Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fett er bra!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-06-09, 22:14   #26
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

...og at han gjerne spiser kyllingfilet til lunsj. "For det er det jo bare kroppsbyggere som gjør?".

Nå lo jeg så jeg fikk te i nesa

Han kan hilse henne og si at kroppsbyggere (kan hun generalisere, så kan jeg også) vet at kylling er mat for pingler og foretrekker ordentlig, fett kjøtt i stedet.

  Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 22:44   #27
Mistral
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 190
Mistral er på en erverdig vei

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av Liv:), her.

Læreboken var ekstremt besatt på at fett er farlig og man dør dersom man spiser middag mer enn én gang. Helst skulle man ikke ha middag i det hele tatt, for det trenger ikke kroppen.

Er det mulig!

Har lærebokforfatterne noen gang vært utenfor Norge? Det er ganske mange land der to varme måltider om dagen er standarden, og disse gale ytlendingene lever faktisk like lenge som nordmenn...

__________________


Mistral er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 22:49   #28
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fett er bra!

Med middag tenker ikke jeg på noe som er verken varmt eller inneholder mye fett.. Middag er i bakhodet mitt noe man spiser myyyyye av, for å bli skikkelig mett! Et måltid som er myyye viktigere enn alle andre.... langt i bakhodet altså..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 23:23   #29
Liv:)
Medlem
 
Liv:) sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Alder: 38
Innlegg: 172
Liv:) er ny på veien

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Er det mulig!

Har lærebokforfatterne noen gang vært utenfor Norge? Det er ganske mange land der to varme måltider om dagen er standarden, og disse gale ytlendingene lever faktisk like lenge som nordmenn...

Nei, det er helt tragisk. Jeg tar frem den læreboken innimellom for å ha noe å le av. Slagordet er "Fett er ikke ett fett!" og det gjentas overalt i hele boken.

Egg skulle man bare spise et par ganger i mnd, kjøttpålegg skulle man være ytterst forsiktig med, men brunost burde man spise så ofte man kunne, og man skulle drikke minst en halv liter (ekstra lett) melk hver dag. Smør var selvsagt fullstendig fy-fy, men hvis man måtte ha noe under brunosten var Banos foreslått som et godt alternativ. Fisk måtte man spise mye av, men helst bare hvit mager fisk, ikke rød fet fisk (selv om fiskefett var bedre enn kjøtt-fett). Drakk man ikke melk, måtte man drikke juice. "Noe godt" til kaffen var en viktig del av vår kultur, og lov hver dag om man ikke tok mer enn ett kakestykke/en bolle.

__________________


Liv:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generell Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 23:49   #30
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Kroppen lager ikke glukose, men glukogen, som minner mer om stivelse enn sukker. Stivelse består av tettpakkede glukosemolekyler. Sukker består av 50/50 glukose/fruktose. Det er problematisk å sidestille de to sukkerartene, da fruktose har en langt mer giftig virkning enn glukose. For eksempel fremmer fruktose insulinresistens. Det er derfor ikke gitt at mel er like ille som sukker.

Det er viktig at lavkarbo-folk ikke blir til prester som fordømmer kategorisk. Da er vi ikke bedre enn de tullingene som sitter og gir ernæringsråd.

Tusen takk for oppklaringen Og veldig enig i det siste avsnittet..

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 23:51   #31
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av Liv:), her.

Synes det nesten er litt trist at dere i det ene øyeblikket klager over at de fordømmer dere, og i det neste sitter og fordømmer dem. Dere *vet* jo at dere har rett, men de *vet* faktisk også at de har rett (selv om vi vet de tar feil). Ser ikke vitsen med å gjøre narr av folk, uavhengig av kosthold.

Så fint at du får satt ord på noe av det jeg sitter å tenker på

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 11:12   #32
torbjörn
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 2
torbjörn er på en erverdig vei

Sv: Fett er bra!

goda fetter kommer ifrån tex: avokado,laks,olivolja
dåliga fetter kommer ifrån tex: pommes frites frityrolja,dressing,mm

pröva gärna att äta xenical*,den absorberar fettet så att du går ner i vikt fortare.
mvh

torbjörn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 12:38   #33
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av torbjörn, her.

goda fetter kommer ifrån tex: avokado,laks,olivolja
dåliga fetter kommer ifrån tex: pommes frites frityrolja,dressing,mm

pröva gärna att äta xenical*,den absorberar fettet så att du går ner i vikt fortare.
mvh

'

Dette siterer du vel fra en dårlig ernæringsbok eller noe?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 12:47   #34
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

'

Dette siterer du vel fra en dårlig ernæringsbok eller noe?


Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 12:58   #35
torbjörn
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 2
torbjörn er på en erverdig vei

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

'

Dette siterer du vel fra en dårlig ernæringsbok eller noe?

´

Bara min personliga åsikt. Jag upplever Avokado och olivolja som något nyttigt.

torbjörn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 13:06   #36
ross
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 40
ross er på en erverdig vei

Sv: Fett er bra!

Sliter med det selv at alle skal komentere maten min.. ingen skjønner hvorfor og tror DET er grunnen til at jeg er feit! Slitsomt å måtte forklare maten hele tiden... åhhhå blir irritert!

ross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 13:40   #37
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av torbjörn, her.

´

Bara min personliga åsikt. Jag upplever Avokado och olivolja som något nyttigt.

Det gjør jeg også. Men dressing? Det blir jo litt vel generelt. Dressing kan jo være veldig sunt og veldig usunt. Går ut fra at du mener ferdigkjøpt Rema-dressing og lignende. Og Xenical ser jeg ikke på som noe bra, egentlig. Det skiller vel ikke mellom fettypene og gjør vel at kroppen tar opp også mindre av det gode fettet?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 13:43   #38
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av ross, her.

Sliter med det selv at alle skal komentere maten min.. ingen skjønner hvorfor og tror DET er grunnen til at jeg er feit! Slitsomt å måtte forklare maten hele tiden... åhhhå blir irritert!

Dette husker jeg jeg slet med som overvektig ja. Nå er det ingen som ser skevt på meg uansett hva jeg spiser siden jeg er slank, men som overvektig var det visst alle andres ansvar å fortelle meg hva jeg burde spise og holde meg unna. I butikken var det flaut å handle bacon og fløte, for det var jo selvsagt FETTET som gjorde meg feit.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 13:46   #39
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av torbjörn, her.

´

Bara min personliga åsikt. Jag upplever Avokado och olivolja som något nyttigt.

Ja, avokado og olivenolje er nok bra.

Men Xenical på lavkarbo /høyfett er litt merklig å foreslå. Den skiller ut fettet fra maten man spiser, og spiser man lavkarbo, så kommer man til å sitte konstant på do, fordi man får diarè.
Hvorfor foreslo du Xenical?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 14:08   #40
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av Liv:), her.

Ja, skjønner det, men tenk at de tross alt sikkert er flasket opp på statens ernæringsråd sine regler. Husker da jeg gikk helse- og sosialfag for mange år siden, eksamensoppgaven vi fikk var om en overvektig mann som spiste to middager i døgnet. Læreboken var ekstremt besatt på at fett er farlig og man dør dersom man spiser middag mer enn én gang. Helst skulle man ikke ha middag i det hele tatt, for det trenger ikke kroppen. (Med middag menes her "vanlig" middagsmat som kjøtt, poteter og saus). Brødskiver og kornvarer til alle døgnets måltider var det beste.

Det tok meg veldig lang tid å innse at det ikke var sånn det hang sammen, og jeg har forståelse for at folk som ikke aktivt oppsøker andre kilder og tester mulige andre dietter for å se selv er skeptiske. Og de aller fleste av oss har vært der en gang, for hadde vi vært opplyste mennesker som levde på lavkarbo hele livet hadde ingen av oss være overvektige.

Opplysning er veldig viktig, men budskapet når ikke frem om man putter det inn i latterliggjøring. (Og jeg mente ikke deg spesielt.)

Jeg er enig med deg. Dessuten skal vi ikke glemme at også lavkarbo er omdiskutert, også i fagmiljøer blant leger, ernæringsfysiologer, osv. Jeg er generelt sett i mot "mat-misjonærer", greit at man svarer hvis noen spør, men å misjonere sitt budskap i tide og utide er ikke noe særlig.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 14:35   #41
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

Jeg er enig med deg. Dessuten skal vi ikke glemme at også lavkarbo er omdiskutert, også i fagmiljøer blant leger, ernæringsfysiologer, osv. Jeg er generelt sett i mot "mat-misjonærer", greit at man svarer hvis noen spør, men å misjonere sitt budskap i tide og utide er ikke noe særlig.

Det er jeg enig i, og det skal gå begge veier. Jeg synes min mann skal få slippe hoiing og besvimelses-fakter på jobben fordi han spiser egg eller kyllingfilet, og det fra folk som egentlig ikke engang bryr seg noe særlig om ernæring. La nå folk spise det de vil.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 15:12   #42
Sunfrid
Medlem
 
Sunfrid sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Alder: 53
Innlegg: 124
Sunfrid er ny på veien

Sv: Fett er bra!

Mat i våre dager er nesten som religion, en må bare akseptere at vi alle har forskjellige syn.
Men jeg mener at dersom jeg skal respektere andres syn og levemåter så må jammen meg de respektere mine også. Også får en se om det kanskje kan være noen som fatter interesse for mine matvaner om noen kg....

__________________


Sunfrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 19:11   #43
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er jeg enig i, og det skal gå begge veier. Jeg synes min mann skal få slippe hoiing og besvimelses-fakter på jobben fordi han spiser egg eller kyllingfilet, og det fra folk som egentlig ikke engang bryr seg noe særlig om ernæring. La nå folk spise det de vil.

Helt klart. Det vi må huske på er at vi ikke må gå i samme fella selv. Selv om jeg innimellom føler at jeg har "sett lyset" i forhold til kosthold så er det ikke min sak å fortelle andre om det. Med mindre de spør. Da kan jeg selvsagt svare. Men misjonering får bare fram "piggene" i folk.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 20:10   #44
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

Helt klart. Det vi må huske på er at vi ikke må gå i samme fella selv. Selv om jeg innimellom føler at jeg har "sett lyset" i forhold til kosthold så er det ikke min sak å fortelle andre om det. Med mindre de spør. Da kan jeg selvsagt svare. Men misjonering får bare fram "piggene" i folk.

Sånt passer jeg meg også for, og min mann er ikke typen til å misjonere for noe som helst, så han gjør det om mulig enda mindre.
Jeg kan godt skryte lavkarbo opp i skyene og jeg mener personlig at det er bra for alle mennesker, men jeg legger meg ikke opp i hva folk spiser og gir helst råd når folk ber om det selv. Har fått meg noen vekkere opp gjennom årene ja, hehe.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett? Pelen Ketolysekuren 9 30-07-09 20:08
Hvor mye fett er fett nok? Tinka Ketolysekuren 1 18-11-08 11:26
Sunt fett og usunt fett Princez Ketolysekuren 8 18-03-08 21:03
Hvorfor gir fett inn, masse fett ut? Fjonken Spørsmål og svar 23 15-02-07 17:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no