Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

En usikker nybegynner ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-09-07, 19:40   #1
xristina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 56
Innlegg: 13
xristina er på en erverdig vei

En usikker nybegynner ...

Hei folkens!
Her var det mange tråder og sikkert mange råd, og helt sikker svar på det jeg lurer på et sted, men jeg våger meg frampå likevel, uten å lete meg ihjel...

Jeg startet med Skaldemans metode på lørdag. Har lest boka, men i en stresset hverdag er det ikke alltid lett å få med seg alt... Så nå trenger jeg en kvalitetssikring/kursjustering - whatever - sånn at jeg ikke kommer sjevt ut.

Jeg starter dagen med omlett med bacon og litt ost (3 egg), eller et par skiver Ryvita (som da er dagens karboinntak), med Brelett, Norvegia og skinke. (Egentlig er det vel Norvegia med Ryvita, for osten er dominerende her...).

Til lunsj spiser jeg f.eks. osteterninger (ca 150 gr), en håndfull pillede reker og agurk.

Middagen har bestått av svinefilet surret i fløte med f.eks. agurk ved siden av, eller tacokrydret kjøttdeig med smeltet ost (og et fåtall nachos om jeg ikke har spist ryvita til frokost), eller strimlet oksekjøtt stekt med godt krydder og surret i fløte... (glad i fløte ja!)

På kvelden hender det jo at jeg lyster på noe mens jeg jobber eller ser på tv. Da er jeg god på Baconcrisp...

Jeg drikker mellom 2-3 liter vann om dagen, et par kopper kaffe og noe Pepsi Max.

Hvordan ligger jeg an - lurer jo jeg på da. Jeg har ikke vekt, men måtte fram med belte på en bukse i dag. Mulig det var innbildning, men jeg tror ikke det...

Noen som kan veilede meg litt?

xristina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 19:52   #2
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: En usikker nybegynner...

Synes det virker som du har taket på dette, men jeg synes tacos-chipsene er litt skumle. Regner med at du har kontroll på matematikken, men du trenger grønnsaker også, og da er det kanskje litt dumt å bruke opp mye av karbe-kvoten på ryvita eller chips.?
Og hvis jeg skal pirke ville jeg ha funnet en nyttigere grønnsak enn agurk. Den inneholder jo nesten bare vann. Broccoli er veldig flott, men selv er jeg litt lat og bruker fingergrønnsaker som sukkererter og minitomater f.eks.

Lykke til, dette klarer du fint!

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 20:00   #3
xristina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 56
Innlegg: 13
xristina er på en erverdig vei

Sv: En usikker nybegynner...

Hei og takk for lynraskt svar!

Jeg spiste ca 8 nachochips da - så jeg tror ikke det får det store utslaget. Jeg klarer liksom ikke bare å spise kjøttdeig med ost på... Egentlig er jeg ikke veldig glad i fet mat, men jeg merker jo at sukkersuget er sterkt redusert, så noe er på gang!

Jada, jeg vet at jeg skal spise noe annet enn agurk, men jeg er så glad i det... Brokkoli er greit, men ingen høydare. Men jeg får studere matvarelista og se hva jeg ellers kan spise av grønnsaker.

Jeg er jo en kveldsmomser, men er usikker på f.eks. hvor mye baconcrisp kan man spise? Og er det greit å gnævle ostebiter?

Ryvitaen tyr jeg til da jeg sliter med den kraftige frokosten. Selv om jeg ikke spiser frokost før et par timer etter jeg har stått opp. Men jeg spiser ofte litt ost på morran før jeg starter på kaffen.

Leste forresten i neste ukes Ukeblad at det var vanlig at man fikk dårlig ånde når man fulgte lavkarbo-metodene. Mange som har merket det?

NB! Jeg har ikke hengt meg så mye opp i matten i dette. Konsentrerer meg mer om å unngå karboene!

xristina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 20:16   #4
Tussi jenta
Seniormedlem
 
Tussi jenta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 45
Innlegg: 513
Tussi jenta er ny på veien

Sv: En usikker nybegynner...

Jeg har fått dårlig ånde ja, men det skal visst avta etterhvert.

Tips til lettere frokost er skinke og ost rulla sammen, gjerne med cherry tomat eller paprika.

Tussi jenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 20:20   #5
xristina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 56
Innlegg: 13
xristina er på en erverdig vei

Sv: En usikker nybegynner...

Hei Tussi jenta!
Jepp - sammenrullet skinke og ost blir det nok en del morgener. Men det er noe med konsistensen på andre ting enn brød/knekkebrød som jeg sliter mest med. Men det kommer seg kanskje etterhvert det også. Om man ser at kroppen krymper, så kan man jo overleve det meste...

xristina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 20:32   #6
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: En usikker nybegynner...

Opprinnelig lagt inn av xristina, her.

Hei og takk for lynraskt svar!

Jeg spiste ca 8 nachochips da - så jeg tror ikke det får det store utslaget.

NB! Jeg har ikke hengt meg så mye opp i matten i dette. Konsentrerer meg mer om å unngå karboene!

Det var bare at du har tellinga på karbosene jeg mente med matte da
Jeg vet f.eks. ikke hvor mye karbohydrater 8 nachochips inneholder, men så spiser jeg det jo ikke heller.

Vil gjerne foreslå puppodums (indisk flatbrød) hvis du må ha noe som knaser til kjøttdeigen. Ikke alle inneholder like lite karboser, så du får sjekke innholdsfortegnelsen i tilfelle.
Et annet forslag er rett og slett å bruke baconcrisp i stedet for nachochips.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 20:40   #7
xristina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 56
Innlegg: 13
xristina er på en erverdig vei

Sv: En usikker nybegynner...

Men er det virkelig sånn at man kan knaske baconcrips bortimot ubegrenset? Jeg som er en snacksoman, ville jo elsket det... Føler jo i alle fall at jeg får i meg fett, og det er jo nesten ikke karboer i det.

I 100 gram nachos er det 61 g karbohydrater. Og 8 utgjør kanskje 10 g, så det blir jo ikke mer enn 6-7 gr.

Skaldeman skrev vel noe om at man kunne stabilisere vekta ved å spise 1 gr karbo pr kilo kroppsvekt, og om man f.eks. halverte det, så ville man gå ned. Jeg forsøker å ikke spise det i det hele tatt, eller evt. ikke gå over 20 gr. Det er fortsatt en del gram igjen til halvparten...

xristina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 20:44   #8
xristina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 56
Innlegg: 13
xristina er på en erverdig vei

Sv: En usikker nybegynner...

Opprinnelig lagt inn av nalana, her.

Det var bare at du har tellinga på karbosene jeg mente med matte da

*ler* OK - trodde du mente forholdet mellom proteiner, fett og karbo. Så langt har jeg nemlig ikke kommet enda...

xristina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 21:46   #9
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: En usikker nybegynner...

Alt med måte, det gjelder nok også baconcrispene. Krydderblandingen inneholder ofte litt sukker, og muligens noe annet muffens også, og så binder de jo en del vann da, så uansett ikke lurt å spise mye av dagen før man skal på vekta. Hvis man ikke tåler stillstand eller oppgang i hvert fall

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 09:07   #10
xristina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 56
Innlegg: 13
xristina er på en erverdig vei

Sv: En usikker nybegynner...

Hvilken vekt?

xristina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 18:28   #11
Fettfrid
Juniormedlem
 
Fettfrid sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Oslo
Alder: 61
Innlegg: 11
Fettfrid er på en erverdig vei

Sv: En usikker nybegynner ...

Hei på deg og lykke til!

Jeg har fulgt skaldeman i 9 uker, uten å spise karbohydrater i form av brødprodukter. Hans filosofi er jo minst mulig sukker og karbohydrater under vektredusjonsperioden.

Bare et lite tips...kjøtt og fett , rett og slett....

__________________
Fettfrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 19:19   #12
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: En usikker nybegynner ...

Opprinnelig lagt inn av Fettfrid, her.

Hei på deg og lykke til!

Jeg har fulgt skaldeman i 9 uker, uten å spise karbohydrater i form av brødprodukter. Hans filosofi er jo minst mulig sukker og karbohydrater under vektredusjonsperioden.

Bare et lite tips...kjøtt og fett , rett og slett....

Signerer. Siden er det er Skaldemann du har valgt som filosofi. Hvis du ikke er så glad i fett og vil ha noe til kjøttet/pålegget ville jeg heller sett litt på ketolysefilosofien, kanskje det er bedre for deg? mer grønnsaker og lavkarbobrød

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nybegynner med spørsmål:) nanban Induksjonen 2 12-10-05 23:25
Nybegynner Beat for Beat Marianne Livets lyse side 51 15-12-04 01:40
Litt støtte for en nybegynner? 5barnsmor Dr Lindbergs 4 20-08-04 12:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no