Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Mindre syk med lavkarbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-12-08, 08:35   #1
Sandy
Medlem
 
Sandy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 156
Sandy er ny på veien
Exclamation

Mindre syk med lavkarbo?

Har gått på lavkarbo i ett år nå og lurer rett og slett på om man blir mindre syk av det?? Her på jobb er folk i gang med 3. eller 4, runde med å være skikkelig "sylta" - bare i høst, men det ser rett og slett ikke ut til å bite på meg lenger... Utrolig bra må jeg si, (selvom jeg gjerne skulle vært hjemme en dag med god samvittighet...) Hva opplever dere andre lavkarboguruer? Og så til det store spørsmålet: hvis det er sånn at man blir mindre syk av lavkarbo... hvorfor det??

__________________




Sandy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 12:06   #2
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Mindre syk med lavkarbo?

Er nok mange som opplever å bli mindre syk på lavkarbo ja.
Et kosthold med lite karbohydrater og mye fett styrker immunforsvaret, og man blir dermed ikke så utsatt for infeksjoner o.l.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 12:52   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Mindre syk med lavkarbo?

Det styrker immunforsvaret ja.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 16:32   #4
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Mindre syk med lavkarbo?

syk 1 omgang ila 12 måneder. det var en helg med tøffe lange konkurranser i skogen så da er det ofte at man kan være utsatt. Så det "teller" liksom ikke. Blir angrepet kjenner jeg jo, men så bare kutter jeg karbo helt og spiser litt ekstra cocosa og tran så forsvinner symptomer ila en dag.
Og folk rundt har hals, øre, bihule, øye, mage, tarm, blære -betennelser...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 17:25   #5
Sandy
Medlem
 
Sandy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 156
Sandy er ny på veien

Sv: Mindre syk med lavkarbo?

Ja, er det ikke rart! Kjenner også at det "er no på vei", men så gir det seg før det bryter skikkelig ut... Men hva er det med karbo som er så dumt for immunforsvaret da?

__________________




Sandy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 18:02   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Mindre syk med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Sandy, her.

Ja, er det ikke rart! Kjenner også at det "er no på vei", men så gir det seg før det bryter skikkelig ut... Men hva er det med karbo som er så dumt for immunforsvaret da?

Det kommer jo litt an på hvilke karber man snakker om, men et høykarbo-kosthold er generelt ikke så bra for oss (mener jeg) fordi vi ikke er genetisk tilpasset det, og dermed er det ikke det beste for kroppen vår. Det går nok utover immunforsvaret, selv om noen alltids har bedre immunforsvar enn andre uavhengig av hva de spiser.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 18:17   #7
Sammy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 20
Sammy er på en erverdig vei

Sv: Mindre syk med lavkarbo?

Virus og bakterier trenger mat de også og det de spiser er karbohydrater. Dersom du ikke spiser karohydrater får ikke virus og bakterier særlig gode vekstforhold og kroppen kan bekjempe dem raskere.

__________________


Sammy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 18:29   #8
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Mindre syk med lavkarbo?

jepp, og blodsukkertopper stresser immunforsvaret såpass at det blir litt dobbel effekt. De som drikker brus og spiser honning, kjeks, saft, etc gjør det bare vondt værre ved sykdom. Det beste tipset er altså å gå til lavkarb eller kutte karbo helt.

Tenk hva sykehus gjør om man blir skikkelig dårlig og ikke klarer å innta føde...setter pasienter på intravenøst, altså en glucoseløsning...da vokser det meste av det som ikke bør vokse i kroppen vettu..

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 19:46   #9
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Mindre syk med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

jepp, og blodsukkertopper stresser immunforsvaret såpass at det blir litt dobbel effekt. De som drikker brus og spiser honning, kjeks, saft, etc gjør det bare vondt værre ved sykdom. Det beste tipset er altså å gå til lavkarb eller kutte karbo helt.

Tenk hva sykehus gjør om man blir skikkelig dårlig og ikke klarer å innta føde...setter pasienter på intravenøst, altså en glucoseløsning...da vokser det meste av det som ikke bør vokse i kroppen vettu..

Litt honning er ikke så slemt. Små doser fruktose senker blodsukkerstigningen (men insulin-nivået er likt). Vi vet at blodsukkertopper stresser, men jeg tror ikke det alene er årsaken. Lavkarbo-folk spiser mindre flerumettet fett, mer mettet fett, mer kolesterol og ofte litt mer protein.

Tran "fungerer" imot sykdom i den forstand at det undertrykker immunforsvaret. Det finnes bedre alternativ. Aspirin hemmer (såvidt jeg vet) full nedbrytning av arakidonsyre (Omega-3 forskyver arakidonsyre, forresten). Kaffe hemmer også arakidonsyre-metabolisme. Aspirin-tabletter er ofte tilsatt litt koffein, ca. 30 milligram.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 21:32   #10
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Mindre syk med lavkarbo?

jeg har iallefall god kontroll på forkjølelser med å kutte karbo og bruke tran/cocosa. Virker på meg som slimhinnene (svelg, nese) fort reagerer negativt (innen 2-3 timer) etter inntak av noe kjapp karbo. Det virker som om det skjer både direkte og indirekte.

Jeg la om til lavkarbo og bedre mat tidlig november 2007. 3 uker senere ble jeg syk med 2 feberperioder med 1 dags pause på 5-6 timer og meget rask frisk-syk-frisk. Slik hadde aldri immunforsvaret reagert.
Deretter var jeg frisk i 9 mnd for så å få 1 uke forskjøelse med litt feber, men aldri har jeg hatt så mye energi mens jeg har vært syk. Ingen sykdom etter.

Men jeg ser ut til å reagere veldig negativt på karbs og spess brød og fiber (som danish snakker om). Så det blir mindre og mindre av det. Blir det nok av proteiner og fett sammen med karbs så går det fint, så sant det ikke er korn.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 08:50   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Mindre syk med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Tenk hva sykehus gjør om man blir skikkelig dårlig og ikke klarer å innta føde...setter pasienter på intravenøst, altså en glucoseløsning...da vokser det meste av det som ikke bør vokse i kroppen vettu..

Utbredt misforståelse!
Vi henger opp Ringer- acetat som er en elektrolytt- væske. Inneholder ikke noe glukose. Det er kun ved langvarig faste at det henges opp glukose og da først etter grundig overveielse fra behandlende lege!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
10 kg eller mindre? estorilskreppa Lavkarbo generelt 131 13-02-09 15:28
Går man ned mer om men spiser mindre karber? Dolly Ketolysekuren 24 21-04-07 22:30
Når man har mindre å ta av en 10 kg.... Borealis Lavkarbo generelt 7 10-08-06 11:39
Insulinresistens kan den bli mindre. pysa PCOS og karbohydratkontroll 7 18-05-05 21:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no