Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

For godt til å vere sant?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-12-11, 17:43   #1
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

For godt til å vere sant?

Hei-hei. Eg er ny her. Har ein historie med moderat lavkarbo bak meg. Kombinert med masse trening og litt rå kaloritelling gjekk eg ned ti kg i fjor. Men, så slutta eg å røyke, trene og uffffja.
Prøver no å ete meg inn i ketose :-). Har lest og brukt diett.no og ser eg får klaff med prosentane på fett+protein+karbohydrater. Men har vel såkalla fettfobi. Måtte virkelig anstrenge meg ( ) for å få nok fett .
Grunnen til at eg ikkje våger å tru det:

  • Maten er hinsides deilig... Fråtsar i egg, deilige fløtesauser og biffar. Luskar ei bittelita proteinbrødskive under eggerøra på jobb. Slanking har før vert forbundet med kesam, knaskegullerøtter osv.
  • Det er meir en nok mat - ingen sult - før har eg bøtta vatn for å stagge rumlinga
Når eg luskar meg inn og teller kalorier på det eg har spist, så er eg oppe i 2500 Kjenner angsten kjem krypande - er det mulig å gå ned 10 kg medan eg gafler i seg? Er livredd for å gå på ein smell her.

Har ikkje stort behov for søtt, men ein last: øl Er ingen alkis altså, men Lørdagskosen er liksom ei iiiiiskald pils. Iflg diett.no kan eg knerte i meg to Tuborg Lite - dersom eg administrerer resten av maten smart samme dag. Er det også for godt til å vera sant?

Men altså: Ka skjer om ein får i seg t.eks berre 30-40% fett + 10-20% karb og resten protein... Blir det "ødelagt" då t.eks når ein ønsker å vere i ketose?

svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 18:09   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: For godt til å vere sant?

Du bør ikke spise for lite og heller ikke spise altfor mye protein. Vanskelig å unngå de to hvis du skal spise 40-60% protein. Du bør enten øke gradvis på fettet/fortsette med det du gjør nå eller spise mer karbohydrater enn 10-20%. Men da forsvinner vel ketosen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 10:26   #3
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.203
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: For godt til å vere sant?

Ca like mange gram protein som kroppsvekten i kg pr dag er en grei tommelfingerregel. Men husk at kjøtt inneholder annet enn protein også, så du kan likevel spise mye kjøtt. Husk bare å få i deg nok fett for å kompensere for bortfallet av karbohydrater som drivstoff.

Kalorier kan du i utgangspunktet se bort fra, på lavkarbo er det andre prinsipper som gjelder. Det er faktisk viktig å ikke spise for lite, om kroppen går over på sparebluss så stopper vekttapet opp.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 12:44   #4
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: For godt til å vere sant?

Ang. alkohol så vil det utsette forbrenningen av fett, da leveren må forbrenne alkoholen først. For noen vil det utsette det enda lenger, du må nesten prøve ut selv om det gjelder deg.

Og ang. maten - mange her inne melder om at de går ned som mest når de spiser som mest. Jeg har spist mer enn nok mat i de periodene jeg har gått ned mye. Så ja, det er mulig. Noen må også passe på kaloriene når det ikke er så mye igjen å gå ned, men ikke ta utgangspunkt i det før du har stått stille lenge - minst noen uker!

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 22:11   #5
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: For godt til å vere sant?

brukar jo diett.no og kikka jo på kaloriane også (gamal vane) og det som overraskar meg er at sjølv om eg har trødd i meg masse deilig mat, så er ikkje alltid talet på kalorier så høgt likevel. Skal forsøke å ikkje tenke kalorier. Kjenner meg "syndig" når eg heller ein god klunk fløte over soppen i panna. Det er ikkje lett å venne seg til tanken at dette er sunt :-)

svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 23:06   #6
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.203
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: For godt til å vere sant?

Husk at det er ikke så svart/hvitt av matvarer enten er sunne eller usunne. Noen kan være sunne i en sammensetning, og usunne i andre. Fordelen med å gå på lavkarbo er at du lærer mer om matvarer, og hvordan du kan bruke dem for å oppnå forskjellige effekter. Som for eksempel vekttap. Og der er fløten en god venn for mange...

Ellers så ser jeg også at jeg skal spise veldig mye før det blir mye kalorier ut av det når jeg spiser lite karbo. Men jeg teller uansett ikke kalorier, det er et begrep jeg ikke ønsker å forholde meg til i denne sammenheng. Litt av poenget er jo å få kroppen til å ikke kreve mer mat enn den trenger, samt å holde insulinnivået lavt slik at overskuddsenergi ikke blir lagret som fett på kroppen. Og den effekten ser ut til å være til stede uansett om man spiser 1500 eller 3000 kcal til dagen. Så lenge kroppen får nok mat, holdes forbrenningen oppe og alt går bra.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 10:17   #7
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: For godt til å vere sant?

Tusen takk for svar. Set pris på det...Skal slutte å telje kaloriar!! Men, sidan eg forsøker ketolyse, så er det jo like mykje telling som før, berre at det er andre ting som vert telt

Det er berre så veldig rart å plutselig ete fløte, vanlig ost osv for ei som alltid har spist lettprodukt (og attpåtil med dårlig samvittighet )
Det er nok derfor eg høyres så frydefull ut.

Kroppen reagerer for øvrig med hovudpine, men har forstått at det er ein overgang, så eg lar den ligge der å murre. Har berre holdt på sidan Freddan..

I går hadde eg 10 karb og 1700 kcal (ja...eg skal slutte frå i dag av ). Var god og mett, men slakk. Derfor åt eg litt kvitost og bacongull som snack om kvelden. Det kom seg veldig etter det. Eller kanskje berre noko eg trur.. Ventar på overskuddet..treng det virkelig - får fullt hus i jula.
Så vart eg overlykkelig når eg såg cottage cheese tråden. Er litt for glad i å sove på morgonen, så det å stå å brase egg osv før eg skal på jobb, ser eg kan bli for tidkrevande... Må ha kjappe frokostar a la pulver (jada, har drive med det også )
Forumet kjem til å bli avgjerande for meg jf oppskrifter. Filosofien er så fjern frå det eg har lært til no...

svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 13:00   #8
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: For godt til å vere sant?

Satt og leste tråden, og fikk med meg at du har litt fettfobi og sånn, og kastet et kjapt blikk på nicket ditt. Fikk det av en eller annen grunn til å bli svinangstdeluxe :P Tror jeg burde finne frem brillene....

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 13:27   #9
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: For godt til å vere sant?

Bra den Alynna

Apropo svin, Svingstang - hva med å steike seg opp noen koteletter som du kan hive i deg en av om morgenen før du går på jobb?

Og du, gå lenger opp på karbene...25 er akkurat passe...

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 14:51   #10
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.203
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: For godt til å vere sant?

Du må forberede frokost og lunch dagen i forveien ja. Kok opp egg, stek et par koteletter, eller kjøp inn ferdigstekte kyllinglår etc. Da har du mat klar til en kjapp frokost, og du spiser korrekt.

Husk at fett er ikke farlig, så lenge du ikke kombinerer det med mye karbohydrater. Holder du deg under 70g karbo om dagen kan du spise så mye fett du bare vil. Du trenger ikke akkurat drikke fløte av halvlitergjass da, men en passe mengde fett vil gjøre at du strutter av energi.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 15:53   #11
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: For godt til å vere sant?

hadde vore fælt med angst for svin på lavkarbo. Ingen bacon...

Ja, eg har fettfobi og det skal avlærast. Husk at dette har eg/heile Norge blitt lært sidan eg var ung... for ca 30 år sidan.
Må smile av frokostforslaga; knalle i seg ein svinekotelett på veg til jobb.. godt det er mørkt når eg er på vei til jobb

Har laga meg omeletter (doble; ein til frukost og ein til niste på jobb). Det gjer eg ofte, men ser for meg at eg kan bli møkklei..) Men om ein har ein litt "skikkelig" lunch (middagsrester t.eks). Er det ikkje ok med noko kjapp cottage cheese med bittelitt (sukkerfritt) syltetøy og ev et hardkokt egg i handa på veg ut døra ?

svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 19:28   #12
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: For godt til å vere sant?

Opprinnelig lagt inn av svingstangdeluxe, her.

Er det ikkje ok med noko kjapp cottage cheese med bittelitt (sukkerfritt) syltetøy og ev et hardkokt egg i handa på veg ut døra ?

Visst er det ok, særlig om du tar en dæsj fløte oppi Hardkokte egg er gull, det samme er ost-ogpåleggsruller, altså ruller osteskiver med feks salami eller trønderfår, skinke etc

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 22:29   #13
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: For godt til å vere sant?

Egg skal bli
No har eg nettopp laga marsipan... Det har eg aldri gjort før. Ante ikkje at det var så fort gjort (etter at ein var ferdig å "kle av" mandlane). Den vart kanongod...
Blir heilt lykkelig av at dette går an (aaav og til) Den er jo heftig sjølv for lavkarbofolk (dersom ein et så store mengder som eg kunne tenkt meg å ete

svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
For godt til å være sant? Jabba Spørsmål om matvarer og oppskrifter 17 31-05-10 18:59
Hm..for godt til å være sant? miss mia Mer enn 30 kg overvekt 1 23-04-10 09:37
For godt til å være sant? Elinee Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 04-03-10 09:00
For godt til å være sant!? snutanuta Ketolysekuren 7 06-03-09 09:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no