Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Juleferie fra ketolyse?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-11-11, 15:21   #26
Simba1
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 66
Simba1 er ny på veien

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Begynner å lure litt innimellom for jeg har lest at mandariner ikke selges pga alle steinene. Men det er jo søren meg mye steiner i klementiner innimellom også.. Men siden klementin er en krysning mellom mandarin og en annen sitrusfrukt, så må man vel kjenne forskjell i smaken på en klementin og en mandarin?


Jeg kjenner stor forskjell på klementiner og mandariner. En gang jeg satt og mumset av en kilospose med klementiner, jaggu dukket det ikke opp en mandarin der gitt Ikke til å ta feil av spør du meg. Jeg synes klementinen smaker mye mer "sitrusfrukt" enn mandarinen....

Simba1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED fase1 Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 16:03   #27
Kjersti1982
Medlem
 
Kjersti1982 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 87
Kjersti1982 er på en erverdig vei

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Store klementiner høres ut som mandariner for meg... En sitrusfrukt det også, men det er forskjell på mandarin og klementin( jeg aner ikke noe om karboinnholdet). Sikker på at det ikke er mandarin du har funnet?

Det stod hvertfall klementiner på skiltet på mega
Eller Store Clemenules-klementiner for å være nøyaktig

__________________


Kjersti1982 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 16:10   #28
Kjersti1982
Medlem
 
Kjersti1982 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 87
Kjersti1982 er på en erverdig vei

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Jeg har det akkurat slik som du. Jeg er avhengig av clementiner. Ingen jul uten. MEN det er helt opp til deg hvordan du gjør det. Det er kun du som bestemmer og det er fritt fram. Jeg syns det virker veldig drøyt å ta pause en hel mnd. Er du sånn som meg så kan spise 3 kg for dag?

Jeg for min del styrer unna alt sånt i år. Av den gode grunn at jeg er lei av å se meg i speilet og se at jeg er overvektig. At jeg ikke kan gå på butikken å kjøpe akkurat det jeg vil for det buler her og der. Eller at selvtilliten har tatt seg ferie for man kan ikke være fin når man er så overvektig. Ja slik har jeg følt det i mange år. Og ofre clementiner da er ingen problem med tanke på hva du har igjen for det. Det er min mening. Men jeg skal unne meg ett par stk i jula og ikke noe mer. For da skal jeg utav ketose men vedlikeholde vekta. Har ikke tenkt å gå opp.
Jeg er i ketose nå og det går som det suser. jeg kan ikke beskrive hvor mye det betyr for meg når jeg har hatt stillstand så lenge.

Du må finne deg andre ting som kan gi førjuls stemning. Fenalår er jo jul. Det kan du spise. Kaker? Tja.... mange lavkarbo kaker man kan lage. Men vent med det til jul. Og stå på frem til julen kommer.

Neste år kommer atter ei ny jul. Da har du nådd målet og kan unne deg mye mer enn du bør/kan nå. Grensa for lavkarbo er jo opptil 150g så spekteret blir jo mye videre.

Men nok en gang det er DU som bestemmer. Og det er overhode ikke meningen å være bedreviter eller hoverende(skrives det sånn?).

Kanskje ikke 3 kg akkurat....Men spiste sikkert 10 daglig før, men da kun i julesesongen. Spiser aldri klementiner ellers
Jeg kommer bare til å spise 1 om dagen. Så for noe av karbokvoten vike for det (Men ikke grønnsakene) Spekemat er heller ikke noe jeg liker så veldig godt. Så klementiner blir min førjulskos.
Tror det skal mer til enn en klementin daglig for å få meg ut av ketose håper jeg . Ganske flink til å spise ellers.

__________________


Kjersti1982 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 16:12   #29
Kjersti1982
Medlem
 
Kjersti1982 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 87
Kjersti1982 er på en erverdig vei

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Er det ikke sånn at når man har gått på 15 g i noen uker, så kan man øke forsiktig (5g/ uke) og sjekke med stixen om man fortsatt er i ketolyse?

Mener å ha lest at noen kan være helt opp i 40 om dagen (etter forsiktig opptrapping) og fortsatt være i ketolyse?
Men man må ha holdt på en stund, da, minst 4 uker..

Holdt på i 6 uker nå Håper jeg kan trappe opp til 25 nå til jul. Jeg vil gjerne ned på 15 igjen etterpå. Kroppen min trives godt der for øyeblikket

__________________


Kjersti1982 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 16:22   #30
Kjersti1982
Medlem
 
Kjersti1982 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 87
Kjersti1982 er på en erverdig vei

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av bente1, her.

Jul skal selvfølgelig være kos, men det er jo heller ingenting i veien for å lage noen nye tradisjoner som passer bedre med det nye kostholdet man har valgt. Ny livsstil betyr også noen endringer på hvordan man tenker kos i forbindelse med mat, tenker nå jeg

Til jul i år blir det hjemmelaget marsipan med sukrinmelis, hjemmelaget konfekt med sjokolade laget av råkakao og forskjellige typer lavkarbo fyll og selvfølgelig hjemmelagde lavkarb kaker, søtning blir en blir en blanding av stevia og sukrin Og nøtter er jo deilig snacks.

Ribbe er jo perfekt mat om man dropper poteten, bruker masse grønnsaker og lager rødkålen/surkålen selv med stevia som søtning.
Pinnekjøtt også - men her kommer jeg nok til å gjøre et unntak for kålrabistappen, kanskje blande den med litt blomkål og ekstra mye fløte og smør

Kalkun, fenalår, spekeskinke, juleskinke, lammerulll, eggesalat, kveite, laks, ørret osv er jo perfekt lavkarbo mat med masse grønt og fete sauser og dressinger til.

Til desserter er det mange gode oppskrifter her inne og bær med krem eller fløte er jo alltid godt. Ungene kommer nok til å kreve riskrem på julaften, men i år lager jeg den med mindre ris og mer fløte og søter med stevia, sausen blir hjemmelaget av bringebær.

Planen min er å ligge på mellom 30 og 50 g kh pr dag i jula, og etter å ha satt meg ned og tenkt litt over hva jeg skal lage og hvordan, tror jeg egentlig ikke det blir noe stort problem. Så lenge man unngår sukker, mel, pasta, ris og poteter fullstendig synes jeg egentlig man får pllass til utrolig mye godt innenfor 30-50. Men nå skal det siees at jeg ikke er noen stor fruktelsker da, så jeg slipper tenke på hvor mye frukt jeg skal inkludere, den dropper jeg bare....

Uansett tror jeg det er viktig å tenke alternativer på de tingene det fins gode alternativer til, og så heller ha et bevisst forhold til hvilke ting som faktisk er viktige for en der en ikke finner gode alternativer.
-Og velger man å skeie ut med høykarbo kost, så er det selvfølgelig stor forskell på om man gjør det de tre juledagene eller om man gjør det hele desember

Lykke til med juleforberedelsene alle sammen!

Det er sant. Mye godt man kan lage på lavkarbo. Her i huset er bringebærfromasj en slager

Jeg planlegger kun å skeie ut 3 ganger i jula.
Må ha risengrynsgrøt på lille julaften. Kan man bruke sukrin oppå den?

Riskrem på julaften. Det blir av den vanlige typen da det ikke er hos meg og da ikke jeg som lager den.

Pluss at jeg var så furt da favoritt-snopet mitt kom til norge etter at jeg begynte med lavkarbo. Så jeg ønsker meg en pose til jul. Skal synde en dag i romjula. Dele med guttungen. Så flink sjokoholikeren meg har vært i 6 uker så skal jeg ha den lille gleden i romjula Jada det er hvertfall fy fy.
Reiser til danmark i romjula, og selv der har jeg bestemt meg for å være superflink.

__________________


Kjersti1982 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 16:54   #31
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Om du skal ta pause fra Ketolyse eller ikke er jo opp til deg, men det er vanskelig å komme inn i matvanene igjen etter en så lang pause. Når man tar pause, blir det gjerne mer enn klementiner, dessverre... Dessuten er du nødt til å begynne helt forfra igjen, og kanskje med mer kilo enn du startet med.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 17:20   #32
Kjersti1982
Medlem
 
Kjersti1982 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 87
Kjersti1982 er på en erverdig vei

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Om du skal ta pause fra Ketolyse eller ikke er jo opp til deg, men det er vanskelig å komme inn i matvanene igjen etter en så lang pause. Når man tar pause, blir det gjerne mer enn klementiner, dessverre... Dessuten er du nødt til å begynne helt forfra igjen, og kanskje med mer kilo enn du startet med.

Du sier noe der ja. Det med en kan fort bli mange klementiner. Så jeg tar nok ikke en pause. Bare lage meg klementin-kvote daglig

Matvanene hadde nok gått greit, da jeg klarte å kaste vekk mange års uvaner med en gang jeg startet med dette

__________________


Kjersti1982 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 18:25   #33
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Klementinsesongen har begynt for min del, holder meg til 1 om dagen. Til jul skal jeg lage marsipan, har kjøpt finmalt (ikke fettredusert) mandelmel fra Funksjonell Mat til det formålet. :-) Delfiakake skal det også bli. Resten av familien skal få ferdigkjøpte pepperkakefigurer. Selv kommer jeg til å skeie ut med en og annen lefsebit, selv om det er høykarbo, men noen laster skal man jo ha.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 23:28   #34
IKJ
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Bodø
Alder: 42
Innlegg: 390
IKJ er på en erverdig vei

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Vi bruker å ha advendtstund med ongene hver søndag før jul, der vi drikker gløgg og spiser julekaker og leser julefortellinger det er så koselig... Da jeg startet opp i september hadde jeg bestemt meg for at det skulle jeg ha, uansett! Men nå når det nærmer seg, er jeg på leting etter gode erstatninger for dette, og det finnes masse der ute! Fikk et fint tips fra Gerd om en samletråd for dette, og jeg har finkjemmet den! Så nå på søndag skal jeg prøve å lage gløgg selv! Skal også prøve på noen pepperkakekjeks Hvis dette erstatter den vanlige, er det jo ikke noe problem

__________________


IKJ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 23:44   #35
Becky
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 149
Becky er på en erverdig vei

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Jeg kommer til å skeie ut fra lillejulaften og tom 1. nyttårsdag. Tror ikke det blir full høykarbo hele tiden, men jeg har noen ting jeg har lyst til å unne meg i jula. For meg så e lavkarbo blitt så innarbeidet, at det er det som føles mest naturlig, så sånn sett tror jeg at valget først og fremst kommer til å falle på lavkarbomat. Litt godt hjemmebakt brød med smør og godt pålegg kommer det nok til å bli, men jeg kommer nok liksågodt til å velge egg og bacon til frokost de fleste dagene.
Og så tror jeg kunsten er litt det og setter en begrensning i antall dager, ellers vil det lett skli ut. Jeg har hatt et par slike perioder, og det har gått helt greit. Det gjør nok at vekta går saktere nedover, men for meg så er det at jeg kan ta slike perioder innimellom, det som gjør at jeg ikke faller for fristelser i det daglige. Det, og all den gode lavkarbomaten da...

Men jeg skal lage litt ekstra med julegodis nå før jul, sånn at jeg ikke skal falle for fristelser i tida fram til lillejulaften.
Skal lage mini skusessterter som jeg legger i fryseren, sjokoladeboller (med malte hasselnøtter i stedet for havregryn og sukrin/splenda i stedet for sukker), fudge og kanskje litt mintgodis.

__________________


Becky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 16:30   #36
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Jeg synes det er ALTFOR mye god julemat og juleknask som er lavkarbo til at jeg gidder å ofre flere måneder med hardt arbeid, bare for å spise julekaker og konfekt. Synes ikke det er verdt det, og julen blir ikke koseligere selv om jeg får spise Kong Haakon, serinakaker og lefser.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 22:22   #37
Kjersti1982
Medlem
 
Kjersti1982 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 87
Kjersti1982 er på en erverdig vei

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Jeg synes det er ALTFOR mye god julemat og juleknask som er lavkarbo til at jeg gidder å ofre flere måneder med hardt arbeid, bare for å spise julekaker og konfekt. Synes ikke det er verdt det, og julen blir ikke koseligere selv om jeg får spise Kong Haakon, serinakaker og lefser.

Nå spiser jeg ingen av de overnevnte tingene Men helt enig at det finnes mange gode lavkarbo-varianter av ting.
Men min store last i jula er klementiner Og de har jeg ikke funnet noen lavkarbo-variant av

__________________


Kjersti1982 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 23:28   #38
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Hehe. Når jeg startet opp i begynnelsen av august fortalte jeg meg selv "på bursdagen min og i jula kan jeg skeie ut". Spiste tja..100gram smågodt, kanskje mindre på bursdagen min i oktober og kasta opp fordi kroppen ikke var vandt med sukker lenger og fikk panikk deretter løp 5km i motbakke og regn etterfult av masse knebøy og pushups...så nå er jeg ikke så sikker på det med jula lenger..

Men jeg har "skeia" ut to ganger skikkelig med masse sukkervann hos legen i forbindelse med sykdom og gått opp 4-5 kg på 1 uke, gikk de nesten like fort av meg igjen begge gangene. Så jeg mener det går greit å "ta pause i jula", men en måned høres litt vel lenge ut ja.
Jeg føler også på en måte at som f.eks juletradisjonene var en del av greia som gjorde meg feit i utgangspunktet, og jeg vil ikke tilbake dit. Men så er jeg en bitter mann da

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 20:31   #39
IKJ
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Bodø
Alder: 42
Innlegg: 390
IKJ er på en erverdig vei

Sv: Juleferie fra ketolyse?

1. Søndag i advendt, og den er gjennomført uten sukkerbomber!!!!
Vi har hatt middagsgjester, min mor (diabetes) og min bror, og jeg serverte skinkestek med rømmesalat og grønnsaker, dessert sukkerfri bringebærfromage med krem. Til advendtstunden drakk vi hjemmelaget lys gløgg og "negerboller". Vanlig gløgg og pepperkaker til de som tåler det

Suksess

Rømmesalaten ble veldig god! Laget den med 1 isbergsalat, litt purreløk, et beger rømme, 2 ts sennep, en liten dæsj natreen, salt og pepper. Blandet alt sammen og hadde i valnøtter nammis! Passer til alt av kjøtt

__________________


IKJ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 20:33   #40
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av IKJ, her.


Rømmesalaten ble veldig god! Laget den med 1 isbergsalat, litt purreløk, et beger rømme, 2 ts sennep, en liten dæsj natreen, salt og pepper. Blandet alt sammen og hadde i valnøtter nammis! Passer til alt av kjøtt

Hørtes knallgod ut! Lagret til senere bruk

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 00:56   #41
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Å ha en kvote på en eller to klementiner daglig, -en grense hørtes veldig fornuftig ut.. Du legger ikke på deg av dem ihvertfall. 25 g karbo dgl er jo ikke mye. Om du holder deg til dette dagene omkring jul og lager deg noe lavkarbo-godt som erstatter noe av det du vil ha julaften så angrer du ikke noe når jula er over.

Jeg vil pååeke viktigheten av grenser. Å skeie ut med sjokolade f.eks, det er så forskjell på en plate og en bit, altså! Jeg vurderer å spise fløtemysost, men da e'n skive av den. (Ikke noe erstatter brunost). Det er liksom ikke enten lavkarbo eller høykarbo, det handler om å begrense karbohydratinntaket.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 08:36   #42
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Jeg synes det er ALTFOR mye god julemat og juleknask som er lavkarbo til at jeg gidder å ofre flere måneder med hardt arbeid, bare for å spise julekaker og konfekt. Synes ikke det er verdt det, og julen blir ikke koseligere selv om jeg får spise Kong Haakon, serinakaker og lefser.

Er helt enig i det, men jeg må ha klementiner (og kålrotstappe) i jula så derfor legger jeg meg på 60-70 g kh daglig i den perioden. Jeg er ikke så nøye med om jeg får i meg alle nødvendige grønnsaker for ei lita uke for jeg går ikke ned uansett. Men jeg begrenser det til juledagene, kanskje en liten klementin (gjerne med litt nøtter for å få fett) i ny og ne før jul, men holder det til et minimum. På den måten kan jeg kose meg uten å ødelegge noe særlig.

Opprinnelig lagt inn av ketoseprinsen, her.

Hehe. Når jeg startet opp i begynnelsen av august fortalte jeg meg selv "på bursdagen min og i jula kan jeg skeie ut". Spiste tja..100gram smågodt, kanskje mindre på bursdagen min i oktober og kasta opp fordi kroppen ikke var vandt med sukker lenger og fikk panikk deretter løp 5km i motbakke og regn etterfult av masse knebøy og pushups...så nå er jeg ikke så sikker på det med jula lenger..

Men jeg har "skeia" ut to ganger skikkelig med masse sukkervann hos legen i forbindelse med sykdom og gått opp 4-5 kg på 1 uke, gikk de nesten like fort av meg igjen begge gangene. Så jeg mener det går greit å "ta pause i jula", men en måned høres litt vel lenge ut ja.
Jeg føler også på en måte at som f.eks juletradisjonene var en del av greia som gjorde meg feit i utgangspunktet, og jeg vil ikke tilbake dit. Men så er jeg en bitter mann da

Sukkervannet har nok gitt deg masse vann i kroppen (ikke fettvekt) og det går normalt fort av igjen, men det å "skeie ut" (høykarbo) over en lengre periode (f.eks ferie) kan gi reel fettvekt som mange opplever kan være utrolig vanskelig å bli kvitt igjen. Da er det bedre med en kontrollert økning i kh (som fortsatt bør komme fra fornuftige matvarer) opp til ca 70 g kh for da trenger man ikkeå minke særlig på fettet. For mange kan dette bety at man ikke er i ketose lengre, men ketose er ikke nødvendigvis ensbetydende med vekttap heller. Mange er også i ketose opp til 50-60 g kh.

Min kropp er heller ikke vant med sukker og jeg fikk med en feiltagelse i meg en god dose sukker, jeg var så sjuk og holdt på å svime av. Ingen forstod hva som skjedde (var offshore på en båt) men jeg kasta opp å måtte bare legge meg. Aldri mer!!! Hadde også et par karbobonanzaer helt i begynnelsen av min karriere som lavkarber og jeg reagerer så dårlig på sånne utskeielser at jeg kommer ikke til å gjøre det igjen, noensinne.

Så lenge man planlegger litt og er litt streng med seg selv, klarer man seg fin gjennom jula uten å "sprekke". Gi også beskjed til familie at jeg spiser lavkarbo og sånn er det bare, så slipper man kanskje det evindelige maset om hvorfor man ikke vil ha/skal ha diverse ting som poteter, riskrem, kaker osv. Det er jo også greit å ha alternativer til godter/sjokolade/kaker, selv om jeg vet at en del er negative til sånne sukkererstatninger, så er det tross alt bedre å bruke i en periode enn å gå på en smell. Det kan tross alt være vanskelig å komme tilbake i gode vaner og ikke minst miste vekta som kom snikende på.

God førjulstid alle sammen.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 09:44   #43
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Kålrabistappe er høy på GI, men det er ikke akkurat synderlig utskeielse og en må jo ikke spise så himla mye av det akkurat. Om du holder deg til en slik plan, Lillemy, går du ut av julens prøvelser med glans Om man faller for sukkerholdige ting er det noe helt annet, synes jeg. Og akkurat det er lett å unngå siden man har sukrin etc. - forbredelser og planlegging kan avgjøre om julen blir vellykket eller mislykket i slankeøyemed, tenker jeg.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 10:40   #44
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Kålrabistappe er høy på GI, men det er ikke akkurat synderlig utskeielse og en må jo ikke spise så himla mye av det akkurat. Om du holder deg til en slik plan, Lillemy, går du ut av julens prøvelser med glans Om man faller for sukkerholdige ting er det noe helt annet, synes jeg. Og akkurat det er lett å unngå siden man har sukrin etc. - forbredelser og planlegging kan avgjøre om julen blir vellykket eller mislykket i slankeøyemed, tenker jeg.

Nå er ikke jeg så opptatt GI, dessuten spises denne sammen med feit mat og da blir ikke total GI'en noe særlig høy. Og joda jeg spiser MYE kålrabistappe for det er så godt, men den har også mye fløte/smør så GI-totalen er ikke så høy for de som følger med på det.

Denne planen har jeg fulgt flere juler på rad og har ingen problemer med det. Hverken i julen eller andre ganger, ville bare opplyse andre om hvordan det kan gjøres. Og planlegging, som du også skriver Yrla, er nøkkelen til suksess ikke bare til jul, men hele året. Å legge om til lavkarbo krever en del planlegging, målig og veiing til og begynne med for å ikke gå i diverse feller. Men etterhvert faller det seg helt naturlig hva man kan/ikke kan spise og i hvilke mengder og det er ingen sak å velge riktig.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 17:38   #45
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Er helt enig i det, men jeg må ha klementiner (og kålrotstappe) i jula så derfor legger jeg meg på 60-70 g kh daglig i den perioden. Jeg er ikke så nøye med om jeg får i meg alle nødvendige grønnsaker for ei lita uke for jeg går ikke ned uansett. Men jeg begrenser det til juledagene, kanskje en liten klementin (gjerne med litt nøtter for å få fett) i ny og ne før jul, men holder det til et minimum. På den måten kan jeg kose meg uten å ødelegge noe særlig.



Sukkervannet har nok gitt deg masse vann i kroppen (ikke fettvekt) og det går normalt fort av igjen, men det å "skeie ut" (høykarbo) over en lengre periode (f.eks ferie) kan gi reel fettvekt som mange opplever kan være utrolig vanskelig å bli kvitt igjen. Da er det bedre med en kontrollert økning i kh (som fortsatt bør komme fra fornuftige matvarer) opp til ca 70 g kh for da trenger man ikkeå minke særlig på fettet. For mange kan dette bety at man ikke er i ketose lengre, men ketose er ikke nødvendigvis ensbetydende med vekttap heller. Mange er også i ketose opp til 50-60 g kh.

Min kropp er heller ikke vant med sukker og jeg fikk med en feiltagelse i meg en god dose sukker, jeg var så sjuk og holdt på å svime av. Ingen forstod hva som skjedde (var offshore på en båt) men jeg kasta opp å måtte bare legge meg. Aldri mer!!! Hadde også et par karbobonanzaer helt i begynnelsen av min karriere som lavkarber og jeg reagerer så dårlig på sånne utskeielser at jeg kommer ikke til å gjøre det igjen, noensinne.

Så lenge man planlegger litt og er litt streng med seg selv, klarer man seg fin gjennom jula uten å "sprekke". Gi også beskjed til familie at jeg spiser lavkarbo og sånn er det bare, så slipper man kanskje det evindelige maset om hvorfor man ikke vil ha/skal ha diverse ting som poteter, riskrem, kaker osv. Det er jo også greit å ha alternativer til godter/sjokolade/kaker, selv om jeg vet at en del er negative til sånne sukkererstatninger, så er det tross alt bedre å bruke i en periode enn å gå på en smell. Det kan tross alt være vanskelig å komme tilbake i gode vaner og ikke minst miste vekta som kom snikende på.

God førjulstid alle sammen.

Jeppspepps, er enig i det du sier. Derfor jeg ikke selv vil ta "pause" fra lavkarbo i jula. Veien tilbake er mye hardere enn det folk tror. Noen ganger kan man skeie ut og gå fort ned igjen, andre ganger trenger kroppen mindre karbo for å legge på seg et par kiloer som blir der. Hva som utgjør forskjellen fra gang til gang er det jo bare å spekulere i.

Ser jo selvsagt ikke for meg å leve helt godtefritt resten av livet, skal jo kose seg litt også. Men nå har jeg vært usunn i mange år, får heller "pine" meg selv litt et par år til jeg kan kontrollere meg og da se hva som skjer.
Hvis jeg har en potetgullpose liggende tar jeg ikke en neve og er flink gutt, da forsvinner hele. Så jeg har ingen potetgullpose liggende, sånn tenker jeg også med det å ta pause i jula. Da blir det maks høykarbo hele veien, så jeg misunner dere som er sterkere enn meg

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 19:19   #46
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Jeg skeia ut en jul, det sklei ut i uke etter uke ettrpå fordi jeg ble hekta på sukkerholdige saker. Skremmende. Aldri igjen.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 08:52   #47
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av ketoseprinsen, her.

J
Hvis jeg har en potetgullpose liggende tar jeg ikke en neve og er flink gutt, da forsvinner hele. Så jeg har ingen potetgullpose liggende, sånn tenker jeg også med det å ta pause i jula. Da blir det maks høykarbo hele veien, så jeg misunner dere som er sterkere enn meg

Jeg hadde det også sånn til og begynne med, men har lært den harde veien (full stopp i vekta og skikkelig syk) at det ikke er verdt det på noen som helst måte. Etterhvert har jeg lært å kontrollere meg, så i helga var jeg på fest, drakk tørr hvitvin, spiste noen flak med potetgull og en del fenalår. Hadde egentlig lyst til å dykke ned i potetgullposen, men tenkte på hvor dårlig jeg kom til å bli og dermed klarte jeg å la vær. Det lille jeg tok virker sikkert stoppende på vektnedgangen, men akkurat nå konsentrere jeg meg om å spise mest mulig sunt og trene. Koser meg med festligheter og lovlig godis nå før jul og i jula og tenker ikke på vektnedgang i jula. Vet av erfaring at det er alt for vanskelig, men så lenge jeg ikke skjeier helt ut så holder jeg vekta og det er dt viktigste. På nyåret er det full slænkings igjen

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 13:15   #48
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Kålrabistappe er høy på GI, men det er ikke akkurat synderlig utskeielse og en må jo ikke spise så himla mye av det akkurat.

Kanskje man kan lage en blanding av kålrabi og blomkål for å dempe litt på karbene som er i kålrabien?

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 13:40   #49
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Kanskje man kan lage en blanding av kålrabi og blomkål for å dempe litt på karbene som er i kålrabien?

Og ha litt gulrot i for fargens skyld Funker helt fint!

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 14:09   #50
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Juleferie fra ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av lille_trille, her.

Og ha litt gulrot i for fargens skyld Funker helt fint!

Da blir det jo mer kh igjen? Det enkleste er jo å spise en mindre mengde, evt å spare litt på kh resten av dagen. Er ikke nødvendig å gjøre det vanskeliger enn nødvendig

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse produkter - forhandlerliste på ketolyse.no marjusen Ketolysekuren 2 15-08-11 17:54
Er ketolyse best? Og fungerer ketolyse for alle? pityriasis Ketolysekuren 4 07-08-10 10:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no