Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hurra for tagatesse!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-05-12, 11:21   #1
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Hurra for tagatesse!

Jeg er en søtmons og kommer nok alltid til å være det. Har til nå brukt sukrin og sukrinmelis og har vært passe fornøyd med det.

MEN nå har jeg for første gang etter tips her inne kjøpt Tagatesse og tenkte eksperimentere litt med det til 17-mai. Og jeg må si jeg er suuuperhappy!

Jeg lagde:

Pavlova
Iskrem
Karamell

Og alt ble supergodt. Ungene elsker det, gjestene synes det var like godt som "vanlige" ting, og ikke har jeg fått noe vondt i magen enda heller. Nå har ikke jeg prøvd vanlig pavlova før, men jeg synes dette var godt nok.

Karamellen ble så god at jeg må tenke meg godt om hver gang jeg tar en bit, ER dette virkelig ikke sukker????

Flere som har erfaringer med tagatesse? Mener å ha hørt at ikke alle er like fornøyd, men jeg er frelst!

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 11:27   #2
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Jeg har også blitt veldig glad i Tagatessen
Jeg har også funnet ut at den fungerer veldig godt, halvblandet med sukrinmelis.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 12:04   #3
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Ja, Tagatesse er kjempegodt Jeg blander det også 50/50 med enten Sukrin eller Natreen, da får man en smak som er helt lik sukker etter min mening. Så får jeg magevondt av å kun bruke Tagatesse da, hvis jeg skal bake kake eller noe sånt (pluss at det blir dyrt). Tror jeg skal kutte ut Natreen og kun bruke kombinasjonen av Tagatesse og Sukrin (og kanskje stevia?) når jeg baker fra nå av, er nok det sunneste.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 12:13   #4
Xenia
Medlem
 
Xenia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Ringsaker, Hedmark
Alder: 55
Innlegg: 147
Xenia er ny på veien

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Jeg liker godt smaken på Tagatesse, men dessverre er det ensbetydende med magevondt...

Xenia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 12:42   #5
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Så flott at du har funnet noe som funker! har du en oppskrift på den isen der?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 12:52   #6
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Så flott at du har funnet noe som funker! har du en oppskrift på den isen der?

Tja, det ble litt på slump etter forskjellige oppskrifter på forumet her, men tror det ble sånn ca:

5 eggeplommer
7,5 dl fløte
søtning etter smak (her brukte jeg altså kun tagatesse)
vaniljepulver

Pisket eggeplommer og søtning for seg, stivpisket fløte til krem med søtning og vaniljepulver, blandet de to med hverandre, tilsatte knuste oreo (atkins) i den ene halvdelen, og 70% sjokolade hakket i biter i den andre halve. Lot de ligge i former med gladpack rundt for å unngå krystallisering (må nok tette det enda bedre neste gang). Jeg brukte gamle isbokser (de små med lett-is), men man kan også bruke brødform etc. Hadde tenkt å bruke gelatin i isen etter tips her inne for å slippe krystalliseringen helt, men rakk ikke gjøre det før alt var ferdig, så det får bli neste gang!

Nydelig is - den er aller best når den er sånn nesten frossen etter noen timer, da er det nesten som softis!!!!

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 12:52   #7
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Jeg har også blitt veldig glad i Tagatessen
Jeg har også funnet ut at den fungerer veldig godt, halvblandet med sukrinmelis.

Det skal jeg jammen prøve neste gang!

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 13:04   #8
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Har du oppskrift på karamellene?

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 13:17   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Jeg føler meg influensasyk etter inntak, men det blir jo så godt, så det går bra. Veldig godt i cookies

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 14:04   #10
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Opprinnelig lagt inn av j88, her.

Har du oppskrift på karamellene?

Hmm, det ble også litt på slump, men tok utgangspunkt i vanlige fløtekarameller.

Ca 2 dl fløte
ca 200g (+/-) smør
ca 0,5 dl tagatesse (?)(må nok smakes litt til antar jeg)
en liten dæsj vaniljepulver

Tok alt i en gryte (teflonbelagt),lot det først koke opp og deretter kokte det leeenge (ca 45 min-en time?) på svak varme mens jeg rørte innimellom. Trodde ikke massen skulle henge sammen, men helte det i en form med bakepapir, puttet den i kjøleskapet, og jammen ble det ikke god og myk karamell!!!!!

Tipper det er vanvittig godt som snickers variant (peanøtter og sjokolade tilsettes), evt som smakstilsetning til is! Evt kan man ta karamellmassen over is når den fortsatt er varm, da blir det jo nesten som sundae is sausen på McDonalds!!!!! NAM!

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 14:09   #11
Thomasina
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 110
Thomasina er ny på veien

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Blir veldig luftig i magen etter tagatesse, verre en maltitol...

__________________
-36 kg på Atkins nå, ønsker litt til. Å gå ned i vekt trenger masse motivasjon, og en endring i livsstil, både i mattinntak og bevegelse!!! Men det er sikkert verd det!!!
Thomasina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 14:28   #12
Jaudå
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 187
Jaudå er ny på veien

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Opprinnelig lagt inn av Kuredu, her.

Tipper det er vanvittig godt som snickers variant (peanøtter og sjokolade tilsettes), evt som smakstilsetning til is! Evt kan man ta karamellmassen over is når den fortsatt er varm, da blir det jo nesten som sundae is sausen på McDonalds!!!!! NAM!


Bruk for all del ikke Maltiolsjokolade, Feks den fra sukkerfritt når du blander med tagatesse.....
Da blir det nemlig i retning av : Man tager ett stykk fødsel.... Minus det vakre barnet som vanligvis er belønningen.........

__________________





Jaudå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mindre sukker, mel og stivelse....;o) Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 15:03   #13
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Opprinnelig lagt inn av Kuredu, her.

Tja, det ble litt på slump etter forskjellige oppskrifter på forumet her, men tror det ble sånn ca:

5 eggeplommer
7,5 dl fløte
søtning etter smak (her brukte jeg altså kun tagatesse)
vaniljepulver

Pisket eggeplommer og søtning for seg, stivpisket fløte til krem med søtning og vaniljepulver, blandet de to med hverandre, tilsatte knuste oreo (atkins) i den ene halvdelen, og 70% sjokolade hakket i biter i den andre halve. Lot de ligge i former med gladpack rundt for å unngå krystallisering (må nok tette det enda bedre neste gang). Jeg brukte gamle isbokser (de små med lett-is), men man kan også bruke brødform etc. Hadde tenkt å bruke gelatin i isen etter tips her inne for å slippe krystalliseringen helt, men rakk ikke gjøre det før alt var ferdig, så det får bli neste gang!

Nydelig is - den er aller best når den er sånn nesten frossen etter noen timer, da er det nesten som softis!!!!

Takk for oppskriften! Men hvor mye sukker bruker du sånn ca? Og hvor får man kjøpt atkins oreo? Hva er gladpack? Er det plasikkfolie?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 16:37   #14
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Opprinnelig lagt inn av Kuredu, her.

Tja, det ble litt på slump etter forskjellige oppskrifter på forumet her, men tror det ble sånn ca:

5 eggeplommer
7,5 dl fløte
søtning etter smak (her brukte jeg altså kun tagatesse)
vaniljepulver

Pisket eggeplommer og søtning for seg, stivpisket fløte til krem med søtning og vaniljepulver, blandet de to med hverandre, tilsatte knuste oreo (atkins) i den ene halvdelen, og 70% sjokolade hakket i biter i den andre halve. Lot de ligge i former med gladpack rundt for å unngå krystallisering (må nok tette det enda bedre neste gang). Jeg brukte gamle isbokser (de små med lett-is), men man kan også bruke brødform etc. Hadde tenkt å bruke gelatin i isen etter tips her inne for å slippe krystalliseringen helt, men rakk ikke gjøre det før alt var ferdig, så det får bli neste gang!

Nydelig is - den er aller best når den er sånn nesten frossen etter noen timer, da er det nesten som softis!!!!

Jeg bruker ismaskin, isen blir ferdig på 20 min, og det blir ingen iskrystaller. Ulempa er at du lager max en liter om gangen. Men du kan nok lage i flere omganger og oppbevare det i fryseboksen.

__________________
trening august:530 min


frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 23:06   #15
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Opprinnelig lagt inn av frøken, her.

Jeg bruker ismaskin, isen blir ferdig på 20 min, og det blir ingen iskrystaller. Ulempa er at du lager max en liter om gangen. Men du kan nok lage i flere omganger og oppbevare det i fryseboksen.

Ja jeg vurderer å skaffe meg en ismaskin faktisk, noen tips?

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 23:09   #16
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Takk for oppskriften! Men hvor mye sukker bruker du sånn ca? Og hvor får man kjøpt atkins oreo? Hva er gladpack? Er det plasikkfolie?

Ca en halv desiliter kanskje? Og litt i fløten? Atkins kjeksen kjøper jeg på iherb.com, ellers får du kjøpt den på helsekost (ca 4 ganger så dyr...). Hvis du ikke har handlet der før kan jeg forklare mer hvis du sender meg en melding, da kan du få kode for førstegangsrabatt også. Gladpack er plastfolie ja!

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 23:11   #17
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Opprinnelig lagt inn av Jaudå, her.

Bruk for all del ikke Maltiolsjokolade, Feks den fra sukkerfritt når du blander med tagatesse.....
Da blir det nemlig i retning av : Man tager ett stykk fødsel.... Minus det vakre barnet som vanligvis er belønningen.........

Hahahahaha!

For å si det sånn, jeg spiser lite produkter med maltitol for tiden... Men blir det ekstra ille hvis man blander? Vet ikke hva det er men synes merket sukkerfritt er hakket verre enn f.eks cavalier.

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 23:12   #18
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Opprinnelig lagt inn av Emy, her.

Blir veldig luftig i magen etter tagatesse, verre en maltitol...

Huff da, kanskje det bare er flaks nå i starten. Jeg kan nesten ikke røre maltitol....

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 08:26   #19
Jaudå
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 187
Jaudå er ny på veien

Sv: Hurra for TAGATESSE!!!!

Opprinnelig lagt inn av Kuredu, her.

Hahahahaha!

For å si det sånn, jeg spiser lite produkter med maltitol for tiden... Men blir det ekstra ille hvis man blander? Vet ikke hva det er men synes merket sukkerfritt er hakket verre enn f.eks cavalier.

Jeg kan fint ha ei plate med sukkerfritt, og jeg kan fint ha tagatesse i f.eks. vivians nøttegodt...... Men om jeg dypper nøttegodten i flytende sukkerfritt og spiser 3 biter......
Så ja, for meg så er det krutt når de er sammen....

__________________





Jaudå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mindre sukker, mel og stivelse....;o) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tagatesse - bivirkninger? ninaPCOliv Spørsmål og svar 30 04-03-14 18:33
Tagatesse? helenemor25 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 01-04-12 21:34
Bytte ut Tagatesse Engledans Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 03-12-11 20:43
Fortell meg om Tagatesse Bjella Spørsmål og svar 4 13-08-11 12:35
Hurra hurra hurra! Første 10 kg borte marjusen Ketolysekuren 32 13-10-10 22:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no