Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Viktig for oss, når man når et platå

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-12, 13:52   #1
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Viktig for oss, når man når et platå

Når man når et platå - Lavkarbo.no :: Karbojunkie

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 14:37   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: viktig for oss, når man når et platå

du mener dette? http://www.lommelegen.no/legesvar/un...ustert-slanker
Det å oppnå en ny og lavere kroppsvekt, og holde den over tid, (”platåvekt”) er svært gunstig, da kroppen på den måte ”innstiller” seg på en ny normalvekt, lavere enn din opprinnelige.
Det er nemlig slik at kroppen gjerne forsøker med alle motkrefter å få deg opp i den vekten du opprinnelig hadde, og ved å oppnå en ”platåvekt” slik du gjør nå, så ”relærer” du kroppen at dette er din normalvekt, og ikke de opprinnelige 114 kg. På den måten så blir ”motkreftene” i kroppen som prøver å få deg opp i vekt igjen, mindre og mindre jo lenger du greier å holde din nye og lavere kroppsvekt.
Mao.: Du bør ikke gå ned mer i denne omgang, for da vil du øke sjansene for å gå opp i vekt igjen, men heller ha som målsetning å holde denne nye vekten din, over jo lenger tid jo bedre. Klarer du det, hvilket det er all grunn til å tro, så har du halt i land en meget stor ”delseier” over overvekten.
Og du bør skifte fra å være frustrert, til å være meget fornøyd, over nå å ha oppnådd en platåvekt, som er det viktigste hjelpemiddel du har til å ikke gå opp igjen.
Man pleier nemlig å si at det er betydelig vanskeligere å ikke gå opp i vekt igjen, enn selve det å gå ned i vekt, og derfor er det så bra at du nå holder stabil vekt.

2) Ha som målsetning her og nå, å holde din nye kroppsvekt stabil over så lang tid som mulig. Ha stabilisering som målsetning akkurat nå, ikke vektnedgang nå. For jo lenger du holder din nye kroppsvekt nå, jo bedre og mer stabile blir dine langsiktige og permanente resultater ! Vent gjerne minst et halvår til, før du begynner på videre vektnedgang.
3) Når du så skal gå videre ned i vekt, så kan det være fornuftig å se på både kost- og mosjonsrutiner, og sannsynligvis endre litt, for å få fart på prosessen igjen, variasjon er stikkordet. Hvis du for eksempel bare trener kondisjonstrening (gåing, sykling, løping, svømming osv) vil det ofte være svært effektivt å bytte ut noe av denne treningen med styrketrening, for å øke muskelmassen, da dette er den mest effektive måten å øke din forbrenning på. Og omvendt hvis du bare trener styrketrening, vil det være lurt å bytte ut noe av styrketreningen med kondisjontrening. Det vil også sannsynligvis være riktig for deg, å skru ytterligere ned på karbohydratinntaket i en periode, når du skal starte videre vektnedgang. Det er oftest meget effektivt, for å få i gang vektnedgangen igjen, å leve på et svært lavkarbo kosthold i en periode. I praksis så kan det bety at du i all hovedsak spiser rent kjøtt / fisk / skalldyr / egg i alle varianter, samt ubegrenset av følgende grønnsaker: Asparges, auberginer, brokkoli, stangselleri, sopp, grønnkål, kinakål, blomkål, agurk, squash, endivie, spinat, fennikel, paprika, reddiker, salat, neper. Disse grønnsakene inneholder nemlig mindre enn 3,5 g karbohydrater pr 100 g vare.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 15:13   #3
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Viktig for oss, når man når et platå

Ja,tusen takk YrlaKjempe god lesing

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 17:38   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Viktig for oss, når man når et platå

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Ja,tusen takk YrlaKjempe god lesing

jeg ble positivt overrasket over den legen på lommelegen. Skikkelig flink på lavkarbo og slanking.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 18:06   #5
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Viktig for oss, når man når et platå

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

jeg ble positivt overrasket over den legen på lommelegen. Skikkelig flink på lavkarbo og slanking.


Ja Han var skikkelig flink med masse kunskap angående lavkarbo.
Jeg ble begeistret mens jeg leste Vi skulle ha flere leger som han

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 18:18   #6
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Viktig for oss, når man når et platå

Ja, pleier å trøste meg med at det er mye mer sannsynlig at man holder målvekta hvis man tar seg god tid på å komme dit.. Syns egentlig det var litt skummelt å gå ned over 1 kilo i uka plutselig. De fleste her har vel kjent hvor mye kroppen protesterer etter man har rast ned noen kilo på lavkaloridiett, f.eks.. Kanskje derfor jeg står fast nå? Går jo ikke bare på psyken. Det lommelegen over her skriver om har jeg lest før også, virker fornuftig.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 18:45   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Re: Viktig for oss, når man når et platå

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Ja, pleier å trøste meg med at det er mye mer sannsynlig at man holder målvekta hvis man tar seg god tid på å komme dit.. Syns egentlig det var litt skummelt å gå ned over 1 kilo i uka plutselig

Ja, det skjønner jeg godt. Man føler at man mister kontrollen.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Når man når et platå Begod Lavkarbo generelt 5 18-04-12 13:52
Langt platå Bluwari Ketolysekuren 10 27-01-11 15:12
Platå? solxxx20 Atkins kosthold 0 28-02-10 17:16
Platå? stinasol Spørsmål og svar 3 01-11-06 16:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no