Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Karbo forandring i rå/kokt havregryn...?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-01-07, 12:15   #1
miss_celica_83
Juniormedlem
 
miss_celica_83 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hordaland
Alder: 40
Innlegg: 14
miss_celica_83 er på en erverdig vei

Karbo forandring i rå/kokt havregryn...?

Kall meg grønn, men jeg skjønner ikke hvordan og hvorfor karbohydrat mengden pr.100 kan synke så mye ved at havregryn blir til havregrøt.. Altså fra 61,4 g karbo pr.100 i ukokt gryn, men "bare"6,9 g karbo pr.100 når den mikses med vann og blir grøt.Kan noen forklare det for meg?Fordi jeg trodde det var omvendt?Det er jo det i grønnsaker eller?

miss_celica_83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lite karbo-mer protein og nok fett Svar med sitat
Gammel 05-01-07, 12:25   #2
Ciss
Seniormedlem
 
Ciss sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Akershus
Alder: 60
Innlegg: 15.894
Ciss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastisk

Sv: Karbo forandring i rå/kokt havregryn...?

Det er ikke så veldig mystisk, egentlig; Mens 100g havregryn inneholder 10 gram vann er det 89 gram vann i 100g grøt. Du bruker jo ikke 100gram gryn for å lage 100gram grøt, ikke sant

Ciss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 05-01-07, 12:48   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Karbo forandring i rå/kokt havregryn...?

Det hørtes litt snodig ut. Men om du tenker deg litt om skjønner du sikkert at det har med vekt å gjøre.

Hvis 100 gram gryn blandes med vann for å lage grøt bruker en ca. 8 dl vann. Når dette kokes opp sveller grynene, noe vann fordamper, så ferdig grøtmengde av 100 gram havregryn er 800 gram. Dvs. 61,4 karber i mengde havregryn delt på 8 = 7,6 gram karbo pr 100 gram ferdig grøt. Dette er om man bare bruker gryn & vann.

Tallet varierer alt etter hvor mye vann man har i og hvor lenge grøten koker, hva annet man har oppi etc etc.

Ren logikk - ikke no´ hokus pokus !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-01-07, 12:50   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Karbo forandring i rå/kokt havregryn...?

Sorry, ble avbrutt mens jeg skrev så jeg så ikke Ciss sitt svar før jeg posta.
Men vi svarte jo likt så da gjør det vel ikke noe

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-01-07, 13:19   #5
kristih
Seniormedlem
 
kristih sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sverige
Innlegg: 532
kristih er ny på veien

Sv: Karbo forandring i rå/kokt havregryn...?

En god ting kan aldri sies for ofte vettu Nille:-)

__________________
Allting er en overgang sa reven da han ble flådd...
kristih er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse.. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Helse og forandring Marianne Fysisk og mental helse 3 27-10-06 14:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no