Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-02-11, 12:09   #1
Idamor
Medlem
 
Idamor sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 38
Innlegg: 200
Idamor er på en erverdig vei

Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Kom over en artikkel på Nettavisen nå nettopp, hvor Annika snakker om de nye kostrådene i Norge.

Der står det blant annet at hun skal være med på "Debatten" på NRK kl. 21.30 i kveld!

__________________
Gravid som prøver å komme tilbake til lavkarbo...
Idamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 12:42   #2
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Planlegger herverd å benke meg foran tv'en i kveld. Tusen takk for tipset!

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 12:44   #3
Idamor
Medlem
 
Idamor sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 38
Innlegg: 200
Idamor er på en erverdig vei

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Bare hyggelig! Regnet med at dette var noe som flere vil få med seg! :-)

__________________
Gravid som prøver å komme tilbake til lavkarbo...
Idamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 17:00   #4
Adeleide
Medlem
 
Adeleide sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 72
Adeleide er på en erverdig vei

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Det går an å være publikum på debatten også! Bare å dukke opp på BI i Nydalen i Oslo klokka 21.

__________________



Adeleide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 20:46   #5
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Oooh, takk for tips. Det må jo sees.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 22:15   #6
biggy
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Vadsø
Innlegg: 57
biggy er på en erverdig vei

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Frustrerende debatt. Det er jo så enkelt, man kan ikke spise mer enn man forbruker. Fett gjør meg mindre sulten, og dermed spiser jeg mindre og går ned i vekt. Karbo kan jeg bare spise og spise og spise av..og så plutelig veide jeg dobbelt opp av det som er sunt.

Kjempefint for de som greier å forbrenne de karboene de spiser, men de fleste klarer jo ikke det og dermed har vi fått et overvektsproblem i hele vesten.

biggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egennkomponert Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 22:37   #7
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Ikke bare det, men man klarer ikke å lagre fett uten insulin.
En av de første symptonene til en diabetes type 1 er nemlig vekttap. At de har ikke det i huet... /facepalm.

Energi kan komme i forskjellige måter og forvaltes likeså.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 22:44   #8
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Jeg kom akkurat hjem fra jobb, og fikk se 3 minutter i kantina på jobben. Her er linken til Debatten på Nett-TV hvis noen ikke har sett programmet.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 23:36   #9
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

"Jeg syns råda er gode fordi det er ett balansert kosthold"

Er så lei av dette argumentet...

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 23:40   #10
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Haha, han ene avviste jo at mye karbohydrater er en dårlig idé til diabetikere. Og det tullet om at det er til den generelle befolkningen og så sier de i neste sekund at det er over 50% som ikke går under den betegnelsen. Gi meg styrke!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 00:00   #11
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Jøran Hjelmeseth hadde jammen ikke ett eneste argument til Svihus ang karbohydrater/diabetes 2 enn "du tar feil og jeg har rett"


Sist redigert av PrøveKanin : 04-02-11 kl 00:07.
PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 01:07   #12
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Dette må da være noe av det morsomste/mest tragiske jeg har sett på lenge. Gullkornene kom på rekke og rad.
Når Annika Dahlquist "angriper" Jøran Hjelmesæth og påstår at rådene han har gitt til de overvektige og de med dia2 i alle år ikke fungerer:
Jøran: "Vi har jo fedmekirurgi, da"
BESTE

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 01:43   #13
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Når Annika Dahlquist "angriper" Jøran Hjelmesæth og påstår at rådene han har gitt til de overvektige og de med dia2 i alle år ikke fungerer:
Jøran: "Vi har jo fedmekirurgi, da"

Ja, det er imponerende at en som liksom skal være overvektsspesialist klarer å lire av seg noe slikt.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 08:14   #14
Slegg
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 48
Slegg er på en erverdig vei

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Dette må da være noe av det morsomste/mest tragiske jeg har sett på lenge. Gullkornene kom på rekke og rad.
Når Annika Dahlquist "angriper" Jøran Hjelmesæth og påstår at rådene han har gitt til de overvektige og de med dia2 i alle år ikke fungerer:
Jøran: "Vi har jo fedmekirurgi, da"
BESTE

Spis masse karbohydrater. Finner vi ut at det ikke er bra for deg setter vi kniven i deg og du kan kun spise mikromåltider resten av livet.

Sier litt om holdningene Hjelmesæth &Co. Banna gærninger hele lurven!

Slegg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: x Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 09:31   #15
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Men, nå synes jeg ikke akkurat at Dahlqvist gjorde en veldig bra figur heller. Det funker dårlig å sitte på TV og si at dere har alle tatt feil. Alt dere sier er "skrep". Tror ikke de som ikke er noe for LCHF ble så veldig mye mer overbevist av utsagnene hennes. hehe

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 09:31   #16
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Husk også at det er nettmøte med Dahlqvist på nrk.no klokka 11 i dag

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7491100

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 09:43   #17
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Det sitatet som har brent seg inn hos meg er: "Sukker og karbohydrater er ikke noe farligere for diabetikere enn andre". Dette fra representanten for Senteret for sykelig overvekt i Tønsberg, Hjelmeseth.
Nå har jeg personlig erfaring med dette senteret, og jeg blir enda mer overbevist om at det var riktig å be dem dra åt skogen.

Det han sier er altså at du skal fortsette å spise det som gjør deg syk. Og blir du syk nok, så "har vi jo alltids fedmekirurgi".

Jeg bruker A. Dahlqvists uttrykk; dette er en skandale

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 09:47   #18
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Det som er litt rart også, er at han sier 99% av alle som forsker på diabetes i verden mener akkurat det samme som han. Og at all dokumentasjon og forskning han har sett sier det samme. Jeg fatter ikke at det er mulig.

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 09:52   #19
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Det kan virke som om Annika Dahlqvist var litt dårlig forberedt? Hun burde argumentert sterkere og henvist til mer konkrete forskningsresultater og erfaringer.

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 09:56   #20
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Opprinnelig lagt inn av LiMe, her.

Det kan virke som om Annika Dahlqvist var litt dårlig forberedt? Hun burde argumentert sterkere og henvist til mer konkrete forskningsresultater og erfaringer.

Dette her er kun gjetning fra min side, men jeg synes det så ut som hun ikke helt forsto alt som ble sagt. Det er sikkert mange uttrykk som ikke er så lett å skjønne når du er svensk. Flere av de i panelet hadde jo også dialekt.

Virka som hun var så usikker hver gang hun fikk ordet. Hun sa bare: "Dere har alle tatt feil i 40år, også smilte hun og sa ingenting mer".

Marius

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 10:31   #21
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Er enig med Marjusen, hun kunne argumentert bedre. Hver gang hun får ordet når det er snakk om karbohydrater, sier hun noe om fett. Det gjør debatten forvirrende for folk som ikke er inne i disse sammenhengene (slik som vi er). Og dette at hun bare hamrer fast at "alle tar feil, jeg har rett". Lite overbevisende. Hun er nok av programleder ansett som en outsider, og får derfor veldig kort tid, og hun blir hektisk. Man kan ikke forklare disse kompliserte sammenhengene med får ord. Jeg synes potetdama får eller tar for mye plass, hun representerer en næring og det er galt at hun skal ta så mye tid, selv om hun sier mye vi kan være enig i. Kokkedama Finckenhagen er jo fornuftig, synes jeg - fram for smør og fløte!

Jeg legger merke til at når det klappes i salen, er det oftest når argumentene for lavkarbo blir uttalt. Tror det er mange lavkarbere i salen. Jeg sitter og ser på debatten på nettTV nå, derfor skriver jeg i presens.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 10:46   #22
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Eneste som virkelig kan forvirre folk er jo de som sier vi skal bruke smør, fløte, helmelk osv og i TILEGG masse karbohydrater. Det blir vel litt feil. Spiser du over 72 kh i døgnet så må man passe på å minske mengde fett iflg. lutz.

Virka som alle i panelet var enige om at margarin var noe svineri, men er det ikke anbefalt myke margariner i de kostholdstipsa??

Og hadde dem spurt publikum om dem ville stekt biffen sin i melange eller tine meierismør ETTER dem var enige om at margarin var ut så hadde sikkert alle som ikke levde lchf svart melange. For folk flest vet faktisk ikke forskjell!

Marius

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 10:53   #23
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Jeg leter febrilsk på NRK1 etter nettmøte med Annika Dahlqvist, men finner ikke. Hjelp!

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 10:56   #24
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Jeg leter febrilsk på NRK1 etter nettmøte med Annika Dahlqvist, men finner ikke. Hjelp!

http://www20.nrk.no/meldinger/webmel...=1604&type=les

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 11:05   #25
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Annika Dahlqvist i Debatten på NRK i kveld!

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

http://www20.nrk.no/meldinger/webmel...=1604&type=les

Takk, Marjusen!

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kostholdsdebatten og debatten om klimaendringer Bombus Generell diskusjon 0 06-12-10 19:59
Annika Dahlqvist og LCHF i dagens Dagbladet! janmesi Lavkarbo generelt 0 25-10-10 10:50
Husk å se på TV Debatten 21:30 i morgen! Veggpryd Nyheter / media 194 23-10-10 12:29
Annika Dahlqvist - nettmøte i vg i dag! Areola Nyheter / media 38 19-11-09 20:45
Debatten Er Vekket Til Live!! janmesi Lavkarbo generelt 17 30-01-06 14:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no