffer er ofte noe av det som blir diskutert opp og i mente uten at folk blir særlig klokere av det. Med god grunn, fordi vi er så forskjellige. Om man tar frokosten til Dag Viljen og setter den opp mot frokosten til Fedon Lindberg, får man inntrykk av at det handler om to ekstremt forskjellige dietter. Men det er feil. Begge to er lavkarbo, selv om Fedon er mer konsentrert om GI karbohydrater og Dag Viljen er mer nøye på mengden karbohydrater, begge to er lavkarbo.
Den vesentlige forskjellen ligger i at det er to vidt forskjellige mennesker. Som har funnet SIN plass i lavkarboverdnen.
Så spiser man nok fett? Eller for mye protein?
Jeg husker min første lavkarbokonferanse i Karlstad, da jeg for første gang hørte forslaget om opp mot 70 % av energi i fett. Jeg holdt på å dette av stolen. Senere oppdaget jeg at for mange var dette et ganske "mildt" anslag, flere lå opp mot 75 - 80 % av energi i fett.
Så jeg testet. Som mann var ikke smør og fett noe problem for meg, jeg tygget smørstekt bacon mens fettet formelig rant nedover haken på meg, etterfylte med 50 gram Cocosa, og for sikkerhetsskyld stoooore mengder fløte i kaffen. Og jeg ble så syk så syk Etter måneder med opp og nedjusteringer fant jeg ut at kroppen min trives best med et fettinntak på 75-80 %, mer fett kan fort gjøre meg uvel og kvalm.

Så er det kvaliteten, den er også særdeles viktig. Mettet fett er viktigst og bør komme først i tankerekken. Omega 6 og 3 er så lett å få i seg nok av at det ikke er noe problem. En spiseskje UDO`s choice eller noen økologiske egg gir mer enn nok.
Smør og Cocosa Extra Virgin bør finnes på alle bord. Sunnere fett får du ikke. Vilt er nok det beste animalske fett som finnes, men får man ikke tak i vilt eller øko kjøtt, vel så finn fete stykker på Rema eller ICA.
Så er det bare en ting som gjelder: Trening. Tren på å øke fettmengden. Skal du lage omelett? Vel, så lag den av 1 egg pluss 3 - 4 plommer, en god dæsje kremfløte, stekes i mye, mye cocosa eller smør, og man plasserer en god klikk på toppen av omeletten etterpå, sånn at den får en god og rund smak. Begynn med mindre menger, og øk etterhvert.
Hva som er NOK smør må DU finne ut.
Men det er ikke farlig å gå på Atkins Intro i, vel resten av livet. Det gjør jeg, og trives. Du kan faktisk spise 1 kg grønt om dagen og fortsatt holde deg under 20 gram karbo Så får lite grønt er det umulig å få i seg.
Tenk fett til hvert måtid, som for eksempel : Avocado. Hva kan du ha til Avacoado? Vel, kutt opp og mos den. Bland inn Creme Fraiche, majones og litt hvitløk. Tilsett 100 gram krepsehaler, og vips, du har en fettrik og supersunn lunch. Så lett, så godt
På LCHF bør man forsøke å bryte gamle " jeg liker ikke" vaner. Jeg kunne ikke fordra laks før - fisk var pyton (for en sutreunge jeg var). Nå gyver det ned både røkelaks, og fileer med hollandaisesaus - også en veldig fet rett.
Bryt gamle "vil ikke ha, liker ikke vaner" og vær en kokkens Indiana Jones - kast deg uten frykt over fettrike matvarer, og "NJUT" av maten resten av livet.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 12:41   #11
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

OBS OBS. Kutt ut Atkins baren!! Den kan skape nok krøll til at all vektnedgang stopper totalt opp.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 12:54   #12
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Neida, jeg har ingen fettfobi, men jeg synes det smaker så vondt...Jeg spiser nok ganske ensidig, for det er så mye jeg ikke liker. Liker hverken baconcrisp, fløtesaus, sopp, rødt kjøtt, for ikke å snakke om fettet på kjøttet...Men jeg liker kjøttdeig, mye krydder og ost. Skal prøve å gratinere grønnsakene med ost. Og kokosmelk liker jeg veldig godt, så det blir mye kyllingretter med det. Men de frosne soyapølsene er faktisk det eneste jeg klarer å spiser uten noe til, når de er stekt...de er godt krydret. Og nå fant jeg et tips om cocosa i te, det smakte godt!

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 13:02   #13
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Det er rart, men jeg har ikke spist Atkins bar denne uken hvor jeg har gått opp hver dag...Men da jeg gikk ned 20 kg (1 kg pr uke) for noen år siden med Atkins, spiste jeg en Atkins bar hver eneste dag....

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 13:09   #14
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Opprinnelig lagt inn av Tami, her.

Det er rart, men jeg har ikke spist Atkins bar denne uken hvor jeg har gått opp hver dag...Men da jeg gikk ned 20 kg (1 kg pr uke) for noen år siden med Atkins, spiste jeg en Atkins bar hver eneste dag....

Hehe, så spis BARE atkins barer, kanskje du RASER ned
Neida, men alvorlig, de barene er IKKE annet enn masse usunn guffe klistret sammen med sukkeralkoholer.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 13:34   #15
Mistral
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 190
Mistral er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Opprinnelig lagt inn av Tami, her.

Liker hverken baconcrisp, fløtesaus, sopp, rødt kjøtt, for ikke å snakke om fettet på kjøttet...Men jeg liker kjøttdeig, mye krydder og ost. Skal prøve å gratinere grønnsakene med ost. Og kokosmelk liker jeg veldig godt, så det blir mye kyllingretter med det.

Fisk da? Fet fisk med en god kokossaus er jo snadder.

__________________


Mistral er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 13:45   #16
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Kokte kyllingfilèt i kokosmelk til frokost/lunsj. Hadde oppi litt chili, ingefær, litt vårløk.... Finstrimlet kinakål og paparikaterninger i skåla og fylle på med varm suppe. På toppen havnet det noen skiver med meierismør (skjært med ostehøvel) samt litt revet ost - og vips har man ekstra fett i maten
Siden du likte kokosmelk er det forsøket verdt?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 15:50   #17
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Der var det ikke mye fett, nei!
Håper du leser linkene jeg la inn til deg!

Tusen takk for linkene! Masse tips jeg skal ta med meg.

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 16:46   #18
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Opprinnelig lagt inn av Tami, her.

Men de frosne soyapølsene er faktisk det eneste jeg klarer å spiser uten noe til, når de er stekt...de er godt krydret.

Har du prøvd Jacobs utvalgte pølser? Finnes i mange varianter, og de er bra mtp karbohydrater

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 18:14   #19
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Har du prøvd Jacobs utvalgte pølser? Finnes i mange varianter, og de er bra mtp karbohydrater

Jeg er selvfølgelig kresen på pølser også....men disse skal jeg prøve, takk for tipset!

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 22:25   #20
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vanskelig å få i seg nok fett

Opprinnelig lagt inn av Tami, her.

Jeg er selvfølgelig kresen på pølser også....men disse skal jeg prøve, takk for tipset!

Jacobs utvalgte chorizo-pølser - nammmmm ...

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vanskelig Terjemat Ketolysekuren 5 04-11-10 00:57
Vanskelig med mat laffenxxx Ketolysekuren 3 03-02-10 17:55
Sukker + fett = fett, proteiner + fett = lett! grotingeling Generell ernæringsdebatt 1 11-12-09 09:25
Vanskelig snartsnelle Ketolysekuren 4 17-09-09 17:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no