Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

PCOS og tankesus..

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-10-06, 16:41   #51
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Enid, her.

Hvor kjøper du denne da? Hørtes god ut!

Ja, den er kjempegod! Varierer litt med fiberrik og rugsprø, men spiser mest av Fru Natrud. Bunnpris har den i alle fall. Rema 1000 tror jeg også har den.

Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:45   #52
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og tankesus..

jeg er ganske "plaget" av en del intoleranser, bla mot egg, melk, hvete(tror jeg)

jeg bruker ofte cottage cheese til frokost (tåler en del ost) med litt kanel, splenda og litt eplebiter i. eller jeg spiser naturell youghurt med litt usukrede bær, kruskakli og evt splenda. Fiberrik med div pålegg (makrell i tomat, tunfisk, leverpostei, ost, philadelphiaost og røkt laks feks)

til middag er jeg litt motsatt av deg da.. liker ikke behandlet fisk (pga melken i det) så da blir det fisk, kylling, eller kjøtt med grønnsaker eller salat. blomkålmos, blomkålris, fullkornspasta, eller naturris/basmatiris (svært skjelden)

eller tacosalat, salater i alle varianter, eller løvstek, falukorv, gryteretter (hjemmlagde)

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:57   #53
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Jordbær, her.

Enid:

Takk for tips om kornblandingen. Soyaflokker har jeg aldri hørt om, så det var veldig greit å få tips om.

Hva jeg liker å spise? Jeg er litt sær, eller rettere sagt kjedelig, i matveien. Jeg liker ikke alt som mange gjør, enda jeg prøver og prøver, men får det ikke alltid til..

Jeg liker grovt brød og grov kavring, det er vel det frokosten som oftest består av. Sjeldnere brød nå enn før. Av pålegg har jeg kuttet ut brunosten, for den er jo veldig kaloririk. Hvitost med agurk, eller fettfattig smøreost bruker jeg en del. Frukt som pålegg en gang i blant. Den spekepølsa laget av kylling/kalkun en gang i blant. Tar gjerne imot påleggstips, for her står jeg litt fast i det samme for tiden.

Yoghurt spiser jeg nesten aldri, ei heller frokostblanding. Det har jeg tenkt å variere litt med nå, frokostblanding altså. Den Atkins jeg kjøpte i dag, den var god. Jeg drikker ikke melk, det tåler jeg ikke så godt.

Av middag så elsker jeg kylling. Glad i kjøtt. Litt mindre glad i "ubehandlet" fisk, men glad i fiskeboller, fiskekaker og grateng. Hvis det er "ubehandlet" fisk så liker jeg best at den er stekt, det er kjempegodt.

Bruker fullkornspasta, er det ok en gang i blant? Hvis jeg bruker ris bruker jeg Basmati. Potet spiser jeg sjeldent, men hvis jeg gjør det, spiser jeg lite.

Har printet ut oppskrifter som bare det her i dag. Veldig bra med tips altså

Yoghurt er kjempelurt, både som mellommåltid, med feks cottage cheese i og frukt ved siden av, og som tilbehør til müsli. Både den 0.1% yoghurten fra Yoplait, og Lett og mild-naturell-varianten til Tine, og den vanlige naturellyoghurten fra Tine er ok å bruke.

Når det gjelder kylling og kjøtt så finner du mange gode oppskrifter her inne, og i Lindbergboka, men det har du sikkert funnet ut allerede.

Fiskeboller, fiskekaker og grateng er desverre endel hvetemel og stivelse i, og det er ikke så lurt å spise. Dersom man lager fiskematen selv, kan man gjøre den sunn,men de ferdige variantene hører desverre ikke til på lavkarbo.

Fullkornspasta er helt ok på Lindberg, så lenge det ikke er i store mengder, og så lenge det er mye protein og grønt i tilbehøret (feks en pastasaus med løk, squash, brune bønner, karbonadedeig, tomater...).

Pålegget ditt virker jo bra, men som du sier så trenger du kanskje litt variasjon? Det som er tommelfinger-regelen ndg brød og knekkebrød, er å ha MASSE pålegg og grønt. Mye mer pålegg enn skive!
Gjerne flere lag med skinke og agurk, eller flere lag med ost og tomat, osv. (Ost skal helst ikke være den eneste proteinkilden, så greit om du tar endel skinke i tillegg)

-Jeg synes hardkokt egg er godt på skiva, feks sammen med issalat, spesialsalami, litt majones (hjemmelaget majo er mye sunnere enn kjøpemajo) og tomat.
Egg er en utrolig bra proteinkilde, så eggerøre, kokt egg og omelett er hete tips!
-Hjemmelaget burger (av karbonadedeig, løk, egg og krydder) er også knallgodt på skiva - jeg prøver å lage mange burgere i gangen slik at jeg kan fryse dem og ta opp en og en.
-Tunfisk er bra pålegg (synes den med pepper og sitron fra Kong Oscar er veldig god).
-Noen ganger dropper jeg skiva og spiser feks ost, skinke, og masse grønt fint dandert på en tallerken. Savner ikke brød i det hele tatt da!

Villris og brun ris tror jeg er den beste risen å bruke, men som med pasta, så skal man ha veldig lite av det, og heller mye av protein og grønt.
Men dersom du ikke vil ha ris eller pasta hele tiden, så finnes det mange gode alternativer! Prøv å dampe brokkoli og ha ved siden av, eller lag den berømte blomkålmosen: Dampet blomkål(det skal være helt mykt) kjøres i stavmikseren sammen med litt hvitost, naturellyoghurt og salt og pepper. Blir som en slags jukse-potetmos. Kjempegodt til feks kyllingfilet!

Lurt å huske hele tiden er at man hele tiden skal balansere måltidene. Får du lyst på et eple, så spis en 10-12 mandler ved siden av (da får du i deg både sunt fett og proteiner i tillegg nemlig!).

Herregud som jeg babler.... Håper det var noe som var nyttig for deg her da

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 18:50   #54
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: PCOS og tankesus..

Så snille dere er som orker å svare meg Tuuusen takk for tips, det setter jeg stor pris på.

Enid, jeg har printet ut innlegget ditt igjen. Jeg glemte jo egg, jeg elsker jo kokt egg, så det spiser jeg litt av, kanskje jeg bare skal spise enda mer av det og. Hvitost er ok det altså? Bruker Synnøve Finden sin med 14 eller er det 16 % fett.

Har sittet her å lest i hele dag jeg nesten, hehe. Skal begynne med boken i kveld, eller i morgen.

Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 19:22   #55
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: PCOS og tankesus..

Her går det unna ser jeg .

Kjenner meg godt igjenn i mange av innleggene her. Jeg fikk konstantert PCOS for 2 år siden og har prøvd div.: p-piller, opr. og lavkarbo. Nå startet jeg med Metformin for 2 uker siden p.g.a. endel plager som faktisk har blitt forsterket den siste tiden.

Det var legen min som sa at jeg måtte legge om kostholdet mitt til "a la Fedon" samt begynne å trene mer styrke for å unngå endel tillegsplager.

Jeg var også en "brød-mums" før, men etter den legetimen forandret det seg. Sakte men sikkert forsvant kulene/kvisene jeg hadde rundt munnen (det var en stoooor plage for meg) og jeg merket at jeg ble i bedre form. Jeg jobber i barnehage og der er det til tider masse kaker og annet digg i pausen, før var vel jeg den verste til å "snoke" på det meste, men etter at jeg fikk konstantert PCOS har jeg faktisk ikke rørt noe - og det går lett som bare det. "Det er ikke til å tro" sier mine arb.kolleger (samtidig kan de tydelig se dersom jeg har gått på en smell - da er haka mi rød og kulete så det er ikke lett å skjule).

Konklusjonen min er at det er ikke vanskelig å legge om kosten dersom du merker at formen blir bedre og plagene mindre - bare prøv . Men det kan ta litt tid å finne ut av alt matstyret. Den største feilen jeg gjorde i starten var at jeg varierte for lite - ble lei den maten jeg spiste.

Lykke til Jordbær (så søtt ) - dette fikser du .

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 22:10   #56
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Jordbær, her.

Så snille dere er som orker å svare meg Tuuusen takk for tips, det setter jeg stor pris på.

Enid, jeg har printet ut innlegget ditt igjen. Jeg glemte jo egg, jeg elsker jo kokt egg, så det spiser jeg litt av, kanskje jeg bare skal spise enda mer av det og. Hvitost er ok det altså? Bruker Synnøve Finden sin med 14 eller er det 16 % fett.

Har sittet her å lest i hele dag jeg nesten, hehe. Skal begynne med boken i kveld, eller i morgen.

Så kjekt å kunne hjelpe!
Fedon sier at lettost er greit, så lenge det ikke er eneste proteinkilde. Jeg spiser også annen ost innimellom, som feks brie, manchego og babybel - men det er mest til kos, og ikke å anbefale hver dag på Fedonkosthold. Jeg er fryktelig glad i ost, men det fører desverre til at jeg sklir ut litt innimellom...

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 22:11   #57
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Nett, her.

Her går det unna ser jeg .

Kjenner meg godt igjenn i mange av innleggene her. Jeg fikk konstantert PCOS for 2 år siden og har prøvd div.: p-piller, opr. og lavkarbo. Nå startet jeg med Metformin for 2 uker siden p.g.a. endel plager som faktisk har blitt forsterket den siste tiden.

Det var legen min som sa at jeg måtte legge om kostholdet mitt til "a la Fedon" samt begynne å trene mer styrke for å unngå endel tillegsplager.

Jeg var også en "brød-mums" før, men etter den legetimen forandret det seg. Sakte men sikkert forsvant kulene/kvisene jeg hadde rundt munnen (det var en stoooor plage for meg) og jeg merket at jeg ble i bedre form. Jeg jobber i barnehage og der er det til tider masse kaker og annet digg i pausen, før var vel jeg den verste til å "snoke" på det meste, men etter at jeg fikk konstantert PCOS har jeg faktisk ikke rørt noe - og det går lett som bare det. "Det er ikke til å tro" sier mine arb.kolleger (samtidig kan de tydelig se dersom jeg har gått på en smell - da er haka mi rød og kulete så det er ikke lett å skjule).

Konklusjonen min er at det er ikke vanskelig å legge om kosten dersom du merker at formen blir bedre og plagene mindre - bare prøv . Men det kan ta litt tid å finne ut av alt matstyret. Den største feilen jeg gjorde i starten var at jeg varierte for lite - ble lei den maten jeg spiste.

Lykke til Jordbær (så søtt ) - dette fikser du .

Du har vært flink da! Synes det står respekt av å stå i mot kakepresset på jobben!!

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 01:05   #58
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: PCOS og tankesus..

Bare lurer på om det står hvetemel på ingredienslista til de kavringene dine? Kavringer er ofte tørkede hveteboller/rundstykkelignende bakst....

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 02:01   #59
lillemeg
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 38
Innlegg: 15
lillemeg er på en erverdig vei

Sv: PCOS og tankesus..

Hei folkens. Veit jeg ikke er den mest aktive av oss på forumet, men driver å snoker en del allikevel Er ikke alle spm som jeg tenker jeg egentlig har, deilig at andre kaster de innpå! Lærer masse av dere "erfarne". Takk

lillemeg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - nå fase 2; ketose Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:55   #60
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Bare lurer på om det står hvetemel på ingredienslista til de kavringene dine? Kavringer er ofte tørkede hveteboller/rundstykkelignende bakst....

Ehm, ja..
Ingredienser: Semulegryn, hvetemel (siktet), hvetekli, marint- og vegetabilsk fett u/melk, hvetekim, gjær og salt.

Er det feil å spise denne da?

Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:58   #61
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Jordbær, her.

Ehm, ja..
Ingredienser: Semulegryn, hvetemel (siktet), hvetekli, marint- og vegetabilsk fett u/melk, hvetekim, gjær og salt.

Er det feil å spise denne da?

Siktet hvetemel er jo ikke akkurat lavkarbo da... og heller ikke semulegryn vel...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 14:06   #62
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Nett, her.

Det var legen min som sa at jeg måtte legge om kostholdet mitt til "a la Fedon" samt begynne å trene mer styrke for å unngå endel tillegsplager.

Hei Nett

Ingen som har sagt til meg at jeg må legge om kostholdet, faktisk. Vanky har dog sagt at man kan si mye rart om Fedon (med det mente hun vel at mange nordmenn er skeptiske til filosofien hans), men at han har et smart kostholdssyn for oss med PCOS

Men du, jeg lurte på en ting, har du fått beskjed av legen om å trene styrke? Det blir jo hele tiden sagt at det er kondisjonstrening, da spesielt hvor lårmuskulatoren blir trenet, og hvor man svetter MYE, som har mest effekt for oss med PCOS? Dette har jeg lest flere steder i det siste. Og Vanky sa det også, da jeg tok det opp med henne.

Styrketrening har jo selvsagt en effekt på kroppen vår uansett da, utenom PCOS altså Kan jeg spørre om hvilke tilleggsplager legen mente da?

Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 14:21   #63
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av jordbær

Ingen som har sagt til meg at jeg må legge om kostholdet, faktisk. Vanky har dog sagt at man kan si mye rart om Fedon (med det mente hun vel at mange nordmenn er skeptiske til filosofien hans), men at han har et smart kostholdssyn for oss med PCOS

Har du vært hoss denne legen og ikke fått beskjed om å legge om kostholdet ditt? det hørtes rart ut må meg, for hun er jo virkelig en av de som vet hvilken effekt lavkarbo har på PCOS...

Det hun sa til meg om Fedon, var at jeg burde lese og følge hans kostholdsfilosoft, men ikke la han tjene penger på meg.. Feks ikke kjøpe barer, frokostblandinger osv med hans navn på, men følge filosofien...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 14:37   #64
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Har du vært hoss denne legen og ikke fått beskjed om å legge om kostholdet ditt? det hørtes rart ut må meg, for hun er jo virkelig en av de som vet hvilken effekt lavkarbo har på PCOS...

Nei, jeg har ikke "fått beskjed om" å legge om kostholdet mitt nei. Men som sagt, så har hun fortalt at Fedons prinsipper er fine for oss med PCOS.

Men jeg har jo som sagt holdt ved like et stort vekttap over flere år, og det har vi pratet om, så hun har vel kanskje visst litt om hva jeg spiser og ikke, og jeg har holdt de fleste symptomer i sjakk - helt til jeg fikk en oppsamling av flere lidelser (noe av det relatert til PCO) for en tid tilbake.

__________________
"Tenk om et tre veltet og vi var rett under det?" sa Nasse Nøff.
"Tenk om det ikke veltet," sa Brumm, da han hadde tenkt seg om en stund.
Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 15:30   #65
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Jordbær, her.

Hei Nett


Men du, jeg lurte på en ting, har du fått beskjed av legen om å trene styrke? Det blir jo hele tiden sagt at det er kondisjonstrening, da spesielt hvor lårmuskulatoren blir trenet, og hvor man svetter MYE, som har mest effekt for oss med PCOS? Dette har jeg lest flere steder i det siste. Og Vanky sa det også, da jeg tok det opp med henne.

Styrketrening har jo selvsagt en effekt på kroppen vår uansett da, utenom PCOS altså Kan jeg spørre om hvilke tilleggsplager legen mente da?

Heisann! Fikk du svar på hvorfor du skulle trene lårmusklene mye? Og hvilken trening som er best for de med pcos og hvorfor? Hvorfor absolutt svette mye? Mange spørsmål, men det kunne vært interessant å vite hva eksperisen sier om det....

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 15:32   #66
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Jordbær, her.

Nei, jeg har ikke "fått beskjed om" å legge om kostholdet mitt nei. Men som sagt, så har hun fortalt at Fedons prinsipper er fine for oss med PCOS.

Men jeg har jo som sagt holdt ved like et stort vekttap over flere år, og det har vi pratet om, så hun har vel kanskje visst litt om hva jeg spiser og ikke, og jeg har holdt de fleste symptomer i sjakk - helt til jeg fikk en oppsamling av flere lidelser (noe av det relatert til PCO) for en tid tilbake.

hun har vel kanskje ikke sagt direkte til meg heller at jeg må legge om kostholdet. Husker ikke ordrett hva hun sa, men da hun fortalte meg om hvilke fordeler det var med lavkarbo, så startet jeg med en gang...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 15:36   #67
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Har du vært hoss denne legen og ikke fått beskjed om å legge om kostholdet ditt? det hørtes rart ut må meg, for hun er jo virkelig en av de som vet hvilken effekt lavkarbo har på PCOS...

Det hun sa til meg om Fedon, var at jeg burde lese og følge hans kostholdsfilosoft, men ikke la han tjene penger på meg.. Feks ikke kjøpe barer, frokostblandinger osv med hans navn på, men følge filosofien...

Og til meg sa hun at jeg måtte legge om kostholdet samtidig som jeg måtte fortsette og trene som jeg gjorde (gjerne mer) når jeg startet med metformin. Og kostholdet måtte være lavkarbo. Fikk til og med papirer med det. Og det var i april 2002.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 15:50   #68
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Boxie, her.

Heisann! Fikk du svar på hvorfor du skulle trene lårmusklene mye? Og hvilken trening som er best for de med pcos og hvorfor? Hvorfor absolutt svette mye? Mange spørsmål, men det kunne vært interessant å vite hva eksperisen sier om det....

Jeg skriver av informasjon som er skrevet av dr Sven M. Carlsen, som i alle fall en gang i tiden jobbet på, Endokrinologisk avd, RiT (i dag St Olav).

"For at fysisk aktivitet skal ha den effekten vi er ute etter hos kvinner med PCOS er det viktig at det er store muskelgrupper som brukes. I praksis snakker vi da om at det er nødvendig å bruke lårmuskulaturen. Det betyr at aktivitet som rask gange, jogging, sykling, svømming og skigåing er bra. Man behover ikke holde på så man blir gjennomvåt av svette. Aktiviteten bør imidlertid være slik at man etter noen minutter må "løsne litt på snippen", for å slippe ut litt overflødig varme.

Det er også viktig aktiviteten er rimelig sammenhengende i 30-45 minutter. Det betyr at om man velger å gå en rask tur så må man ikke treffe for mange bekjente som man stopper opp og prater med. Og hvis man lufter hund kan den ikke få stoppe ved hver eneste lyktestolpe for å snuse.

Ren vekttrening har ikke så god effekt. Det som virker helt klart best er trening hvor utholdenheten trenes opp.

Uansett: Det viktigste er å begynne å bruke kroppen."

Her fant jeg også noe i samme duren http://www.uib.no/isf/utposten/2002nr3/utp02307.htm

"Mosjon: der man bruker store muskelgrupper f.eks, rask gange, jogge, sykle, svømme 2–3 x 30 minutter/uke, selvfølgelig gjerne mer. Få opp pulsen, bli svett. Styrketrening er mindre bra."

__________________
"Tenk om et tre veltet og vi var rett under det?" sa Nasse Nøff.
"Tenk om det ikke veltet," sa Brumm, da han hadde tenkt seg om en stund.
Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 15:56   #69
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

hun har vel kanskje ikke sagt direkte til meg heller at jeg må legge om kostholdet. Husker ikke ordrett hva hun sa, men da hun fortalte meg om hvilke fordeler det var med lavkarbo, så startet jeg med en gang...

Jeg har fått brosjyre om hva slags mat man bør spise, og litt om hva man ikke bør spise. Har gått etter den. Det er kanskje det som er lavkarbo, eller? *rødme* Den er skrevet av dr. Sven Carlsen i 2002.

Jeg leste første avsnitt av Fedon-boken i går Det han skriver høres veldig fornuftig ut! Jeg kjenner at jeg må lese det mange ganger, før dette er noe jeg kan nok om, men jeg er på vei. Jeg har begynt å lære meg

__________________
"Tenk om et tre veltet og vi var rett under det?" sa Nasse Nøff.
"Tenk om det ikke veltet," sa Brumm, da han hadde tenkt seg om en stund.
Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 16:02   #70
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Mum 4 2, her.

Og til meg sa hun at jeg måtte legge om kostholdet samtidig som jeg måtte fortsette og trene som jeg gjorde (gjerne mer) når jeg startet med metformin. Og kostholdet måtte være lavkarbo. Fikk til og med papirer med det. Og det var i april 2002.

Jeg har også fått papirer, men da ble ikke ordet lavkarbo nevnt. Tro det eller ei, så er "lavkarbo" og de andre uttrykkene dere bruker her, noe som jeg ikke har vært kjent med i det hele tatt. Begynner jo å skjønne at jeg har visst litt, men har bare ikke hatt de riktige navnene på det.

Nå har jeg ikke gått regelmessig til henne hvert år, har hatt noen år hvor jeg ikke har vært hos henne.

Det er ikke så lenge siden Vanky nevnte Fedon til meg, og da kjøpte jeg boken

__________________
"Tenk om et tre veltet og vi var rett under det?" sa Nasse Nøff.
"Tenk om det ikke veltet," sa Brumm, da han hadde tenkt seg om en stund.
Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 16:05   #71
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og tankesus..

så bra du har kommet i gang med boka... det er en del å lese og mye å sette seg inn i, så du får bruke den ledige tiden din på å komme godt inn i filosofien...

vil anbefale deg å "glemme" Libraboken din nå i starten, så du følger fedon 100%. Erfaringsmessig er det dumt å starte med å blande filosofier

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 16:10   #72
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Nett, her.

Jeg jobber i barnehage og der er det til tider masse kaker og annet digg i pausen, før var vel jeg den verste til å "snoke" på det meste, men etter at jeg fikk konstantert PCOS har jeg faktisk ikke rørt noe - og det går lett som bare det.

Det må jeg si; du er kjempeflink!

[Jeg tror ikke jeg skrev det i mitt forrige innlegg til deg, nemlig, men det skulle med ]

__________________
"Tenk om et tre veltet og vi var rett under det?" sa Nasse Nøff.
"Tenk om det ikke veltet," sa Brumm, da han hadde tenkt seg om en stund.
Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 17:44   #73
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: PCOS og tankesus..

Dere er effektive (tror jeg må slutte å jobbe så jeg kan holde meg oppdatert her inne til en hver tid - her hagler jo innlegga ).

Må si at i tillegg til PCOS har jeg hypotyreose (lavt stoffskifte) - og i den forbindelse anbefalte han meg på det sterkeste (kan vel ikke pålegge en pasient) å legge om kostholdet. All trening er jo bra - men han mente at styrke nok var den beste form for trening (om det var for stoffskifte eller PCOS husker jeg ikke, men vi snakket jo om det i forbindelse med vektnedgang og forbrenning). Kroppen min var veldig preget av at jeg hadde gått med lavt stoffskifte i en stund; "slapsete" - er det et forklarende utrykk og må si at jeg har hatt god hjelp av body-pump (styrke) for å "bygge" den opp igjenn!!

I forhold til kakemumsingen så er jeg faktisk litt forundret selv over hvor enkelt det har vært å ikke spise det. Men jeg har jo erfart hva en utskeielse kan føre til - og da er det liksom greit (den kaka smaker bare der og da mens problemene du får av den kan vare noen dager). Husker jeg gledet meg så til julaften for da skulle jeg unne meg en potet til pinnekjøttet, men det sto ikke til forventningene - vi venner oss til "vår" mat.

Nei nå skal jeg på stepp-trening - satser på din forskning nå Jordbær - der får lårmusklene kjørt seg

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:56   #74
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: PCOS og tankesus..

Jeg lurer på en ting; er ketolyse og lavkarbo det samme? Flere her skriver at de "er i ketolyse". Det er virkelig mange nye ord og uttrykk for meg her. Har prøvd å lest om ketolyse, men får ikke helt tak i om det er det samme som å leve på lavkarbo? Er ketolyse enda mindre karbo enn lavkarbo kanskje?

Et dumt spørsmål kanskje, men spør likevel jeg

__________________
"Tenk om et tre veltet og vi var rett under det?" sa Nasse Nøff.
"Tenk om det ikke veltet," sa Brumm, da han hadde tenkt seg om en stund.
Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:58   #75
Jordbær
Medlem
 
Jordbær sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 54
Jordbær er på en erverdig vei

Sv: PCOS og tankesus..

Opprinnelig lagt inn av Nett, her.

Nei nå skal jeg på stepp-trening - satser på din forskning nå Jordbær - der får lårmusklene kjørt seg

Step-aerobic er den formen for trening jeg liker aller best - kjempegøy!

Håper du hadde ei fin økt

__________________
"Tenk om et tre veltet og vi var rett under det?" sa Nasse Nøff.
"Tenk om det ikke veltet," sa Brumm, da han hadde tenkt seg om en stund.
Jordbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å tenke lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Dere som har pcos Tidligere bruker PCOS og karbohydratkontroll 7 23-06-06 09:35
Bli kvitt PCOS Trolljenta PCOS og karbohydratkontroll 10 07-12-05 10:22
Pcos jeef-micro PCOS og karbohydratkontroll 13 14-05-05 09:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no