Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketoner er kroppens superbrensel

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-01-10, 17:15   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Ketoner er kroppens superbrensel

For treningsintereserte: Karbohydrater er fullstendig unødvendig før, under og etter trening, enten du trener sprint, maraton, eller stykreløft. Ketoner langt mer ATP enn karbohydrater gjør, og kroppen bruker mindre oksygen på den prosessen. Selv har jeg merket merksnodige ting da jeg gikk over fra et Fedon Kosthold, til strikt LCHF. Ikke på grunn av vekt, men jeg ville sjekke om dette fungerete bedre for meg da jeg hadde begynt å trene halvmaraton, og jeg møtte ofte "veggen" etter rundt 90 minutter, altså klarte ikke kroppen å forbrenne fett bra nok. Overgangen var tøff, og treningen gikk dårlig i 4 uker. Fra å møte veggen etter 90 minutter, var den nå redusert til 20 minutter. Men jeg løp, og gikk når jeg ikke orket mer. "Rusleløp" var et begrep som jeg oppdaget da. Men så, etter ca 26 dager. Det sa faktisk bare PANG. Jeg hadde hvilt i to dager, og skulle ut og trene igjen. Denne dagen skulle jeg løpe hardt, opp imot og over melkesyreterskel, til jeg måtte roe ned kraftig og jogge. Dett skulle jeg gjenta 6 ganger. Jeg hadde som mål og klare 3.30 minutter pr "drag" før syra kom. Det var det vanlige før LCHF innføringa. Denne dagen gikk det bra. Det første draget gikk over 24 minutter før syra kom. Og hastigheten var den samme hele veien. Sånn har det fortsatt. Melkesyre er nå et tilbakelagt stadie.
En løpetur på 3-4 timer fører til så mye fettutsondring i kroppen min, at jeg ikke blir sulten på mange timer. En som gikk Vasaloppet, gikk etterpå to dager uten å spise, på grunn av kroppens evne til å spise sitt eget fett.
Jeg drikker litt vann under løpinga, men alt tullet med sukker og karbohydrater er borte. Nå må jeg legge til at dette er på et strikt LCHF, og jeg går ikke over 20 karbo om dagen. Da fungerer kroppen best for min egen del. Fett og derav Ketoner danker ut karbo, også når jeg kjører tunge sett med vekter. En rep til, og en rep til, det bare fortsetter.
Jeg kan, i ærlighetens navn, ikke se en eneste grunn til at man skal innta nøtter, eller frukt før trening.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 19:52   #2
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Ketoner er kroppens superbrensel.

Jeg kan ikke si annet enn at du (og Dreamy) er mine guruer!

Fikk sambo til å lese dette innlegget (han er som deg; uten vektproblemer og trener mye), og nå vil han også gjerne prøve lavkarbo.

Tusen takk!

Dere burde skrive nok - du og din fru.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-01-10, 20:35   #3
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ketoner er kroppens superbrensel.

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

For treningsintereserte: Karbohydrater er fullstendig unødvendig før, under og etter trening, enten du trener sprint, maraton, eller stykreløft.

Den dagen du har fullført et Dietmar mengdeprogram i ketose kan du få lov til å si at karbohydrater er "fullstendig unødvendig før, under og etter trening" i forbindelse med styrkeløft.

For mosjonister som skal ned i vekt, og utholdenhetsidrettsutøvere har du derimot rett.


Sist redigert av Bulldog : 16-01-10 kl 20:40.
  Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 00:26   #4
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Ketoner er kroppens superbrensel

Jeg kommer nok aldri til å si det, da jeg ikke aner hva Dietmar mengdetrening er for noe. Men gi meg gjerne en fysiologisk grunn til at glukose skulle være bedre enn ketoner. Ketoner lager mer ATP enn glukose, og kreatinfosfat er vel neppe av noen interesse her siden du snakker om mengdetrening? Da står vi vel igjen med blodsukker, muskelglukose, og fett? Og jeg skjønner ærlig talt ikke hva du skal ha karbohydrater for da? Jeg trener med vekter, ja, før i tiden trente jeg endog bodybuilding, men nå blir det sjelden mer enn 20-30 sett totalt for kroppen, i uka.
Kan ellers nevne at det finnes topp utøvere som kjører på dette. Hørt om Bjørn Ferry?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 17:41   #5
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ketoner er kroppens superbrensel

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Jeg kommer nok aldri til å si det, da jeg ikke aner hva Dietmar mengdetrening er for noe. Men gi meg gjerne en fysiologisk grunn til at glukose skulle være bedre enn ketoner. Ketoner lager mer ATP enn glukose, og kreatinfosfat er vel neppe av noen interesse her siden du snakker om mengdetrening? Da står vi vel igjen med blodsukker, muskelglukose, og fett? Og jeg skjønner ærlig talt ikke hva du skal ha karbohydrater for da? Jeg trener med vekter, ja, før i tiden trente jeg endog bodybuilding, men nå blir det sjelden mer enn 20-30 sett totalt for kroppen, i uka.
Kan ellers nevne at det finnes topp utøvere som kjører på dette. Hørt om Bjørn Ferry?

Når du hevder vidløftige ting om en idrett du åpenbart vet svært lite om, så syns jeg du bør anstrenge deg litt for å føre bevis; ikke bruk langrennsløpere (eller hva han nå er) som dokumentasjon på at ketose er ideelt for styrkeatleter. Det funker ikke sånn.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Betyr store mengder ketoner i blodet at kroppens energibehov i øyeblikket er dekket? Herb Spørsmål og svar 1 04-11-09 21:00
Spørsmål om kroppens behov for karbohydrater? Xandra Lavkarbo generelt 2 07-06-09 20:11
Ketoner i kveldsurin, men ikke ketoner i morgenurin? Afrodithe Ketolysekuren 3 24-03-09 09:28
Kan man ødelegge kroppens toleranse for carb. Ullabulla Generell ernæringsdebatt 4 18-05-07 11:37
Ketoner *anne* Ketolysekuren 4 15-05-07 08:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no