Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Dere som ramler av "lasset"

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-01-12, 12:11   #51
lizliz
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 240
lizliz er ny på veien

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av superkisen, her.

Alt for mye hysteri angående det å gå litt opp i vekt når man slutter med lavkarbo. Selvfølgelig vil man i løpet av en uke gå opp noen kilo, som konsekvens av at glukoselagrene fylles og at kroppen binder mere vann. Dersom man ikke er klar over det, så blir jeg egentlig litt oppgitt. Den vekten man legger på seg er imidlertid ikke fett, så hva er problemet?

Nå er det ikke snakk om de kiloene, de regner jeg med at alle vet hva er

men nå er det snakk om å legge på seg alle de du har gått ned.

Hva gjør at noen mennesker ikke kan ha et "normalt" kosthold, dersom teorien energi ut = energi inn burde jo ikke dette være et problem.( sett at de ikke har noen form for sykdom som lavt stoffskifte etc )
Er det bare sånn at disse menneskene som legger på seg igjen, tenker feil når de spiser? vil dette gå ok dersom man fortsetter å veie maten, og legge inn på diett.no etc? man skulle jo tro at dette ville fungere. Og regner med at det er sånn folk gjør det dersom de velger å bruke lavkarbo som slankekur og går tilbake til "normalt" kosthold igjen etterpå. Er jo ikke logisk at man da skal slutte å tenke over hva man spiser og hive innpå med 3000 kalorier om dagen heller?

må jo nevne igjen at jeg ikke har noen interesse av å bruke lavkarbo som slankekur, dette er en livstil jeg trives godt med. Men de som gjør det, hva er det som gjør at det ikke fungerer, sålenge ma er fornuftig når man slutter ??

__________________
Min Journal


lizliz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 13:00   #52
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Godt poeng... Han har det kanskje ikke noe bedre enn meg... Men jeg føler meg litt frustrert i dag, og sliten, og da brukte jeg alltid å få opp humøret med gotteri og tv... (trist men desverre sant... hehe)

Nå spiser jeg valnøtter... alt for mye kcal og kh, men godt! Burde heller ta meg en gulerot, sunnere og med lavere kh. Men har hørt at man ikke kan spise gulrot når man skal være i ketose...

Helt greit å kose seg med litt valnøtter. Bruker å lage salte mandler også, og da spiser mannen min gjerne peanøtter(han likte ikke salte mandler). Eller så har vi litt bacongull på lørdagskvelden. Det liker vi begge

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 13:32   #53
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Godt poeng... Han har det kanskje ikke noe bedre enn meg... Men jeg føler meg litt frustrert i dag, og sliten, og da brukte jeg alltid å få opp humøret med gotteri og tv... (trist men desverre sant... hehe)

Nå spiser jeg valnøtter... alt for mye kcal og kh, men godt! Burde heller ta meg en gulerot, sunnere og med lavere kh. Men har hørt at man ikke kan spise gulrot når man skal være i ketose...

Om du bruker diett.no ser du at omdu spiser litt rå gulrot gjør det ikke så mye.Jeg spiser det hver dag,men kun 50 g. Godt å få i seg litt orange Valnøtter er supersunt, men prøv å begrens mengden bare. Liitt gulrot og litt nøtter sammen er jo supert det!

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 14:51   #54
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av lizliz, her.

Hva gjør at noen mennesker ikke kan ha et "normalt" kosthold.
Er det bare sånn at disse menneskene som legger på seg igjen, tenker feil når de spiser?

Hvis du går inn og leser alle juletrådene som omhandler panikken som brer seg for mange i jula mht mat så skjønner du sikkert at det har noe med å tenke feil ja....
Husk det er jo tross alt en grunn til at disse legger på seg. Det var da ei som sågar vurderte å bare gi blanke i å være fornuftig når hun først hadde sprukket, fordi da gjorde det jo ikke noe allikevel. Så ja, mange tenker antakelig helt feil, og kan altså ikke spise "normale" mengder mat.

Hadde jeg hatt spiseproblemer så hadde også jeg skrevet her inne at jeg "spiser jo bare så så mye og skjøner ikke..." men du vet, fornektelsesfasen kan vare lenge, så når man går etter så er det nok litt småspising inniblant allikevel som man rett og slett "fortrenger" om du vil. Nå er nok de fleste her inne mer bevisst enn som så, de vet de lurer kun seg selv, så jeg tror ikke en slik tilbærming gjelder så veldig mange erfarne her inne.

Jeg sier som tidligere; ligger du på kun 1000kcal om dagen og tar ut mer enn dette i form av annen aktivitet, så strider det mot naturlovene at du da skal legge på deg 25kg, igjen forutsatt alt er normalt i kroppen din mht sykdom osv. Kroppen kan jo i en periode gå på sparebluss selvsagt, men det sier seg selv at den kan ikke gå på sparebluss i mange, mange år.

6 mill jøder fikk nesten ikke mat, arbeidet mye og kroppen går på sparebluss, men over tid så ble de jo veldig tynne da....Var ikke mange som fikk problemer med overvekt den gangen....

  Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 17:00   #55
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Helt greit å kose seg med litt valnøtter. Bruker å lage salte mandler også, og da spiser mannen min gjerne peanøtter(han likte ikke salte mandler). Eller så har vi litt bacongull på lørdagskvelden. Det liker vi begge

Ja, greit å kose seg litt, men jeg spiser alt for mye valnøtter!! Sikkert derfor vekten går saktere ned denne mnd enn de andre 2 mnd....

Flink du da som lager salte mandler. Hørtes godt ut

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 17:02   #56
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Om du bruker diett.no ser du at omdu spiser litt rå gulrot gjør det ikke så mye.Jeg spiser det hver dag,men kun 50 g. Godt å få i seg litt orange Valnøtter er supersunt, men prøv å begrens mengden bare. Liitt gulrot og litt nøtter sammen er jo supert det!

Ja, skal sjekke dette Takk

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 17:07   #57
superkisen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 29
superkisen er på en erverdig vei

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Helt enig med Hypah. Nå er jeg en luksusketoseslanker, ettersom jeg har veldig lite fett iforhold til folk flest her inne. Min BMI ligger på 26. Men når jeg spiser et normalt kosthold så har jeg ingen som helst problmer med å holde vekten og selv gå ned i vekt, dersom jeg spiser god og sunn mat og teller kalorier, selv om det er et høykarbokosthold. Grunnen til at jeg har noen kilo fett for mye er at jeg av og til sprekker, gjerne i forbindelse med inntak av alkohol, og så kan den sprekken vare i 2-6 uker, men det går selvfølgelig bare på dårlig viljestyrke. Når jeg sprekker så kan jeg helt plutselig innta 3-4000 kcal per dag, selv om min kropp kun trenger ca. 1800 kcal.

Jeg har mange venniner som klager over overekt og hevder at de nesten ikke spiser noe, men når jeg går igjennom deres kosthold så er det veldig lett å se hvorfor de legger på seg. For eksempel så glemmer de å nevne en troikasjokolade, for det teller jo ikke som mat osv. Så jeg personlig nekter å tro at folk legger på seg uten å spise noe som helst, som hypah sier, så går nok de fleste i forsvarsmodus når det gjelder å forklare hvorfor man er overvektig. Ikke alle tørr eller har nokk kunnskap til å innrømme hvorfor man er i den situasjonen man er i.

superkisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 17:09   #58
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Di skal få det rådet som førte til at min gjeng slutta med lørdagsgodtespising av karboer.;
lag en lekker asjett med noe skikkelig digg lovlig lavkarbomat. F.eks. noen nygrilla kyllingvinger og selleri fries + en dæsj hjemmelaget salsa eller nystekt ost med deilige urter og krydder eller hvitløk og chilimarinerte scampi på salatseng.
Når gubben sitter der med seige menn og salte poteter, så tryller du frem godsakene dine og setter deg godt til rette ved siden av ham og nyyyyter godsakene dine.
Hvis din gubbe ligner mine matvrak, begynner han og få lyst til og "smake".
Jeg forklarte gjengen min at de godt kan få samme snadder som meg I STEDET FOR det de spiste, men at matbudsjettet ikke tillater at de kan ha begge deler.
Mine valgte mitt godteri, og spiser de sjokolade så er det 70 % mørk sjokolade som jeg også kan ta ei rute av. Spiser de andre godsaker, så skjer det ikke i sofaen når jeg sitter der.

hehe, syns jeg ser det for meg Men dette hadde nok desverre ikke funket på min mann. Han hadde nok uansett spist begge deler... Men "heldigvis" jobber han mye, så han sitter ikke så ofte og frister meg... Barna spiser jo lørdagsgotteri, men det frister meg ikke. Ikke når andre gjør det heller, bare når mannen min gjør det. Rart det der

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 17:28   #59
lizliz
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 240
lizliz er ny på veien

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av superkisen, her.

Helt enig med Hypah. Nå er jeg en luksusketoseslanker, ettersom jeg har veldig lite fett iforhold til folk flest her inne. Min BMI ligger på 26. Men når jeg spiser et normalt kosthold så har jeg ingen som helst problmer med å holde vekten og selv gå ned i vekt, dersom jeg spiser god og sunn mat og teller kalorier, selv om det er et høykarbokosthold. Grunnen til at jeg har noen kilo fett for mye er at jeg av og til sprekker, gjerne i forbindelse med inntak av alkohol, og så kan den sprekken vare i 2-6 uker, men det går selvfølgelig bare på dårlig viljestyrke. Når jeg sprekker så kan jeg helt plutselig innta 3-4000 kcal per dag, selv om min kropp kun trenger ca. 1800 kcal.

Jeg har mange venniner som klager over overekt og hevder at de nesten ikke spiser noe, men når jeg går igjennom deres kosthold så er det veldig lett å se hvorfor de legger på seg. For eksempel så glemmer de å nevne en troikasjokolade, for det teller jo ikke som mat osv. Så jeg personlig nekter å tro at folk legger på seg uten å spise noe som helst, som hypah sier, så går nok de fleste i forsvarsmodus når det gjelder å forklare hvorfor man er overvektig. Ikke alle tørr eller har nokk kunnskap til å innrømme hvorfor man er i den situasjonen man er i.

føler det blir litt feil å si at det er sånn med alle overvektige. Men at jeg ikke har hatt totalkontroll på hva jeg har spist på samme måte som nå vet jeg jo, ettersom jeg har tatt det meste på ca mål før. men det du sier der, er jo at du ikke vil ha ett problem med å leve på et normalt kosthold om du ønsker det for å ikke gå opp i vekt. Jeg er en ganske så fornuftig jente, så tviler på at jeg ville hatt noe problem med om jeg ville. ble vel bare litt satt ut av påstanden " ikke bruk lavkarbo som slankekur, alle går opp igjen alle kiloene igjen etterpå" synes det blir feil å si, og finner ingen logikk i dette. Leste litt på Pål Jåbekk sin bogg i ste og han så jo det jeg trodde, at energi ut= energi inn ikke alltid vil være så lett, det ligger flere faktorer bak det. uten at jeg fikk svar på hva da.

__________________
Min Journal


lizliz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 18:33   #60
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av lizliz, her.

ble vel bare litt satt ut av påstanden " ikke bruk lavkarbo som slankekur, alle går opp igjen alle kiloene igjen etterpå" synes det blir feil å si, og finner ingen logikk i dette. .

Nei, der er vi enige, det er ingen logikk i dette, men likefullt så viser det seg at de som har blitt overvektige på høykarbo, hopper på lavkarbo et år og går ned, sier seg fornøyd og så hopper tilbake på høykarbo igjen, de blir overvektige på nytt...Vel ikke ALLE, det finnes unntak, men her inne på forumet har jeg dessverre ikke sett noen.

Det jeg deriomot ser er at mange som fortsetter på lavkarbo klarer fint holde på vekten sin over tid, men da har de ikke brukt lavkarbo eller noen av de andre diettene som en kur heller. Da har de jo endret kost/-livsstil

  Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 18:57   #61
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av superkisen, her.

Helt enig med Hypah. Nå er jeg en luksusketoseslanker, ettersom jeg har veldig lite fett iforhold til folk flest her inne. Min BMI ligger på 26. Men når jeg spiser et normalt kosthold så har jeg ingen som helst problmer med å holde vekten og selv gå ned i vekt, dersom jeg spiser god og sunn mat og teller kalorier, selv om det er et høykarbokosthold. Grunnen til at jeg har noen kilo fett for mye er at jeg av og til sprekker, gjerne i forbindelse med inntak av alkohol, og så kan den sprekken vare i 2-6 uker, men det går selvfølgelig bare på dårlig viljestyrke. Når jeg sprekker så kan jeg helt plutselig innta 3-4000 kcal per dag, selv om min kropp kun trenger ca. 1800 kcal.

Jeg har mange venniner som klager over overekt og hevder at de nesten ikke spiser noe, men når jeg går igjennom deres kosthold så er det veldig lett å se hvorfor de legger på seg. For eksempel så glemmer de å nevne en troikasjokolade, for det teller jo ikke som mat osv. Så jeg personlig nekter å tro at folk legger på seg uten å spise noe som helst, som hypah sier, så går nok de fleste i forsvarsmodus når det gjelder å forklare hvorfor man er overvektig. Ikke alle tørr eller har nokk kunnskap til å innrømme hvorfor man er i den situasjonen man er i.

Det er nok ikke så enkelt som at x anntall kcal inn minus x anntall kcal forbrukt = x antall kg opp eller ned...
Jeg kan godt bruke meg selv som eksempel:
i 2001-2003 gikk jeg på GR kurs - sammenhengende i 1,5 år.
På den tiden gikk jeg ned 10 kg til sammen.
Og JA jeg var faktisk FLINK!!! Jeg trente jevnlig flere ganger uka, gikk turer og trente styrke, spinning osv. Jeg veide alt jeg spiste og unnet meg ikke mer enn jeg burde o forhold til kosemerker osv.
Men blodsukkeret måtte jeg vokte som en hauk og ALLTID fylle på med proteiner i ALLE måltider, ellers gikk jeg rett i kjelleren og satt bare og skalv, ble arm og måtte ha hjelp til å få i meg mat (jeg har ikke diabetes, og var friskmeldt fra mistanke om insulinresistens).
Jeg var alltid sulten og hadde et avhengighetsforhold til sukker/KH som andre har til nikotin (Ja jeg har vært røyker og vet hva jeg snakker om!)

Nå har jeg levd på LCHF/Ketolyse i 7 mnd og har gått ned like mye i løpet av 1/3 av tiden.

I tillegg er jeg nå ikke sulten og jeg har ikke søtsug.

Nå skal det sies at jeg har både Graves og Hashimotos (Stoffskiftesykdommer), som sikkert gjør det vanskeligere for meg enn for andre friske mennesker å gå ned i vekt, men det går jo mye lettere nå, så helt umulig er det åpenbart ikke

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 19:19   #62
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Nå skal det sies at jeg har både Graves og Hashimotos (Stoffskiftesykdommer), som sikkert gjør det vanskeligere for meg enn for andre friske mennesker å gå ned i vekt, men det går jo mye lettere nå, så helt umulig er det åpenbart ikke

Og du vet vi som startet diskusjonen om dette fremdeles snakker om de som ikke har stoffskiftesykdommer tilsvarende, dvs normalregulert rent klinisk sett?

Med stoffskiftesykdommer er det temmelig håpløst å gå på ulike lavkalorikurer, og annet som fucker opp stoffskiftet enda mer, de må finne andre alternativer.

Vi snakket her om input/output for de som er friske rent medisinsk... ikke dere andre.

  Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 20:17   #63
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Jeg har også både Graves og Hashimoto og MÅ over 2300 kalorier daglig, selv om jeg spiser lavkarbo/max 5 karbo pr.måltid, for ikke å miste mer vekt, så stoffskiftet slår alle mulige veier.
Min teori er at når man får forskyvninger i hormonbalansen (både stoffskiftet og insulin hører til under hormoner) så kan man slite med overvekt eller undervekt med "normal" type og mengde mat, og da er lavkarbo en grei måte og kontrollere over/under-vekt.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 15:31   #64
Matrixan
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Trondheim
Alder: 43
Innlegg: 7
Matrixan er på en erverdig vei

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Jeg planlegger mine sprekker, men jeg legger dem til en dag i helgen, slik at er det 3-4 mndr siden jeg spiste noe høykarbo som jeg har savna i de siste dagene lager jeg meg det og så blir det 3-4 mndr til neste gang. (oftest er regelen, har jeg lyst på kjeks/kake, får jeg pinadø bake det selv! ikke noe kjøpt kjeks i huset mitt, men bruker nå 50% mindre "sukker" i bakevarene, da søtsansen min har blitt ufattelig sensitiv etter at jeg begunte med lavkarbo.) på denne måten har jeg unngått å kjøpe # antall oreos/ballerina og bare sittet slafsa, det ble heller at jeg ga blanke og drakk en kopp te med liten teskje honning (jeg takler bedre ren honning en raffinert sukker/kunstig søtning).

@lizliz, ikke fortvil! har du lest Gary Taubes "Why we get fat"? den boka kan anbefales, da han forklarer mye om hva som er feilen, spesielt med tanke på kostholdet slik det har utviklet seg siden før 1950.

"Never Give up! Never surrender" Galaxy Quest

Matrixan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LavKarbo Egen Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 15:55   #65
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av lizliz, her.

har sjekket for lavt stoffskifte og det er normalt. har lest her inne om folk som har problemer med insulinresistens, men de beskriver alltid problemer med å legge på seg lett runt magen, og at dette ikke forsvinner så lett.. der ligger ikke mitt problem i det heletatt ( så har vel bare antatt at dette ikke er tilfelle for meg ) Snakket med min lege om denne trenden hos meg, og eneste testene han tok var vanlig kolesterol,blodsukker og stoffskifte, så virket ikke som at han heller trodde jeg kunne ha det?
Men kan nå spørre neste gang


Jeg tenkter nå også på generelt, for slik du beskrev det i ste så sa du at ALLE som bruker lavkarbo som en slankekur går opp igjen. Dette vil jo da tilsi at om du da for eksempel skulle skifte tilbake igjen nå, men da spise slik du skal energi ut = energi inn etc, så vil også du legge på deg igjen.

Dette er jo ikke logisk. Grunnen til at jeg lurer på dette er jo også fordi alle er inne har vel ikke stoffskifte problemer, eller insulinresistens, eller en annen sykdom vel? eller kanskje de har det?

Nei, hvor finner jeg det?? hadde vært interessant å få lest

Jeg har alltid lagt på meg ganske jevnt over hele kroppen (altså ikke mer over magen enn andre steder), og jeg er kraftig insulinresistent (helt på grensa til diabetes), så det gjelder nok ikke alle. Nå er det ikke sikkert at å teste deg for insulinresistens ville gitt noe utslag uansett dersom du har levd på lavkarbo over lengre tid. Da har du sannsynligvis spist deg frisk(ere).

Absolutt ALLE som bruker lavkarbo som slankekur vil vel ikke gå opp igjen, men mange gjør det. Det sier seg jo selv at dersom man går tilbake til det kostholdet som i utgangspunktet gjorde en overvektig så legger man på seg igjen. En livsstilsendring må til, og det gjelder uansett hvilken metode man velger for vektnedgang - lavkarbo eller ei.

Om du søker på "Pål" på forumet vil du få opp en rekke innlegg han har skrevet. Han har også en blogg.


Sist redigert av Cyan : 11-01-12 kl 16:01. Årsak: La inn en link
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 19:12   #66
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av superkisen, her.

Alt for mye hysteri angående det å gå litt opp i vekt når man slutter med lavkarbo. Selvfølgelig vil man i løpet av en uke gå opp noen kilo, som konsekvens av at glukoselagrene fylles og at kroppen binder mere vann. Dersom man ikke er klar over det, så blir jeg egentlig litt oppgitt. Den vekten man legger på seg er imidlertid ikke fett, så hva er problemet?

Du har helt rett. Spiser man sunt i moderate mengder hvis man går over til et høykarbkosthold vil en holde vekten.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 23:31   #67
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Du har helt rett. Spiser man sunt i moderate mengder hvis man går over til et høykarbkosthold vil en holde vekten.

Så enig s enig, men det kan nok hjelpe til med å leve aktivt også. Skippertakstrening hjelper ikke, og man kan ikke sitte i sofaen foran TV hele tiden...

Med aktivitet så menes her noe som får pulsen opp og man kanskje ser svetten renne nedover panna i en periode på mer enn 2 timer i uka...hehe

  Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 00:20   #68
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Du har helt rett. Spiser man sunt i moderate mengder hvis man går over til et høykarbkosthold vil en holde vekten.

Nei, det stemmer faktisk ikke. På et høykarbokosthold vil man til enhver tid ha en større mengde insulin i omløp, som fører til fettlagring. De aller fleste vil også bli mye mer sensitive for karbohydrater, både i forhold til blodsukkersvingninger og annet etter å levd på lavkarbo. så om man går over til høykarbo igjen vil man høyst sannsynlig både øke vekten og stresse kroppen unødig.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 00:23   #69
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nei, det stemmer faktisk ikke. På et høykarbokosthold vil man til enhver tid ha en større mengde insulin i omløp, som fører til fettlagring. De aller fleste vil også bli mye mer sensitive for karbohydrater, både i forhold til blodsukkersvingninger og annet etter å levd på lavkarbo. så om man går over til høykarbo igjen vil man høyst sannsynlig både øke vekten og stresse kroppen unødig.

Tja, hva er høykarbo da? Jeg som nå ligger på grensen for den definerte verdi for lavkarbo vil garantert ikke gå opp.....hehe.

Jeg går fremdeles ned jeg....
har faktisk tenkt å gå ned ytterligere en kilo frem til påske. Må muligens ned en kilo til før Oslo Maraton også, men får vurdere det og se om jeg taper for mye muskelmasse og energi på det....time will show.

  Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 01:26   #70
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Det er jo ikke noe enten eller her, vi har så forskjellig tålegrense for karbohydrater.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 01:49   #71
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Dere som ramler av "lasset"

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Det er jo ikke noe enten eller her, vi har så forskjellig tålegrense for karbohydrater.

Thats correct. så en som kan spise mange karbs gjennom rene råvarer kan allikevel gå ned selv om en annen må pushe ned både antallet karbs OG kcalorier....begge på lavkarbo

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som "bare" skal gå ned 5-10 kg - har dere gode tips? Sus Scrofa Lavkarbo generelt 0 04-07-11 12:16
Har dere noen "gulrot" i enden når dere har nådd målet deres? Helene M Ketolysekuren 40 08-11-10 21:06
Dere "treningsguruer", kan dere ta en titt på dette? Kakeåndsen Trening 13 08-08-09 23:42
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
Hvor setter dere inn disse "tickerne" dere har? Lindis Generell diskusjon 5 27-08-08 09:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no