Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Høy vektendring? / turbulent slutt

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-05-11, 00:36   #1
Congreve
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 1
Congreve er på en erverdig vei

Høy vektendring? / turbulent slutt

Etter i overkant av 2 uker gikk jeg ned ~6.5 kg på ketolysekuren (ligger i kategorien overvektig 25-30 BMI). Når jeg tok dette opp med medisinstudenter jeg leier hybel med mente de at dette måtte være en serdeles usunn vekt endring på så kort tid. 4-5kg på en måned mente de var maks vektendring man burde sikte etter. Jeg kuttet da ut ketolysekuren og gikk tilbake til ett "vanlig" inntak av karbohydrater. Denne overgangen som nå har pågått i 3 dager var preget av 2 dager med de værste migreneanfallene jeg har hatt i mitt liv. Har ellers mye plager med migrene (legen trodde i en periode det var snakk om clusterhodepine) men dette tok kaka.

Vektendringen var jeg jo meget fornøyd med og kunne tenke meg å fortsette med en eller annen form for "lavkarbo diett", men å bli satt ut av drift av smerter i 2 dager er ikke noe jeg ønsker å gjennta. Finnes det noen "tryggere" måter å trappe opp ned fra ketolysekur og er det noen spesielle hensyn som må tas av folk som er mye plaget av migrene?

Congreve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 00:57   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Høy vektendring? \ turbulent slutt.

Hei,
Den vektnedgangen du opplevede på de 2 første ukene er ikke unormal og da særlig dersom du har en kropp som samler mye vann på høykarbo kosthold, etter det er det ikke normalt å gå ned så mye pr uke, som all andre dietter så anbefales det ikke heller her at man går ned mer enn 0,5-1 kg pr uke. Dersom du trives med ketogent kosthold ser jeg ikke noen hindring for det.
Mange som går fra ketogene dietter og skal øke på med kh bruker ofte Atkins vedvarendestigen som en rettesnor.


Sist redigert av arnakristin : 07-05-11 kl 15:32.
arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 08:39   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Høy vektendring? \ turbulent slutt.

Det er forskjell på 6.5 kilo "mye vann og litt fett" og 6.5 kilo "fett og litt muskler", som ofte forsvinner om man går ned så fort, men IKKE de første ukene.. Ikke farlig å få overflødig vann ut av kroppen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 08:51   #4
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Høy vektendring? \ turbulent slutt.

Jeg gikk også ned ganske raskt de første ukene (5-7 kg), men etterhvert stabiliserte det seg til rundt 1 kg i måneden.

Jeg har i perioder kronisk migrene, men etter at jeg la om til et lavkarbokosthold har jeg blitt mye bedre. Migrenen min er hormonstyrt og endel av hodepinen er muskulært, reagerer også på lys og lukter...

Jeg har stabilisert humør og hodepinen - og har nå kanskje 1 anfall i måneden, mot 2-4 i uka tidligere... Når jeg spiser normal høykarbomat, angrer jeg alltid i etterkant - da får jeg kraftige hodepine/migreneanfall. Ganske normalt.

Var jeg deg, ville jeg startet opp med lavkarbo igjen - og heller latt være å spise høykarbomat, annet enn som unntak - og i kontrollerte mengder, slik at du slipper migrenen.

Det å legge om til lavkarbo har for meg blitt en livsstil, og de gangenen jeg har gått tilbake på gammelt kosthold føler jeg meg uggen, hodepinen kommer like hyppig som før - og jeg legger fort på meg.

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 11:31   #5
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Høy vektendring? \ turbulent slutt.

Min personlige erfaring med medisinstudenter, er at de blir VELDIG nyfrelste og unyanserte mens de står oppe i pensum og fokuserer på å huske riktig svar til eksamen.

Nye studenter innen de fleste fag faktisk, vil veldig gjerne 'vinne' en diskusjon eller i det minste overbevise spørsmålstiller helt og fullstendig. De er ikke ute etter å diskutere, belyse synspunkter, gå i dybden, overhode tenke tanken at pensum kan være feil.

Eller vurdere at det er forskjell på folk og vektnedganger og hvis du har gått ned 6,5 kilo på så kort tid så kan det nok ikke fortsette i alle tilfelle.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 11:33   #6
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Høy vektendring? \ turbulent slutt.

Legestudenter er studenter og har de ikke lest om lavkarbo, er det ikke sikkert det vet så mye om det. At du går mye ned i vekt i begynnelsen er normalt, men dette vil flate ut og ikke gå like fort fremover.

For et år siden fikk jeg kjeft av en ortoped på Aker sykehus fordi jeg var så feit.
Idag når jeg er over 20 kg lettere, sier samme lege at jeg har et usunt kosthold.

Det beste er nok å ikke dra dit vinden blåser, men finne ut hva som kjennes rett og føles bra
Det skal jeg fortsette med

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 11:48   #7
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: Høy vektendring? \ turbulent slutt.

Vil bare informere deg om at ferdig utdannede leger har bare hatt sånn ca 12 t på skolen om ernæring.. de må bruke sin egen tid osv om de vil sette seg mer inn i det...
Men her er to leger som er for lavkarbo Thomas Geisner og Espen Rostrup

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 12:44   #8
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Sv: Høy vektendring? \ turbulent slutt.

Fra "gammelt" av har det jo vært veldig vanlig å miste muskelmasse under hurtig vektnedgang. Det er jo dette leger flest er bekymret for når folk går på slike "kurer" som vi gjør.

å miste muskelmasse betyr ikke bare armer, legger og lår; kroppen har så uendelig mye mer muskler enn dette. Deriblant hjertet (!). Videre kan også andre ting svekkes når man går raskt ned i vekt og dette går utover muskelmassen. "vegger" i blodårer f.eks kan svekkes og bli skjøre.
Dette er selvfølgelig ikke en ønsket effekt for noen, men det er greit å vite at dette ofte er grunnen til legers bekymring over hurtig vekttap.

Selvfølgelig spiller også andre faktorer inn, altså.

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Slutt på Nestargel? StineK Lavkarbo generelt 0 12-01-10 14:46
Slutt med matyoghurt? Alyssa Generell diskusjon 4 25-12-08 18:17
Slutt på brødkliss? Fæhtfløytå Oppskrifter 2 15-07-08 10:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no