Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ketolysedietten og Svangerskap

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-06-06, 09:04   #1
Lille Du
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 49
Innlegg: 34
Lille Du er ny på veien

Ketolysedietten og Svangerskap

Hei til alle dere som har god greie på ketolyse dietten;

Er nå blitt gravid og lurer da på om det er mulig å gå på ketolyse dietten mens man er gravid?

Et lavkarbo kosthold skader nok ikke, men de ketolyse tablettene er vel kanskje ikke så bra...?

Lille Du

Lille Du er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 20-06-06, 09:39   #2
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Ketolysedietten og Svangerskap

Du bør ikke gå på ketogen diett under svangerskapet. Det er fordi de ketogene diettene frigjør endel giftstoffer som man har i kroppen. Dette kan bli overført til fosteret via blodet. Noe som kan ha en uheldig effekt. Vil heller råde deg til å kjøre Lindberg i svangerskapet. Da vil du holde vekten nede på et fornuftig nivå og unngå å legge på deg ekstra egenvekt under svangerskapet. På Lindberg er du ikke i ketose. På den annen side er det lite fornuftig å slanke seg under et svangerskap. Da vil jeg heller råde deg å ta den slankingen i ettertid, etter at barnet er født og nå heller konsentrere deg om å holde vekten stabil uten direkte å slanke deg. Sunt kosthold og mosjon gjør godt både for deg og barnet.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-06-06, 13:17   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysedietten og Svangerskap

Enig med Fjonken. Ketose i svangerskapet er jo en naturlig tilstand for mennesket, men overvekt er IKKE det, så det passer jo best for de som er slanke og ikke har så mye "gifter" som skal frigis osv. ¨

Lindberg passer kjempebra, eller Atkins fase 2-3-4, kanskje de to siste. Du trenger jo ikke akkurat å tenke på filosofier heller, men tenke på noen enkle "regler" som gjør at du får et best mulig svangerskap og at du og fosteret er friske og raske:

*Unngå sukker og hvitt mel
*Spis mindre (eller unngå) potet, pasta, ris og brød
*Ikke spis altfor mye frukt, og helst da sammen med nøtter el.
*Få i deg nok fett, fosteret er TOTALT avhengig av fett for å vokse skikkelig, utvikle friske øyne, vev og hjerne osv.
*Få i deg nok vitaminer, ta en ORGANISK multivitamin (feks Spektro) og spis ellers mat med mye næringsstoffer i.

Jeg kommer til å spise slik når jeg blir gravid (vi prøver nå), for jeg spiste bare junk i forrige svangerskap, noe som resulterte i svangerskapsforgoiftning i uke 30, innleggelse på sykehuset og prematur fødsel i uke 34 i svangerskapet. Alt gikk heldigvis helt fint, men det kunne gått gale, og jeg vil jo ikke utsette verken et nytt foster eller meg selv for noe slikt igjen!

Jeg får helt angst når jeg er inne på gravid-sider og leser hva de gravide har diller på osv. De ofrer ikke fosteret EN tanke når de spiser, og det er jo horribelt. Men feilen ligger vel helst hos helsepersonalet, som burde bli mye flinkere til å fortelle om kostholdets virkninger på kroppen og fosteret. Jeg spiste MYE sukker, jeg lå på sykehuset med cola og marsipan på nattbordet, men ingen sa noe til meg. Jeg er jo ikke HELT dum selv om jeg ikke hadde i NÆRHETEN så mye kunnskaper om ernæring som det jeg har nå (nettopp pga det som skjedde), og spurte sykepleierne og legene om overvekten og sukkerinntaket kunne ha noe med svangerskapsforgiftningen å gjøre. ALLE sa nei, det hadde iiingen sammenheng!!

Da jeg kom hjem satte jeg meg ned for å lese om ernæring, suget til meg ALT, ville ikke gjøre samme feilen igjen. Ble mektig irritert da jeg kom over den ene artikkelen etter den andre som forklarte at sukker øker risikoen for svangerskapsforgiftning med MANGE ganger! Og dette vet ikke helsepersonell??

Gratulerer så mye, forresten.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-06-06, 21:16   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysedietten og Svangerskap

Gratulerer !!

Vil bare skyte inn at jeg kjenner flere som har vært i ketose under mer eller mindre hele svangerskapet og har født store og friske barn. (Ei av dem veide faktisk MYE mindre da hun ble innlagt på sykehuset enn da hun ble gravid !)

Det finnes meg bekjent ingen forskning som viser OM det skilles ut giftstoffer eller HVILKE giftstoffer som skilles ut når man er i ketose. Og så lenge det ikke finnes none forskning på det så kan man ikke med sikkerhet si om eller hvordan det påvirker fosteret.

Det som derimot er et faktum, er at ketose er en kostbar forbrenning for kroppen og da trenger vi all den næringen vi inntar til oss selv. Når man er gravid trenger man ekstra mye næring da man "produserer" noe. Derfor anbefales det at man IKKE er i ketose under graviditet, men at man går opp til et karbenivå på rundt 50 + - altså som anbefalt her; enten Lindberg eller Atkins Vedlikehold.

Det er ikke farlig å ta ketolysepillene, det er kosttilskudd - med vitaminer og mineraler - ikke noen giftstoffer. Men når man ikke er i ketose og dessuten er gravid trenger man andre typer vitaminer/mineraler.

Mitt råd er å holde seg til lavkarbo, men plusse på med ekstra nøtter, bær og frukt i tillegg til tilstrekkelig proteiner, grønnsaker og fett. Man skal ikke spise for to da, men ha et godt variert og næringsrikt kosthold.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-06-06, 21:54   #5
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 66
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysedietten og Svangerskap

Hei
Jeg er enig med både Iset og Nille. Men ikke helt

Det finnes ikke forskning på ketose hos gravide, vi vet ikke om det er trygt, derfor må vi fraråde det. Samtidig vet vi at mange har vært gravide og i ketose uten påviselig skade på fosteret.

Når vi slanker oss er det en vanlig oppfattelse at vi nærmest blir forgiftet av giftstoffer som lagres i fett. OK, vis meg en god vitenskaplig undersøkelse som bekrefter dette. Mange angir dette som en snahet her i forumet, men det finnes neppe belegg for det.

Ketolysetablettene er innen de restiktive norske grenser for kosttilskudd, men egentlig helt unødvendige i forbindelse med graviditet.

Overvektige gravide bør helt korrekt spise lavkarbo, men ikke være i ketose. Det er svært viktig at man spiser veldig variert. Det forebygger allergier ( det som fosteret utsettes for i mors mage, blir det ikke allergisk imot). Fet fisk eller tran er særdeles viktig.

Regelmessig mosjon er viktig for å motvirke insulinresistensen og risikoen for svangerskapsforgiftning.

Vennlig Hilsen og lykke til
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 20-06-06, 22:03   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysedietten og Svangerskap

Ser ikke hvor vi er uenige hen jeg Torkil. Sier akkurat det samme jo !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-06-06, 22:06   #7
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 66
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysedietten og Svangerskap

Tja du har vel rett der og
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-06-06, 21:16   #8
Lille Du
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 49
Innlegg: 34
Lille Du er ny på veien

Sv: Ketolysedietten og Svangerskap

Hei Torkil;

Takker for at du tar deg tid til å legge innlegg under tråden min!

Det du skrev om lavkarbo innhold og svangerskap....vil det si at eg kan leve etter et lavkarbo kosthold, men ikke ta ketolysetablettene?

Ønsker å nytte svangerskapet til å danne et godt grunnlag for vektnedgang etter endt svangerskap.

Må påpeke at de to andre barna mine hatt hatt normal fødselsvekt på 3520 og 3280 gram. Og det til tross for mine ekstra kilo. Men har lagt lite på meg under de tidligere svangerskapene også. Første gang 7 kilo, andre gang 5 kilo. Så ingen panikk for vekta her...

Skal nyte livet som gravid og kose meg med god mat fra ketolyse oppskriftene...

Lille Du

Lille Du er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-06-06, 21:21   #9
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysedietten og Svangerskap

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Det er svært viktig at man spiser veldig variert. Det forebygger allergier ( det som fosteret utsettes for i mors mage, blir det ikke allergisk imot).

Det var spennede!
vet du hvordan det er om mor spiser noe hun ikke tåler under graviditeten?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 21-06-06, 22:04   #10
susanna
Medlem
 
susanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 47
Innlegg: 182
susanna er ny på veien

Sv: Ketolysedietten og Svangerskap

Opprinnelig lagt inn av Torkil

( det som fosteret utsettes for i mors mage, blir det ikke allergisk imot). .

Vennlig Hilsen og lykke til
Torkil

Nja....
Jeg spiste ikke lavkarbo i svangerskapet med mitt 3 barn. Dvs jeg spiste brød til mange måltider og både pasta og poteter til middag...

Men sønnen min på 3 har nettopp fått vite at blodprøven som indikerer cøliaki var veldig høy. Vi venter for tiden på time til biopsi, men vet jo at det er 97%(eller noe sånt) sjanse for at han har cøliaki siden blodprøven slo ut så sterkt. Det komme i hvertfall ikke av at jeg spiste for lite hvetemel og gluten i svangerskapet.

Men interesant teori. At men bør spise variert er jeg selvfølgelig helt enig i

(men cøliaki klasifiseres vel kanskje ikke som en allergi?)

__________________

Etter et vekttap på 20kg, har jeg jojo'et mellom 75kg og 79kg i 1 år nå.
Drømmen har hele tiden vært å komme ned til 69kg.

Nå må disse siste kg av en gang for alle
susanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg'ish var planen.... Svar med sitat
Gammel 21-06-06, 22:08   #11
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysedietten og Svangerskap

Opprinnelig lagt inn av susanna


(men cøliaki klasifiseres vel kanskje ikke som en allergi?)

Nei, det er ikke en allergi.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 21-06-06, 22:11   #12
susanna
Medlem
 
susanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 47
Innlegg: 182
susanna er ny på veien

Sv: Ketolysedietten og Svangerskap

Opprinnelig lagt inn av Lise

Nei, det er ikke en allergi.

Nei det var vel det jeg trodde, har ikke satt meg helt inni det ennå. Avventer til bopsien er tatt før jeg kjører løpet helt ut. Han kanjo ikke starte på glutenfri koste enda uansett

__________________

Etter et vekttap på 20kg, har jeg jojo'et mellom 75kg og 79kg i 1 år nå.
Drømmen har hele tiden vært å komme ned til 69kg.

Nå må disse siste kg av en gang for alle
susanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg'ish var planen.... Svar med sitat
Gammel 21-06-06, 22:17   #13
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysedietten og Svangerskap

Opprinnelig lagt inn av susanna

Avventer til bopsien er tatt før jeg kjører løpet helt ut. Han kanjo ikke starte på glutenfri koste enda uansett

Nei, så du må bare pushe på systemet og mase på dem om å få satt opp time. Ikke la systemet bruke mer tid enn absolutt nødvendig.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 22-06-06, 08:21   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysedietten og Svangerskap

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Når vi slanker oss er det en vanlig oppfattelse at vi nærmest blir forgiftet av giftstoffer som lagres i fett. OK, vis meg en god vitenskaplig undersøkelse som bekrefter dette. Mange angir dette som en snahet her i forumet, men det finnes neppe belegg for det.

Oj stemmer ikke dette?? Men det er jo kjempebra! "Alle" sier jo dette med fett og miljøgifter, jeg har tilogmed hørt ernæringsfysiologer si det... Men da er det altså IKKE dokumentert vitenskapelig? Flott!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins og svangerskap...? sugar Lavkarbo generelt 2 01-09-04 15:00
Proteiner og svangerskap Maz Lavkarbo generelt 10 06-03-04 13:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no