Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-05-09, 20:46   #26
Juve
Juniormedlem
 
Juve sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: østlandet et sted
Alder: 34
Innlegg: 23
Juve er på en erverdig vei

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

oioioi.... jeg som spiser masse fet fisk og tar omega-3-piller. Vekk med pillene forråsirresånn. Men vil det si at det er ugunstig å spise fet fisk da? Eller går det bra så lenge man "skyller ned med" metta fett?

Edit: Og hva med nøtter? Og avocado? Huffameg.. jeg spiser jo masse flerumeta fett:S

__________________
Konsentrer deg om å være den personen du vil være, istedenfor å irritere deg over den personen du har blitt=)

Sist redigert av Juve : 06-05-09 kl 12:26.
Juve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 14:37   #27
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

35% reduksjon av S-kolesterol med Kokos og Melkefett og Armour Thyroid !

Vita Hjertego senker det med 10%, samtidig som det oksiderer(ødelegger) Kolesterolet! Det forgifter kroppen din!

22/3.07. 13/3.09. normer
S-Kolesterol 5,8 3,8 (3,9-7,8)
S-LDL"Det Onde" 3,3 1,9 (3,0-5,4)
S-HDL"Det Gode" 2,17 1,39 (0,8-2,1)

Jeg er ”60” år, 1,75cm , 72kg. Trener 1 x uka!, men meget sprek!
Var i ”gamle dager” power&speed trener for padleren Knut Holmann!

Hva spiste jeg?
Alt som jeg ifølge Vestens Moderne Ernærings & Leger sier man IKKE skal gjøre!!
250g fet Norwegia-ost/dag,H-melk,Kremfløte,MeieriSmør,Fett Saue kjøtt,kokos
olje,epler,honning,mørk sjokolade(UTEN soya/solsikke lecetin)svisker,Blå
Farris,Aspirin,natron,kaffi sterk m/kremfløte,kokos-masse!

Så hvis all denne ”farlig for Kolesterolet” maten øker Kolesterolet, skulle jeg hatt 8,0,minst! Maten gjorde akkurat det motsatte av det Klinisk Ernærings Eksperter trorden vil gjøre!!
Jeg spiste Absolutt INGEN Plante & Fiske oljer,pasta,korn,brød,fet fisk !
Fakta-1:
Den maten var ikke farlig! Har aldri vært det heller! I 1920 åra i USA, hadde de høyere Kolesterol, men ekstremt lite Hjerte feil.
Men det var før Soya & Mais eventyret!

Fakta-2:
Stigende Kolesterol er et symptom på Lavt Stoffskifte!

Så her har man to meget viktige fakta, men dette mener jo ikke ”ekspertene”?

Stigende Kolesterol er et symton på Lavt Stoffskifte! Ikke en sykdom!!
Dette visste de ”i gamle dager”!

In the 1930s, a rise in the concentration of cholesterol was considered to be one of the most reliable ways to diagnose hypothyroidism (Lavt Stoffskifte)
1936 Yearbook of Neurology, Psychiatry, and Endocrinology,


”I gamle dager”(1930-40) brukte de flere parametere for å vurdere Stoffskiftet! Stigende Kolesterol,høyt/lavt blodtrykk,muskel reflekser,lavt Natrium, etc. var alle symton på Lavt Stoffskifte!
De estimerte at ca 40% av USA s folk hadde Lavt Stoffskifte!
Armour Thyroid USP var den medisinen man da brukte!
Den har den rette ”biologiske balansen” mellom T4(3del.)inaktive hormon og T3(1del.)aktive hormon. Armour Thyroid USP, har vært produsert i 100år!!

Levaxin &Thyroxin(kun det in-aktive T4 hormonet). er aldri blitt klinisk testet, og kan ha mange stygge bi-virkninger,spesielt for damer, som har en ”sløvere” lever, grunnet en livslang jobb med østrogen-avgifning! Leveren omdanner T4 til det aktive T3!

AT.kan hentes påApoteket,hvis legen din er villig til å skrive et registrerings fritak,(Armour er ”presset” ut av tøffere og mektigere Lege middel firma.)

Etter ”moderne”, men meget usikre blodprøver kommer på markedet, forkaster man all gammel diagnostikk, og kommer frem til at så lite så max 5% av Vestens folk har Lavt Stoffskifte!! Legen vurderer deg med det i minnet !

70% med Lavt Stoffskifte nå?
Hadde de ca. 40% LS. i 1940,da fremdeles et forbruk av Plante fett var lavt,og forbruket av Metta fett etc.var normalt, kan man nå, med et gigantisk forbruk av ”Vita Hjertegoder” og annet plantefett ha ca.70% LS!
I Kina estimeres de at ca. 100 millioner har Lavt Stoffskifte! I India(sør) og Kina øker Fedme&Diabetes proposjonalt med inntaket av (vestens)Plante&(fiske) fett.
De vil spise som oss i Vesten,og får de samme sykdommer,selvfølgelig!

Fett forbruket er i ”biologisk ubalanse”!
Siste 50år har forbruket av Omega-6 plante fett steget med ca.400%!
Metta fett fra Meieri-smør, Kremfløte, H-melk har sunket med ca.75%.

Fedme & Diabetes (ADHD,Hjerne slag,Bryst-Kreft,Beinskjørhet)har en pandemisk økning!
Hmm,sammenheng her!
Nei det er det ikke , sier Vestens Ernærings Eksperter,som har prediket det samme i alle disse åra! ”Spis mye mer av det helsebringende plante&fiske fettet, unngå for all del alt som heter Metta fett, det er nemlig farlig for Kolesterolet det”!

Men det er flere ti-år siden inntaket av det stabile og sunne Metta fettet , ble passert av plante&fiske fettet! Og, det er de siste 10-15 år at det virkelig er blitt fart på alle de ”moderne” sykdommer!
Røntgen og CT stråling er også en meget skadelig for Skjoldbruskkjertelen!


Lavt Stoffskifte gir over tid en rekke sykdommer:
Åreforkalkning, CFS,Fibromyalgi,Struma,lavt/høyt blodtrykk,under/over vekt,depresjon,ADHD,allergier,astma,bronkitt,fibro se i livmor/bryst, syster på eggstokker,infertilitet,abort,mage/hud sykdommer,lavt blodsukker,diabetes,beinskjørhet,hjerte/galle problemer,senilitet,svulster og Kreft!!


Hvorfor ikke Vita ”HjerteGod”? Eller Omega-3! Her kan du se hvorfor!
Vita ”Hjertego”(alle oljer som er flytende i kjøleskapet) Gir deg Hjertefeil !!
Relationships between serum unsaturated fatty acids(Plante & Fiske Oljer og Hjerte feil) and CRF [coronary risk factors]."
31 men (age, 41-78 years) and 11 women (age, 54-77 years).
The final results using coronary risk factor (CRFS,risiko formel for Hjerte Sykdom) :
Oleic acid (Oliven Olje)= 2 x CRFS (Risiko for HjerteFeil)
Linoleic acid (Vit-Hjerte God)= 3 x CRFS (Risiko for HjerteFeil)
Marine EPA acid (Fiske/sel olje) = 4 x CRFS (Risiko for HjerteFeil)
Int Heart J. 2005 Nov;46(6):975-85. Oda, et al., 2005

PUFA (omega-3 and Omega-6) = Fiske & Plante fett = Blodpropp!
Saturated:= Smør & Kokos Olje = Forhindrer Blodpropp
The effects of PUFA(omega-3 and Omega-6) taken in a meal disturb the clotting system, but the same quantity of Saturated fat prevent clotting
Molina, et al., 2003).


India 1960/70: 1 Million jernbane-folk:
Sør-India, spiste ca.15x mer Plante & Fiske fett og hadde ca.15x mer Hjerte Lidelser!
Nord-India, spiste ca. 15 x mer Metta fett og ca. 15x mindre Hjerte Lidelser!
Indian Journal of Industrial Medicine, 1968, 14:219

Israel = Et Ernærings Eksperiment !!
Israel has one of the highest dietary polyunsaturated/saturated fat ratios in the world; the consumption of omega-6 polyunsaturated fatty acids is 10% higher than in most European countries. In fact, Israeli Jews may be regarded as a population-based dietary experiment of the effect of a high omega-6 PUFA diet, a diet that until recently was widely recommended. Paradoxically a high prevalence of cardiovascular diseases, hypertension, non-insulin-dependent diabetes mellitus and obesity!!
There is also an increased cancer incidence and mortality rate!
Isr J Med Sci. 1996 Nov;32(11):1134-43


Senke Kolesterolet med medisiner?
Lipitor øker Hjerte Infarkt med 10 %!
The pharmaceutical company Pfizer is being sued. Health-care advocates Community Catalyst say that Pfizer lied to women and seniors when they claimed that Lipitor would reduce their risk of having a heart attack. The case used a recent study of 2,000 women as evidence.
The study found that women who took Lipitor ran a 10 % higher risk of heart attacks than those who took a placebo!
USA Today September 28, 2005
Community Catalyst.org
Boston Herald September 29, 2005

Lipitor .kolesterol senkende medisin fra Pfizer (som også har produsert Kjemiske våpen for Pentagon),selger for ca. 65 MILLIARDER pr.år.
Nå er det søksmål mot dem i USA!

Den Giftenville jeg selvsagt IKKE bruke!
PS! Nå skal Lipitor selges til skolebarn i USA, de kaller det å forebygge??
Siste nytt i ”Kolesterol-Saken”. 9/8/2008

Overlege på hjertemedisinsk avdeling på Rikshospitalet gikk hardt ut mot Lipidklinikkens ”vrang-bilde” på Kolesterol!! Det skulle han ikke gjort!
”Jeg er innklagd til legeforeningens etiske råd på grunn av mine kjetterske tanker om kolesterol. De har mye de må forsøke å kneble om dagen, som resultatet av to store studier fra USA.” Lipitor øker sjansen for Infarkt og hjerneslag med 10%
Av: Tor Ole Kjellevand 9/8/2008
PS! Han ble ”frikjent”!! ”Hard justis i de miljøer,gitt”

Friskt Kolesterol er din Venn! Og gir IKKE Åreforkalkning!!!
Around 1971, someone noticed that the commercial cholesterol being used in feeding experiments, it wasn't really cholesterol.
Carefully prepared, un-oxidized cholesterol ,was not found to be atherogenic
Vine, et al., 1998

Oksidert Kolesterol = Åreforkalkning!
When polyunsaturated oils(omega-6 ) are added to food, they appear in the blood lipids, where they accelerate the formation of oxidized cholesterol deposits in arteries
AtherosclerosisStaprans, et al., 1994, 1996).

The belief that eating cholesterol causes heart disease was based mainly on old experiments with rabbits, and subsequent experiments have made it clear that it is oxidized cholesterol that damages the arteries!
Atherosclerosis, Stapran, et al., 1997

Oksidert Kolesterol = Åreforkalkning! Armour Thyroid renset den vekk!
Experiments in Russia showed that feeding rabbits Oxidiced Cholesterol caused them to develop atherosclerosis, but even rabbits don't develop atherosclerosis from cholesterol if they are given a supplement of Armour Thyroid USP !!
Friedland, 1933


Lavt Kolesterol = Tidligere Død !
5 years Study on 92 women aged 60 years +.
Mortality was lowest at serum cholesterol 7.0 mmol/l, and
5.2 times more died at serum cholesterol 4.0 mmol/l,.
There is a relation between low cholesterol values and increased mortality! .
Lancet. 1989 Apr 22;1(8643):868-70


Hvis man er ung eller ”super-frisk” er 3,8 greit!
Men er man over 50år og ikke særlig frisk, da er 3,8 altfor lavt og kan gi alvorlig sykdom!

Lavt Kolesterol = Tidlig Kreft Død!
24 British towns.
7735 men, 40-59 in 15 years study!
Low serum total cholesterol concentrations gives an excess mortality from cancer and other non-cardiovascular diseases.
The Public health programmes encouraging lower average concentrations of serum total cholesterol, will
increase cancer or other non-cardiovascular mortality.
Lancet. 1989 Apr 22;1(8643):868-70

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 14:51   #28
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

så dette vil si at kokkosnøtta aldri var FY?

den består jo av ca alt mettet fett! *og gud så god*

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 14:54   #29
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Jeg har dessverre ikke noe svar på spørsmålet, men et ønske til Arvid:

Kanskje du kan skrive mer konsist og presist, og evt heller henvise til underlagsmaterialet ditt for dem som er ekstra interessert? Det vil gjøre det du forsøker å få fram mye mer tilgjengelig for oss som leser. Dette er ikke ment som en frekkhet, men jeg orker ikke å lese innlegget ditt slik det står.

Innleggene dine er er svært tunge å lese da store og små bokstaver, ulike fonter og understrekninger, engelsk og norsk, info om deg selv og henvisninger til det jeg antar er forskningsmateriale, står om hverandre.

Jeg håper du ikke tar det ille opp, men kan tenke meg at det er flere som synes det er forferdelig mye info på veldig liten plass

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 14:55   #30
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Jeg fortalte min "kolesterol" historie til en ca 50år gammel Lege her en dag!
Om hva jeg hadde gjort og at man for "et helt liv siden" visste at Stigende Kolesterol var en solid markør på Lavt Stoffskifte! Nei,hadde han ikke hørt omPfizer selger Lipitor for ca. 80 MILLIARDER NOK,,så de ønsker nok at du IKKE skal vite dette)
Da jeg så fortalte at endel av hemmeligheten min var at jeg brukte Armour Thyroid,,da glimtet han til og sa:"jeg har 2 pasienter på den nå,men du vet det er jo så nytt at vi ikke vet så meget om den ennå"!

"Vel,den har jo vært produsert i 100år ,så veldg ny er den vel neppe"
Hmmm denne historien burde fortelle oss mye!
ps! Aspirin har også vært laget i 100år!

Men de moderne Helse profetene,,,vet INGENTING om mange av de gamle ekte biologiske helsefakta fra over 50år siden!!

Vi må rykke tilbake til start! Ta med oss alt det "gode gamle",,polere det opp igjen,,å gi folk mat som de blir friske av!
Genetikk folka må VEKK!
De ødelegger MYE og hindrer ekte forskning!

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 15:11   #31
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

jeg som har stekt i olivenolje i alle disse år *gulp*

endelig skal jeg kose meg med litt meierismørr! *yeshh*

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 19:35   #32
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

skal jeg velge olivenolje, eller margarin?

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 19:53   #33
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

skal jeg velge olivenolje, eller margarin?

I allefall ikke margarin, søk på margarin her inne så finner du fort ut at slik gift vil du ikke spise. Tåler du ikke smør? Velg i såfall heller kokosfett fremfor olivenolje.
Jeg tar gjerne olivenolje på salat,men velger helst rømme el.l. Til steking bruker jeg kun smør.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 19:59   #34
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

er smør bedre en olje?

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 22:22   #35
Student88
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 14
Student88 er på en erverdig vei

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Opprinnelig lagt inn av arvid g, her.

de siste 2 år har jeg spist ca. 100 liter Kokos olje+20kg meierismør+50 liter Kremfløte+3kg fett sauekjøtt! INGEN plante&fisk olje!!
Kolesterolet gikk ned fra 5,8 til 3,8 !!!
arvid g

Interessant. Dette strider jo verkelig mot dei etablerte "sanningane". Snakka seinast med legen min idag, som også hevda at eg ikkje burde eta så mykje metta feitt. Men, kan eg spør deg om korleis samansettninga av kolesterolet ditt endra seg, forhaldet HDL/LDL(dette som er interessant), pluss om du kanskje no trenar meir? Eller har gått ned i vekt i løpet av perioden?

Eg spent på om mitt kolesterol endrar seg, no når eg har konvertert til LCHF...

Student88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 14:30   #36
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Jeg fikk vite at alle studier på mettet fett som viser at mettet fett er bra betyr at man "vil se" at mettet fett er bra, mens det i virkeligheten ikke er bra.
At helsevesenets anbefalinger er det eneste rette, og at alle som er for mettet fett tar feil.

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 14:43   #37
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye, her.

Jeg fikk vite at alle studier på mettet fett som viser at mettet fett er bra betyr at man "vil se" at mettet fett er bra, mens det i virkeligheten ikke er bra.
At helsevesenets anbefalinger er det eneste rette, og at alle som er for mettet fett tar feil.

Jeg ville nok ønsket bedre argumenter enn det der for å endre mening... Blant annet konkrete studier. Helsevesnet har tatt feil før, de... Noen som husker hvor farlige egg var for 20 år siden?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 14:48   #38
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Denne personen jobber innenfor helse, mer kan jeg ikke si. Men jeg tenkte jo mitt jeg og. At studier mot mettet fett er riktige og de for mettet fett bare er et ønske om å ha rett høres jo helt på trynet ut. Men kanskje det er slik når man må rette seg etter anbefalingene så lukker man sinnet for ny informasjon?

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
På forsiden... André Buskevekster Lavkarbo generelt 1 19-09-04 13:37
Sonen vs Atkins - ketose Huldr Atkins kosthold 16 06-07-04 09:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no