Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-02-09, 02:29   #26
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Nå er vel det meste sagt som er å sies om dette, men jeg føler det mangler litt om genetikken - altså at høyt kolesterol går i arv, som Impulsiw snakker om. Det er nemlig riktig at hjertesykdommer er arvelig, men ikke på grunn av kolesterol. Denne arvelige disposisjonen kan også påvirkes gjennom kostholdet. Jeg avsluttet mitt første innlegg med å referere til pattern A og pattern B, men lot det ligge der for å ikke bli for omfattende. For å forså genetikken må vi innom disse begrepene. Husk at VLDL, LDL og HDL ikke er det samme som kolesterol, men bare transporterer kolesterol og triglyserider. Det er ikke funnet noen sammenheng mellom kolesterolinnholdet i disse proteinene og hjertesykdommer, men det er funnet en klar sammenheng mellom tettheten på LDL i seg selv og slike sykdommer.

Ronald Kreuss, spesialist på lipid metabolisme ved Berkeley, beviste på begynnelsen av 1980-tallet at LDL kommer i flere underarter, altså fra de små kompakte LDL til de store luftige LDL, som både FPM, danish og jeg har pratet om tidligere. Han identifiserte syv underklasser av LDL, hvor de minste og mest kompakte viste seg å være abnormt forhøyet hos pasienter med hjertesykdommer.

Som FPM sa vil ikke åreforkalkning skje med mindre det er en skade i arteriene fra før, for eksempel som følge av røyking. De små og kompakte LDL trenger lettere gjennom skadede områder i åreveggene og starter den innledende åreforkalkningen.

Videre er det som danish forklarte, sannsynlig at LDL må oksydere for å kunne bidra til åreforkalkning. Små kompakte LDL oksyderer lettere enn store LDL.

Kreuss oppdaget at befolkningen faller inn i en av to kategorier som han betegnet pattern A og pattern B. Pattern A har i hovedsak store luftige LDL som gir en liten risiko for hjertesykdommer, mens pattern B har små og kompakte LDL med høy risiko for hjertesykdommer. Disposisjon for pattern A og pattern B ser ut til å være i høyste grad genetisk betinget. I 1988 ble det dokumentert at personer med pattern B har tre ganger høyere risiko for hjertesykdommer. Diabetikere har som oftest pattern B.

Men både pattern A og B kan forandres gjennom kosthold og medisinering. Syv helt sammenfallende kliniske studier viste at en diett med 35% av kaloriene fra fett (amerikansk standard) førte til pattern B hos 1 av 3 menn, mens en diett med 45% fett reduserte antallet pattern B til kun 1 av 5 menn. En diett med bare 10% fett førte derimot til at hele 2 av 3 menn fikk pattern B, og dermed en tredoblet risiko for hjertesykdom.

Så hvor kommer kolesterolet inn i bildet? Hvis det jeg sier over stemmer er kolesterol i seg selv neppe årsak til noen hjertesykdom, men kolesterolregulerende tiltak kan ha en effekt ved at medisiner eller dietter som tar sikte på å redusere kolesterolet i VLD resulterer i mindre og tettere VLD-partikler. På den måten forverres risikoen for hjertesykdom.

En lavkarbo/høyfett diett vil ha en motsatt gunstig effekt.


Sist redigert av Chunky : 28-02-09 kl 02:53.
  Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 02:37   #27
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

(Chunky - har du litt mye energi om dagen?)

Det skyldes i hvert fall ikke karboloading

  Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 11:36   #28
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Som FPM sa vil ikke åreforkalkning skje med mindre det er en skade i arteriene fra før, for eksempel som følge av røyking.

En digresjon; hva er det ved røyking som fører til skader i arteriene? Vet man hva det skyldes?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 12:52   #29
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

En digresjon; hva er det ved røyking som fører til skader i arteriene? Vet man hva det skyldes?
-


Det er veldig komplisert alt det som skjer i blodårene, men her er noen punkter, litt forenklet:

-Røyking øker andelen frie radikaler, som bl.a kan skade blodåreveggene og andre typer vev.

-Røyking reduserer tilgjengeligheten av nitrogenoksid som er en del av reperasjonsprosessen, og regulerer hvor gode blodårene er til å utvide seg. Det er ekstremt viktig at blodårene er elastiske for å takle enringer i blodtrykk, som varierer hele tiden. (Det er derfor vi ikke svimer av når vi reiser oss fra en stol.)

-Røyking øker produksjonen og frigjøringen av endotelin, det er proteiner som påvirker blodtrykket ditt, og kan gjøre det høyere.

-Røyking påvirker trombosedannelsen - blodplater som settes sammen og lager "sårskorper" - i negativ retning.

-Røyking modifiserer også LDL i negativ retning.



Dette kan gjøres mye mer detaljert, disse prosessene er utrolig kompliserte, og det er fremdeles mye man ikke har funnet ut enda.

Håper det hjelper litt

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 12:55   #30
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Sitat:

Hentet fra Tidsskrift for Den norske legeforening: Uavhengig av koronar aterosklerose forsnevrer røyking både epikardiale og myokardiale motstandsarterier. Endotelfunksjonen er forstyrret, og danningen av det vasodilatatoriske prostacyklin og av ”endotelderivert relakserende faktor”, som er identisk med nitrogenmonoksid, er redusert. På den annen side er nivået av det karkonstringerende og plateaktiverende tromboksan. I tillegg vil frie radikaler (bl.a. superoksidanioner) som sigaretter inneholder, nedbryte nitrogenmonoksid. Det er også mulig at røyking skader endotelet ved å øke oksideringen av ”low density lipoprotein”. Forhøyede verdier for tiobarbitursyrereaktive substanser, som uttrykk for økt lipidperoksidering, er påvist hos røykere. Hos yngre storrøykere med normale koronararterier forårsaket acetylkolin en doseavhengig vasokonstriksjon av ramus descendens anterior fra venstre koronararterie, hvilket er et tegn på endoteldysfunksjon. Hos ikke-røykere ble det som forventet funnet en lett vasodilatasjon.

Legger ved et utskrift fra "Tidsskrift for Den norske legeforening" over. Jeg har ikke tenkt å gi meg i kast med å oversette og tolke dette akkurat nå, men du kan jo lese det selv.

Verdt å merke seg er det som står om LDL: "Det er også mulig at røyking skader endotelet ved å øke oksideringen av ”low density lipoprotein”

Røykingen gjør det altså ikke bare mulig å starte en åreforkalkning ved å skade arteriene i første omgang, men forverrer prosessen ved å øke oksydasjonen av LDL når forkalningen først er i gang.

  Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 12:56   #31
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Håper det hjelper litt

Der kom du meg i forkjøpet fpm! Hun sier jo akkurat det som står i utsnittet fra legeforeningen. Men så er jo fpm ganske så klok da

Duracellpropell


Sist redigert av Chunky : 28-02-09 kl 13:06.
  Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 13:14   #32
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Takk til begge for gode svar!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 19:10   #33
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Der kom du meg i forkjøpet fpm! Hun sier jo akkurat det som står i utsnittet fra legeforeningen. Men så er jo fpm ganske så klok da

Duracellpropell



Haha! I forkjøpet

Propellduracell - tror du må ha bedrevet fatloading

Jeg er ikke gammel nok til å være klok...men kanskje liksom veldig ekstremt nysgjerrig

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 08:33   #34
Adelaide
Medlem
 
Adelaide sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Kristiansund
Innlegg: 79
Adelaide er ny på veien

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Her var det jammen kommet mye info, tusen takk for engasjementet deres. Jeg skal nå sette meg ned å lese alle linkene dere har postet.

__________________


Adelaide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 18:23   #35
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Jeg kom forresten over en veldig interessant studie som sammenligner det anbefalte kolesterolregulerende kostholdet med et LCHF-kosthold:

"The National Cholesterol Education Program Diet vs a Diet Lower in Carbohydrates and Higher in Protein and Monounsaturated Fat"


Se det som står om overvekt, men også det som står om reduksjon av LDL partikkelstørrelse, og (ikke-eksisterende) effekt av redusert totalkolesterol.

  Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 20:21   #36
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien
Smile

Hjelpes...

Gosj.. Interessant- men akk så tungt stoff å forsøke å lese igjennom..

Nå har jeg lest en del frem og tilbake her... Og blir mer og mer frustrert over hele kolestrolgreia..
Først, I et innlegg i en annen tråd sa Torkil at kolestrol skal tas fastende eller så er det ingen vits i.. Jeg har blitt målt selv om jeg har spist...
Kan jeg da bare kaste resultatene et visst sted?

Og så til verdiene mine, jeg har jo blitt målt i alle ender pga. lavt stoffskifte.. Men har da tydeligvis tatt 3 prøver som har med kolestrol å gjøre:
S-Kolestrol
S-HDL
S-LDL


Forøvrig var HDL på 0,8, som er lavere enn det skal være... Og lurer da på om det faktisk har sammenheng med at jeg hadde lave verdier av d-vitamin? Så det sto tidligere her at kolestrol er forløper til d-vitamin..
De andre prøvene ligger midt i innenfor "normalen" til Fürst så de bekymrer jeg meg ikke for..

__________________


caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Gammel 07-03-09, 23:46   #37
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Hei!

Jeg mener at det er liten vits å måle kolesterolet, fastende eller ikke. Men da snakker jeg ikke om deg spesielt.

Ta en titt på denne tabellen fra Journal of the American Heart Association. Den viser risikoen for dødelighet ved forskjellige kolesterolnivåer (totalt kolesterol - eller verdien S hos deg). 1 tilsvarer normalverdien av kolesterol.

Lavere tall gir enn 1 gir redusert risiko for dødelighet, og høyere tall økt risiko.

Tabellen er utarbeidet på bakgrunn av 19 forskjellige studier i USA, Europa, Israel og Japan. Tilsammen omfatter studiene ca 650 000 mennesker. Merk at mens leger i Norge bruker den internasjonale betegnelsen mmol/l, brukes betegnelsen mg/dl i tabellen. 1 mmol/l = 38,66 mg/dl. Legen har sikkert fortalt deg at totalt kolesterol (S) bør ligge under 5, eller tilsvarende 193 mg/dl.

Cholesterol - woman.jpg


Se på tallene "Rate ratio" for kvinner, så kan det hende du også begynner å lure på hva leger mener når de sier at totalt kolesterol bør være under 5 (193). Og hvorfor de begynner å skrive ut resept på medisiner med virkelig skremmende bivirkninger bare du kommer litt høyere opp på skalaen.

Tabellen sier ingenting om forholdet mellom HDL og LDL, mellom kolesterol og triglyseriner, mellom antall/tetthet av LDL-partikler osv. Tabellen er fra 1992, og det var før man begynte å kategorisere det slik vi gjør i dag. Men det var likevel 12 år etter at de amerikanske næringsmyndighetene gikk skråsikkert ut og sa at fett og kolesterol var årsaken til epidemien i hjerte- og karsykdommer i USA. Det holder de fast ved ennå. Tabellen sier ganske mye om hvor misvisende bruk av kolesterol for å forutsi sykdom hos kvinner er.

Jeg tror ingen her har forutsetninger for å gjette på hvorfor du har lavt HDL-kolesterol eller gi konkrete råd, spesielt hvis du har lavt stoffskifte. Det i seg selv kan jo ha mange årsaker og virkninger. Det eneste jeg kan anbefale deg er å gå til en spesialist som er oppdatert på fagområdet. Mye har som sagt skjedd på dette feltet bare de siste årene, og man kan ikke forvente at almennleger har nødvendig kunnskap.


Jeg kan også anbefale boken "The Cholesterol Myths" av Uffe Ravnskov. Den fås også på svensk og heter der "Fett och kolesterol är hälsosamt". Søk opp Uffe Ravnskov på Wikipedia, så skjønner du at han har bakgrunn for å skrive en slik bok.

Håper dette ikke bare var enda mer forvirrende


Sist redigert av Chunky : 08-03-09 kl 00:07.
  Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 15:00   #38
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Takk for svaret.

Ble nok ikke så mye mer glupere, men vet du hva.... ? Det gjør ikke noe
Jeg er ikke "redd", kolesterolet mitt er ikke høyt generelt, men blir veldig nysgjerrig og atter en gang litt irritert på legestanden.

Hvilke andre yrker kan man egentlig være i uten å oppdatere kunnskapen sin kontinuerlig? Og burde ikke yrkesstoltheten gjøre at en vil være god på det man driver med? For ikke snakke om et oppriktig ønske om å virkelig hjelpe pasientene... Det de gjør, og ikke gjør har jo enorme konsekvenser for mange..
River ikke alle under en kam her, men med f.eks stoffskiftet har jeg utover levaxin og blodprøver "behandlet" meg selv ved å lese både forskning, bøker og forum for å komme meg på beina igjen. Og ja, det er "min" sykdom, jeg bør sette meg inn i den.. Men synes definitivt legen burde vært en større ressurs på veien..

Hehe det var bare et hjertesukk... Det måtte ut ;-)

__________________


caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 16:05   #39
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Jeg kan da helt til slutt fortelle litt om hvorfor dette opptar meg litt i overkant mye.

Min kone har slitt med fibromyalgi/kronisk muskelsmertesyndrom i årevis. Til tider har hun vært sengeliggende, og tilnærmet fullstendig invalidisert med ekstreme muskelsmerter, søvnløshet, slapphet, hukommelsestap, migrene og skjelving.

Jeg trodde ikke mine egne øyne når hun kom hjem fra en kontroll hos fastlegen med resept på Simvastatin. De vanligste bivirkningene av statiner er muskelsmerter, søvnløshet og hodepine... Enkelte preparater har til og med blitt trukket fra markedet på grunn av høy dødelighet. Snakk om bakholdsangrep! Her har han har sendt henne til rehabilitering på Kysthospitalet og Friskvernklinikken i flere omganger, og så presterer han å gi henne denne giften mot noe som det ikke finnes fnugg av bevis for at er en risikofaktor, og som har bivirkninger som går direkte på hennes plager.

Så jeg kjenner meg bare så alt for godt igjen i det du opplevde hos legen. Men som sagt - oppsøk en spesialist som virkelig kan dette. De er forhåpentligvis mer oppdaterte.

Lykke til

  Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 17:56   #40
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

OMG
Synes det er flott at du engasjerer deg for kona di.. Når man først er nede selv, fungerer jo ikke alltid hodet nok til å sile de enorme mengdene med informasjon og sette seg inn i ting.
Går hun og på lavkarbo? Ble hun bedre evt?

__________________


caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 18:56   #41
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Ja, vi startet samtidig rett etter nyttår. Det er en ny verden. Hun har mer energi enn hun har hatt på årevis! Hun tåler smerte mye bedre og kommer raskere til hektene når hun er sliten. Dessuten har humøret steget enormt. Det blir selvsagt også mye mindre belastning på kroppen når hun har gått ned 11-12 kg. Så vi har definitivt bestemt oss for at dette er et kosthold vi kommer til å fortsette med for all fremtid

  Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 20:51   #42
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Ja, vi startet samtidig rett etter nyttår. Det er en ny verden. Hun har mer energi enn hun har hatt på årevis! Hun tåler smerte mye bedre og kommer raskere til hektene når hun er sliten. Dessuten har humøret steget enormt. Det blir selvsagt også mye mindre belastning på kroppen når hun har gått ned 11-12 kg. Så vi har definitivt bestemt oss for at dette er et kosthold vi kommer til å fortsette med for all fremtid

Så utrolig flott!!

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 21:39   #43
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Tusen takk

  Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 14:57   #44
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol


Kjenner meg veldig igjen i kona di Har fibromyalgi og nå har jeg det enda verre enn før. Hvis jeg spiser hvetemel og sukker er jeg sengeliggende omtrent i smerter og helt tom psykisk.

Etter TO dager på lavkarbo...går alt meget bedre. Så jeg burde ikke se på karbohydrater en gang! Etter en dag med karbohydrater er jeg dårlig.


__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 16:14   #45
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Og min fibromyalgi er desverre av den sorten som ikke merker noen som helst forskjell på hva jeg spiser/ ikke spiser! Mulig jeg kan skryte på meg litt mer energi på ketolyse/lavkarbo, men det straffer seg med mer smerter, så......

Uansett blir nok ikke kroppen min veldig lei seg om jeg går ned en 12-15kg minst, så jeg har ikke tenkt til å gi opp enda!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 14:21   #46
Fleskulf
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 35
Fleskulf er på en erverdig vei

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Jeg har også liten tro på den offisielle kolesterolteorien.

Men jeg lurer på en ting. De som har Familiær Hyperkolesterolemi dør jo ofte av hjertesykdommer i ung alder. Hvorfor?

Er det andre årsaker til at de er utsatt for hjertesykdommer, og det høye kolesterolet er kroppens forsøk på å fikse det?

__________________
kill the carbs before the carbs kill you.
Fleskulf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 13:10   #47
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Fleskulf, her.

De som har Familiær Hyperkolesterolemi dør jo ofte av hjertesykdommer i ung alder.

Hvor stor risiko har unge mennesker med FH for å dø av hjerte-/karsykdommer sammenlignet med normalbefolkningen?



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 16:59   #48
Fleskulf
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 35
Fleskulf er på en erverdig vei

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hvor stor risiko har unge mennesker med FH for å dø av hjerte-/karsykdommer sammenlignet med normalbefolkningen?



-

Sitat:

Hvordan er prognosen? Det er store variasjoner i forløpet av FH, men ofte er forløpet i den enkelte familie ganske ensartet.

  • Overordnet er prognosen alvorlig.
  • For menn med FH er det før 40 års alderen en 50 ganger større risiko for å dø av et hjerteinfarkt enn hos normalbefolkningen.
  • For kvinner med FH er risikoen 30 ganger større.
  • En dansk undersøkelse har vist at 50% av menn og 40 % av kvinner med FH har hatt en blodpropp i hjertet før 60 års alderen.
  • Hos 1/3 av pasientene med FH viste sykdommen seg først ved plutselig uventet død.

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/f...rolarvelig.php

__________________
kill the carbs before the carbs kill you.
Fleskulf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 19:02   #49
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Fleskulf, her.

Jeg har også liten tro på den offisielle kolesterolteorien.

Men jeg lurer på en ting. De som har Familiær Hyperkolesterolemi dør jo ofte av hjertesykdommer i ung alder. Hvorfor?

Er det andre årsaker til at de er utsatt for hjertesykdommer, og det høye kolesterolet er kroppens forsøk på å fikse det?

Det er flere problemer knyttet til å bruke FH som argument for at kolesterol er farlig.

For det første så er det veldig usannsynlig at høyt kolesterol eller LDL er farlig for resten av befolkningen. Hvorfor skulle det da være det for de med FH?

Statistikken som blir brukt på FH blir ofte presentert på svært suspekte måter så det lønner seg å gå inn i materialet for å vurdere risikoen og statistikken selv.

Det er langt flere patologiske aspekter knyttet til FH enn bare høyt kolesterol eller høyt LDL (kanskje spesiellt faktorer knyttet til trombosedannelse og her kan godt Lp(a) spille inn). Så selv om mange (ikke alle) med FH dør tidligere av HKS (men ofte mindre av kreft) betyr ikke det at kolesterolet er årsaken. For å virkelig forstå FH og hvordan det kan øke risiko for HKS må man nok sette seg ned å lese en haug med fagstoff.

FH kan til syvende og sist ikke brukes til å argumentere for årsak og effekt når det gjelder kolesterol og HKS. Man bør da heller ikke stole på noen som førsøker seg på dette.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 22:48   #50
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes 2-ketolysekur- kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Det er flere problemer knyttet til å bruke FH som argument for at kolesterol er farlig.

For det første så er det veldig usannsynlig at høyt kolesterol eller LDL er farlig for resten av befolkningen. Hvorfor skulle det da være det for de med FH?

Statistikken som blir brukt på FH blir ofte presentert på svært suspekte måter så det lønner seg å gå inn i materialet for å vurdere risikoen og statistikken selv.

Det er langt flere patologiske aspekter knyttet til FH enn bare høyt kolesterol eller høyt LDL (kanskje spesiellt faktorer knyttet til trombosedannelse og her kan godt Lp(a) spille inn). Så selv om mange (ikke alle) med FH dør tidligere av HKS (men ofte mindre av kreft) betyr ikke det at kolesterolet er årsaken. For å virkelig forstå FH og hvordan det kan øke risiko for HKS må man nok sette seg ned å lese en haug med fagstoff.

FH kan til syvende og sist ikke brukes til å argumentere for årsak og effekt når det gjelder kolesterol og HKS. Man bør da heller ikke stole på noen som førsøker seg på dette.


Kanskje du kan finne ut av dette.. Hvordan er det med kolesterol og netthinna??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dr. Torkil, ketolysekur og høyt kolesterol (arvelig) hvordan vil det evt gå? Icerus Ketolysekuren 6 04-05-08 12:47
Kolesterol tulla Fysisk og mental helse 18 29-04-08 18:05
Kolesterol på ketolysekur turbokano Ketolysekuren 3 23-04-08 10:48
Kolesterol? geysirland Ketolysekuren 2 22-08-07 07:37
Kolesterol luringen Lavkarbo generelt 16 11-02-05 11:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no