Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-12-09, 18:04   #1
neuni
Nytt Medlem
 
neuni sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Buskerud
Innlegg: 6
neuni er på en erverdig vei

Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting ...

Eg har vært i ketose i 2-3 uker, og ser eit problem under oppseiling: Om halvannen ukes tid er det klart for den årlige juleøltestinga. Har jo allerede testa ut alkoholtoleransen på ketose, som jo er elendig, og ser for meg å ødelegge heile festen eit stykke ned i ølsort nr 4 av dei 13 som skal smakes...sukk! Eg skal jo ikkje akkurat drikke ein heil øl av kvar sort, men alt må jo smakes på for å delta, og med den mengden eg tåler no ser det dårlig ut. Så eg planlegger å bevisst spise meg ut av ketose på forhånd, for å kunne deale med 13 sorter øl uten skandaler.

Kor lang tid vil det ta å få tilbake sin normale alkoholtoleranse? Kor lang tid i forveien bør eg begynne å spise karbohydrater igjen?

__________________


neuni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 01:24   #2
viet60
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 63
Innlegg: 60
viet60 er på en erverdig vei

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting...

Toleransen for alkohol vil være det samme om du er i ketose eller ikke,det er kun hurtigheten av alkohol opptaket som vil kunne forandres.

Alkoholen tas opp i blodet via magen,så det er innholdet der som evt forsinker opptaket.

__________________


viet60 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: SKALDEMAN/KETOLYSE Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 02:07   #3
lionesse
Medlem
 
lionesse sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Spania
Innlegg: 315
lionesse har en fantastisk aura rundt seglionesse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting...

Med det lidenskapelige forholdet du har til dette, vil jeg rett og slett anbefale å ta en liten utskeielse! Planlagt, vel å merke... hihi. Ellers blir det for syndefullt!

lionesse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egekomponert Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 20:00   #4
neuni
Nytt Medlem
 
neuni sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Buskerud
Innlegg: 6
neuni er på en erverdig vei

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting...

Opprinnelig lagt inn av viet60, her.

Toleransen for alkohol vil være det samme om du er i ketose eller ikke,det er kun hurtigheten av alkohol opptaket som vil kunne forandres.

Alkoholen tas opp i blodet via magen,så det er innholdet der som evt forsinker opptaket.

Dette skjønte eg ikkje. Sjølv om eg hiver innpå med ketosemat, så tåler eg like lite alkohol. Så det må da være ketosen som gjer at toleransen er lavere?



Opprinnelig lagt inn av lionesse

Med det lidenskapelige forholdet du har til dette, vil jeg rett og slett anbefale å ta en liten utskeielse! Planlagt, vel å merke... hihi. Ellers blir det for syndefullt!

Har absolutt tenkt å ta ein planlagt utskeielse i denne sammenhengen! Har det egentlig finfint i ketose og savner ikkje noko særlig av mat, men skal definitivt benytte anledningen

__________________


neuni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 21:44   #5
viet60
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 63
Innlegg: 60
viet60 er på en erverdig vei

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting ...

Ketose eller ikke, det har ingen betydning, det er matmengden du har i magen, som eventuelt forsinker alkoholopptaket.

__________________


viet60 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: SKALDEMAN/KETOLYSE Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 23:11   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting ...

Siden øl påvirker blodsukkeret mer enn nesten noe annet, kan det hende du blir skikkelig dårlig... Bare til advarsel....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 09:34   #7
maynard
Medlem
 
maynard sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 133
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting ...

Opprinnelig lagt inn av viet60, her.

Ketose eller ikke, det har ingen betydning, det er matmengden du har i magen, som eventuelt forsinker alkoholopptaket.

Tåler alkohol myyyye dårligere etter jeg begynte med ketogen kost, uavhengig av mageinnhold.

Ellers så har jeg ett par ganger drukket rusbrus/cider og hvitvin med mye restsukker etter jeg begynte med lavkarbo, og begge de gangene så har jeg blitt helt merkelig, og beruset på en rar måte

maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 10:50   #8
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting ...

Har drukket en drink-irish coffee uten sukker- etter kurstart, jeg tåler vanligvis mange drinker før det kjennes, men jeg var faktisk beruset etter en- og da var jeg mett på kylling og grønnsaker.... så NOE har skjedd med meg ja Kan jo være akkurat like greit

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 11:04   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting ...

Leveren er jo vanligvis opptatt med å bryte ned sukker, mes i ketose kommer alkoholen først i køen tror jeg. Dermed kommer det letter ut i blodet og til hodet

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 13:13   #10
viet60
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 63
Innlegg: 60
viet60 er på en erverdig vei

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting ...

Leveren prioriterer nedbrytning av alkohol først,uansett hva som måtte være av andre ting i magen/blodet.Dette er også grunnen til at folk som har drukket Metanol får tilført alkohol.Når alkohol blir tilført,så stoppes nedbrytningen av mentanolen, og sykehuset har da til til å reagere.

__________________


viet60 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: SKALDEMAN/KETOLYSE Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 16:32   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting ...

Jeg for min del tålte alkohol dårlig i starten når jeg var i ketose. Nå tåler jeg det bedre, og også like bra som før kostholdsomlegging vil jeg si (men jeg blir ikke like fyllesyk som jeg ble før ), selv om jeg også er betydelig lettere. Hvorfor det er sånn aner jeg ikke. Men at det er øl du skal drikke gjør det nok mye verre. Det er en grunn til at man kaller øl for flytende brød .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 16:43   #12
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting ...

Jeg pleier på generelt grunnlag å karbe opp litt på forhånd når jeg skal drikke alkohol, da går alt meget bedre. Da jeg til daglig ligger på rundt 60 gram karbohydrater i døgnet, pleier jeg å doble dette de dagene jeg drikker. Dette fører for min del til at jeg tåler det samme som jeg alltid har tålt. En av arsakene til at Alkohol og ketose er en dårlig deal, er at leveren ikke klarer å produsere sukker fra protein når leveren er opptatt med å prosessere alkohol. Hjernen er avhengig av en del karbohydrater for å fungere, og da kroppen ikke klarer å produsere disse, er det kjekt å tilføre noen. Dette blir beskrevet o boken "Spis deg sukkerfri" om noen er interessert i mer info. På bakgrunn av dette kan kombinasjonen store mengder alkohol og ingen karbohydrater være potensielt veldig skadelig. I ditt tilfelle er ikke dette noe problem, da det er mange karobohydrater i juleølet du skal drikke!


Sist redigert av Alkazelters : 12-12-09 kl 17:39.
Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 17:40   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting ...

Interessant. Men det må jo være noen unntak. Jeg spiser tidvis helt ned i fem gram kh om dagen. Det avhenger litt av lyst og dagsform (prøver optimalt å ligge på tjue +, men enkelte ganger så blir det bare ikke sånn). Hva er det da som gjør at jeg tåler alkohol i ketose så bra? Jeg drikker ikke mindre enn jeg gjorde før, og blir ikke fullere. Hm.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 19:44   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting ...

Rødvin blir jeg ikke fullere av, det blir jeg nesten mindre full av enn før. Alt annet derimot, er nesten skremmende å drikke.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 20:44   #15
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting ...

Opprinnelig lagt inn av streber, her.

Har drukket en drink-irish coffee uten sukker- etter kurstart, jeg tåler vanligvis mange drinker før det kjennes, men jeg var faktisk beruset etter en- og da var jeg mett på kylling og grønnsaker.... så NOE har skjedd med meg ja Kan jo være akkurat like greit

Det stemmer absolutt for meg også! Tåler omtrent ikke alkohol i det hele tatt etter at jeg begynte på kuren. Det er jo greit når jeg vet om det, men det ble litt plunder i begynnelsen ja.......

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 21:44   #16
trollmo
Seniormedlem
 
trollmo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 61
Innlegg: 576
trollmo er ny på veien

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting ...

Hadde en dum opplevelse jeg ...i familie juleselskap to jeg et par glass vin, og ble nesten "rølpefull" mannen ble flau..."hans familie" hehe...var sist jeg gikk på lavkarbo...har lært nå, holder meg rett og slett unna alkohol en periode mens jeg går ned....

__________________


trollmo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 01:37   #17
neuni
Nytt Medlem
 
neuni sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Buskerud
Innlegg: 6
neuni er på en erverdig vei

Sv: Alkoholtoleranse og ketose - årets juleøltesting ...

Takk for mange svar!

Eg trekker ut av alt dette at dei fleste opplever at dei tåler alkohol dårligere under ketose enn ellers, i ein eller annan grad (enten det er all slags alkohol, til alle tider, eller forskjellige varianter av sorter og tider).

Og fleire omtaler øl som skumlere enn anna alkohol i denne sammenhengen - eg regner med at det er fordi ein blir høy på ikkje bare alkohol, men også karbohydrater.

Eg og sambo planlegger å ha ein liten generalprøve på tirsdag, med inntak av karbohydrater og deretter noko øl, som test. Så har vi ein pekepinn foran fredagen. Vil nødig ha katastrofe på fest med lang vei heim og venner man sjelden møter osv... Vi skal forøvrig ha ketosepause i jula, det er derfor vi synes det er greit med vingling no i forkant

Eg skal avlegge rapport her om korleis det går

__________________


neuni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Årets aprilspøk fra Google og Virgin? HP Generell diskusjon 1 01-04-08 10:45
9 uker og noen dager til årets test lillemy Generell diskusjon 10 11-03-05 19:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no