Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Manglende resultat

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-08-07, 20:09   #1
Suzi
Nytt Medlem
 
Suzi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Alder: 61
Innlegg: 6
Suzi er på en erverdig vei

Manglende resultat

Hei!
Jeg har satsa på LCHF snart et år. Det var iallfall HF det første halvåret, det siste halvåret vet jeg ikke riktig. Jeg gikk ned 4 kilo de to første ukene. Fantastisk! Jeg ble så motivert! Men så stoppa det. Deretter gikk jeg opp to av de kiloene igjen, og der har det altså stått (litt opp og ned underveis) nesten et år. Jeg trenger å gå ned 10 helst 15 kilo.

Det som er fantastisk er at jeg har fått kontroll på mitt utstabile blodsukker og har fått jevnt og godt humør, men jeg er fortvila over at verken vekta eller kroppsmål har minket. (Jeg er over 90 cm (mellom 93 - 95) rundt der navlen er). Dessuten ble jeg kvitt noe ødem, jeg har fortsatt mye mindre vann i fingrene og putter ringene mine inn på langemann

Jeg har gått kurs og der skjedde det heller ingenting. Jeg fikk beskjed om å stresse mindre (jeg har vel aldri vært mindre stressa enn jeg er nå) og leve regelmessig. (Hvis regelmessig livsførsel er avgjørende for å gå ned i vekt, så vil det aldri skje meg.) Dessuten begynte jeg å miste masse hår etter ca 4 mnd på kostholdet. (Jeg begynte å ta Cal/Mag og høyna karbo noe, og nå trur jeg håret har blitt like tjukt igjen.) Kostholdet har aldri gitt meg energi og jeg var svært muskelsvak i et halvt år og hadde voldsomt høy puls når jeg trena på ellipsemaskin. Det siste roa seg etter omtrent et halvt år det også.

Det som slo meg er at halvparten av kursdeltakerne (på kurset jeg gikk)gikk ned i vekt og halvparten skjedde det ikke noe med. Jeg har for det meste hatt ketoner i urinen. (Har det i skrivende stund også)

Jeg har to spørsmål som jeg gjerne mottar kommentarer på:

Kjenner du deg igjen i disse beskrivelsene og kan gi meg noen tips?

Har du kommet over informasjon om hvorfor lavkarbo-kosthold ser ut til å ikke fungere på noen av oss?

Jeg blir så takknemlig for svar

Suzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 07:41   #2
Dadda
Medlem
 
Dadda sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 370
Dadda har en fantastisk aura rundt segDadda har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Manglende resultat

Hei Dette håper jeg du får svar på...venter spent på svar jeg også for jeg føler at vekttapet går VELDIG sakte. Men vi får holde motivasjonen oppe
Ha en fin diett-dag!

__________________




Andre mål: -25cm rundt mage 30 minutters aktivitet hver dag -1,5cm nå
Dadda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, Aktivitet, Gabriel method Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 09:45   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Manglende resultat

Det er helt vanlig at man kan komme til et platå etter stort vekttap på kort tid. Det er krppen som stanser opp og må "tenke seg om". Det kan ta alt fra en uke til 4-6 uker uten noe vekttap. Men så begynner det å røre på seg igjen. Det er dessverre da de fleste ramler av lasset. Det er trist, for det er som sagt ikke uvanlig at det skjer. De fleste jeg kjenner har vært igjennom ikke bare et, men flere platå. Det gjelder meg selv også. Det gjelder å være tålmodig og ikke gi opp. Denne tiden bør man bruke til å vurdere om man skanskje spiser matvarer en egentlig ikke tåler, eller for mye av noe. Overdreven bruk at meieriprodukter som fløte, stort inntak av nøtter/bær - eller for lite fett og for lite vann er de vanligste årsakene. Også lavkarboprodukter og/eller kunstig søtstoff (som i lettprodukter/drikke). Men står vekta stille mer enn 6 uker uten at man har hatt noen sprekk og IKKE har spist for mye av lovlige ting, DA er det på tide å sjekke om det kan være andre årsaker. Noen spiser også for lite. Underspising er like ille som overspising. Å spise under 15 karber pr dag er lite vits i og etter min erfaring skaper det bare problemer. Etter mange år på forum ser jeg at folk har en tendens til å kutte på grønnsaker/karber når vekttapet stanser opp. Det er den største feilen de kan gjøre !

Det første som slår meg her er insulinresistens og/eller lavt stoffskifte. Har du blitt sjekket for det ?

Når det er sagt, er det nok dessverre slik at lavkarbo nok ikke er for alle (selv om bl.a. Skaldeman skal ha påstått at det er det eneste rette - dette har han moderert seg litt på nå tror jeg). For noen kropper funker det ikke. Da anbefaler iallefall jeg mer Lindberg aktiv kost. Dvs. litt lavere i fett og litt høyere i karber (ikke ketose med andre ord).

Man må rett og slett prøve seg frem ! Det finnes dessverre ingen fasit !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 19:55   #4
Suzi
Nytt Medlem
 
Suzi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Alder: 61
Innlegg: 6
Suzi er på en erverdig vei

Sv: Manglende resultat

Tusen takk for svar, Nille! Det er hyggelig av deg å svare så grundig og så fort :-)
Jeg er inneforstått med platåer, men når jeg altså gikk ned 4 kg på 2 uker og det deretter er et platå på 11 mnd, så lurer jeg litt. Jeg får jo følelsen av at kroppen min kan bli stående på dette platået i årevis, og da er det strengt tatt ikke et platå. Da er det stillstand.

Jeg mener jeg starta på 20g karbo og fikk aldri økt fordi vektreduksjonen kom aldri i gang. Men nå sier altså du at for lite karbo heller ikke hjelper. Her blir jeg selvsagt forvirra, for var det ikke nettopp lavt karboinntak som skulle sette fart i fettforbrenninga? Men jeg trur faktisk kroppen min ble helt utslitt av så lite karbo i flere måneder.

Det kan godt hende jeg har fått i meg for mye meieriprodukter, men det er jo enkleste viset å få i seg nok fett på. Det er også mulig at jeg iallfall i perioder, har spist for mye nøtter. Det kan i det hele tatt være slik at jeg spiser for mye, men siden jeg liker å spise valgte jeg altså lavkarbo-diett. Jeg kan ikke tenke meg at jeg spiser for lite, men for lite karbo kanskje. Jeg får gå i gang med veiing igjen. Det er jo så sabla kjedelig!

Jeg har i hele mitt liv (antakeligvis) hatt et svingende og lett påvirkelig blodsukker, men om jeg er insulinreistent vet jeg ikke. Og hvis jeg er det så er det vel nettopp LCHF som skulle funke? Stoffskiftet har jeg ikke hørt at det er noe i veien med, jeg vet jeg har testa det flere ganger tidligere. Men det kan jo ligge noe der allikevel.

Lindbergkost har jeg drevet med tidligere. Jeg gikk ikke opp i vekt på den maten, men jeg kan ikke huske jeg gikk ned heller. Kanskje 2 kg på et år, omtrent som dette.

Et annet problem med lavkarbomaten er all matlaginga. Det skal stekes og kokes gjerne flere ganger om dagen. Ingen hurtigmat og lavkarbo-brød får fordøyelsen min til å bli bare tull. Jeg satser på smootie med 50g bær, egg, olje, proteinpulver til frokost. Lunsj blir en salat med kjøtt/fisk etc. Middag blir ofte stekt kjøtt, men også annet, med grønnsaker. Jeg har også i perioder vært skikkelig matlei, men mest matlagingslei.

Bruker du belgfrukter i kostholdet ditt?

Grunnen til at jeg ikke har sluppet taket i lavkarbo er selvsagt den gode virkningen det har på vannansamlinger og spesielt blodsukkeret mitt.

Allikevel undrer jeg på om jeg har et kosthold som er sunt? Jeg føler at det er uferdig siden jeg fortsatt har mine 15kg for mye. Og jeg føler meg ikke spesielt energisk, det var jo en av grunnene til at jeg begynte med dette. Man skulle få sånn energi! Det har totalt uteblitt.

Jeg må innrømme at jeg etter et år uten å lykkes er ganske lei. Allikevel får jeg ta en ny periode med endring av vaner. Uff.

Suzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 22:32   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Manglende resultat

Opprinnelig lagt inn av Suzi, her.

Jeg er inneforstått med platåer, men når jeg altså gikk ned 4 kg på 2 uker og det deretter er et platå på 11 mnd, så lurer jeg litt. Jeg får jo følelsen av at kroppen min kan bli stående på dette platået i årevis, og da er det strengt tatt ikke et platå. Da er det stillstand.

Ja, det skjønte jeg. Derfor jeg svarte bl.a.

Sitat:

Men står vekta stille mer enn 6 uker uten at man har hatt noen sprekk og IKKE har spist for mye av lovlige ting, DA er det på tide å sjekke om det kan være andre årsaker.


Sitat:

Jeg mener jeg starta på 20g karbo og fikk aldri økt fordi vektreduksjonen kom aldri i gang. Men nå sier altså du at for lite karbo heller ikke hjelper. Her blir jeg selvsagt forvirra, for var det ikke nettopp lavt karboinntak som skulle sette fart i fettforbrenninga? Men jeg trur faktisk kroppen min ble helt utslitt av så lite karbo i flere måneder.


Jo lavt inntak av karbohydrater snur kroppen fra glukose/karbo forbrenning til fettforbrenning. Men det er ikke dermed sagt at det er en fordel å spise minst mulig. Det ER noen som har ekstremt lavt toleransenivå for karber, noen som må under 15 gram. Og selvfølgelig kan du være en av de få. Atkins startet med under 8 karber pr dag i den første boka si. Men etter noen år og etter å ha behandlet tusenvis av pasienter (både på eget senter og via andre godkjente leger) viste det seg at det ikke var noen forskjell på vektnedgang/forbrenning om man spiste 5 eller 20 karber. Det var altså ingen hensikt å spise så lite karber. Det var vanskelig å holde på i lengden fordi utvalget av hva man kunne spise ble så snevert. (De vet jeg - for jeg falt av lasset den gangen). Dessuten viste nyere forskning at kroppen trengte alle de mineraler, vitaminer og enzymer som fantes i flere grønnsaker. I tillegg modererte han seg med mengden/type fett. Før var det fett uansett type, nå ble det kamp mot transfettet og mer fokus på å spise riktig fett. Og dette funket.

De fleste oppelver at det hjelper å spise MER karber. Rundt 25-30

Men som sagt. Det er mulig at du er en av de få som må under 15 for å komme igang. Det er fullt mulig å ha et godt variert kosthold på 15 karber og under. Sjekk ut Slank med Ketolysekuren. Der får du forslag til måltider, oppskrifter og alt. Torkil, som hr skrevet boka, erfarte også at noen av hans pasienter måtte ned under 15. Og derfor satte han sin grense for karber der. Det er LCHF - men med en plan.

Sitat:

Det kan godt hende jeg har fått i meg for mye meieriprodukter, men det er jo enkleste viset å få i seg nok fett på. Det er også mulig at jeg iallfall i perioder, har spist for mye nøtter. Det kan i det hele tatt være slik at jeg spiser for mye, men siden jeg liker å spise valgte jeg altså lavkarbo-diett. Jeg kan ikke tenke meg at jeg spiser for lite, men for lite karbo kanskje.

Nøtter er som nevnt en kjent "partystopper"for mange. Dessverre. For det er både sunt og godt. Fløte er den største syndren blant meieriprodukter. Det ser ut til at folk tåler syrnede produkter som creme fraiche/rømme bedre enn f.eks. fløte. For mer fett kan du bruke mye olje i matlaging/dressing på salater. Evt. kjøpe inn MCT olje på apoteket (må bestilles). Den brukes i dietten til barn med epilepsi da det viser seg at anfallene/krampene minker når de får mer fettholdig (og ketogen) kost. men barn liker som regel ikke fett.... Da er MCT bra. Den er lukt- og smaksfri og kan blandes i alt. Jeg bruker den i smoothies og i pannekakene mine (mock danish).

Sitat:

Jeg har i hele mitt liv (antakeligvis) hatt et svingende og lett påvirkelig blodsukker, men om jeg er insulinreistent vet jeg ikke. Og hvis jeg er det så er det vel nettopp LCHF som skulle funke? Stoffskiftet har jeg ikke hørt at det er noe i veien med, jeg vet jeg har testa det flere ganger tidligere. Men det kan jo ligge noe der allikevel.


Du burde få det sjekket iallefall.


Sitat:

Lindbergkost har jeg drevet med tidligere. Jeg gikk ikke opp i vekt på den maten, men jeg kan ikke huske jeg gikk ned heller. Kanskje 2 kg på et år, omtrent som dette.

For oss som har treige og lite sammarbeidsvillige kropper er Atkins Vedlikehold/Lindberg (i praksis det samme) fin vedlikeholdskost, men vi går ikke ned i vekt. På streng Atkins rundt 20 karber, brukte jeg 1 år på mine første 10 kilo....... Og om du har lavt toleransenivå for karber, - ja da er ikke Lindberg slankekost for deg.

Sitat:

Et annet problem med lavkarbomaten er all matlaginga. Det skal stekes og kokes gjerne flere ganger om dagen. Ingen hurtigmat og lavkarbo-brød får fordøyelsen min til å bli bare tull. Jeg satser på smootie med 50g bær, egg, olje, proteinpulver til frokost. Lunsj blir en salat med kjøtt/fisk etc. Middag blir ofte stekt kjøtt, men også annet, med grønnsaker. Jeg har også i perioder vært skikkelig matlei, men mest matlagingslei.

Skjønner problemet. Jeg har en mann som svir vannet, så om ejg vil ha mat MÅ jeg age den sjøl. Jeg har blitt ekspert på mat som "lager seg sjøl". Kutt, bland og inni ovnen. Hurtigmat har jeg aldri likt.jeg er matsnobb. Men måltidene mine høres mistenkelig like dine ! Jeg har i tillegg 2 ss MCT olje i smoothien. Og baker noen deilige muffinser/frittatas som mellommåltider eller frokster "on the go". (Oppskrifter her i forumet)


Sitat:

Bruker du belgfrukter i kostholdet ditt?

Eneste belgfrukten jeg bruker er mangetouts/flate sukkererter

Sitat:

Grunnen til at jeg ikke har sluppet taket i lavkarbo er selvsagt den gode virkningen det har på vannansamlinger og spesielt blodsukkeret mitt.

Har samme erfaring. Har for mange helsegevinster med lavkarbo til å gi meg.

Sitat:

Allikevel undrer jeg på om jeg har et kosthold som er sunt?

Det ER sunt. Så lenge du passer på å ha proteiner/fett og antioksidanter/grønnsaker i alle måltider - spiser du balansert og næringsrikt.

Sitat:

Jeg føler at det er uferdig siden jeg fortsatt har mine 15kg for mye. Og jeg føler meg ikke spesielt energisk, det var jo en av grunnene til at jeg begynte med dette. Man skulle få sånn energi! Det har totalt uteblitt.

Derfor lurer jeg på om det kan være andre ting som gjør at du ikke går ned selv om du egentlig burde det etter hva du spiser. Jeg forstår veldig godt hvordan du føler, jeg har det på samme måten. For meg er det lav toleransegrense for karber og lavt stoffskifte som ødelegger. Stoffskiftet mitt var lavere før lavkarbo. Nå er det "normalt" men jeg har likevel symptomer på lavt stoffskifte. I tillegg er jeg i overgangsalderen og tar østrogen (Livial) så jeg får ingenting gratis.
Men dette kostholdet har blitt en vane etter så mange år, og jeg blir vond i hele kroppen av stivelse og sukker. (Jeg er reumatiker og karber gjør det faktisk verre). Har ingen problemer med energi, men jeg har også funnet frem til de kosttilskudd jeg må ta. Ikke mye, men litt.... Selv om jeg spiser sunt får jeg ikke i meg allt det kroppen trenger gjennom maten. Har ført Fitday over noen år (der an man se hva næringsstoffer maten inneholder, hva som er anbefalt mengde og hva en mangler) og ser at jeg bor ta multivitamin og kalsium/magnsium/d-vitamin. I tillegg tar jeg Omega 3-6-9 på grunn av overgansplager + reumatisme. Og bruker masse oljer/MCT/ meierismør i maten.

Foreslår at du kutter ut nøtter, bønner, fløte og evt. kunstig søtstoff en stund, for å se hvordan det går. Jeg "Niller" om dagen. Gjør det et par ganger i året 1-3 uker. Dvs. at jeg spiser så ren mat som mulig (uten tilsetningstoffer), Lite meieriprodukter. Ikke nøtter,bær, kunstig støtstoff. Føler det renser kroppen. denne gangen drikker jeg kinesisk balanse te i tillegg. Vet ikke om det er Livialen eller teen, men jeg har mindre vann i kroppen nå enn på mange år. Det er hardt etter å ha gått på veldikeholdskost, men det er verdt det !

Håper du finner ut hva som er årsaken til ditt manglende vekttap.




__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 23:11   #6
Suzi
Nytt Medlem
 
Suzi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Alder: 61
Innlegg: 6
Suzi er på en erverdig vei

Sv: Manglende resultat

Hjertelig takk for svaret, Nille :-) Jeg må lese det igjen for å få med meg alt.

Suzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stress!! - og manglende vektnedgang... Fedonisten Generell ernæringsdebatt 15 24-05-11 19:24
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Resultat etter tiden på lavkarbo.no flap Lavkarbo generelt 26 17-02-06 17:46
Manglende vekttap!!! sirkeline Lavkarbo generelt 11 28-07-05 16:28
Resultat 10 ukersdiett lowcaarbdieter Andre dietter 27 20-06-05 10:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no