Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Fjernet Galleblære!! Ketolysekur likevel?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-01-08, 16:26   #1
Princez
Medlem
 
Princez sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 50
Innlegg: 214
Princez er ny på veien

Fjernet Galleblære!! Ketolysekur likevel?

Hei.

Håper at noen kan hjelpe meg med dette. Jeg har altså fjernet galleblæren, og har startet ketonforbrenning. Har holdt på ca en uke nå, og tatt av 3 kg. Uten å gå nærmere inn på det har jeg nå svært missfarget avføring.... Mitt spørsmål er: Er det helsemessig forsvarlig med alt dette fettet, uten å ha galleblære? Det slo meg i dag at dette muligens er veldig farlig!! HJELP!!!


Sist redigert av Princez : 11-01-08 kl 16:55.
Princez er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse :) Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 16:48   #2
Ludviginne
Juniormedlem
 
Ludviginne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 46
Ludviginne er på en erverdig vei

Sv: Fjernet Galleblære!! Ketolysekur likevel?

Jeg har også fjernet galleblæren, men det er 4 år siden nå. Har gått på Ketolysekuren siden slutten av oktober, og tatt av 10 kg.

__________________
Ludviginne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 16:52   #3
Princez
Medlem
 
Princez sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 50
Innlegg: 214
Princez er ny på veien

Sv: Fjernet Galleblære!! Ketolysekur likevel?

Oi så flott!! Motiverende svar! Men... tar du noe ekstra medisiner i forbindelse med operasjonen?

Princez er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse :) Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 16:52   #4
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Fjernet Galleblære!! Ketolysekur likevel?

Hei
For de fleste går det greit. Det kam imidlertid være lurt å starte gradvis med økning at fettinnholdet i kosten slik man bruker 5-7 dager på å komme i ketose
(Gradvis reduksjon i karbohydratmengden og gradvis økning i fettinnholdet)

Opplever man besvær vil de i de alerfleste tilfeller være i oppstarten til kroppen har vennet seg til det nye kostholdet.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 17:04   #5
Princez
Medlem
 
Princez sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 50
Innlegg: 214
Princez er ny på veien

Sv: Fjernet Galleblære!! Ketolysekur likevel?

Tusen takk for svar Torkil. Men du som ser ut til å ha gode svar på det meste; hva indikerer fargen på avføring? Kanskje et udelikat spørsmål, men det er noe jeg synes er ubehagelig... Er det normalt at den blir "grønnere"? Huff... Ble litt personlig dette

Princez er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse :) Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 19:51   #6
Ludviginne
Juniormedlem
 
Ludviginne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 46
Ludviginne er på en erverdig vei

Sv: Fjernet Galleblære!! Ketolysekur likevel?

Nei, jeg tar ingen medisiner etter operasjon. Og fikk heller ikke noe beskjed om noe diett av noe slag. (Her ble det mye noe

__________________
Ludviginne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 20:09   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fjernet Galleblære!! Ketolysekur likevel?

Det er faktisk ikke så mange som får problemer med fett etter operasjon. Skal prøve å forklare hvordan det funker.

Galleblæren er bare en "porsjoneringssentral" for galle som produseres i leveren og skal ned i magesekken. Når man har galleblære vil det fra den porsjoneres ut galle alt etter hva vi spiser/når vi spiser. Gallen er fettløsende og er nødvendig for at vi skal kunne fordøye fettet. Den nøytraliserer magsyren og øker effekten av saftene som kommer fra bukspyttkjertelen. Det er de saftene som er viktige for førdøyelsen av karber og proteiner. Sitrus, sterke krydder, bitre frukter og grønnsaker som grapefrukt, artisjokk, endevie (sikkori) og bitre salater stimulerer også til utskillelse av galle og dermed utskilling av giftstoffer via galle og tarm. For å unngå at giftstoffer tas opp igjen etter at de er utskilt via galle, er det viktig å spise et fiberrikt kosthold som vil binde galle og giftstoffer som skilles ut via gallen. Et godt og balansert kosthold er viktig altså !


Når man ikke har galleblære vil vi altså ikke ha "lageret" av galle. Men leveren produserer jo som før. Isteden kommer gallen direkte dryppende i en jevn strøm hele tiden. For de fleste uten galleblære er dette ikke noe problem i det hele tatt. Vi kan spise så mye fett, krydder etc. vi orker uten problem. Spiser vi for lite fett er det faktisk flere som får problemer med for mye magesyre. Men dessverre er det noen som selv etter å ha fjernet galleblæren vil ha smerter og problemer med å spise "alt mulig". Han som opererte meg sa at dette dreide seg om ca. 10 % av de opererte. Og jeg ble advart om å tilbakeføre matvarer for fort. Men han så ikke noe problemer med fettrik kost. Jeg gikk rett på Atkins kosthold og har ikke hatt noe problem. Tror kirurgene etterhvert har blitt mer oppdaterte nå. At man ikke kan spise fett er en myte. Må legge til at de som har problemer ofte har hatt betendelse i gallegangen, at denne er innsnevret av arrvev eller evt. har noen uoppdagete steiner der. Disse steinene kommer fra leveren og kan ligge i fast gallegangen og "vokse". Lå på sykehuset sammen med ei som var der for "utstaking" av steiner som hadde satt seg fast....


Jeg ble altså operert for over 5 år siden og har ikke opplevd noe problem i det hele tatt. Som jeg sa, spesialisten jeg var hos sa som sagt at 10% av gallesteins opererte vil fremdeles ha problemer etter at blæra er fjernet. Det kommer litt an på utskillelsen av galle. Skiller leveren ut lite vil du merke fettet mer enn om den skiller ut mye (da får du halsbrann og sure oppstøt om du ikke spiser NOK fett !!) Noen vil merke at de reagerer på krydret mat, sjokolade eller fett. Men det betyr ikke at de ikke tåler ALLE typer krydder, sjokolade eller fett. Den eneste måten å finne det ut på er at man prøver deg frem. Det høres ille ut Men man vil kanskje bli overrasket over hvor mye man egentlig kan spise. Gulerøtter, kålrabi og kål (de harde grønsakene) er uansett ikke bra for magen, bitene fordøyes dårlig og kommer ut igjen i samme form som de var da du svelget dem ! Alle råe røtgrønnsaker lager ekstra arbeid for magen/fordøyelsen. Det hjelper ofte å forvelle grønnsakene en spiser, tygge godt og ikke spise mer enn et salatmåltid (dvs. helt rå grønnsaker) til dagen. Det ser jo ut til at magene våre ikke er så begreistret for melk da, men det tror jeg ikke har noe med gallen å gjøre.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 04:23   #8
Princez
Medlem
 
Princez sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 50
Innlegg: 214
Princez er ny på veien

Sv: Fjernet Galleblære!! Ketolysekur likevel?

Jo, du sier mye det samme som jeg har erfart... ikke mye syrenøytraliserende tabletter (novaluzid) jeg spiser nå, i forhold til for en uke siden... Men, i tillegg til dette har jeg reflux, lukkemuskel som ikke fungerer (medfødt), så sliter nok litt ja..

Opererte galleblære for 13 år siden.

Princez er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse :) Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 04:25   #9
Princez
Medlem
 
Princez sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 50
Innlegg: 214
Princez er ny på veien

Sv: Fjernet Galleblære!! Ketolysekur likevel?

Opprinnelig lagt inn av Ludviginne, her.

Nei, jeg tar ingen medisiner etter operasjon. Og fikk heller ikke noe beskjed om noe diett av noe slag. (Her ble det mye noe


Ok.. ikke jeg heller, men har hørt noen som har strenge restriksjoner mot fett etter denne operasjonen bare...

Princez er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse :) Svar med sitat
Gammel 12-01-08, 13:27   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fjernet Galleblære!! Ketolysekur likevel?

Opprinnelig lagt inn av Princez, her.

Ok.. ikke jeg heller, men har hørt noen som har strenge restriksjoner mot fett etter denne operasjonen bare...


Les innlegget mitt tidligere i tråden Det er fakta som tidligere er bekreftet av Dr Torkil Andersen.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no