Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Veiledning til en nybegynner

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-10, 21:57   #1
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Veiledning til en nybegynner

Hei!

Jeg har forstått litt av dette opplegget, men sitter med mange spørsmål. Usikker på hvor jeg skulle stille dem, men poster tråden her, da alt egentlig har med den første fasen å gjøre (er det feil så regner jeg med at den blir flyttet)

Kan man spise alle pålegg man vil(f.eks leverpostei) eller er det nei-mat her(bortsett fra sjokoladepålegg og slike ting)?

Hvor mye mat er normalt å spise pr dag? Jeg føler at de fleste her inne spiser ganske mye, men jeg er veldig usikker på hva jeg kan spise.
Jeg har prøvd å planlegge litt hva jeg kan spise og foreløpig har jeg en plan som ser sånn ca slik ut:
Frokost : Oopsie-"brød" med pålegg e/ ostekjeks med pålegg e/egg & bacon e/omelett
Lunsj: Egentlig det samme som frokost e/"pannekake" med fyll(vet ikke helt hvilken pannekake..)
Middag: Kyllingrett e/ svinerett e/ noe annet (som jeg ikke aner hva akkurat nå)
Kvelds: Det samme som frokost/lunsj? Er det lov med smoothies i 1 fase?


Juice o.l fruktdrikker, hvordan er reglene for dette her?
Jeg er egentlig veldig glad i frukt, som eple, druer, melon o.l, kan jeg spise det?

Har lest ut boka jeg fikk tak i på biblioteket (Atkins nye slankerevolusjon), men sitter fortsatt med en del spørsmål.

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 22:09   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=7
Her finner du det du har lov til å spise http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=7.... Pålegg som er utblandet på noe vis er i all hovedsak fy, First Price har en leverpostei som er kurant.
Smoothies og frukt er helt fy! Alt av frukt, inkl juice er fy, men etterhvert kan du spise litt bær Skal du følge induksjonen strikt er vel også oopsier litt fy....

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 07:54   #3
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=7
Her finner du det du har lov til å spise http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=7.... Pålegg som er utblandet på noe vis er i all hovedsak fy, First Price har en leverpostei som er kurant.
Smoothies og frukt er helt fy! Alt av frukt, inkl juice er fy, men etterhvert kan du spise litt bær Skal du følge induksjonen strikt er vel også oopsier litt fy....

Seriøst? Er de også fy? Hva i alle dager skal jeg da spise

Ehm, er frukt(inkl.juice) lov etterhvert? Det er liksom..såå godt.

Pålegg som er utblandet...det vil si?

(sorry for at jeg maser så mye..men jeg lurer)

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 09:46   #4
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Du behøver egentlig ikke bruke så mye tid på å lære deg "reglene". Denne lille folderen forteller deg det meste:

http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Denne folderen forklarer jo ikke så mye om hvorfor, så hvis du ønsker å lære mer om hvorfor lavkarbokosthold er bra for deg kan jeg anbefale følgende bøker:
Bedre uten brød, Christian B. Allan og Wolfgang Lutz, ISBN 9788292605172
Sukker: en snikende fare, Dag Viljen Poleszynski m.fl., ISBN 9788205332591
Doktor Dahlqvists guide til LCHF, Annika Dahlqvist, ISBN 9788292605585

I tillegg vil jeg anbefale å lese alle innleggene til Pål på dette forumet, de er svært lærerike. Chunky har også en mengde interessante og lærerike innlegg som kan belyse hvorfor lavkarbokosthold fungerer så bra.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 09:46   #5
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Er det noen som har lyst å komme med konkrete forslag (og ikke bare sende meg videre til den tråden med mange oppskrifter, fordi jeg er like fortapt etter å ha vært der inne) til frokost, lunsj, middag og kvelds?

Jeg sliter med dette her. Å finne hva jeg kan spise under første fase

Til frokost vet jeg at jeg kan spise egg og bacon...men en blir jo lei av det, hvis en skal spise det til frokost HVER dag i minst to uker.

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 09:48   #6
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Du behøver egentlig ikke bruke så mye tid på å lære deg "reglene". Denne lille folderen forteller deg det meste:

http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Denne folderen forklarer jo ikke så mye om hvorfor, så hvis du ønsker å lære mer om hvorfor lavkarbokosthold er bra for deg kan jeg anbefale følgende bøker:
Bedre uten brød, Christian B. Allan og Wolfgang Lutz, ISBN 9788292605172
Sukker: en snikende fare, Dag Viljen Poleszynski m.fl., ISBN 9788205332591
Doktor Dahlqvists guide til LCHF, Annika Dahlqvist, ISBN 9788292605585

I tillegg vil jeg anbefale å lese alle innleggene til Pål på dette forumet, de er svært lærerike. Chunky har også en mengde interessante og lærerike innlegg som kan belyse hvorfor lavkarbokosthold fungerer så bra.


-

Jeg vet hvorfor det er bra med lavkarbo og alt dette her, men jeg aner ikke hva jeg skal spise (selv om jeg vet hva som er tillatt og ikke tillatt..har lest den lista nå en del ganger).

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 09:58   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Nå fikk du jo faktisk en liste over tillatte matvarer på induksjonen på link.
Om det er den norske versjonen av atkins-boka du har lest, så har jeg dårlige nyheter til deg. Den er mer eller mindre ubrukelig. Jeg vet ikke hvorfor, men det er en oversettelse fra tidlig nittitall, og ikke bare det, den mangler veldig mye viktig informasjon! Den boka du bør lese er den engelske utgaven fra 2002.
For å ta det enkleste først: Du spiser for mye ost! På induksjonen (de første to ukene) kan du bare spise ca 110 gram ost, og to ss fløte ELLER rømme/creme fraiche.
Du kan ellers spise alt av grønnsaker som vokser over jorden, og daglig skal inntaket ditt av karbohydrater ligge på tjue gram karbohydrater.
Hvor mye du spiser reguleres av når du er sulten, og når du er behagelig mett. Følg signalene dine .
Du kan sikkert spise litt frukt en gang, men så lenge du ønsker å gå ned i vekt, må det unngåes. Juice vil vel aldri være sunt, det er stort sett bare sukker.

Når det gjelder utspedde produkter, så er det veldig greit å se på pakninger hva f.eks diverse påleggstyper inneholder. Å gå for de typene som er lavestt mulig i kh-mengde i starten er lurt, og det aller lureste er å holde seg til helt rene matvarer. Men mye pålegg er utspedd med forskjellige typer stivelser, som fra potet, mais, tapioka etc. Mange her sier de prøver å holde seg til produkter som har mindre enn 5 gram pr 100. F.eks har en del ovnsbakte leverposteier (som first price sin) mindre enn et gram, det burde gå greit.

Du må nesten legge inn en innsats selv også , det finnes utrolig mange gode oppskrifter her inne, så lenge du har kontroll over at de er lovlige i forhold til hvilken fase du er i.
Men f.eks omeletter og eggerøre, egg og bacon til frokost. Bakte grønnsaker og stekt kjøtt/nakkekoteletter, smørsauser etc. Det er mye å velge mellom.

Nannas knekkebrød er ikke lovlige på induksjonen, da man ikke skal spise frø/nøtter på induksjonen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 09:59   #8
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Jeg vet hvorfor det er bra med lavkarbo og alt dette her, men jeg aner ikke hva jeg skal spise (selv om jeg vet hva som er tillatt og ikke tillatt..har lest den lista nå en del ganger).

Hvis du vet hvorfor, har du kommet langt! Og når du vet hva som er "tillatt" og hva som ikke er "tillatt" har du egentlig kommet i mål.

Det eneste som gjenstår da er å finne ut hva du har lyst til å spise, og å lage maten. Det kan ikke jeg hjelpe deg med.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:11   #9
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Takk for svar!

Jeg har en norsk versjon av boka ja. Og synes ikke den var så imponerendes, veldig lite oppskrifter til f.eks fase 1. En del sære retter var det også.

Jeg er veldig glad i alt som har med kylling å gjøre! Kyllingfilet og kyllingkjøttdeig er flittig brukt hos oss. Dette kan man vel bruke i induksjonsfasen(selv om det ikke er ekstremt fett i dette her)?

Det er ikke "dumt" hvis jeg spiser en del retter basert på det(kyllingkjøtt)?

Er det "lov" å spise salat til lunsj(vanligvis ville jeg jo hatt isbergsalat, mais, paprika, agurk, ananas i salaten, men mais og ananas er vel ikke lov?)?

Har sett på lenabeatrice.net at hun brukte pølse i salat(tror ikke hun hadde grønn salat i selve salaten ..), hvilke pølser vil dere anbefale (kyllingpølser?)?

Beklager hvis jeg maser mye. Må ha det inn med teskje dette herSlik at jeg ikke gjør alt galt alt ved begynnelsen.

Hvis jeg IKKE spiser sånn der oopsiting, kan jeg spise ostekjeks til kveldsmat (de der som du har i mikrobølgeovnen og så blir det kjeks)? Med pålegg?

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:17   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Så lenge du holder deg til lovlig mengde ost, kan du så klart spise osteknekkiser. Om du skal spise pølse så må du sjekke at det er mest mulig rent kjøtt (Nå er Dreamy ikke på induksjonsfasen lenger, så hun kan tillate seg litt mer matvarer, husk, dette er bare to uker før du begynner å øke med vedvarendestigen).
Du kan gjerne spise kylling! Men som du selv sier, så er det jo magert, så det er veldig greit å kompensere med fett på andre måter, skinnet på kyllingen er det feteste, f.eks.
En av mine evige favoritter er baconsnurret kyllingfilet. Du setter ovnen på drøyt to hundre grader, snurrer baconskiver rundt kyllingfileter og steker i ca tjuefem minutter i ildfast form, og så kan du lage grønnsaker til.

Om du leser tillattlisten så ser du hvilke salatgrønnsaker du kan spise, og så kan du komponere ut fra det. Og helt riktig, mais og ananas er ikke tillatt. Hell en god kaldpresset olivenolje over salaten for å få deg nok fett!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:27   #11
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Så lenge du holder deg til lovlig mengde ost, kan du så klart spise osteknekkiser. Om du skal spise pølse så må du sjekke at det er mest mulig rent kjøtt (Nå er Dreamy ikke på induksjonsfasen lenger, så hun kan tillate seg litt mer matvarer, husk, dette er bare to uker før du begynner å øke med vedvarendestigen).
Du kan gjerne spise kylling! Men som du selv sier, så er det jo magert, så det er veldig greit å kompensere med fett på andre måter, skinnet på kyllingen er det feteste, f.eks.
En av mine evige favoritter er baconsnurret kyllingfilet. Du setter ovnen på drøyt to hundre grader, snurrer baconskiver rundt kyllingfileter og steker i ca tjuefem minutter i ildfast form, og så kan du lage grønnsaker til.

Om du leser tillattlisten så ser du hvilke salatgrønnsaker du kan spise, og så kan du komponere ut fra det. Og helt riktig, mais og ananas er ikke tillatt. Hell en god kaldpresset olivenolje over salaten for å få deg nok fett!

Osteknekkiser blir det da Kanskje.. Hvis jeg lærer meg å regner ut karbohydrater

Det med kyllingen og bacon er godt. Har spist nesten det samme, bare vi har brukt kremost inni kyllingen, men det kan jeg vel fint droppe, i og med at osteinntaket skal begrenses.

Men, dette spørsmålet er sikkert dumt, men jeg er litt usikker på om jeg har misforstått eller ei. Grønnsaker er på max 7,5 dl (mindre hvis en skal ha salat?), skal jeg regne ut karboinnholdet på dette her, slik at det kommer inn under de max 20 karbogreiene?

Grønnsaker skal man uansett veie og slikt før de kokes, korrekt?

Puh! Masse mas fra min side. Dere får smøre tålmodigheten

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:33   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Bare blås i de dl-målene. Vei grønnsakene på en kjøkkenvekt, og regn ut innholdet.
De skal veies før koking, ja.

Et tips: Vanlig isbergssalat består stort sett bare av vann, og har lite næring i seg. Gå heller for lollo/hjerte/rapid/ruccola. Mye mer smak også

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:36   #13
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Måltidene for meg på induksjonen var feks stekt nakkekotelett eller knekke 2 egg i en teflonbelagt kjele sammen med 30-50 gr meierismør samt feks tørket gressløk og røre til egget begynte å stivne, eller en omelett med masse bacon, litt purre/brokkoli som jeg spiste med noen paparikaskiver til(den grønne har minst karber). Lager du omelett i muffinsformer er det enkelt å ta med seg. Eller jeg blandet kjøttdeig med godt krydder og ett par egg og stekte som karbonader og spiste med smørsurret spinat til. Salat med masse grønt, litt minimais, tomat, agurk osv, skinke/kjøtt/fugl/fiskebiter med en god olje på. Hardkokte egg med majones gikk det også en del av. Spiste overhode ikke brøderstatninger de første ukene.
Litt av greia er å slutte å skille på måltidene, men spise det som faktisk er lov på induksjonen, bruke fantasien og sette sammen de lovlige varene til ett måltid - uansett tid på døgnet.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:39   #14
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Bare blås i de dl-målene. Vei grønnsakene på en kjøkkenvekt, og regn ut innholdet.
De skal veies før koking, ja.

Et tips: Vanlig isbergssalat består stort sett bare av vann, og har lite næring i seg. Gå heller for lollo/hjerte/rapid/ruccola. Mye mer smak også

*Notert*

Er mat på data et ok program å bruke til dette kostholdet?
Det har jeg iallefall litt kjennskap til fra før av...

Hvordan får en i seg nok fett egentlig? Er litt vanskelig det, å gå fra et kosthold hvor en konstant prøver å unngå alle de tingene som en nå skal prøve å få i seg. Har fått med meg at en skal bruke fløte(kremfløte?) og rømme istedenfor de magre variantene (som har i seg mer karbohydrater enn de feite...?). Og ting skal stekes i fett(jeg leste i boka at kokosfett var lurt eller bare smør..?).

Sånn der eggepannekaker, kan jeg lage det i denne fasen? De har jeg testa..og jeg likte dem Så det hadde vært greit hvis man hadde lov til å spise dette her..og jeg tror at man har lov, hvis jeg har forstått det korrekt?

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:41   #15
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Måltidene for meg på induksjonen var feks stekt nakkekotelett eller knekke 2 egg i en teflonbelagt kjele sammen med 30-50 gr meierismør samt feks tørket gressløk og røre til egget begynte å stivne, eller en omelett med masse bacon, litt purre/brokkoli som jeg spiste med noen paparikaskiver til(den grønne har minst karber). Lager du omelett i muffinsformer er det enkelt å ta med seg. Eller jeg blandet kjøttdeig med godt krydder og ett par egg og stekte som karbonader og spiste med smørsurret spinat til. Salat med masse grønt, litt minimais, tomat, agurk osv, skinke/kjøtt/fugl/fiskebiter med en god olje på. Hardkokte egg med majones gikk det også en del av. Spiste overhode ikke brøderstatninger de første ukene.
Litt av greia er å slutte å skille på måltidene, men spise det som faktisk er lov på induksjonen, bruke fantasien og sette sammen de lovlige varene til ett måltid - uansett tid på døgnet.

Der sa du noe.. jeg skal rett og slett ikke henge meg for mye opp i at nå er det frokost og da spiser man slik, til lunsj har vi det osv..

Gode forslag du kom med, maten altså. Spinat har jeg aldri smakt før Haha.. dette kan bli spennendes, gå fra superkresen til å tørre å smake rare matting..

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:45   #16
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Der sa du noe.. jeg skal rett og slett ikke henge meg for mye opp i at nå er det frokost og da spiser man slik, til lunsj har vi det osv..

Gode forslag du kom med, maten altså. Spinat har jeg aldri smakt før Haha.. dette kan bli spennendes, gå fra superkresen til å tørre å smake rare matting..

Hehe, man får brått utvidet "mathorisonten" litt ja
Vi er noen vanedyr og litt av utfordringa er å bryte gamle mønster
Det er forøvrig korrekt at man skal bruke de feteste variantene, kremfløte, seterrømme osv, men på induksjonen skal du begrense inntaket av meieriprodukter og så innføre dem gradvis.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:50   #17
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Hehe, man får brått utvidet "mathorisonten" litt ja
Vi er noen vanedyr og litt av utfordringa er å bryte gamle mønster
Det er forøvrig korrekt at man skal bruke de feteste variantene, kremfløte, seterrømme osv, men på induksjonen skal du begrense inntaket av meieriprodukter og så innføre dem gradvis.

Ok.. Men hvis jeg bruker noen dager nå på å få dette til, regnes det som fase 1 eller kan jeg si at jeg starter den når jeg har kommet inn i det og skjønner hva jeg driver på med?

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:52   #18
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Veiledning til en nybegynner

Jeg pleier vanligvis ikke å bidra med så mye oppskrifter og mattips her inne. Men siden du har vanskelig for å se for deg en dag med lavkarbo, kan jeg bruke gårsdagen som eksempel på en dag med ferske råvarer og gode smaker, når den fortsatt er friskt i minne:

Frokost: Kjapt og gæli: stekt miks av 4 skiver bacon/løk/sopp/paprika. Eggerøre av 2 egg med smøreost og fløte.

Lunsj: 3-4 skiver kokt skinke med Norwegia, smør og salat (ikke brød)

Middag (vi er fire i familien):

Blåskjell
1/2 chilli uten frø (finhakket)
1/2 ts revet ingefær
Et par fedd fersk hvitløk
2 sjalottløk (finhakket)

Freses raskt i varm smaksnøytral olje
Legg i et nett blåskjell (ca 1/2 kilo)

Deretter
1 boks kokosmelk
1,5 dl fløte

Når skjellene har åpnet seg strør du over en neve finhakket fersk koriander, deler en lime i båter, presser litt av kraften oppi og legger resten av båtene i suppen. Smak til med litt salt og pepper. Nydelig.

Panne/ovnsstekt torskefilet med sprøtt skinn
ca 800 gr fersk torskefilet til 4 personer
Egg + smør til eggesmør
Kålrot, fløte, muskat, salt og pepper til kålrabistappe

Sett ovnen på 200 grader
Skrap av skjell og urenheter fra skinnet med en skarp kniv
Strø over grovsalt på kjøttsiden, la ligge ca 1/2 time
Skyll av saltet og tørk filetene godt
Stekes i stekepanne med nøytral olje kun på skinnsiden til skinnet blir sprøtt. Husk å riste litt på panna så skinnet ikke setter seg fast.
Legg et bakepapir på en stekeplate, hell over god olivenolje og strø salt og pepper i oljen.
Del filetene i passe serveringsstykker og stek i ovnen i ca 4 minutter med kjøttsiden ned i oljen (til de er ferdige)

Eggesmør og kålrabistappe lages på vanlig måte.

Hvis du erstatter kålrabistappen med wok-grønnsaker, blomkål/brokkolimos eller tilsvarende, blir det bare par gram kh på hele middagen. Med kålrabistappe ca 10-15 gram per pers.

Hele dagen: ca 20 gram kh, 2100 kalorier

Og det beste: det tok ikke lenger tid og kostet mindre enn enn å varme f.eks findus fiskegrateng med poteter, og brødskiver til frokost. Det ville sikkert gitt en tidobling av karbene.

  Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:55   #19
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Chunky, det begynner å klarne mer og mer for hvordan jeg skal legge opp dagen når det kommer til mat

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:57   #20
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Ok.. Men hvis jeg bruker noen dager nå på å få dette til, regnes det som fase 1 eller kan jeg si at jeg starter den når jeg har kommet inn i det og skjønner hva jeg driver på med?

Vil vel si du er i fase 1 når du vet hva du kan spise og ikke spise og klarer å holde deg til det
Det er faktisk enklere enn hva det høres ut til Min erfaring er at når jeg først fikk karbo-abstinense ut av kroppen var det veldig enkelt og ikke minst godt for kroppen og spise ren mat Metthetsfølelsen ble helt annerledes og jeg følte meg så mye bedre!
Et lite tips er å printe ut listene over lovlig mat og ha den lett tilgjengelig, det gjorde det enklere for meg i starten i allefall

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 10:58   #21
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Jeg pleier vanligvis ikke å bidra med så mye oppskrifter og mattips her inne. Men siden du har vanskelig for å se for deg en dag med lavkarbo, kan jeg bruke gårsdagen som eksempel på en dag med ferske råvarer og gode smaker, når den fortsatt er friskt i minne:

Frokost: Kjapt og gæli: stekt miks av 4 skiver bacon/løk/sopp/paprika. Eggerøre av 2 egg med smøreost og fløte.

Lunsj: 3-4 skiver kokt skinke med Norwegia, smør og salat (ikke brød)

Middag (vi er fire i familien):

Blåskjell
1/2 chilli uten frø (finhakket)
1/2 ts revet ingefær
Et par fedd fersk hvitløk
2 sjalottløk (finhakket)

Freses raskt i varm smaksnøytral olje
Legg i et nett blåskjell (ca 1/2 kilo)

Deretter
1 boks kokosmelk
1,5 dl fløte

Når skjellene har åpnet seg strør du over en neve finhakket fersk koriander, deler en lime i båter, presser litt av kraften oppi og legger resten av båtene i suppen. Smak til med litt salt og pepper. Nydelig.

Panne/ovnsstekt torskefilet med sprøtt skinn
ca 800 gr fersk torskefilet til 4 personer
Egg + smør til eggesmør
Kålrot, fløte, muskat, salt og pepper til kålrabistappe

Sett ovnen på 200 grader
Skrap av skjell og urenheter fra skinnet med en skarp kniv
Strø over grovsalt på kjøttsiden, la ligge ca 1/2 time
Skyll av saltet og tørk filetene godt
Stekes i stekepanne med nøytral olje kun på skinnsiden til skinnet blir sprøtt. Husk å riste litt på panna så skinnet ikke setter seg fast.
Legg et bakepapir på en stekeplate, hell over god olivenolje og strø salt og pepper i oljen.
Del filetene i passe serveringsstykker og stek i ovnen i ca 4 minutter med kjøttsiden ned i oljen (til de er ferdige)

Eggesmør og kålrabistappe lages på vanlig måte.

Hvis du erstatter kålrabistappen med wok-grønnsaker, blomkål/brokkolimos eller tilsvarende, blir det bare par gram kh på hele middagen. Med kålrabistappe ca 10-15 gram per pers.

Hele dagen: ca 20 gram kh, 2100 kalorier

Og det beste: det tok ikke lenger tid og kostet mindre enn enn å varme f.eks findus fiskegrateng med poteter, og brødskiver til frokost. Det ville sikkert gitt en tidobling av karbene.

Dette er herlige oppskrifter, men på induksjon må du begrense meieriproduktinntaket ....

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 11:01   #22
Estrella
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 200
Estrella er på en erverdig vei

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Vil vel si du er i fase 1 når du vet hva du kan spise og ikke spise og klarer å holde deg til det
Det er faktisk enklere enn hva det høres ut til Min erfaring er at når jeg først fikk karbo-abstinense ut av kroppen var det veldig enkelt og ikke minst godt for kroppen og spise ren mat Metthetsfølelsen ble helt annerledes og jeg følte meg så mye bedre!
Et lite tips er å printe ut listene over lovlig mat og ha den lett tilgjengelig, det gjorde det enklere for meg i starten i allefall

Ja, jeg har lagt inn lista på pc-en og driver og prøver å lage en liten meny(forslag iallefall), slik at jeg ikke er helt rådvill der jeg står å funderer.

Skal ut å handle idag
Foreløpig står iallefall spinat på lista ...Og kyllingkjøtt i div. varianter, rømme, fløte og..så vet jeg ikke hva annet (salat kanskje..).

Av pålegg så skal man ha rene typer. Hva er rent? Er bogskinke rent pålegg, mens kokt skinke ikke er det? Hva med kaviar?

*maser maser maser*

Estrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 11:12   #23
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Ja, jeg har lagt inn lista på pc-en og driver og prøver å lage en liten meny(forslag iallefall), slik at jeg ikke er helt rådvill der jeg står å funderer.

Skal ut å handle idag
Foreløpig står iallefall spinat på lista ...Og kyllingkjøtt i div. varianter, rømme, fløte og..så vet jeg ikke hva annet (salat kanskje..).

Av pålegg så skal man ha rene typer. Hva er rent? Er bogskinke rent pålegg, mens kokt skinke ikke er det? Hva med kaviar?

*maser maser maser*

Mas i vei du, er slik man finner ut av ting Jeg brukte ørlite kaviar, type en teskje sammen med majo for å blande det inne i lettkokt eggplomme, men ikke hver dag.... Kokt skinke maulet jeg, samme med fårepølse, spekeskinke og bogskinke brukte jeg litt av, rev feks litt kyllingkjøtt fra en ferdig grillet kylling eller fisk og la inn i et salatblad med majo og paprika. Slice opp halvtint kyllingfilèt slik at det blir 2-3 tynne deler, stek og spis den kald med meierismør og event noe grønt.
Reker og majo i en paprikabåt eller i et salatbld osv osv.
En tommelfingerregel er at det ikke skal være spedd med potetmel, maisstivelse eller lignende og at det heller ikke er tilsatt sukkerstoffer. Har det i tillegg mindre enn 5 karber pr 100 er det ok

Om du feks kjører baconcrisp i blenderen slik at det blir som mel, rører inn ett par egg og dagens ostekvote og brer dette utover bakeplate (jeg fukter hendene og klapper det ut) har du "noe" å ha under pålegget om det skulle bli helt krise

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 11:14   #24
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Dette er herlige oppskrifter, men på induksjon må du begrense meieriproduktinntaket ....

Nei, det har du rett i. Fort gjort å komme opp i karber med mye meieriprodukter. Men vi har aldri fulgt noen kur, bare begrenset karboinntaket og gått over til rene råvarer. Lever noe a la Lindberg/Atkins vedlikehold nå. Kanskje det beste med egenkomponert, er at vi har drukket så mye rødvin vi har ønsket fra dag en. Bare å fordele kh-kvoten på det man har lyst på

  Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 11:18   #25
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Nei, det har du rett i. Fort gjort å komme opp i karber med mye meieriprodukter. Men vi har aldri fulgt noen kur, bare begrenset karboinntaket og gått over til rene råvarer. Lever noe a la Lindberg/Atkins vedlikehold nå. Kanskje det beste med egenkomponert, er at vi har drukket rødvin fra dag en. Bare å fordele kh-kvoten på det man har lyst på

Og når man attpåtil går ned i vekt og blir friskere av det så kan man uten å blunke konkludere med : Livet er herlig dere

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sy inn klær - nettsted med veiledning? Panterpia Generell diskusjon 2 20-11-09 11:56
Nybegynner her! Har spørsmål, trenger veiledning Brueland Ketolysekuren 18 04-04-08 12:32
Råd og veiledning??? Sita Lavkarbo generelt 3 25-02-08 22:18
Trenger veiledning i jungelen! iren84 Spørsmål og svar 21 24-11-07 23:14
Trenger litt veiledning? Miriam Lavkarbo generelt 7 18-04-07 11:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no