Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

C-måltider?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-04-05, 09:07   #1
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

C-måltider?

Jeg har lest Lindberg-boka og her inne under ressurser, men er allikevel litt usikker på dette med C-måltider.

Sætre fiberrik (sponplater) regnes som jeg forstår også til C-måltider. Det er ganske stor forskjell på disse og brød, synes jeg - så noe mer kan vel spise av disse. Jeg går ut fra at også disse anbefales at man spiser kun en gang om dagen. Eller? Hvor mye?
Altså - hva er anbefalt å spise av fiberrik. Antall måltider pr.dag og mengde? Og er dette regnet som et C-måltid?

Hva med soyaprotein/soya/ketolysebrødet?
Samme med dette? C-måltid? En gang pr.dag?

Jeg ser for meg at av dagens fem måltider, vil ett hovedmåltid bestå av noe soybrød/fiberrik og et mellommåltid bestå av "bare" slikt brød. Ja, også proteiner og grønnsaker/(frukt)/bær da.

Jeg forstår at vi må forske litt på våre egne kropper og finne ut av endel selv, men jeg ønsker et utgangspunkt og en anbefaling som jeg kan starte med...

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 12-04-05, 21:13   #2
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

aner ikke...vil også gjerne vite. Jeg spiser fedonbrøde til frokost jeg. Av og til tar jeg en nøttemuffin eller no anna med korn i fkes rugsprø eller fiberrik til kvelds også... må vel kanskje forske litt sjøl ja?

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 13-04-05, 20:31   #3
*Tulla*
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
*Tulla* har en fantastisk aura rundt seg*Tulla* har en fantastisk aura rundt seg

Ingen av dere erfarne som kan si noe om dette?

*Tulla* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-04-05, 21:24   #4
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

For lettvinthets skyld så kan man si at korn/ris/pasta/potet/sukker/fruktose = C-måltid. Men det er klart det finnes gråsoner, slik som f.eks. Fiberrik. Ett fiberrik har like mange gram karbohydrat som 100 gram brokkoli, og slik sett kan det virke bakvendt å kalle Fiberrik for et C-måltid, mens brokkoli ikke er det. Likeledes om det er en halv ts fruktose i et måltid, vil dette være like mye karbohydrater som ett Fiberrik. Så om mengden karbohydrat er liten, så kan man se bort fra at dette er et C-måltid, til tross for at matvaren per definisjon tilhører C-måltid-kategorien.

Men når dette er sagt (og alt høres fryktelig komplisert ut), så er ikke det med C-måltider så nøye. Det anbefales å spise 0-2 C-måltider per dag, avhengig av din vekt og helse. Dette slingrinsmonnet indikerer at dr. Lindbergs kostanbefalinger ikke er noen rigid diett. Det er et sett kostprinsipper, som blant annet handler om å gjøre lurere valg mht gram karbohydrat og GI. Også er dere inne på det: Forske på seg selv... Om man stønner og sukker over dette, og sier at det er ikke rart om noen velger Atkins framfor Fedon om det skal være så vagt: Ja, det er vagt! Og det er en grunn til det! Intet menneske kan påberope seg fasiten for hva et annet menneske nøyaktig tåler og ikke tåler. Man kan skissere matvarers kvalitet og konsekvenser generelt, og man kan sammenligne matvarer, men så er det opp til hver enkelt å kjenne etter og å prøve ut.

Jeg ville ha sagt: Spis korn bare en gang om dagen, og om du er i tvil om du tåler det, så prøv en periode helt uten. Men alle er ikke motivert for så drastiske tiltak, og da er det selvfølgelig bedre å spise Fedonbrød, Vollkorn o.l. enn å spise vanlig brød. Det er ikke bare det perfekte som er bra nok!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan sette sammen måltider Mokia Induksjonen 4 08-04-09 01:13
In Zone måltider Marianne Mellommåltider 3 17-09-04 18:59
Hoppe over måltider? Liva Atkins kosthold 2 14-08-04 19:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no