Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Matlaging på impuls - karbo, energi, fett og protein

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-08-11, 09:51   #1
Lissan
Nytt Medlem
 
Lissan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 5
Lissan er på en erverdig vei

Matlaging på impuls - karbo, energi, fett og protein

Hei alle sammen.
Jeg er ganske ny på lavkarbo diett og kom over dette ved en tilfeldighet. Har en mage som ikke er så glad i mel, gjær og stivelse. Av den grunn er jeg vant med matlaging der jeg tar det jeg har i skapene og lager ett eller annet istedet for brød, poteter osv i perioder når magen var virkelig vrang.
Tilslutt fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe skikkelig med dette og søkte på nettet og fant DERE! Fantastisk!! her er det mye å lære!!

Har lest mye på alle sider og forsøkt meg på brødoppskrifter etc. Jeg har også kjøpt boka av Hexeberg "Frisk med lavkarbo" og laget en del mat fra den.

Men så er jeg av den typen da som aldri klarer å holde meg til oppskrifter. Må alltid eksperimentere etter hva jeg i skapet.

Men da er spørsmålet mitt...... er det viktig å måle opp mat for å finne eksakt ut hvor mange karbo som er i maten eller er det ok å lage mat på impuls etter hva man har og hva man har lyst på?
Jeg er faktisk flink til å improvisere på kjøkkenet (skryt...skryt)
Jeg bruker det som sies skal brukes av ingredienser i lavkarbo diett; rent kjøtt, grønnskaker som vokser over bakken osv.. Har alltid elsket fløte i saus og til bruk i matretter (Gratinert blomkål i ost og fløtesaus med bacon er det beste jeg vet) aldri likt smør men kommet over Kviteseidsmør og det er faktisk et første smøret jeg har likt.

Ellers har jeg begynt å skrive inn hva jeg spiser på diett.no men det er ganske "slitsomt" da improvisasjons kokkelering ikke er noen oppskrift..

På diett.no sier at jeg i gjennomsnitt ligger på:
Energi: 1550
Fett: 97
Karbohydrat: 22
Protein: 65

Er dette ok?

Har iallefall en mage nå som er utrolig bra! Ikke oppblåst og ikke vond.. Det hadde også vært fint å kunne gått ned noen kilo også..

Fint å kunne høre fra andre "Improviserende lavkarboamatørkokker" derute...... om man har lov til det i lavkarbo verden da.....

__________________


Lissan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 10:53   #2
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matlaging på impuls - karbo, energi, fett og protein

Hvis metoden din fungerer etter hensikten, så er det vel bare å fortsette slik, men hvis du ikke opplever å gå ned i vekt kan det hende det er lurt å telle litt for å finne ut hvor få karbohydrater du må ned i for å gå ned. Jeg improviserer mye på kjøkkenet selv, og jeg orker i hvert fall ikke måle og telle alt. Men så har jeg blitt ganske vant til hvor mye karbohydrater det er i forskjellige ting, da. Det kan hende det er greit å telle karbohydrater ei stund i begynneslen til man får litt oversikt (jeg gjorde nok det), men det kommer jo an på hva som er målet og hvor lett man beveger seg mot det. Hvis man ikke trenger å telle, så er det vel ikke vits i å stresse med det.


Sist redigert av amritam : 03-08-11 kl 10:59.
amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Svar

Emneord
improvisere, impuls, ingredienser, kokkelering, lavkarbo


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fordeling fett/karbo/protein Cirkelines Lavkarbo generelt 2 21-08-10 17:07
Mengde fett, karbo og protein? Skallesei Ketolysekuren 19 27-07-10 08:53
Karbo-protein-fett-kalkulator Homer Simpson Spørsmål og svar 0 04-05-09 12:23
Hva er formelen for fett, karbo og protein? tattoogl Ketolysekuren 0 28-04-09 17:43
Fordeling karbo/ protein/ fett Nynne Lavkarbo generelt 3 11-03-08 09:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no