Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Eteriske oljer

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-11-05, 10:39   #1
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Eteriske oljer

I en annen tråd, så ble jeg minnet på å brenne oljer igjen. Jeg glemmer det liksom om sommeren.

Appelsinolje hjalp ekstremt godt på kvalmen når jeg var gravid. HP kom hjem fra nattevakt, og bar inn en ny glasskål med vann og appelsinolje med seg inn på soverommet. Det var bare så lindrende og deilig.

Lavendel pleier jeg å ha i ansiktet hver kveld, og noen ganger når poden er veldig urolig, så smører jeg litt i nakken hans, eller på pysjamasen bak i nakken.

Hvor lenge holder slike oljer seg?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 10:44   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Eteriske oljer

Jeg har oljene i kjøleskapet, der holder de seg i årevis.
Jeg har ca 50 forskjellige oljer, samlet tidligere. Har de fleste i Aqua Oleum-serien. Er mest glad i sitrusdufter og har både appelsin, blodappelsin, lime, mandarin og sitron.

Sitronoljen bruker jeg faktisk til iskrem!! 3-4 dråper i kremen, det blir den lekreste friskeste sitronsmak.

Lavendel brennes det mye av her i huset på kveldene. Bruker den også til å dyppe litt på puten til vesla før hun skal sove. Da slukner hun på et blunk og sover lengre og bedre.

Eukalyptus har jeg brent en stund nå pga forkjølelse. Det frisker opp hele hodet og hjelper skikkelig!

Peppermynte pleier jeg å smøre i tinningene når jeg har hodepine, da blir hodet iskaldt etter noen minutter og smertene forsvinner!!!!!!
Bruker den også i mat/godteri. Is med sukkerfrie sjokoladebiter og noen dråper peppermynteolje er såå utrolig godt!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 10:46   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Eteriske oljer

Må ikke glemme den ultimate oljen - TEATREE. Den er et must i medisinskapet. Bruker den på sår, feks. Ble kvitt betennelse etter noen dager med denne oljen, har nesten ikke arr engang. Såret så veldig ille ut, ikke engang 2 forskjellige penicillin-kurer tok det. Men etter få dager med tea tree var det borte....

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 10:51   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Eteriske oljer

Jeg hadde så mange oljer før, også har de liksom blitt brukt opp. Jeg tror det begynner å bli på tide å fylle opp skapet igjen. Tea-tree er veldig god ja! (Jeg tok foresten knekken på en infeksjon i et sår hos katten jeg hadde med aloevera og tea-tree olje. )

Jeg lager pepermyntekonfekt av 70% sjokolade. DET er godt det! Også ja.. Pepermynten kan jeg smøre på såre muskler. Jeg har smurt Pepermynte på betente kviser, og det roer ekstremt godt ned!

Jeg har så lyst på sånne dyre oljer som Sandeltre og Rose-otto jeg, men jeg får meg ikke til å bruke så masse penger på så lite..

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 10:54   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Eteriske oljer

Grunnen til at jeg har så mange, og mange av de dyreste (en av dem koster jo over 300 kr!!) er fordi jeg jobbet i Life, og fikk 30 % rabatt.
Hadde jo helt dilla en stund, og det gikk med endel penger ja, til tross for rabatter.
Men så brukes de ofte og da.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 11:03   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Eteriske oljer

SÅ lenge det er til berikelse, og er i bruk, så kan det jo forsvares. Særlig med rabatter.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 17:57   #7
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Eteriske oljer

Jeg har også skapet fullt, og bruker flittig. Jeg elsker å blande badeoljer og massasjeoljer. Men nå kom jeg på at jeg pleide gjøre noe annet før! Vet ikke hva dere mener med å brenne oljer, men jeg har en liten krukke på et telys-stativ, og oppi krukken pleide jeg ha vann, oljer og av og til noen hele krydder. Helt utrolig herlig! Det må jeg jammen begynne med igjen!

Lavendelolje er en fantastisk sak, den er f eks helt unik på brannsår. Den tar smerten også! Noen dråper i en "bæreolje", smør på det brente området (etter at du har holdt det under vann en stund), så tar den både smerte og rødhet etter kort tid, og det blir ikke blemmer en gang. Når man har småbarn er den jo uunnværlig. Jeg pleide ha den i badevannet til mine (badet om kvelden), og smøre på bleieutslett. Den virker også - som tea-tree - på betente sår. Mannen min hadde et kutt som det gikk en fæl betennelse i en gang, men lavendelen tok den. Dette var før tea-tree-oljen dukket opp. Nå bruker jeg den i stedet på alle betennelser. Den virker til og med godt på forkjølelsessår.

En venninne av meg hadde en gang en kjæreste i Marokko, og reiste ofte dit. Problemet var at hun hadde soleksem. Jeg foreslo lavendel, og hun brukte det hele sommeren. Ingen soleksem, og hun var brun for første gang i sitt liv.

Peppermynteolje har jeg vært vant til å ha i huset siden jeg var liten, for vi pleide lage drops. Den er også god til mange andre ting, ja!

Jeg går alltid en smule amok i oljestativene - men syns det er svindyrt her. I sommer kjøpte jeg en hel haug flasker på et gatemarked i Salisbury. masse nye dufter som jeg ikke hadde fra før. Og de kostet jammen ikke mye, nei! Men kvaliteten var helt fin.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 19:43   #8
des65
Seniormedlem
 
des65 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Langt nord
Alder: 58
Innlegg: 601
des65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snill

Sv: Eteriske oljer

Dette høres jo så herlig ut! Håper dere skriver mere slik at jeg lærer å bruke oljer.

__________________
Hilsen des65

1.delmål (under 100) nådd: 20.10.05
2.delmål (under 90) nådd: 23.01.06

3.delmål (under 80) nådd: Skal nåes før 1.juni 2006!!
des65 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg tror jeg... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med mer ElinGH Generell ernæringsdebatt 19 05-03-09 15:58
Temperatur - oljer mofe Generell ernæringsdebatt 8 28-05-05 22:22
Oljer og fett dingpot Kosttilskudd 2 18-03-05 16:33
Oljer og fett / Nøtter og frø Nille Type O 0 11-12-04 00:02
Ikke helt frisk tross Atkins og mye oljer. donjuanwannabe Atkins kosthold 15 05-05-04 03:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no