Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Banke i bordet ovenfor legen - hypotyreose

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-02-08, 20:47   #1
Sulphur
Medlem
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 417
Sulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snill

Banke i bordet ovenfor legen - hypotyreose

Altså, jeg gjør som jeg vil, men alikevel hadde det vært fint med noen sterke argumenter for karbohydratkontrollert kosthold mtp. hypotyreose - som jeg har. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke vil være avhengig av tyroksintabletter resten av livet når jeg har en skjoldbruskkjertel som fungerer, om enn har vært litt svekket i en periode. Jeg har en venninne som er klinisk ernæringsfysiolog, som har en teori om at jeg kan være insulinresistent pga dårlig og kosthold i en fattig periode med mye billig drittmat (pasta, ris, osv), og derfor har fått lavt stoffskifte.
Jeg leser om emnet, men jeg får liksom ikke helt teorien på plass. Ekstremt dårlig hukommelse bl.a.

Noen som har noen nyttige tips? Legen min er ikke overbevist.

Sulphur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 21:13   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Banke i bordet ovenfor legen - hypotyreose

Du får gi det et forsøk og måle regelmessig! Har du fått skjoldbruskkjertelen undersøkt? Husk å legge til Virgin Cocosa! Den skal øke tyroksinutskillelsen.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 21:32   #3
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Banke i bordet ovenfor legen - hypotyreose

Få legen din til å ta blodprøver før du starter kostholdsomleggingen, og igjen etter en tid på det nye kostholdet, for så å sammenligne resultatene.

  Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 22:37   #4
Sulphur
Medlem
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 417
Sulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snill

Sv: Banke i bordet ovenfor legen - hypotyreose

Alt dette er i boks. Jeg tenkte mer på konkrete argumenter og forklaringer på hvorfor lavkarbo er gunstig i stoffskifteproblematikk.

Sulphur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 13:13   #5
Sandra
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 49
Sandra er på en erverdig vei

Sv: Banke i bordet ovenfor legen - hypotyreose

Mulig det kan ha sammenheng med at sukker og raske karbo stresser kroppen og kan bidra til å øke betennelser. Og det er jo nettopp en betennelse i skjoldbruskkjertelen og antistoffer som kroppen lager mot den som gjør at den fungerer dårligere (gjelder ca 80% av de med hypotyreose). Anti-TPO er altså lurt å sjekke underveis.
Fint om du legger ut her hvordan det går med deg, da. Hvilken virkning kostholdsomleggingen har.

Jeg kjenner en som har fått senket anti-TPO ved hjelp av lavkarbokosthold. Selv merker jeg at formen er bedre i perioder med lite raske karbo.
Jeg skjønner ikke helt sammenhengen mellom å være insulinresistent og å få lavt stoffskifte. (Jeg har lavt stoffskifte, men er ikke insulinresistent på tross av mye drittmat). Men har man hormontrøbbel et sted, er det vel større sannsynlighet for å få det på
på flere områder.

Hvor mye tyroksin går du på? Har du tenkt å prøve å slutte helt med tyroksin eller vil du se det an om du etter hvert kan redusere?


Sist redigert av Sandra : 26-07-08 kl 13:20.
Sandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonispirert Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 08:52   #6
Gretal
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: I Nord-Norge
Alder: 49
Innlegg: 9
Gretal er på en erverdig vei

Sv: Banke i bordet ovenfor legen - hypotyreose

Jeg går på ketolyse, har lavt stoffskifte, men siden jeg begynte på levaxin først i januar, er jeg enda ikke på rett dose i forhold til tsh.
Har og anti-tpo på over 700, så med meg er det ikke tvil om at skjoldbruskkjertelen er redusert.

Legen min var skeptisk i forhold til ketolyse, men eneste kommentar var at: "ja, ja, du vil i allefall få opp forbrenninga"

Føler meg i mye bedre slag nå, etter å ha kuttet karbo/sukker, og har faktisk gjennomsnittlig gått ned ca 1 kg pr uke(gått i 6-7 uker).
Føler meg i mye bedre slag nå, enn før jeg begynte på dette, spent på hvordan det blir når jeg kommer til å begynne sånn smått med litt brød igjen...

Gretal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no